DVB-T tuner om digitale TV via de ether te kunnen ontvangen
Moderator: Beheerdersteam
Met jou kan ik praten,Geenius schreef:Ik denk dat ik vanavond maar een LP ga draaien.
Ik heb ook geen TV Tony, Wel een pc met een vlotte verbinding. Het journaal is livestream te volgen. Kro's kindertijd, ja da's echt leuk voor de kleintjes. De drie van mij (3, 4 & 6) missen dat niet echt. Wat niet weet ...
Het Sinterklaas journaal staat gelukkig wel gewoon op internet, anders kunnen ze op school niet meepraten.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Tony,
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Maar, maar, da's 't equivalent van Bose luidsprekers maar dan visueel, recent marktonderzoek toont aan dat mensen altidj kiezen voor de TV met de felste kleuren en het foutste contrast... maar alles had over-verzadigde kleuren, te veel contrast, geen detail in zwart, wazig bij bewegende beelden, nuances in huidtinten ontbraken, heel vermoeiend om naar te kijken eigenlijk.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
mag ik mij hierbij aansluiten!ovni schreef:Met jou kan ik praten,Geenius schreef:Ik denk dat ik vanavond maar een LP ga draaien.
Ik heb ook geen TV Tony, Wel een pc met een vlotte verbinding. Het journaal is livestream te volgen. Kro's kindertijd, ja da's echt leuk voor de kleintjes. De drie van mij (3, 4 & 6) missen dat niet echt. Wat niet weet ...
sinds de kabelmaatschappij ontdekt heeft dat wij een aansluiting hadden zonder abonnee te zijn (ik weet absoluut niet waarover die het hebben
Het goede daaraan is dat mijn vrouw nu gezellig een filmpje mee komt kijken en mijn dochters met hun vrienden ergens anders gaan eten!
Ik ben dan ook een sterk voorstander van een home zonder televisie!
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Wij hebben een 20 jaar oude 37cm Blaupunkt portable, een van de eerste met vlakke beeldbuis. Doet het nog prima en geeft een veel beter beeld dan menig moderne LCD. De kinderen hebben wel ondertussen de afstandsbediening gesloopt (dus als iemand eentje over heeft
) maar verder hopen we er nog jaren plezier van te hebben. Bij ons staat ie eigenlijk alleen voor het avondeten aan, kunnen de kinderen naar KRO Kindertijd kijken, en na de afwas kijken wij naar het NOS Journaal (ja, inderdaad, we hebben ook geen vaatwasser).
Daarna gaat mijn vrouw piano spelen en ik weer speakers knutselen.
Zo te horen zijn wij een uitstervend ras: toen ik gisteravond die Topfield tuner ging halen en de verkoper mij nogmaals aan herinnerde dat er geen Smart-Card bij zat, kon hij het maar moeilijk bevatten dat dat juist was wat ik zocht. "Maar dan heb je alleen Nederland 1, 2 en 3!?" "Inderdaad" zei ik.
Zo te horen zijn wij een uitstervend ras: toen ik gisteravond die Topfield tuner ging halen en de verkoper mij nogmaals aan herinnerde dat er geen Smart-Card bij zat, kon hij het maar moeilijk bevatten dat dat juist was wat ik zocht. "Maar dan heb je alleen Nederland 1, 2 en 3!?" "Inderdaad" zei ik.
- asterduc
- Berichten: 4165
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
- Contacteer:
goe bezig Tony, doe zo verder.Geenius schreef:"Maar dan heb je alleen Nederland 1, 2 en 3!?" "Inderdaad" zei ik.
Wie weet kunnen wij ooit ook NL 1, 2 en 3 nemen.
Voorlopig zit dat er niet in.
Als je vrouw elke dag op een echte piano speelt, waarom heb je dan nog speakers nodig? dichter kun je niet bij de realiteit als met de realiteit zelf!
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Ik ben er dus uit: ik heb de Topfield TF3000COT-d tweedehands gekocht via Markplaats voor 40,- euro!
Er zat voor die prijs ook nog een Funke DVB-T binnen antenne bij, afstandsbediening en wat kabels. Geen smart-card, maar die had ik ook niet nodig.


Een kleine review: Beeldkwaliteit valt me heel erg mee. Ik denk dat de enorm slechte beeldkwaliteit die ik vorige week zag in een winkel met een Samsung en een Humax DVB-T tuner te wijten was aan de enorm slechte kwaliteit van de LCD televisie. Bij mij thuis op een oude Blaupunkt CRT televisie heb ik een mooi zuiver beeld. Ik merk alleen dat er problemen zijn met extremen: bij nacht beelden zie je over duidelijk dat het zwart weinig gedefinieerd is, geen nuances. Bij sterk overbelichte beelden zoals studio opnamen met hard licht wordt het contrast en de kleurverzadiging te hoog - ik vermoed dat dit ligt aan de MPEG-2 compressie waarmee wordt uitgezonden. Daar tussen, vooral met buiten opnamen bij dag licht is het bijna perfect. Af en toe heb ik een kleine storing (blokjes beeld en robot stem) als een brommer langs rijdt, maar de antenne staat nu beneden voor het raam aan de straat. Ik wil nog experimenteren met de antenne op zolder. Voor 40,- euro mag ik in ieder geval niet klagen.
Wat wel enorm slecht is, is DAB-T radio via dit apparaat. De ontvangst sterkte is prima, maar vergeleken met de analoge ontvangst via mijn Marantz ST-6000 tuner is het geluidsbeeld klein en vlak. Het mist ruimte informatie, totaal geen diepte en dynamiek ontbreekt volledig. Daar is dus nog veel ruimte voor verbetering.

Er zat voor die prijs ook nog een Funke DVB-T binnen antenne bij, afstandsbediening en wat kabels. Geen smart-card, maar die had ik ook niet nodig.


Een kleine review: Beeldkwaliteit valt me heel erg mee. Ik denk dat de enorm slechte beeldkwaliteit die ik vorige week zag in een winkel met een Samsung en een Humax DVB-T tuner te wijten was aan de enorm slechte kwaliteit van de LCD televisie. Bij mij thuis op een oude Blaupunkt CRT televisie heb ik een mooi zuiver beeld. Ik merk alleen dat er problemen zijn met extremen: bij nacht beelden zie je over duidelijk dat het zwart weinig gedefinieerd is, geen nuances. Bij sterk overbelichte beelden zoals studio opnamen met hard licht wordt het contrast en de kleurverzadiging te hoog - ik vermoed dat dit ligt aan de MPEG-2 compressie waarmee wordt uitgezonden. Daar tussen, vooral met buiten opnamen bij dag licht is het bijna perfect. Af en toe heb ik een kleine storing (blokjes beeld en robot stem) als een brommer langs rijdt, maar de antenne staat nu beneden voor het raam aan de straat. Ik wil nog experimenteren met de antenne op zolder. Voor 40,- euro mag ik in ieder geval niet klagen.
Wat wel enorm slecht is, is DAB-T radio via dit apparaat. De ontvangst sterkte is prima, maar vergeleken met de analoge ontvangst via mijn Marantz ST-6000 tuner is het geluidsbeeld klein en vlak. Het mist ruimte informatie, totaal geen diepte en dynamiek ontbreekt volledig. Daar is dus nog veel ruimte voor verbetering.
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Nou, ik heb het geweten: Sinds de omzetting van Digitenne op 26-27 nov is de beeldkwaliteit sterk verslechterd. De toegenomen vervorming valt vooral op bij bewegende beelden: schokkerig alsof de framerate niet voldoende is en nog opvallender, een soort strepen effecten alsof er interlaced beelden verkeerd verwerkt worden waardoor er een sterk 'zebra' effect optreedt. Dit kwaliteitsniveau is echt onacceptabel slecht.KPN is continu bezig haar dienstverlening te verbeteren, zo ook bij Digitenne van KPN. Hierdoor zullen in de nacht van 26 op 27 november alle uitzendingen korte tijd onderbroken worden. Tijdens deze wijziging veranderen ook de zogenaamde frequenties van de verschillende tv en radio zenders.
Leve de vooruitgang!
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Volgens mij ben je niet de enigste Tony:
http://www.digitelevisie.nl/forum/?s=12 ... d=293&pk=1
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
http://www.digitelevisie.nl/forum/?s=12 ... d=293&pk=1
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Ik denk, en vrees, dat je aan dat kastje niet zoveel kunt modificeren dat het aanvaardbaar wordt, Tony.Geenius schreef:Wat wel enorm slecht is, is DAB-T radio via dit apparaat. De ontvangst sterkte is prima, maar vergeleken met de analoge ontvangst via mijn Marantz ST-6000 tuner is het geluidsbeeld klein en vlak. Het mist ruimte informatie, totaal geen diepte en dynamiek ontbreekt volledig. Daar is dus nog veel ruimte voor verbetering.
Het zal eerder te maken hebben met de wijze waarop er gecomprimeerd wordt, en/of een samplerate/bandbreedte probleem.
Ik heb dit al vaker gehoord van mensen die een dure DAB tuner kochten, en zelfs lieten modificeren vanwege de slechte resultaten, maar het werd er niet beter op..........
Gelukkig is radio nog lekker in de aether te ontvangen, alhoewel de "orbanisering" van zowat alle zenders ook daar veel ongenietbaar maakt.
Optimod, een betere naam zou "Pessimod" zijn
- Geenius
- ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
- Berichten: 1810
- Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
- Contacteer:
Gelukkig had ik gisteravond weer normaal beeld, misschien hebben ze alle kritiek ter harte genomen.
Eigenlijk wordt al die digitale radio en tv in Nederland verkeerd aangepakt. Nederland ligt ver achter de ons omringende landen als het gaat om het uitzenden van DVB-T en DAB-T maar ze zijn wel de eerste om het analoge signaal stop te zetten. In Engeland en Duitsland schijnen ze het wel goed te kunnen.....
De aanschaf van een DAB-T tuner stel ik in ieder geval voorlopig even uit.
Eigenlijk wordt al die digitale radio en tv in Nederland verkeerd aangepakt. Nederland ligt ver achter de ons omringende landen als het gaat om het uitzenden van DVB-T en DAB-T maar ze zijn wel de eerste om het analoge signaal stop te zetten. In Engeland en Duitsland schijnen ze het wel goed te kunnen.....
De aanschaf van een DAB-T tuner stel ik in ieder geval voorlopig even uit.
Dat is voorlopig toch ook helemaal niet nodig? De analoge radiouitzendingen zijn voornamelijk bedoeld voor autoradio's en de radio's op fabrieken, kantoren en bouwplaatsen. Het duurt vast nog wel heel erg lang voordat dit allemaal gedigitaliseerd is.Geenius schreef:De aanschaf van een DAB-T tuner stel ik in ieder geval voorlopig even uit.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Dat zou je wel mogen verwachten, maar anderzijds is nu ook geen rekening gehouden met chauffeurs die een hele week onderweg zijn, met mensen in buitengebieden, en met al die mensen in een caravan, camper, chalet of boot. Ook het plotseling afschaffen van het grijs kenteken is een mooi voorbeeld dat de overheid zich weinig aantrekt van de gevolgen. En zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen.richard schreef:Dat is voorlopig toch ook helemaal niet nodig? De analoge radiouitzendingen zijn voornamelijk bedoeld voor autoradio's en de radio's op fabrieken, kantoren en bouwplaatsen. Het duurt vast nog wel heel erg lang voordat dit allemaal gedigitaliseerd is.Geenius schreef:De aanschaf van een DAB-T tuner stel ik in ieder geval voorlopig even uit.
Met de huidige generatie politici zijn zelfs de meest onlogische maatregelen niet uit te sluiten, dus wat niet is kan wel eens sneller komen dan je lief is.
