actief filter - opamps keuzestress

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

Ik heb recent een stel printen (jaja) voor een actief filter gekocht. ontwerp is van diyaudio, zie bijlage. deze ga ik (later...) gebruiken om een sub (nog te bouwen) passief te filteren voor de stereo setup (volledig analoog signaal pad), en de fronts een HP-filter te geven (en als dat dipolen zijn, kan de dipool correctie ook in dat actieve filter).

voor de weerstanden en condensatoren is de aanbeveling makkelijk: die met de laagste tolerantie die je je kan veroorloven en die op de print passen. voor de te gebruiken opamps is de ontwerper vager, hij heeft het over vrije keuze en noemt de NE5532, de OPA2134 of de LM6172 als usual suspects. wat bepaalt de keuze van een opamp in een actief filter eigenlijk, en wat zijn de ervaringen/adviezen hier?
Bijlagen
Active filter 4.pdf
(86.95 KiB) 119 keer gedownload
Active_filter_DIYaudio.com.parts%5B1%5D.pdf
(135.01 KiB) 94 keer gedownload
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Leeuwarden »

Geen idee wat bepaald welke opamp te kiezen maar als ik het wel heb is het, in geval van ernstige keuze-stress, sowieso handig om opamp-voetjes te gebruiken, al dan niet in eerste instantie. Toeval wil ook dat ik nog 2134's heb liggen...
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Bertje »

OPA1642 of OPA1652 (bifet of bjt ingang) maar die zijn er niet in DIP8 zoals meer meer goede nieuwe opamps. Of voorziet de print ook in SOIC? Anders kan een adapter uitkomst bieden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

De print is voor DIP8
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

Leeuwarden schreef:
.... sowieso handig om opamp-voetjes te gebruiken...
goed plan
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door AatV »

Als je toch opamp voetjes gebruikt, gewoon beginnen met de 5532. Is goed en goedkoop.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

nog best wel prijsverschil (€1 vs €5 per stuk). heb je er 1 of 2 nodig dan is t niet zo belangrijk, maar er zitten er nogal wat op een printje, en dan maal 2 voor stereo. dan moet het wel de moeite waard zijn natuurlijk.

wat doen die OPA2134 of de LM6172 of evt een modernere met soic adapter dan beter dan de NE5532?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Pjotr »

Betere op-amps hebben een hoger GBP, betere CMMR, betere PSSR, lagere ruis enzo om maar wat te noemen. De op-amp in de ZBA_CA b.v. is door de bank genomen 10x beter dan de NE5532. Of je dat gaat horen? Geen idee.... De NE5532 is al een ouwetje, weliswaar niet het beste maar wel gewoon goede doorsnee.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

en dat soort zaken kan ik in de specbladen terugvinden? (en ook wat die afko's betekenen? :hide: )

iirc zit er in de APS van jeroen_d de LM4562, kwa prijs tussen de NE5532 en de LM6172 in.

het geheel gaat wel in een keten met vrij hoge ambitie komen (ncore amp, afdac2 of metrum DAC) dus als het aantoonbaar/meetbaar beter is ben ik al snel overtuigd :bakkie:
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door John P »

Ik heb eens in een dac buffer gexperimenteerd en de uitkomst was: LM4562 ietwat koel en transparant, OPA2134 iets warmer en ronder, NE5532 neutraal maar iets korrelig. Ik heb echter het idee dat de omgeving van de opamp net zo belangrijk is. De korreligheid van de NE5532 hoor ik namelijk niet terug in mijn phono preamp. Uiteindelijk is het allemaal maar een heel klein verschil die alleen muggezifters als die van het ZBA menen te horen. Ik zou gewoon beginnen met NE 5532 en die vervangen door de warmere of koelere naar eigen smaak.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Pjotr »

Psies, luisteren is weten, het hangt er helemaal van af onder welke omstandigheden zo'n ding zijn ding moet doen :bakkie:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door ray5150 »

Begin met goede voetjes voor de IC's te gebruiken.

Niet deze :
8_pin_DIP_IC_Sockets_Adaptor_Solder_Type_Socket_2.jpg
Maar deze :
i308boz-0.jpg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Pjotr »

Nooit enig verschil tussen gehoord Ray. Die eersten hebben als nadeel dat ze erg bijterig kunnen zijn en het IC niet willen loslaten als het er weer uit moet. De 2e hebben het nadeel dat ze snel lam zijn na een paar keer inzetten en uithalen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef:
Nooit enig verschil tussen gehoord Ray.
Dat heb ik ook nooit gesteld.
Pjotr schreef:
Die eersten hebben als nadeel dat ze erg bijterig kunnen zijn en het IC niet willen loslaten als het er weer uit moet. De 2e hebben het nadeel dat ze snel lam zijn na een paar keer inzetten en uithalen.
En dan omgekeerd. :lol:
Zoals een beroemd filosoof als eens stelde : "Ieder voordeel heb z'n nadeel." :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

ik was niet van plan alle 20+ opamps meerdere keren te gaan vervangen ter lering ende vermaak, ik hoop toch een beetje fatsoenlijke voorselectie te kunnen maken op basis van (bij voorkeur) specs
Pjotr schreef:
.. het hangt er helemaal van af onder welke omstandigheden zo'n ding zijn ding moet doen :bakkie:
in een actief filter, schema in 1e post :mrgreen:
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Aaad »

Bij elektronica online zijn 2 types te koop, de duurste 80 cent/st, type AN is ruisarm.
https://elektronica-online.nl/product/ne5532an-4869

De bijbehorende voetjes 20 cent/stuk
https://elektronica-online.nl/product/p ... je-8p-5283



Aad
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door markbakk »

PSRR= power supply (ripple) rejection ratio
CMRR = common mode rejection ratio
GBP = gain bandwidth product

En begin met de NE5532, test vervolgens dubbel blind verder. In line stages zonder speciale vereisten hoor je geen verschil. Vermoed ik.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Barry2001 »

In feite is een NE5532 (voor audio toepassingen) al zo goed, vraag me ook af of het te horen is als je een 'betere' opamp toepast. Zou het ook eerst hiermee proberen en het aan de praat zien te krijgen, upgraden als je denkt dat er winst valt te behalen kan altijd nog.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door ds23man »

Ik heb vroeger mijn Tac Matchless gerold. Toen we over gingen op digitale multitracks, was dat ding niet stil meer genoeg. Diverse vervangers in verschillende channelstrips gepropt om te vergelijken. Klankmatig was er gewoon geen verschil te ontdekken en de sound van de tafel werd niet veranderd. Wat wel opviel dat de toenmalige Behringer opamp het stilst was ( een paar db) en met het vervangen van alle ic's de tafel heerlijk stil was geworden.
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door AatV »

Vergelijkingen van Opamps zijn hier al eerder vertoond, met een link naar DIY Audio.
Allemaal heel illustratief :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 24&t=19365

groet,
Aat
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
Wat wel opviel dat de toenmalige Behringer opamp het stilst was ( een paar db) en met het vervangen van alle ic's de tafel heerlijk stil was geworden.
Zo zie je maar dat kontakten reinigen helpt (of deed hij het niet meer?) :mrgreen:

groet,
Aat
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door ds23man »

Ach, bij zo'n grote tafel helpt elk dbtje met zoveel kanalen en op amps:

https://www.google.nl/search?q=tac+matc ... 39&bih=621
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Pjotr »

Volgens mij gaat HJ geen Neve tafel a la jaren '80 bouwen snoekie. Maar als HJ het naadje van de kous wil weten waarom voor de NE5532 op-amp gekozen is, moet hij bij de ontwerper ervan zijn bij diyaudio. 99% kans dat het dezelfde reden is waarom het merendeel hier speakerkisten bouwt van MDF. Waarschijnlijk lagen ze gewoon in het bakkie, kosten ze vrijwel niks, en (en dat zal wel de hoofdreden geweest zijn) gebruikt zowat iedereen ze traditioneel voor audio.

Ik heb op mijn geluidskaart destijds de NE5532 vervangen door LM4562. Scheelde een paar dB aan ruis en 10 dB aan vervorming. Op line niveau wordt de ruis meestal meer door de weerstanden bepaald dan door de op-amps. Althans dat was meettechnisch en dat was ver onder de -120dB dat het meetbaar was. Gehoormatig maakte het geen drol uit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door ds23man »

Dat zeg ik ook niet Peter, gewoon lekker 5532 inproppen.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”