filter/upgrade vifa format
Moderator: Beheerdersteam
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: filter/upgrade vifa format
Plaats voor de lol die boxen (tijdelijk) eens anders, tenminste een halve meter van iedere wand of kast verwijderd. Dan zal de bas waarschijnlijk al een stuk minder dominant zijn.
Re: filter/upgrade vifa format
Dat verklaart nogal wat. Sorry hoor, maar het originele filter is ontworpen door iemand die echt weet wat hij doet. Zouden ze in Hoorn ook moeten weten. En ik weet dat deze Rolph Smulders het ook met deze Format vrij serieus nam. Heb je überhaupt wat metingen van de speaker met het nieuwe filter? Anders zou ik heel gauw het origineel terugzetten.
[Edit] heb je ooit het origineel erin gehad eigenlijk?
[Edit] heb je ooit het origineel erin gehad eigenlijk?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: filter/upgrade vifa format
Het nieuwe filter is gewoon een eerste orde filter met slappe filterwerking. Kan me niet voorstellen dat dat beter klinkt dan het origineel. Maar daar ligt niet de oorzaak van je basprobleem. Nu ik de foto's zie deel ik de mening van VintageHarry. Haal die dingen maar eens uit de hoek.
Re: filter/upgrade vifa format
En met 8R2 voor de mid. En met 11R voor de tweeter. Mijn gevoel zegt dat dat niet gaat werken. Als het schema klopt. De koolweerstanden lijken weer andere waarden te hebben. Ik weet echt niet wat het idee was van de man bij Klaré.
-
paulknutselaar
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04
Re: filter/upgrade vifa format
Bedankt voor je reactie, maar kun je dit onderbouwen? Mijn excuses voor mijn noob vragen, maar ik probeer wat te leren uit dit avontuur. Schema klopt, ik kan de kladjes wel even uploaden ter controle?
Re: filter/upgrade vifa format
Teveel demping van het mid en hoog, je hoort het laag veel te hard, wat nog eens versterkt zal worden door de extra bult in het laag t.g.v. die dikke spoel.
Re: filter/upgrade vifa format
Wat wil je nog meer onderbouwd hebben? Je hebt een totaal ander filter dan het origineel en daar bovenop staan je speakers niet lekker los in de ruimte. Mark benoemt de verschillen die hij ziet en wat er waarschijnlijk anders klinkt. Als je afgelopen zaterdag in Hengelo geweest was op de luisterdag dan hadden je speakers opgemeten kunnen worden en waren we wat wijzer geworden over de response.paulknutselaar schreef: ↑vr 10 feb 2023, 17:48Bedankt voor je reactie, maar kun je dit onderbouwen? Mijn excuses voor mijn noob vragen, maar ik probeer wat te leren uit dit avontuur. Schema klopt, ik kan de kladjes wel even uploaden ter controle?
-
paulknutselaar
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04
Re: filter/upgrade vifa format
Ja had ik maar.... achteraf kijk je de .... ja een totaal ander filter dat klopt. Die dikke spoel heeft dezelfde mH als in het schema van Rolph. Onderbouwing waarom de weerstandswaardes niet goed zouden zijn, wat dan wel goed is, terug naar origineel? Origineel dan uitvoeren met koperfolie en mkp plus?
Re: filter/upgrade vifa format
Los van alles zelf opmeten en een filter ontwikkelen heb je m.i. een optie: terug naar origineel. Ik weet dat de originele Format goed klonk en mat (jee, dat was nog in de Neutrik 3300 tijd…) en ik weet dat Rolph Smulders wist wat hij deed (en er luisterden nog wat anderen mee).
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: filter/upgrade vifa format
psies, in het originele filter dat op pagina 1 staat zit er geen weerstand voor de tweeter en maar 1 ohm voor de midWalt schreef: ↑vr 10 feb 2023, 18:44Teveel demping van het mid en hoog, je hoort het laag veel te hard, wat nog eens versterkt zal worden door de extra bult in het laag t.g.v. die dikke spoel.paulknutselaar schreef: ↑vr 10 feb 2023, 17:48Bedankt voor je reactie, maar kun je dit onderbouwen? Mijn excuses voor mijn noob vragen, maar ik probeer wat te leren uit dit avontuur. Schema klopt, ik kan de kladjes wel even uploaden ter controle?
Re: filter/upgrade vifa format
De mannen uit hoorn kunnen mooie dingen maken hoor !
Ik heb al enkele van hun projecten beluisterd, die klinken zeer behoorlijk hoor!
Ik heb al enkele van hun projecten beluisterd, die klinken zeer behoorlijk hoor!
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: filter/upgrade vifa format
Misschien spreekt het volgende wat meer tot de verbeelding:
Alleen hieruit zou je al kunnen concluderen dat het huidige filter een merkwaardige opzet kent. De voorkeur voor een 1e orde filter zou dan nog kunnen, maar die toegevoegde weerstanden... ?
- Met origineel filter gaat in de middensectie 89% van het vermogen naar de luidspreker, en wordt 11% ervan door de serieweerstand omgezet in warmte.
- Met het aangepaste filter gaat in de middensectie 33% van het vermogen naar de luidspreker, en wordt 67% ervan door de weerstanden omgezet in warmte. Dat betekent dat de weerstanden zomaar 20,3 Watt staan te verstoken, waarvan de serieweerstand 15,45 Watt voor zijn kiezen krijgt, als de middentoner eens een keer met 10 Watt speelt.
Alleen hieruit zou je al kunnen concluderen dat het huidige filter een merkwaardige opzet kent. De voorkeur voor een 1e orde filter zou dan nog kunnen, maar die toegevoegde weerstanden... ?
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: filter/upgrade vifa format
Bach kon ook prachtige muziek maken. Toch zitten er stukken tussen zijn oeuvre die niet te hachelen zijn.
Als met de weerstanden in het huidige filter het geluidsniveau een dB of 6 omlaag getrokken wordt tov het originele ontwerp en er wordt vervolgens geconstateerd dat er teveel laag is, dan lijkt de oorzaak evident.
Maar we hebben nog niet vernomen hoe het klinkt als de luidspreker uit de hoek gehaald wordt.
Edit: Mario zegt al iets soortgelijks.
-
paulknutselaar
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04
Re: filter/upgrade vifa format
De weerstanden op het mid was om te proberen om mid meer naar achter te krijgen tegenover laag en hoog. Dat weggelaten klinkt het echt niet beroerd naast het Rolph filter. Het Rolph filter is meer afgevlakt, plat eigenlijk. Smaken verschillen denk ik. Bedankt voor de critische noten. @ Marp, dank voor de onderbouwing, dit is waar ik naar zocht. Wat ik er wel aan toe wil voegen ia dat het laag wel wat minder zwaar is icm de originele corobar en condensator van rolph. We gaan maar eens meten en zien wat beter is.
Re: filter/upgrade vifa format
Als je gaat meten, simuleren dikke kans dat je weer op zoiets als het originele filter uitkomt. Eerste orde kan zeer goed klinken, maar geeft veel minder fraaie responsie, dan zal je veel meer ook op gehoor moeten werken.
Re: filter/upgrade vifa format
Ach het is allemaal vrij zinloos zo lang de speaker in de hoek blijft staan.
Je zou daar beter een kleine monitor plaatsen als je aan die plek vast zit.
Dit is te veel geweld voor in de hoek.
Je zou daar beter een kleine monitor plaatsen als je aan die plek vast zit.
Dit is te veel geweld voor in de hoek.
Re: filter/upgrade vifa format
Precies die kast zal lekker mee doen in het laag en de boel nog meer boosten.
Een monitor op die plek zal het laag minder aanstoten en er nog iets genietbaars van maken.
Met een ander of aangepast filter ga je dit niet oplossen.
Een monitor op die plek zal het laag minder aanstoten en er nog iets genietbaars van maken.
Met een ander of aangepast filter ga je dit niet oplossen.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: filter/upgrade vifa format
heb je (bv in je streamer) de mogelijkheid tot dsp-en? dan kan je het laag <100Hz wat corrigeren zodat je tenminste goed naar de rest kan luisteren en dus die verschillende filters kan beoordelen
-
paulknutselaar
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04
Re: filter/upgrade vifa format
Niet verwacht dat er zoveel azijnzeikers op dit forum zitten, allemaal zitten te wachten tot er een nieuweling komt om af te zeiken, plus vakmensen die samen meer dan 100 jaar ervaring hebben afzeiken, echt niet dat dat rolph smulders filter meer weergeeft dan mijn slappe 1e order filter. Ik luister liever naar een live concert dan een mp3. Ga maar eens zoeken naar de vakmensen Klaas en Renè. Jullie zijn net kort pittig kapseltjes achter hun telefoontje... een paar met gegronde onderbouwing en feedback, de rest .... nou ja laat maar.
-
paulknutselaar
- Berichten: 33
- Lid geworden op: di 07 feb 2023, 11:04
Re: filter/upgrade vifa format
Elke fasedraaing is werk voor een versterker, hoe minder fasedraaien hoe makkelijker je versterker het heeftpaulknutselaar schreef: ↑zo 12 feb 2023, 19:23Niet verwacht dat er zoveel azijnzeikers op dit forum zitten, allemaal zitten te wachten tot er een nieuweling komt om af te zeiken, plus vakmensen die samen meer dan 100 jaar ervaring hebben afzeiken, echt niet dat dat rolph smulders filter meer weergeeft dan mijn slappe 1e order filter. Ik luister liever naar een live concert dan een mp3. Ga maar eens zoeken naar de vakmensen Klaas en Renè. Jullie zijn net kort pittig kapseltjes achter hun telefoontje... een paar met gegronde onderbouwing en feedback, de rest .... nou ja laat maar.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: filter/upgrade vifa format
los van dat dit statement mss wel klopt....paulknutselaar schreef: ↑zo 12 feb 2023, 19:23Niet verwacht dat er zoveel azijnzeikers op dit forum zitten,.....
ik lees net nog fff alles terug, maar ik zie toch vooral veel inhoudelijke antwoorden die proberen te verklaren wat jij vertelt dat je hoort.
