Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Haha...alle gekheid op een stokje... iemand in de buurt van Geleen-Sittard?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door markbakk »

Begin nou eens met een multimeter. Desnoods van de Action. Kun je de wikkelingen van de trafo mee doormeten. My 2 ct is dat je de netvoeding met de fase aan de aansluiting met ‘220’ moet solderen (soldeerbouten hebben ze ook bij de A). De blauwe draad mag blijven zitten denk ik. Maar meet het liefst de wikkelingen door (weerstand). Verder hele trafo loskoppelen (wel zekering in de lichtnetaansluiting) en dan met je vingers los de boel onder stroom zetten. Als hij het doet kun je mooi de spanningen op de secundaire wikkelingen meten, zal iets rond de 25-35V moeten zijn.
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Nog even een aantal foto's:
Bijlagen
20181129_182251543521128916.png
20181129_182241543521129487.png
20181129_182301543521127759.png
20181129_182251543521128383.png
20181129_182311543521127139.png
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Leeuwarden »

Mooie, scherpe foto's...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Shadow »

De hittetransporterende pasta was in de aanbieding iig.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door SARK »

@Vintage .... ga je zelf nog iets doen of wacht je nu tot iemand langskomt om het voor je te fiksen? Ik kom misschien over als een zure muts (en dat ben ik ook :twisted: ) maar behalve je mooie foto's en de melding dat je geen verhaal gaat halen bij de verkoper, proef ik niet dat jij zelf iets gaat doen.
Ik zou eerst eens contact opnemen met de verkoper om te vragen wat er nu aan de hand is.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Olaf Analogue »

Nu zou ik er vanuit moeten kunnen gaan dat wanneer het een fabrieks-product is dat alles dan ook klopt.
toch is het normaal zo dat je de ongebruikte wikkelingen van een trafo niet kort kunt sluiten, daar gaat dan namelijk een secundaire kortsluitstroom doorheen lopen waardoor ook de zekering springt.
Het zou kunnen zijn dat dit een knutselproject is. maar dan zou je moeten weten hoe een onaangetaste versie er uit ziet.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door markbakk »

Het is geen kortsluiten maar twee wikkelingen parallel schakelen wat je ziet. Vandaar ook dat we wel kunnen aannemen dat dit een 110V-model is, ook zonder de opschriften.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4782
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Olaf Analogue »

markbakk schreef:
Het is geen kortsluiten maar twee wikkelingen parallel schakelen wat je ziet. Vandaar ook dat we wel kunnen aannemen dat dit een 110V-model is, ook zonder de opschriften.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door markbakk »

@TS gewoon gaan proberen hoor! De eerste ringkern die ik in mijn handen kreeg (uit de dump, jaren '80) sloot ik zonder verstand van zaken aan met de secundaire wikkeling aan het lichtnet. Die ringkern doet het nog steeds prima (omdat ik wel een zekering had gebruikt én vanwege wat Peter omschrijft). In dit geval moet je zeer waarschijnlijk de twee wikkelingen niet parallel maar in serie zetten. En dan wel zo dat de stroom goed loopt, ik zou proberen om de huidige aansluitingen los te halen. Daarna een wikkeling aansluiten op de blauwe draad, een draadbrugje leggen van de ene naar de andere wikkeling en de bruine draad aan het overgebleven lipje solderen. Wellicht kunnen echte trafo-experts even meelezen.

Je kunt op deze foto een beetje zien wat ik bedoel. Ik denk dat de aansluiting gemarkeerd met 220 een doorverbinding is met een van beide wikkelingen. Maar het mag in dat geval eigenlijk niet uitmaken welke je gebruikt.
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

SARK schreef:
@Vintage .... ga je zelf nog iets doen of wacht je nu tot iemand langskomt om het voor je te fiksen? Ik kom misschien over als een zure muts (en dat ben ik ook :twisted: ) maar behalve je mooie foto's en de melding dat je geen verhaal gaat halen bij de verkoper, proef ik niet dat jij zelf iets gaat doen.
Ik zou eerst eens contact opnemen met de verkoper om te vragen wat er nu aan de hand is.
Hoe graag ik het zou willen doen, iets aan de hand van een bouwbeschrijving in elkaar zetten is aan mij besteedt. Iets beredeneren lukt mij ook wel, echter van alles doormeten is me te hoog gegrepen.. De verkoper geeft geen reactie :cry: Ik hoop aan de hand van de foto's hopelijk tot een oplossing te komen, vandaar de vraag hier.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door ray5150 »

Is er ook een foto van een type-plaatje ?
Daar staat vaak ook iets op voor welke spanning het product geschikt is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door ds23man »

Gewoon even registreren bij radiomuseum, dan kun je een highres plaatje downloaden van de trafoaansluitingen.
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

20181124_150651543580040648.png
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door markbakk »

Vintage schreef:
echter van alles doormeten is me te hoog gegrepen..
Dat weet je pas als je het hebt geprobeerd. Maar voor dit herstelproject zul je ten minste spanning en weerstand moeten kunnen meten én met een soldeerbout kunnen omgaan. Aan de prijs van het gereedschap mag het niet liggen, maar ik snap het dat je een gezonde vrees hebt voor 230V.
Het enige forumlid in jouw buurt waarvan ik weet dat hij je kan helpen is Gerrit. Maar of hij er zin in heeft...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door John P »

Je kunt het ook eens proberen bij Mischa72, maar die is ook erg druk en doet de laatste tijd iets minder op het forum.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door ds23man »

Vintage schreef:
20181124_150651543580040648.png
Als ik dit zo bekijk zou het rode bolletje op 110 volt slaan.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door markbakk »

ds23man schreef:
Vintage schreef:
20181124_150651543580040648.png
Als ik dit zo bekijk zou het rode bolletje op 110 volt slaan.
Ja, de trafo is op 110/115V aangesloten. Daarvan was ik al overtuigd. @TS, je kunt ook een omvormer 230V naar 115V lenen/huren. Kun je testen of ze dan wel werken, marktplaats staat er vol mee.
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Inderdaad. Ik ga eens kijken of ik er niet eentje ergens kan lenen. Zou het ook een goede optie kunnen zijn om de trafo aan zich te vervangen door eentje van 160 va met een dubbele wikkeling van 35 volt? Bijvoorbeeld deze https://www.conrad.nl/p/ringkerntransfo ... ck-1390825 Of is eentje van 120va voldoende? Ik zit ook te kijken met de hoogte van de transformator en de beschikbare ruimte.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door markbakk »

Nee joh! De originele trafo’s zijn vast prima. En je hebt nog geen idee of er meer stuk is.
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Mede dankzij jullie en wat hulp van Meridian, had ze het aansluit schema gevraagd, doet 1 exemplaar het. Was inderdaad een kwestie van omsolderen. Ga van de week verder met de 2e. Ik ga wel de condensatoren vervangen en de aansluitingen. Ik zal jullie op de hoogte houden
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Shadow »

Vintage schreef:
Mede dankzij jullie en wat hulp van Meridian, had ze het aansluit schema gevraagd, doet 1 exemplaar het. Was inderdaad een kwestie van omsolderen. Ga van de week verder met de 2e. Ik ga wel de condensatoren vervangen en de aansluitingen. Ik zal jullie op de hoogte houden
Mooi mooi! =D>
Gebruikersavatar
Vintage
Berichten: 21
Lid geworden op: wo 28 nov 2018, 17:08

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door Vintage »

Her 2e exemplaar doet het nu ook. Ik merk nu wel dat 1 woofer een beetje vastloopt.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2

Bericht door ray5150 »

Je bedoelt als er muziek aanstaat ? een krakend geluid of zo ?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”