Weerstand in midden/laag sectie

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Volgens mij is het helder, maar toch blijft het raar.

Voorverstekrertje getest, zonder mic. Geen brom
Voorversterkertje met mic zonder phantom beetje brom
Voorversterkertje met mic en phantom, huge brom.

Als ik alleen de kabel pak (zonder mic dus) heb ik ook geen brom.
Lijkt dus opeens dat mijn mic bromt ?
Hoe gaan we dat fixen ?

Muren zijn wel ongeveer zo lang ik zal dadelijk eens een andere opstellingen maken. Maar een brom blijft raar
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

br poort te hoog afgestemd?

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
dan moet die nieuw zijn, want bij mijn monitors meet ik het niet.
Ik zal zo nog eens een testje doen, maar het blijft typisch.
Meet eens op de luidsprekerklemmen. Dan kun je bekijken of het de interactie is van de spoel met de impedantie van de speaker.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

mm fftjes een stapje terug, ik meet een vrij grote 50Hz piek als ik "niets" meet.
Lijkt me niet helemaal goed.

50Hz brom is ook via mijn computer (line in monitor) goed te horen.
Gaat weg als ik of mijn mic weghaal of mijn phantoom spanning uitzet.

lijkt dus in de mic te zitten
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
b_force schreef:
dan moet die nieuw zijn, want bij mijn monitors meet ik het niet.
Ik zal zo nog eens een testje doen, maar het blijft typisch.
Meet eens op de luidsprekerklemmen. Dan kun je bekijken of het de interactie is van de spoel met de impedantie van de speaker.
Zonder filter deed hij hetzelfde volgens mij.
(fftjes nog een extra test uitvoeren)

Zou het kunnen dat de andere speaker toch als een soort PR gaat dienen ?
een piek van 50 - 75H van bijna 20dB is nmlk wel erg raar
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Bericht door Marp »

Die twee hobbeltjes onderin hebben een behoorlijke lift gekregen. Is het je ook opgevallen dat de 1e piek op de dubbele frequentie terug lijkt te komen, en dat hij op de ene woofer veel meer impact lijkt te hebben dan op de andere? Vandaar dat ik aan een andere oorzaak dan de bron dacht, maar ik kan het natuurlijk best mis hebben.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

ik snap je, ik heb nu mijn speaker anders staan, maar ik meet echter hetzelfde.

Ik blijf het vreemd vinden. Zou het kunnen dat mijn filter zo niet goed werkt met 2,5 weg ? (moet ik even checken met mijn oude filter)

Altijd handig 2 speakers :lol: :lol:
Mm bij het oude filter meet ik hetzelfde ,zal dus wel niet aan de kast liggen, maar toch de brom vrees ik.

Dit meten we dus met Arta als geluid uit staat, maar mic aan

http://tweakers.net/ext/f/6981413e9fb58 ... 2/full.png

Oude systeem heeft overigens wel veel meer bas...
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

dit is het plaatje van Arta als ik de woofer vlakbij meet.
duidelijk die 50Hz piek te zien.

Vraag is dus hoe ik die weg krijg, en waar hij vandaan komt

http://tweakers.net/ext/f/66cf4a55fae0c ... 1/full.png

De rest ziet er best goed uit:

http://tweakers.net/ext/f/dbfb36e3da702 ... e/full.png
Laatst gewijzigd door b_force op di 19 dec 2006, 0:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zoals ik al zei, elektrisch meten op de speakerklemmen. Als daar opslingering ontstaat, weet je waar de ellende zit, namelijk interactie speakerimpedantie met de spoel en versterkerimpedantie.

Maar eerlijk gezegd is deze bult dusdanig dat ik denk dat het in de mic zit gewoon.
Laatst gewijzigd door jeroen_d op di 19 dec 2006, 0:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Zoals ik al zei, elektrisch meten op de speakerklemmen. Als daar opslingering ontstaat, weet je waar de ellende zit, namelijk interactie speakerimpedantie met de spoel en versterkerimpedantie.
Ehm maar, volgens mij is het wel duidelijk dat mijn 50Hz brom te erg is. Deze meting:

http://tweakers.net/ext/f/6981413e9fb58 ... 2/full.png

is zegmaar meten "zonder geluid". Je ziet dus sterk een grote brom.

Daarbij komt ook nog dat ik ook een raar plaatje heb bij het originele filter van speaker en co (quint mk 2).

Dus ik hoef niet te zoeken bij de speaker lijkt me ?
Of snap ik je niet helemaal goed ?

(ik heb eens met zelscope gekeken, en daar meet ik ook een 50hz piek als ik de microfoon aanzet)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ja het zal wel gewoon in de micversterker zitten.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

jeroen_d schreef:
Ja het zal wel gewoon in de micversterker zitten.
Dat dacht ik ook, maar zodra ik de microfoon eruit haal of mijn fantoom spanning eraf haal is de brom weg.
Versterkertje lijkt dan goed te zijn of niet ?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Tja, maar als je de mic eraf haalt zit er ook geen draadje aan wat brom kan oppikken.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

Wat ik eingelijk bedoel.
Zit de fout dan in de voor-versterker of in de mic ?

(waar moet ik gaan troubles shouten ? )


edit:


mm ik heb al lopen meten en iets vreemds ontdekt, maar ik zet dat wel fftjes voor de netheid in "Overige Electronica"
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zo vanavond geen donder te doen, dus zijn we eens beter gaan meten.

Ik ben bijna klaar (zal zo fftjes wat mooie plaatjes laten zien :P )

Ik heb alleen een dipje op 100Hz (tot 200Hz), hoe kan ik die verminderen (demping ? )

kast is een 46L kast, 194 x 330 x 980 (b,d,h)
met een briggs filter erin (15L)
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Bericht door b_force »

zo fftjes 2 plaatjes om het duidelijk te maken :)

vanavond maar eens kijken wat ik in huis heb om eens een meting te doen:

dit is het idee:

http://tweakers.net/ext/f/9d2bceddbce23 ... 9/full.png

En het gehele systeem (is fftjes knip en plak werk geweest :P )

http://tweakers.net/ext/f/4dc1f8b6f7208 ... 8/full.png

ziet er goed uit volgens mij :p
dipje op 4500Hz lag aan een kastje wat op mijn speaker lag (met een latere meting was hij weg)

dipje 120-150Hz weet ik nog niet waar die vandaan komt.
Kan niet van wanden zijn denk ik, omdat ik vrij dichtbij heb gemeten voor het laag gedeelte.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”