Ja dan kom je niet ver met een fet. Snoekieoplossing:ds23man schreef:Electrets ruisen als de neten.
Ruisarme Voorversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Ruisarme Voorversterker
Laatst gewijzigd door Pjotr op wo 04 nov 2020, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Dank je wel.SSassen schreef:Voor een microfoon, dat verandert de zaken, dan ben je op de goede weg!
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Hoi Ds23man,ds23man schreef:Electrets ruisen als de neten.
Dat ben ik met je eens, maar voor de toepassing zoals ik ze gebruik werkt dat goed, laagfrequent geluid meten.
De losse kapsels zoals bijvoorbeeld de MCE4000 is een stuk gevoeliger dan b.v. de Mini DSP Umik 1, die ik eerder gebruikte.
De toepassing was tot nu toe vervelende bromgeluiden opsporen in mijn woonomgeving, en dat heeft er toe geleid dat er al een verkeerd gemonteerde cv ketel boven water kwam, die is nu door de verhuurder van de gipsplaatwand afgehaald en op verticale beugels geplaatst.
Geen last meer van deze ketel die laagfrequent geluid produceerde via de gipsplaat wanden, waar deze oude huisjes mee bekleed zijn.
Groet,
Pim
Dat Meten wordt gedaan met Spectrum Lab software.
Re: Ruisarme Voorversterker
PUI Audio maakt een paar goedkope elektretmicrofoonkapsels met opvallend weinig ruis. Hun AOM-5024L-HD-R heeft een equivalente akoestische ruis van 14 dB(A), dat zit zo'n beetje tussen de waarden van professionele condensatormicrofoons voor podiumgebruik en voor studiogebruik in. Overigens is de gevoeligheid ook erg groot, daardoor staat er aan de uitgang net zoveel ruis als bij de gangbare types: A-gewogen gemiddelde 55 nV/wortel(Hz). Een AOM-5024L-HD-R kan wel veel minder herrie verwerken dan een professionele microfoon.
Re: Ruisarme Voorversterker
Dat eerste schema van Elektuur kan zo niet werken.Daar is een mic voor nodig met drie aansluitingen, massa, voeding en signaal. Zit dan een fet in met gemeenschappelijke drain, dus een source-volger.
Anne
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Hoi Marcel,MarcelvdG schreef:PUI Audio maakt een paar goedkope elektretmicrofoonkapsels met opvallend weinig ruis. Hun AOM-5024L-HD-R heeft een equivalente akoestische ruis van 14 dB(A), dat zit zo'n beetje tussen de waarden van professionele condensatormicrofoons voor podiumgebruik en voor studiogebruik in. Overigens is de gevoeligheid ook erg groot, daardoor staat er aan de uitgang net zoveel ruis als bij de gangbare types: A-gewogen gemiddelde 55 nV/wortel(Hz). Een AOM-5024L-HD-R kan wel veel minder herrie verwerken dan een professionele microfoon.
Dat is een interessant microfoonkapsel, ga dat bestellen kost ongeveer € 3,50
Groet,
Pim
Re: Ruisarme Voorversterker
Is een net kapseltje . maar wel met een wat groter diameter. en dat zie terug op hogere frequenties. Is dat kapseltje niet te modificeren naar een source follower? Dan kan ie waarschijnlijk veel meer SPL aan. Primo maakt ook mooie ruisarme kapseltjes: https://micbooster.com/primo-microphone ... em272.html
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Hoi Anne,Ah!buis schreef:Dat eerste schema van Elektuur kan zo niet werken.Daar is een mic voor nodig met drie aansluitingen, massa, voeding en signaal. Zit dan een fet in met gemeenschappelijke drain, dus een source-volger.
Anne
Gebruik daar een Electret microfoon kapsel voor met twee aansluitingen, en dat werkt goed.
Maar ze zijn nog wel te koop met drie aansluitingen.
https://www.baco-army-goods.nl/electret ... stuks.html
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Hoi Pjotr,Pjotr schreef:Is een net kapseltje . maar wel met een wat groter diameter. en dat zie terug op hogere frequenties. Is dat kapseltje niet te modificeren naar een source follower? Dan kan ie waarschijnlijk veel meer SPL aan. Primo maakt ook mooie ruisarme kapseltjes: https://micbooster.com/primo-microphone ... em272.html
Ineens komt er een heel arsenaal aan microfoon kapsels te voorschijn, bedankt.
Groet,
Pim
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Ruisarme Voorversterker
Ja, mooi is dat he, Pjotr is net een soort eenarmige bandiet, soms trek je eraan en er komt er niets uit, maar soms vliegen de muntjes je ook om je oren, leuke vent, ik mag ‘m wel!
Re: Ruisarme Voorversterker
Niks op tegen hoor, maar als je die gebruikt met het Elektuur schema zit het signaal kortgesloten met 47µF.Zou zo moeten, AnnePimDriessen schreef:Hoi Anne,Ah!buis schreef:Dat eerste schema van Elektuur kan zo niet werken.Daar is een mic voor nodig met drie aansluitingen, massa, voeding en signaal. Zit dan een fet in met gemeenschappelijke drain, dus een source-volger.
Anne
Gebruik daar een Electret microfoon kapsel voor met twee aansluitingen, en dat werkt goed.
Maar ze zijn nog wel te koop met drie aansluitingen.
https://www.baco-army-goods.nl/electret ... stuks.html
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Hoi Anne,
Als ik het goed begrijp is de Elektuur versterker wel te gebruiken met een twee draden kapsel, maar dan moet de Elco C3
47 uF eruit?.
Heb overigens maar twee van die kapsels met drie draden besteld voor € 1,75 per 2 stuks.
Groet,
Pim
Als ik het goed begrijp is de Elektuur versterker wel te gebruiken met een twee draden kapsel, maar dan moet de Elco C3
47 uF eruit?.
Heb overigens maar twee van die kapsels met drie draden besteld voor € 1,75 per 2 stuks.
Groet,
Pim
Re: Ruisarme Voorversterker
Als je alle rommel van de voeding erbij wil hebben welPimDriessen schreef:Hoi Anne,
Als ik het goed begrijp is de Elektuur versterker wel te gebruiken met een twee draden kapsel, maar dan moet de Elco C3 47 uF eruit?.
De weerstand naar de plus moet wel minstens in twee met een C naar massa ertussen.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Met een tweedraads is er geen R1 en zit C1 aan de micro, onderaan R10.
Anne
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Hoi Anne,
Dat die microfoon niet aan de ingang zit is een foutje wat ik nu pas zie.
De weerstand moet nog weg worden gehaald.
Bedankt.
Groet,
Pim
Dat die microfoon niet aan de ingang zit is een foutje wat ik nu pas zie.
De weerstand moet nog weg worden gehaald.
Bedankt.
Groet,
Pim
Re: Ruisarme Voorversterker
Henk ten Pierick had een truc om minder vervorming uit kapsels met twee aansluitingen te krijgen: aansluiten op een virtuele aarde en dan de spanning zo laag maken dat de FET net in het triodegebied terecht komt. Het ruisniveau gaat daarmee natuurlijk wel weer een klein beetje omhoog.Pjotr schreef:Is een net kapseltje . maar wel met een wat groter diameter. en dat zie terug op hogere frequenties. Is dat kapseltje niet te modificeren naar een source follower? Dan kan ie waarschijnlijk veel meer SPL aan. Primo maakt ook mooie ruisarme kapseltjes: https://micbooster.com/primo-microphone ... em272.html
Re: Ruisarme Voorversterker
Dat zet weinig zoden aan de dijk omdat dan de "bron" nog steeds tussen gate en source zit. Kun je net zo goed een cascode tor in de drain zetten. Dat de ruis daarmee stijgt ontgaat mij omdat de drain-gate lekstroom dan ook drastisch omlaag gaat. Zou dus eerder lager worden. Enige wat hier echt werkt is op de source uit koppelen. Sommige 2-pins kapseltjes zijn te modificeren, andere zijn al 3-pins zoals de EM273.
Re: Ruisarme Voorversterker
Een cascode is inderdaad een mogelijke implementatie van zijn idee.
Het klopt dat je minder hagelruis van drain-gatelekstroom krijgt. Aan de andere kant zakt de transconductantie van de FET omdat die in triode gezet wordt, en dat leidt weer tot meer ruis equivalent aan de ingang. In de limiet voor VDS -> 0 heb je geen transconductantie meer over en gaat de equivalente ingangsruisspanning naar oneindig.
Welk effect overheerst bij de instelling die Henk gebruikte, weet ik eigenlijk niet. Ik veronderstelde dat de ruis wat omhoog ging vanwege de dalende transconductantie, maar misschien gaat dat wel minder hard dan de dalende hagelruis van de lekstroom. Ik kan het hem ook niet meer vragen, want hij is helaas in 2013 overleden.
Er een sourcevolger van maken is inderdaad nog beter.
Het klopt dat je minder hagelruis van drain-gatelekstroom krijgt. Aan de andere kant zakt de transconductantie van de FET omdat die in triode gezet wordt, en dat leidt weer tot meer ruis equivalent aan de ingang. In de limiet voor VDS -> 0 heb je geen transconductantie meer over en gaat de equivalente ingangsruisspanning naar oneindig.
Welk effect overheerst bij de instelling die Henk gebruikte, weet ik eigenlijk niet. Ik veronderstelde dat de ruis wat omhoog ging vanwege de dalende transconductantie, maar misschien gaat dat wel minder hard dan de dalende hagelruis van de lekstroom. Ik kan het hem ook niet meer vragen, want hij is helaas in 2013 overleden.
Er een sourcevolger van maken is inderdaad nog beter.
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Hoi Anne, Marcel, Pjotr, en andere Lezers
Ze zijn er nog wel, de Electret microfoons met 3 aansluitingen, alleen staat er helemaal geen aanduiding op wel een markering in de vorm van een nokje, en het massa lipje.
Heeft iemand een idee hoe je deze moet aansluiten ?.
Groet,
Pim
Ze zijn er nog wel, de Electret microfoons met 3 aansluitingen, alleen staat er helemaal geen aanduiding op wel een markering in de vorm van een nokje, en het massa lipje.
Heeft iemand een idee hoe je deze moet aansluiten ?.
Groet,
Pim
Re: Ruisarme Voorversterker
Zo heb ik ze nog niet gezien.Was meestal een afgeschermde draad (massa en source) en een rode draad naar de +.
Zou zeggen gewoon proberen,met de serieweerstand naar de voeding kan de stroom niet (te)groot worden.
Anne
Zou zeggen gewoon proberen,met de serieweerstand naar de voeding kan de stroom niet (te)groot worden.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Hoi Anne,
zou dit een optie zijn?. Want dit is toch wat er in het huisje zit ?. Groet,
Pim
zou dit een optie zijn?. Want dit is toch wat er in het huisje zit ?. Groet,
Pim
Re: Ruisarme Voorversterker
Lijkt wel het meest waarschijnlijk.
Alleen laatste plaatje klopt niet, zijn maar twee aansluitingen.
Anne
Alleen laatste plaatje klopt niet, zijn maar twee aansluitingen.
Anne
- Bijlagen
-
- M.png (16.22 KiB) 486 keer bekeken
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Hoi Anne,
Het kwam niet helemaal uit de verf, om het maar zo te zeggen.
Maar jou afbeelding is de juiste.
Ga het maar even uit proberen.
Groet,
Pim
Het kwam niet helemaal uit de verf, om het maar zo te zeggen.
Maar jou afbeelding is de juiste.
Ga het maar even uit proberen.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Ruisarme Voorversterker
Hoi Anne,Ah!buis schreef:Lijkt wel het meest waarschijnlijk.
Alleen laatste plaatje klopt niet, zijn maar twee aansluitingen.
Anne
Het klopt dat nokje is de +.
Gevoelige microfoon dat is duidelijk, op de oscilloscoop bekeken.
Nu even een behuizing er voor maken.
Groet,
Pim
