Festool bandschuurmachine repareren
Moderator: Beheerdersteam
Re: Festool bandschuurmachine repareren
Mwah, kapotte ankers heb ik van veel merken voorbij zien komen, Bosch, AEG, Festo, mijn eigen Triton en zelfs van een Hilti. Stel je eens voor wat een krachten er komen op het draad van een ankertje wat met zo'n 20.000 rpm rond draait. Zit er 1 breukje in dan gaat de rest ook snel. En de miljarden aantallen die er van gemaakt worden... Vroegâh zat daar stevig touw overheen gewikkeld en/of werden er extra fiberstukjes tussen gestoken ter versteviging. Tegenwoordig alleen impregnatie die bij flink heet worden verweekt en soms nog wel eens een touwtje 
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 14 jan 2021, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Festool bandschuurmachine repareren
Ja hoor, maar alleen met oranje handschoenen aan. Maakt niks uit......ds23man schreef:Ik zeg blauw!
Re: Festool bandschuurmachine repareren
Er zijn merken die dat ook hebben idd. maar die kosten niet zo veel (op de Hilti na dan) maar tegenwoordig zie je toch altijd wel de wikkelingen afgewerkt met epoxy. Waarom ze dat niet doen is een raadsel.Pjotr schreef:Mwah, kapotte ankers heb ik van veel merken voorbij zien komen, Bosch, AEG, Festo, mijn eigen Triton en zelfs van een Hilti. Stel je eens voor wat een krachten er komen op het draad van een ankertje wat met zo'n 20.000 rpm rond draait. Zit er 1 breukje in dan gaat de rest ook snel. En de miljarden aantallen die er van gemaakt worden... Vroegâh zat daar stevig touw overheen gewikkeld en/of werden er extra fiberstukjes tussen gestoken ter versteviging. Tegenwoordig alleen impregnatie die bij flink heet worden verweekt en soms nog wel eens een touwtje
Re: Festool bandschuurmachine repareren
Epoxy impregneerhars is boven de 150 graden niks meer waard qua mechanische sterkte. Een goede isolatie kan een stuk meer hebben bij veel hogere temperaturen. Het is gewoon sowieso al een oud gegeven dat ankers een zwak punt kunnen zijn van die hoog-toeren motortjes. Hoort er gewoon bij.
