actief filter - opamps keuzestress
Moderator: Beheerdersteam
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: actief filter - opamps keuzestress
Lekker er wat anders er ook inproppen, daar is het de hobby toch ook voor? Moet eenieder voor zich beslissen natuurlijk, maar ik snap nooit zo wat de kosten er toe doen als je alleen al de uren er instopt gaat rekenen laat staan de onderdelen prijzen. Oja het was hobby... 
Re: actief filter - opamps keuzestress
Yup, en een groot deel daarvan bestaat uit ouwenelen...Bertje schreef:Lekker er wat anders er ook inproppen, daar is het de hobby toch ook voor? Moet eenieder voor zich beslissen natuurlijk, maar ik snap nooit zo wat de kosten er toe doen als je alleen al de uren er instopt gaat rekenen laat staan de onderdelen prijzen. Oja het was hobby...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: actief filter - opamps keuzestress
Re: actief filter - opamps keuzestress
En dan nu wat je er van snapt in samengevat in 2 zinnen....Henkjan schreef:
Re: actief filter - opamps keuzestress
Bij een keuze op technische gronden is het uitgebreide overzicht op deze site (even wat naar beneden scrollen) wel handig:
http://www.cycfi.com/projects/six-pack/op-amp-shootout/
groet,
Aat
http://www.cycfi.com/projects/six-pack/op-amp-shootout/
groet,
Aat
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: actief filter - opamps keuzestress
Pjotr schreef:En dan nu wat je er van snapt in samengevat in 2 zinnen....
- dat ook hier het niet zo relevante argument "de opnameketen zit er vol mee, dus waar maak je je druk over" wordt gebruikt
- opamps gebruiken zoals ze bedoelt zijn, niet gaan ploegen met een Lambo
maar pjotr schreef:Ik heb op mijn geluidskaart destijds de NE5532 vervangen door LM4562. Scheelde een paar dB aan ruis en 10 dB aan vervorming
Re: actief filter - opamps keuzestress
Hi Henkjan,Henkjan schreef:Pjotr schreef:En dan nu wat je er van snapt in samengevat in 2 zinnen....en praktisch: de NE5532 is een prima keuze, als je wat weinig ruis zoekt is de NJM2068 de logische keuze, 4562 vergelijkbaar aan de 5532 in deze test. vervorming amper te onderscheiden van de loopback van de scope van de nwavguy.
- dat ook hier het niet zo relevante argument "de opnameketen zit er vol mee, dus waar maak je je druk over" wordt gebruikt
- opamps gebruiken zoals ze bedoelt zijn, niet gaan ploegen met een Lambo
maar pjotr schreef:Ik heb op mijn geluidskaart destijds de NE5532 vervangen door LM4562. Scheelde een paar dB aan ruis en 10 dB aan vervorming
Wel even opletten wie wat schrijft hoor. Dat eerste heb ik i.i.g.* niet gezegd.
De LM4562 is een modernere en beslist ook veel betere op-amp dan de NE5532 technisch gezien. En hij kost ook de hoofdprijs niet. Of je het ook gaat horen blijft een verrassing. Dat kun je alleen met zelf uitproberen te weten komen.
* == In ieder geval
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: actief filter - opamps keuzestress
ik quote alleen jouw vraag toch? de punten van de opsomming is mijn antwoord en idd niet wat jij gezegd zou hebbenPjotr schreef:Wel even opletten wie wat schrijft hoor. Dat eerste heb ik i.i.g.* niet gezegd.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: actief filter - opamps keuzestress
in die test van nwavguy gebruikt hij de NJR versie van de 4562, en wekt de indruk dat die gelijk zou presteren aan de TI LM4562. Volgens de specbladen in elk geval niet gelijk, de TI heeft een 30dB betere CMRR en PSRR. prijs van de NJR is ook de helft, TINSSAAFL....
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: actief filter - opamps keuzestress
of je worst lustray5150 schreef:Wattuh ?Henkjan schreef:TINSSTAAFL....![]()
There Is No Such Thing As A Free Lunch
Re: actief filter - opamps keuzestress
Ja, zo kom je niet van je keuzestress af....
Maar misschien is dat ook de bedoeling niet? 
Re: actief filter - opamps keuzestress
Op reis moet je zelf, dat wordt niks met voor de TV blijven hangen 
Re: actief filter - opamps keuzestress
Eigenlijk kunnen we hierover verder weinig zeggen. Op de print lijkt in elk geval te zijn gedacht aan ontkoppel-C’tjes op de voedingslijnen zo dicht mogelijk bij de IC’s. Of er voor de rest voldoende netjes is gelayout voor van die kritische opamps is niet te beoordelen. Het lijkt me in elk geval totaal geen kritische schakeling, ik vraag me af of gouden oortjes hierin nog TL072’s zouden weten te identificeren.
