Ruisarme Voorversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Electrets ruisen als de neten.
Ja dan kom je niet ver met een fet. Snoekieoplossing:
hercules_sagemann_372-62.png
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 04 nov 2020, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

SSassen schreef:
Voor een microfoon, dat verandert de zaken, dan ben je op de goede weg!
Dank je wel.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

ds23man schreef:
Electrets ruisen als de neten.
Hoi Ds23man,

Dat ben ik met je eens, maar voor de toepassing zoals ik ze gebruik werkt dat goed, laagfrequent geluid meten.

De losse kapsels zoals bijvoorbeeld de MCE4000 is een stuk gevoeliger dan b.v. de Mini DSP Umik 1, die ik eerder gebruikte.

De toepassing was tot nu toe vervelende bromgeluiden opsporen in mijn woonomgeving, en dat heeft er toe geleid dat er al een verkeerd gemonteerde cv ketel boven water kwam, die is nu door de verhuurder van de gipsplaatwand afgehaald en op verticale beugels geplaatst.
Geen last meer van deze ketel die laagfrequent geluid produceerde via de gipsplaat wanden, waar deze oude huisjes mee bekleed zijn.
Groet,
Pim

Dat Meten wordt gedaan met Spectrum Lab software.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

PUI Audio maakt een paar goedkope elektretmicrofoonkapsels met opvallend weinig ruis. Hun AOM-5024L-HD-R heeft een equivalente akoestische ruis van 14 dB(A), dat zit zo'n beetje tussen de waarden van professionele condensatormicrofoons voor podiumgebruik en voor studiogebruik in. Overigens is de gevoeligheid ook erg groot, daardoor staat er aan de uitgang net zoveel ruis als bij de gangbare types: A-gewogen gemiddelde 55 nV/wortel(Hz). Een AOM-5024L-HD-R kan wel veel minder herrie verwerken dan een professionele microfoon.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Ah!buis »

Dat eerste schema van Elektuur kan zo niet werken.Daar is een mic voor nodig met drie aansluitingen, massa, voeding en signaal. Zit dan een fet in met gemeenschappelijke drain, dus een source-volger.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

MarcelvdG schreef:
PUI Audio maakt een paar goedkope elektretmicrofoonkapsels met opvallend weinig ruis. Hun AOM-5024L-HD-R heeft een equivalente akoestische ruis van 14 dB(A), dat zit zo'n beetje tussen de waarden van professionele condensatormicrofoons voor podiumgebruik en voor studiogebruik in. Overigens is de gevoeligheid ook erg groot, daardoor staat er aan de uitgang net zoveel ruis als bij de gangbare types: A-gewogen gemiddelde 55 nV/wortel(Hz). Een AOM-5024L-HD-R kan wel veel minder herrie verwerken dan een professionele microfoon.
Hoi Marcel,
Dat is een interessant microfoonkapsel, ga dat bestellen kost ongeveer € 3,50
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Is een net kapseltje . maar wel met een wat groter diameter. en dat zie terug op hogere frequenties. Is dat kapseltje niet te modificeren naar een source follower? Dan kan ie waarschijnlijk veel meer SPL aan. Primo maakt ook mooie ruisarme kapseltjes: https://micbooster.com/primo-microphone ... em272.html
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Ah!buis schreef:
Dat eerste schema van Elektuur kan zo niet werken.Daar is een mic voor nodig met drie aansluitingen, massa, voeding en signaal. Zit dan een fet in met gemeenschappelijke drain, dus een source-volger.
Anne
Hoi Anne,
Gebruik daar een Electret microfoon kapsel voor met twee aansluitingen, en dat werkt goed.
Maar ze zijn nog wel te koop met drie aansluitingen.
https://www.baco-army-goods.nl/electret ... stuks.html

Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Pjotr schreef:
Is een net kapseltje . maar wel met een wat groter diameter. en dat zie terug op hogere frequenties. Is dat kapseltje niet te modificeren naar een source follower? Dan kan ie waarschijnlijk veel meer SPL aan. Primo maakt ook mooie ruisarme kapseltjes: https://micbooster.com/primo-microphone ... em272.html
Hoi Pjotr,
Ineens komt er een heel arsenaal aan microfoon kapsels te voorschijn, bedankt.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door SSassen »

Ja, mooi is dat he, Pjotr is net een soort eenarmige bandiet, soms trek je eraan en er komt er niets uit, maar soms vliegen de muntjes je ook om je oren, leuke vent, ik mag ‘m wel!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Ah!buis schreef:
Dat eerste schema van Elektuur kan zo niet werken.Daar is een mic voor nodig met drie aansluitingen, massa, voeding en signaal. Zit dan een fet in met gemeenschappelijke drain, dus een source-volger.
Anne
Hoi Anne,
Gebruik daar een Electret microfoon kapsel voor met twee aansluitingen, en dat werkt goed.
Maar ze zijn nog wel te koop met drie aansluitingen.
https://www.baco-army-goods.nl/electret ... stuks.html

Groet,
Pim
Niks op tegen hoor, maar als je die gebruikt met het Elektuur schema zit het signaal kortgesloten met 47µF.Zou zo moeten,
elekt.png
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,

Als ik het goed begrijp is de Elektuur versterker wel te gebruiken met een twee draden kapsel, maar dan moet de Elco C3
47 uF eruit?.

Heb overigens maar twee van die kapsels met drie draden besteld voor € 1,75 per 2 stuks.

Groet,

Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,

Als ik het goed begrijp is de Elektuur versterker wel te gebruiken met een twee draden kapsel, maar dan moet de Elco C3 47 uF eruit?.
Als je alle rommel van de voeding erbij wil hebben wel :(
De weerstand naar de plus moet wel minstens in twee met een C naar massa ertussen.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Dit bedoel je, als ik het goed begrijp.
Groet,
Pim
ScreenShot4597.bmp
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Ah!buis »

Met een tweedraads is er geen R1 en zit C1 aan de micro, onderaan R10.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Dat die microfoon niet aan de ingang zit is een foutje wat ik nu pas zie.
De weerstand moet nog weg worden gehaald.
Bedankt.
Groet,
Pim
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

Pjotr schreef:
Is een net kapseltje . maar wel met een wat groter diameter. en dat zie terug op hogere frequenties. Is dat kapseltje niet te modificeren naar een source follower? Dan kan ie waarschijnlijk veel meer SPL aan. Primo maakt ook mooie ruisarme kapseltjes: https://micbooster.com/primo-microphone ... em272.html
Henk ten Pierick had een truc om minder vervorming uit kapsels met twee aansluitingen te krijgen: aansluiten op een virtuele aarde en dan de spanning zo laag maken dat de FET net in het triodegebied terecht komt. Het ruisniveau gaat daarmee natuurlijk wel weer een klein beetje omhoog.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Pjotr »

Dat zet weinig zoden aan de dijk omdat dan de "bron" nog steeds tussen gate en source zit. Kun je net zo goed een cascode tor in de drain zetten. Dat de ruis daarmee stijgt ontgaat mij omdat de drain-gate lekstroom dan ook drastisch omlaag gaat. Zou dus eerder lager worden. Enige wat hier echt werkt is op de source uit koppelen. Sommige 2-pins kapseltjes zijn te modificeren, andere zijn al 3-pins zoals de EM273.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door MarcelvdG »

Een cascode is inderdaad een mogelijke implementatie van zijn idee.

Het klopt dat je minder hagelruis van drain-gatelekstroom krijgt. Aan de andere kant zakt de transconductantie van de FET omdat die in triode gezet wordt, en dat leidt weer tot meer ruis equivalent aan de ingang. In de limiet voor VDS -> 0 heb je geen transconductantie meer over en gaat de equivalente ingangsruisspanning naar oneindig.

Welk effect overheerst bij de instelling die Henk gebruikte, weet ik eigenlijk niet. Ik veronderstelde dat de ruis wat omhoog ging vanwege de dalende transconductantie, maar misschien gaat dat wel minder hard dan de dalende hagelruis van de lekstroom. Ik kan het hem ook niet meer vragen, want hij is helaas in 2013 overleden.

Er een sourcevolger van maken is inderdaad nog beter.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne, Marcel, Pjotr, en andere Lezers

Ze zijn er nog wel, de Electret microfoons met 3 aansluitingen, alleen staat er helemaal geen aanduiding op wel een markering in de vorm van een nokje, en het massa lipje.
ScreenShot4631.bmp
ScreenShot4631.bmp (383.36 KiB) 500 keer bekeken
ScreenShot4632.bmp
ScreenShot4632.bmp (358.38 KiB) 500 keer bekeken
Heeft iemand een idee hoe je deze moet aansluiten ?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Ah!buis »

Zo heb ik ze nog niet gezien.Was meestal een afgeschermde draad (massa en source) en een rode draad naar de +.
Zou zeggen gewoon proberen,met de serieweerstand naar de voeding kan de stroom niet (te)groot worden.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,

zou dit een optie zijn?.
ScreenShot4631B.bmp
ScreenShot4631B.bmp (287.85 KiB) 490 keer bekeken
ScreenShot4632B.bmp
ScreenShot4632B.bmp (268.8 KiB) 490 keer bekeken
Want dit is toch wat er in het huisje zit ?.
ScreenShot4635.bmp
ScreenShot4635.bmp (254.23 KiB) 487 keer bekeken
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door Ah!buis »

Lijkt wel het meest waarschijnlijk.
Alleen laatste plaatje klopt niet, zijn maar twee aansluitingen.
Anne
Bijlagen
M.png
M.png (16.22 KiB) 484 keer bekeken
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Het kwam niet helemaal uit de verf, om het maar zo te zeggen.
Maar jou afbeelding is de juiste.
Ga het maar even uit proberen.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Ruisarme Voorversterker

Bericht door PimDriessen »

Ah!buis schreef:
Lijkt wel het meest waarschijnlijk.
Alleen laatste plaatje klopt niet, zijn maar twee aansluitingen.
Anne
Hoi Anne,
Het klopt dat nokje is de +.
Gevoelige microfoon dat is duidelijk, op de oscilloscoop bekeken.
Nu even een behuizing er voor maken.

Groet,
Pim
Plaats reactie