Liionidas Active ombouw

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door FR_Aad »

Straks hier en daar je nieuwe frees er langs halen??
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Dat zal het wel gaan worden ja. Tenzij het heel klein is, dan schuur ik het wel.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door FR_Aad »

Gaat vast goed komen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

leonidas schreef:
Dit is toch geen fout van Bas maar van de zagerij ?
Komt regelmatig voor dat er niet goed gezaagd wordt.
Kun je niet terug gaan zodat ze een paar panelen over doen ?

mvgr. Leon.
Maak maar een grapje Leon En Bas begreep dat ook zo hoor :D
Je zal mij nooit iemand als prutser weg zien zetten hoor , maar goed dat je het voor Bas opneemt
En die 3 mm zal wel komen doordat de er verkeerde kant van de zaag is afgetekend
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

En toen waren er 2 :mrgreen:
20200619_191656.jpg
Nu gaan oefenen met de bovenfrees die vandaag binnen is gekomen! Leuk allemaal :mrgreen:
20200619_201629.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

Kijk daar mag je trots op zijn Bas :relax: :bakkie:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Ondertussen alle gaten verzonken met de bovenfrees, dat ziet er nu allemaal keurig uit :mrgreen:
Plankjes voor het XO ook gemonteerd.
Ondertussen de bestelling van Rumoh binnen gekregen \:D/
20200624_191105.jpg
Meteen alle condensators getest en de waardes komen goed overeen met wat ze moeten zijn
20200624_190508.jpg
20200624_190533.jpg
20200624_190638.jpg
20200624_190703.jpg
Ook van alle componenten even een 3D model gemaakt om zo een plankje te maken waar alles netjes op komt. Daar gaan we nu mee aan de slag \:D/ en me dan binnenkort wagen aan het frezen van de driver gaten voor de F8 8-[
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Olaf Analogue »

Wel de muziek altijd hard zetten, anders komen deze niet aan de waarde :(
Ik spreek uit ervaring.
Bijlagen
Screenshot_20200624-213106_Opera.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

Goed bezig :goedzo: :relax:
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Olaf Markus schreef:
Wel de muziek altijd hard zetten, anders komen deze niet aan de waarde :(
Ik spreek uit ervaring.
Ow oke, hoe komt dat dan? Had ik beter andere kunnen nemen dan? :think:

Tevens, moet dat kunststof en het plaatje van Jantzen Audio er af?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Olaf Analogue »

Als je de spoelen door meet met een lcr meter dan is de waarde beduidend lager dan wat ze moeten zijn. Pas bij een bepaalde hoeveelheid stroom komen ze op de genoemde waarde. Ik heb dit nooit bij andere spoelen mee gemaakt. Uiteindelijk heb ik ze dus ook niet in heb gebruik genomen
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Olaf Markus schreef:
Als je de spoelen door meet met een lcr meter dan is de waarde beduidend lager dan wat ze moeten zijn. Pas bij een bepaalde hoeveelheid stroom komen ze op de genoemde waarde. Ik heb dit nooit bij andere spoelen mee gemaakt. Uiteindelijk heb ik ze dus ook niet in heb gebruik genomen
Had ik dan beter de iron core variant kunnen nemen? Ik heb voornamelijk gekeken naar de rdc waarden, die moest volgens Leon 0.2ohm of lager zijn.
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Jan Geert »

IK heb een aantal filterspoelen die ik had liggen doorgemeten met een lcr meter, en alle waren ze precies de waarde die er op stond. Maar dit zijn natuurlijk millihenry waarden.
Toen ik hetzelfde deed met een aantal AE smoorspoelen (10-15-20h) mat ik inderdaad veel lagere waarden door dit effect.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Henkjan »

https://www.instagram.com/p/CBzxQ9dJkWx ... qoqipnpeoq
Geenius heeft net een paar mooie nieuwe I kern spoelen van Mundorf. Qua vervorming zijn I kern spoelen van de kernspoelen imho t gunstigst.

btw: je hebt de drivers al in huis? Zo nee dan.zou ik ff wachten met frezen, opgegeven maten hebben altijd een tolerantie... btdt
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Marp »

Normaal sta je er niet bij stil dat minder stroom een kleiner magnetisch rondom een winding geeft. Maar bij bovenstaande spoelen liggen de windingen niet compact tegen elkaar, en worden ook de tussenruimtes niet afgedekt door andere lagen. Dat betekent dat ze bij minder stroom ook wat meer buiten elkaars invloed komen te liggen.

De kern ondervangt dat deels, maar binnen grenzen, want in een stroomvoerende wikkeling is het magnetisch veld altijd sterker en minder verstrooid. De hier toegepaste kernen compenseren kennelijk onvoldoende bij minder belasting.
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

Henkjan schreef:
https://www.instagram.com/p/CBzxQ9dJkWx ... qoqipnpeoq
Geenius heeft net een paar mooie nieuwe I kern spoelen van Mundorf. Qua vervorming zijn I kern spoelen van de kernspoelen imho t gunstigst.
Heeft deze wel een lage rdc?
Henkjan schreef:
btw: je hebt de drivers al in huis? Zo nee dan.zou ik ff wachten met frezen, opgegeven maten hebben altijd een tolerantie... btdt
Ik heb alleen de fullrange binnen en ga ook alleen het gat voor de fullrange maken op dit punt :wink:
De woofers gaat nog wel even duren denk ik.

Tevens zit er op de Lii Audio Facebook groep ook iemand die de Liionidas OB aan het bouwen is en hij gebruikt ook mijn spoel. Ik zal is bij hem vragen wat zijn bevindingen zijn. Daar werd gezegd dat dit de beste spoel was om te gebruiken :roll:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Olaf Analogue »

hardbats schreef:
Henkjan schreef:
https://www.instagram.com/p/CBzxQ9dJkWx ... qoqipnpeoq
Geenius heeft net een paar mooie nieuwe I kern spoelen van Mundorf. Qua vervorming zijn I kern spoelen van de kernspoelen imho t gunstigst.
Heeft deze wel een lage rdc?
De spoel die Henk-Jan voor stelt heeft een rdc van 1,7 dus dat voldoet aan je wens.
Bijlagen
Screenshot_20200625-081548_Opera.jpg
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door hardbats »

€100 p.s. is wel pittig. Dan kijk ik eerst wel even wat er met de huidige spoel gehaald wordt.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Henkjan »

Gebruikersavatar
Matthijs1969
Berichten: 101
Lid geworden op: do 07 sep 2017, 14:02
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Matthijs1969 »

Die dingen had ik vröger ook in mijn Puch Maxi zitten voor de ontsteking ....
Misschien leuk/interessant om die eens te meten wat daar de specificaties van zijn ?!?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Marp »

En dan? Je luidspreker ontsteken met 20 á 30 kV?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door OpaBert »

Marp schreef:
En dan? Je luidspreker ontsteken met 20 á 30 kV?
:rofl:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Olaf Analogue »

Matthijs1969 schreef:
Die dingen had ik vröger ook in mijn Puch Maxi zitten voor de ontsteking ....
Misschien leuk/interessant om die eens te meten wat daar de specificaties van zijn ?!?
De bobine voor de ontsteking gaat um niet worden, die zit rechts op de foto, maar de laagspanning spoel heeft er inderdaad wel wat van weg., die zit links op de foto, ik denk dat je deze eigenlijk bedoelde.
Ik gok alleen dat deze een hogere waarde heeft dan 5,6MH en een hogere RDC
Bijlagen
puch.jpg
Gebruikersavatar
Matthijs1969
Berichten: 101
Lid geworden op: do 07 sep 2017, 14:02
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door Matthijs1969 »

Olaf Markus schreef:
Matthijs1969 schreef:
Die dingen had ik vröger ook in mijn Puch Maxi zitten voor de ontsteking ....
Misschien leuk/interessant om die eens te meten wat daar de specificaties van zijn ?!?
De bobine voor de ontsteking gaat um niet worden, die zit rechts op de foto, maar de laagspanning spoel heeft er inderdaad wel wat van weg., die zit links op de foto, ik denk dat je deze eigenlijk bedoelde.
Ik gok alleen dat deze een hogere waarde heeft dan 5,6MH en een hogere RDC
Idd ik had het over laagspanning spoel de rest lijkt ook niet op waar de laatste posten over ging.

Zo misschien duidelijker ? :rofl:
D0F41DD4-D998-46B5-9605-B299D0C25C23.jpeg
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Liionidas Hardbats OB

Bericht door leonidas »

Ik gebruik deze spoelen al tijden in o.a. mijn PAP set en de Liionidas.
Gewoon het beste wat er volgens mij bestaat.
De Mundorf spoelen van dezelfde waarde klinken minder !!

mvgr. Leon
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”