Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Moderator: Beheerdersteam
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Haha...alle gekheid op een stokje... iemand in de buurt van Geleen-Sittard?
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Begin nou eens met een multimeter. Desnoods van de Action. Kun je de wikkelingen van de trafo mee doormeten. My 2 ct is dat je de netvoeding met de fase aan de aansluiting met ‘220’ moet solderen (soldeerbouten hebben ze ook bij de A). De blauwe draad mag blijven zitten denk ik. Maar meet het liefst de wikkelingen door (weerstand). Verder hele trafo loskoppelen (wel zekering in de lichtnetaansluiting) en dan met je vingers los de boel onder stroom zetten. Als hij het doet kun je mooi de spanningen op de secundaire wikkelingen meten, zal iets rond de 25-35V moeten zijn.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
De hittetransporterende pasta was in de aanbieding iig.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
@Vintage .... ga je zelf nog iets doen of wacht je nu tot iemand langskomt om het voor je te fiksen? Ik kom misschien over als een zure muts (en dat ben ik ook
) maar behalve je mooie foto's en de melding dat je geen verhaal gaat halen bij de verkoper, proef ik niet dat jij zelf iets gaat doen.
Ik zou eerst eens contact opnemen met de verkoper om te vragen wat er nu aan de hand is.
Ik zou eerst eens contact opnemen met de verkoper om te vragen wat er nu aan de hand is.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4782
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Nu zou ik er vanuit moeten kunnen gaan dat wanneer het een fabrieks-product is dat alles dan ook klopt.
toch is het normaal zo dat je de ongebruikte wikkelingen van een trafo niet kort kunt sluiten, daar gaat dan namelijk een secundaire kortsluitstroom doorheen lopen waardoor ook de zekering springt.
Het zou kunnen zijn dat dit een knutselproject is. maar dan zou je moeten weten hoe een onaangetaste versie er uit ziet.
toch is het normaal zo dat je de ongebruikte wikkelingen van een trafo niet kort kunt sluiten, daar gaat dan namelijk een secundaire kortsluitstroom doorheen lopen waardoor ook de zekering springt.
Het zou kunnen zijn dat dit een knutselproject is. maar dan zou je moeten weten hoe een onaangetaste versie er uit ziet.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Het is geen kortsluiten maar twee wikkelingen parallel schakelen wat je ziet. Vandaar ook dat we wel kunnen aannemen dat dit een 110V-model is, ook zonder de opschriften.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4782
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Ik denk dat je gelijk hebt.markbakk schreef:Het is geen kortsluiten maar twee wikkelingen parallel schakelen wat je ziet. Vandaar ook dat we wel kunnen aannemen dat dit een 110V-model is, ook zonder de opschriften.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
@TS gewoon gaan proberen hoor! De eerste ringkern die ik in mijn handen kreeg (uit de dump, jaren '80) sloot ik zonder verstand van zaken aan met de secundaire wikkeling aan het lichtnet. Die ringkern doet het nog steeds prima (omdat ik wel een zekering had gebruikt én vanwege wat Peter omschrijft). In dit geval moet je zeer waarschijnlijk de twee wikkelingen niet parallel maar in serie zetten. En dan wel zo dat de stroom goed loopt, ik zou proberen om de huidige aansluitingen los te halen. Daarna een wikkeling aansluiten op de blauwe draad, een draadbrugje leggen van de ene naar de andere wikkeling en de bruine draad aan het overgebleven lipje solderen. Wellicht kunnen echte trafo-experts even meelezen.
Je kunt op deze foto een beetje zien wat ik bedoel. Ik denk dat de aansluiting gemarkeerd met 220 een doorverbinding is met een van beide wikkelingen. Maar het mag in dat geval eigenlijk niet uitmaken welke je gebruikt.
Je kunt op deze foto een beetje zien wat ik bedoel. Ik denk dat de aansluiting gemarkeerd met 220 een doorverbinding is met een van beide wikkelingen. Maar het mag in dat geval eigenlijk niet uitmaken welke je gebruikt.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Hoe graag ik het zou willen doen, iets aan de hand van een bouwbeschrijving in elkaar zetten is aan mij besteedt. Iets beredeneren lukt mij ook wel, echter van alles doormeten is me te hoog gegrepen.. De verkoper geeft geen reactieSARK schreef:@Vintage .... ga je zelf nog iets doen of wacht je nu tot iemand langskomt om het voor je te fiksen? Ik kom misschien over als een zure muts (en dat ben ik ook) maar behalve je mooie foto's en de melding dat je geen verhaal gaat halen bij de verkoper, proef ik niet dat jij zelf iets gaat doen.
Ik zou eerst eens contact opnemen met de verkoper om te vragen wat er nu aan de hand is.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Is er ook een foto van een type-plaatje ?
Daar staat vaak ook iets op voor welke spanning het product geschikt is.
Daar staat vaak ook iets op voor welke spanning het product geschikt is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Gewoon even registreren bij radiomuseum, dan kun je een highres plaatje downloaden van de trafoaansluitingen.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Dat weet je pas als je het hebt geprobeerd. Maar voor dit herstelproject zul je ten minste spanning en weerstand moeten kunnen meten én met een soldeerbout kunnen omgaan. Aan de prijs van het gereedschap mag het niet liggen, maar ik snap het dat je een gezonde vrees hebt voor 230V.Vintage schreef:echter van alles doormeten is me te hoog gegrepen..
Het enige forumlid in jouw buurt waarvan ik weet dat hij je kan helpen is Gerrit. Maar of hij er zin in heeft...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Als ik dit zo bekijk zou het rode bolletje op 110 volt slaan.Vintage schreef:20181124_150651543580040648.png
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Ja, de trafo is op 110/115V aangesloten. Daarvan was ik al overtuigd. @TS, je kunt ook een omvormer 230V naar 115V lenen/huren. Kun je testen of ze dan wel werken, marktplaats staat er vol mee.ds23man schreef:Als ik dit zo bekijk zou het rode bolletje op 110 volt slaan.Vintage schreef:20181124_150651543580040648.png
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Inderdaad. Ik ga eens kijken of ik er niet eentje ergens kan lenen. Zou het ook een goede optie kunnen zijn om de trafo aan zich te vervangen door eentje van 160 va met een dubbele wikkeling van 35 volt? Bijvoorbeeld deze https://www.conrad.nl/p/ringkerntransfo ... ck-1390825 Of is eentje van 120va voldoende? Ik zit ook te kijken met de hoogte van de transformator en de beschikbare ruimte.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Nee joh! De originele trafo’s zijn vast prima. En je hebt nog geen idee of er meer stuk is.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Mede dankzij jullie en wat hulp van Meridian, had ze het aansluit schema gevraagd, doet 1 exemplaar het. Was inderdaad een kwestie van omsolderen. Ga van de week verder met de 2e. Ik ga wel de condensatoren vervangen en de aansluitingen. Ik zal jullie op de hoogte houden
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Mooi mooi!Vintage schreef:Mede dankzij jullie en wat hulp van Meridian, had ze het aansluit schema gevraagd, doet 1 exemplaar het. Was inderdaad een kwestie van omsolderen. Ga van de week verder met de 2e. Ik ga wel de condensatoren vervangen en de aansluitingen. Ik zal jullie op de hoogte houden
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Her 2e exemplaar doet het nu ook. Ik merk nu wel dat 1 woofer een beetje vastloopt.
Re: Reviseren ( en herstellen ) Meridian m2
Je bedoelt als er muziek aanstaat ? een krakend geluid of zo ?
