Festool bandschuurmachine repareren

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Pjotr »

Mwah, kapotte ankers heb ik van veel merken voorbij zien komen, Bosch, AEG, Festo, mijn eigen Triton en zelfs van een Hilti. Stel je eens voor wat een krachten er komen op het draad van een ankertje wat met zo'n 20.000 rpm rond draait. Zit er 1 breukje in dan gaat de rest ook snel. En de miljarden aantallen die er van gemaakt worden... Vroegâh zat daar stevig touw overheen gewikkeld en/of werden er extra fiberstukjes tussen gestoken ter versteviging. Tegenwoordig alleen impregnatie die bij flink heet worden verweekt en soms nog wel eens een touwtje :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 14 jan 2021, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door ds23man »

Ik zeg blauw!
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Ik zeg blauw!
Ja hoor, maar alleen met oranje handschoenen aan. Maakt niks uit...... :relax:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef:
Mwah, kapotte ankers heb ik van veel merken voorbij zien komen, Bosch, AEG, Festo, mijn eigen Triton en zelfs van een Hilti. Stel je eens voor wat een krachten er komen op het draad van een ankertje wat met zo'n 20.000 rpm rond draait. Zit er 1 breukje in dan gaat de rest ook snel. En de miljarden aantallen die er van gemaakt worden... Vroegâh zat daar stevig touw overheen gewikkeld en/of werden er extra fiberstukjes tussen gestoken ter versteviging. Tegenwoordig alleen impregnatie die bij flink heet worden verweekt en soms nog wel eens een touwtje :mrgreen:
Er zijn merken die dat ook hebben idd. maar die kosten niet zo veel (op de Hilti na dan) maar tegenwoordig zie je toch altijd wel de wikkelingen afgewerkt met epoxy. Waarom ze dat niet doen is een raadsel.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door John P »

Iets met planned obsolescence?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Festool bandschuurmachine repareren

Bericht door Pjotr »

Epoxy impregneerhars is boven de 150 graden niks meer waard qua mechanische sterkte. Een goede isolatie kan een stuk meer hebben bij veel hogere temperaturen. Het is gewoon sowieso al een oud gegeven dat ankers een zwak punt kunnen zijn van die hoog-toeren motortjes. Hoort er gewoon bij.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”