DVB-T tuner om digitale TV via de ether te kunnen ontvangen

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Volgens mij kun je beter tv helemaal de deur uit doen :P
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

DualdudE schreef:
Volgens mij kun je beter tv helemaal de deur uit doen :P
Het is dat twee gezinsleden graag naar KRO Kindertijd kijken, maar anders....... :lol:
Gebruikersavatar
ovni
Berichten: 1015
Lid geworden op: di 04 jan 2005, 21:25
Locatie: Lyts Kanaän

Bericht door ovni »

Geenius schreef:
Ik denk dat ik vanavond maar een LP ga draaien.
Met jou kan ik praten,

Ik heb ook geen TV Tony, Wel een pc met een vlotte verbinding. Het journaal is livestream te volgen. Kro's kindertijd, ja da's echt leuk voor de kleintjes. De drie van mij (3, 4 & 6) missen dat niet echt. Wat niet weet ...

Het Sinterklaas journaal staat gelukkig wel gewoon op internet, anders kunnen ze op school niet meepraten.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Tony,
... maar alles had over-verzadigde kleuren, te veel contrast, geen detail in zwart, wazig bij bewegende beelden, nuances in huidtinten ontbraken, heel vermoeiend om naar te kijken eigenlijk.
Maar, maar, da's 't equivalent van Bose luidsprekers maar dan visueel, recent marktonderzoek toont aan dat mensen altidj kiezen voor de TV met de felste kleuren en het foutste contrast :wink:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Vanavond ga ik kijken naar een 2e hands Topfield TF3000COT-d, wie weet. :?
Gebruikersavatar
DualdudE
Berichten: 449
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 0:18
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door DualdudE »

Als je zelf toch niet kijkt, laat dan de kijkers kiezen? ;)
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

ovni schreef:
Geenius schreef:
Ik denk dat ik vanavond maar een LP ga draaien.
Met jou kan ik praten,

Ik heb ook geen TV Tony, Wel een pc met een vlotte verbinding. Het journaal is livestream te volgen. Kro's kindertijd, ja da's echt leuk voor de kleintjes. De drie van mij (3, 4 & 6) missen dat niet echt. Wat niet weet ...
mag ik mij hierbij aansluiten!

sinds de kabelmaatschappij ontdekt heeft dat wij een aansluiting hadden zonder abonnee te zijn (ik weet absoluut niet waarover die het hebben :oops: ) is het beeld op de TV overwegend zwart!

Het goede daaraan is dat mijn vrouw nu gezellig een filmpje mee komt kijken en mijn dochters met hun vrienden ergens anders gaan eten!

Ik ben dan ook een sterk voorstander van een home zonder televisie!
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Tja, als ik me hierbij mag aansluiten, in het gezin van mijn ouders hebben we nooit televisie gehad. Wel heel veel gelezen......

Jan
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Hier nog eentje (nuja, half eigenlijk).

Beneden geen TV, alleen audio.
Op de slaapkamer een TV voor het meisje, en zaterdags voor Stargate voor mij natuurlijk. :D
Verder kan dat ding me gestolen worden, maar hij wil maar niet stuk (20 + jaar oude Grundig Monolith, zo maken ze ze niet meer).
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Wij hebben een 20 jaar oude 37cm Blaupunkt portable, een van de eerste met vlakke beeldbuis. Doet het nog prima en geeft een veel beter beeld dan menig moderne LCD. De kinderen hebben wel ondertussen de afstandsbediening gesloopt (dus als iemand eentje over heeft :wink:) maar verder hopen we er nog jaren plezier van te hebben. Bij ons staat ie eigenlijk alleen voor het avondeten aan, kunnen de kinderen naar KRO Kindertijd kijken, en na de afwas kijken wij naar het NOS Journaal (ja, inderdaad, we hebben ook geen vaatwasser). :shock: Daarna gaat mijn vrouw piano spelen en ik weer speakers knutselen.

Zo te horen zijn wij een uitstervend ras: toen ik gisteravond die Topfield tuner ging halen en de verkoper mij nogmaals aan herinnerde dat er geen Smart-Card bij zat, kon hij het maar moeilijk bevatten dat dat juist was wat ik zocht. "Maar dan heb je alleen Nederland 1, 2 en 3!?" "Inderdaad" zei ik. :D
Gebruikersavatar
asterduc
Berichten: 4165
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Contacteer:

Bericht door asterduc »

Geenius schreef:
"Maar dan heb je alleen Nederland 1, 2 en 3!?" "Inderdaad" zei ik. :D
goe bezig Tony, doe zo verder.

Wie weet kunnen wij ooit ook NL 1, 2 en 3 nemen.
Voorlopig zit dat er niet in.

Als je vrouw elke dag op een echte piano speelt, waarom heb je dan nog speakers nodig? dichter kun je niet bij de realiteit als met de realiteit zelf!
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

asterduc schreef:
....Als je vrouw elke dag op een echte piano speelt, waarom heb je dan nog speakers nodig? dichter kun je niet bij de realiteit als met de realiteit zelf!
Inderdaad, de referentie staat naast de speakers!
Bijlagen
Piano.jpg
Piano.jpg (41.19 KiB) 2998 keer bekeken
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Ik ben er dus uit: ik heb de Topfield TF3000COT-d tweedehands gekocht via Markplaats voor 40,- euro!
Er zat voor die prijs ook nog een Funke DVB-T binnen antenne bij, afstandsbediening en wat kabels. Geen smart-card, maar die had ik ook niet nodig. :wink:

Afbeelding
Afbeelding

Een kleine review: Beeldkwaliteit valt me heel erg mee. Ik denk dat de enorm slechte beeldkwaliteit die ik vorige week zag in een winkel met een Samsung en een Humax DVB-T tuner te wijten was aan de enorm slechte kwaliteit van de LCD televisie. Bij mij thuis op een oude Blaupunkt CRT televisie heb ik een mooi zuiver beeld. Ik merk alleen dat er problemen zijn met extremen: bij nacht beelden zie je over duidelijk dat het zwart weinig gedefinieerd is, geen nuances. Bij sterk overbelichte beelden zoals studio opnamen met hard licht wordt het contrast en de kleurverzadiging te hoog - ik vermoed dat dit ligt aan de MPEG-2 compressie waarmee wordt uitgezonden. Daar tussen, vooral met buiten opnamen bij dag licht is het bijna perfect. Af en toe heb ik een kleine storing (blokjes beeld en robot stem) als een brommer langs rijdt, maar de antenne staat nu beneden voor het raam aan de straat. Ik wil nog experimenteren met de antenne op zolder. Voor 40,- euro mag ik in ieder geval niet klagen. :wink:

Wat wel enorm slecht is, is DAB-T radio via dit apparaat. De ontvangst sterkte is prima, maar vergeleken met de analoge ontvangst via mijn Marantz ST-6000 tuner is het geluidsbeeld klein en vlak. Het mist ruimte informatie, totaal geen diepte en dynamiek ontbreekt volledig. Daar is dus nog veel ruimte voor verbetering.

Afbeelding 8)
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

KPN is continu bezig haar dienstverlening te verbeteren, zo ook bij Digitenne van KPN. Hierdoor zullen in de nacht van 26 op 27 november alle uitzendingen korte tijd onderbroken worden. Tijdens deze wijziging veranderen ook de zogenaamde frequenties van de verschillende tv en radio zenders.
Nou, ik heb het geweten: Sinds de omzetting van Digitenne op 26-27 nov is de beeldkwaliteit sterk verslechterd. De toegenomen vervorming valt vooral op bij bewegende beelden: schokkerig alsof de framerate niet voldoende is en nog opvallender, een soort strepen effecten alsof er interlaced beelden verkeerd verwerkt worden waardoor er een sterk 'zebra' effect optreedt. Dit kwaliteitsniveau is echt onacceptabel slecht.

Leve de vooruitgang! :evil:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Volgens mij ben je niet de enigste Tony:

http://www.digitelevisie.nl/forum/?s=12 ... d=293&pk=1

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Gelukkig heb ik geen abonnement en heb ik maar 40- euro betaald voor de tuner+antenne! :wink:
Hopelijk gaat het beter als na 11 december de analoge zenders worden uitgezet en er meer ruimte vrijkomt voor DVB-T. :roll:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Bericht door Wowly »

Balen!!

Jan
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Geenius schreef:
Wat wel enorm slecht is, is DAB-T radio via dit apparaat. De ontvangst sterkte is prima, maar vergeleken met de analoge ontvangst via mijn Marantz ST-6000 tuner is het geluidsbeeld klein en vlak. Het mist ruimte informatie, totaal geen diepte en dynamiek ontbreekt volledig. Daar is dus nog veel ruimte voor verbetering.
Ik denk, en vrees, dat je aan dat kastje niet zoveel kunt modificeren dat het aanvaardbaar wordt, Tony.
Het zal eerder te maken hebben met de wijze waarop er gecomprimeerd wordt, en/of een samplerate/bandbreedte probleem.

Ik heb dit al vaker gehoord van mensen die een dure DAB tuner kochten, en zelfs lieten modificeren vanwege de slechte resultaten, maar het werd er niet beter op..........

Gelukkig is radio nog lekker in de aether te ontvangen, alhoewel de "orbanisering" van zowat alle zenders ook daar veel ongenietbaar maakt.

Optimod, een betere naam zou "Pessimod" zijn :roll:
Gebruikersavatar
Geenius
ZA-sponsor: Humble Homemade Hifi
Berichten: 1810
Lid geworden op: vr 04 mar 2005, 11:00
Contacteer:

Bericht door Geenius »

Gelukkig had ik gisteravond weer normaal beeld, misschien hebben ze alle kritiek ter harte genomen. :roll:

Eigenlijk wordt al die digitale radio en tv in Nederland verkeerd aangepakt. Nederland ligt ver achter de ons omringende landen als het gaat om het uitzenden van DVB-T en DAB-T maar ze zijn wel de eerste om het analoge signaal stop te zetten. In Engeland en Duitsland schijnen ze het wel goed te kunnen.....

De aanschaf van een DAB-T tuner stel ik in ieder geval voorlopig even uit.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Geenius schreef:
De aanschaf van een DAB-T tuner stel ik in ieder geval voorlopig even uit.
Dat is voorlopig toch ook helemaal niet nodig? De analoge radiouitzendingen zijn voornamelijk bedoeld voor autoradio's en de radio's op fabrieken, kantoren en bouwplaatsen. Het duurt vast nog wel heel erg lang voordat dit allemaal gedigitaliseerd is.
Gebruikersavatar
ralph
Berichten: 205
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 23:10
Locatie: Gouda

Bericht door ralph »

Inderdaad,

conceptueel is DVB-T prima alleen nu nog niet in Nederland, helaas
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

richard schreef:
Geenius schreef:
De aanschaf van een DAB-T tuner stel ik in ieder geval voorlopig even uit.
Dat is voorlopig toch ook helemaal niet nodig? De analoge radiouitzendingen zijn voornamelijk bedoeld voor autoradio's en de radio's op fabrieken, kantoren en bouwplaatsen. Het duurt vast nog wel heel erg lang voordat dit allemaal gedigitaliseerd is.
Dat zou je wel mogen verwachten, maar anderzijds is nu ook geen rekening gehouden met chauffeurs die een hele week onderweg zijn, met mensen in buitengebieden, en met al die mensen in een caravan, camper, chalet of boot. Ook het plotseling afschaffen van het grijs kenteken is een mooi voorbeeld dat de overheid zich weinig aantrekt van de gevolgen. En zo zijn er nog talloze voorbeelden te noemen.

Met de huidige generatie politici zijn zelfs de meest onlogische maatregelen niet uit te sluiten, dus wat niet is kan wel eens sneller komen dan je lief is. :?
Plaats reactie