Maximale DC spanning relais

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Re: Maximale DC spanning relais

Bericht door OWC »

Pjotr schreef:
Tja, we kunnen nou wel blijven integreren maar wat is nou het nut er van?
Die C1 ?
Of de schakeling?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Oei ja, er gebeurt wel iets meer bij de schakeling met C1 aan de drain.
Bij inschakelen van de voeding is C1 leeg en trekt de Vgs negatief zodat de uitgang de stijging van de voeding (een paar volt lager) volgt, geen vertraging :(
Naar gelang C1 oplaad via lek van D1 zakt de uitgang weer langzaam, tenzij de voeding echt ingeschakeld is met stroom door R2.
Werkt dus niet zo met C1 daar.
Anne
Pjotr

Bericht door Pjotr »

OWC
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door OWC »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Oei ja, er gebeurt wel iets meer bij de schakeling met C1 aan de drain.
Bij inschakelen van de voeding is C1 leeg en trekt de Vgs negatief zodat de uitgang de stijging van de voeding (een paar volt lager) volgt, geen vertraging :(
Naar gelang C1 oplaad via lek van D1 zakt de uitgang weer langzaam, tenzij de voeding echt ingeschakeld is met stroom door R2.
Werkt dus niet zo met C1 daar.
Anne
Dat had ik eerder ook al aangegeven
One World Concepts schreef:
In dit geval heb je geen last van die doorslag spanning wanneer de voeding bij nul begint.
Je verliest wel de softstart modus, maar ja dat heeft een relay immers ook niet.
timpert

Bericht door timpert »

Nu even terug naar de vraag van de TS. Zijn vraag over het relais is beantwoord. Als hij een vertraagde start wil maken dan moet hij in een nieuw topic even opschrijven wat hij er precies van/mee wil, dan kunnen we daarop focussen. Ben je d'r nog, Herman?
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Waarom daar een nieuw draadje voor starten, dat kan toch prima hier???
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Of TS moet even de titel veranderen, dat kan ook. Denk dat een vertraagde B+ voor specifiek een SE 300B versterker iets meer aandacht vraagt dan een simpel fetje met integratie condensator. Nog afgezien van de vraag wat je met een vertraagd inschakelen bereiken wil. Met een buizengelijkrichter is het helemaal niet nodig.
BamiKanarieSoep

Bericht door BamiKanarieSoep »

Ben er nog...

Ben werkzaam in de foodretail, en dankzij/desondanks de Covid crisis is het daar erg druk. Ik had dus gisteren en vandaag geen tijd om verder te reageren.

Timpert heeft direct mijn vraag beantwoord, ik vroeg mij af waar het verschil vandaan komt tussen de AC en DC werkspanning van een relais. Ik vroeg mij dit af omdat ik een relais bordje en arduino bordjes in mijn rommeldoos heb liggen, waarvan ik mij afvroeg of ik deze toe kon passen als inschakel vertraging bij een buizen versterker.
Het duidelijke antwoord is nee.
Door een buizengelijkrichter toe te passen : de gloeidraden van de (eind)buizen hebben hun werktemperatuur bereikt voor/omstreeks het moment dat de anodespanning zijn werkspanning bereikt, is er geen reden om iets als een inschakelvertraging te gebruiken.

Mijn vraag is dus beantwoord, en het is mij duidelijk geworden dat toepassen van een buizengelijkrichter de eenvoudigste, en dus juiste oplossing is.

Bedankt allen !
Plaats reactie