actief filter - opamps keuzestress

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Bertje »

Lekker er wat anders er ook inproppen, daar is het de hobby toch ook voor? Moet eenieder voor zich beslissen natuurlijk, maar ik snap nooit zo wat de kosten er toe doen als je alleen al de uren er instopt gaat rekenen laat staan de onderdelen prijzen. Oja het was hobby... :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Pjotr »

Bertje schreef:
Lekker er wat anders er ook inproppen, daar is het de hobby toch ook voor? Moet eenieder voor zich beslissen natuurlijk, maar ik snap nooit zo wat de kosten er toe doen als je alleen al de uren er instopt gaat rekenen laat staan de onderdelen prijzen. Oja het was hobby... :lol:
Yup, en een groot deel daarvan bestaat uit ouwenelen... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

ds23man schreef:
En deel 2 met de metingen
http://nwavguy.blogspot.nl/2011/08/op-a ... s.html?m=1
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
ds23man schreef:
En deel 2 met de metingen
http://nwavguy.blogspot.nl/2011/08/op-a ... s.html?m=1
En dan nu wat je er van snapt in samengevat in 2 zinnen....
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door AatV »

Bij een keuze op technische gronden is het uitgebreide overzicht op deze site (even wat naar beneden scrollen) wel handig:

http://www.cycfi.com/projects/six-pack/op-amp-shootout/

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
En dan nu wat je er van snapt in samengevat in 2 zinnen....
  1. dat ook hier het niet zo relevante argument "de opnameketen zit er vol mee, dus waar maak je je druk over" wordt gebruikt
  2. opamps gebruiken zoals ze bedoelt zijn, niet gaan ploegen met een Lambo
en praktisch: de NE5532 is een prima keuze, als je wat weinig ruis zoekt is de NJM2068 de logische keuze, 4562 vergelijkbaar aan de 5532 in deze test. vervorming amper te onderscheiden van de loopback van de scope van de nwavguy.
maar pjotr schreef:
Ik heb op mijn geluidskaart destijds de NE5532 vervangen door LM4562. Scheelde een paar dB aan ruis en 10 dB aan vervorming
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
Pjotr schreef:
En dan nu wat je er van snapt in samengevat in 2 zinnen....
  1. dat ook hier het niet zo relevante argument "de opnameketen zit er vol mee, dus waar maak je je druk over" wordt gebruikt
  2. opamps gebruiken zoals ze bedoelt zijn, niet gaan ploegen met een Lambo
en praktisch: de NE5532 is een prima keuze, als je wat weinig ruis zoekt is de NJM2068 de logische keuze, 4562 vergelijkbaar aan de 5532 in deze test. vervorming amper te onderscheiden van de loopback van de scope van de nwavguy.
maar pjotr schreef:
Ik heb op mijn geluidskaart destijds de NE5532 vervangen door LM4562. Scheelde een paar dB aan ruis en 10 dB aan vervorming
Hi Henkjan,

Wel even opletten wie wat schrijft hoor. Dat eerste heb ik i.i.g.* niet gezegd.

De LM4562 is een modernere en beslist ook veel betere op-amp dan de NE5532 technisch gezien. En hij kost ook de hoofdprijs niet. Of je het ook gaat horen blijft een verrassing. Dat kun je alleen met zelf uitproberen te weten komen.

* == In ieder geval
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Wel even opletten wie wat schrijft hoor. Dat eerste heb ik i.i.g.* niet gezegd.
ik quote alleen jouw vraag toch? de punten van de opsomming is mijn antwoord en idd niet wat jij gezegd zou hebben
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

in die test van nwavguy gebruikt hij de NJR versie van de 4562, en wekt de indruk dat die gelijk zou presteren aan de TI LM4562. Volgens de specbladen in elk geval niet gelijk, de TI heeft een 30dB betere CMRR en PSRR. prijs van de NJR is ook de helft, TINSSAAFL....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
TINSSAAFL....
Wattuh ? :think:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
TINSSTAAFL....
Wattuh ? :think:
of je worst lust :bakkie:

There Is No Such Thing As A Free Lunch
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Pjotr »

Ja, zo kom je niet van je keuzestress af.... :-" Maar misschien is dat ook de bedoeling niet? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Henkjan »

tja... wat is er mooier, de reis of de bestemming?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36746
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door Pjotr »

Op reis moet je zelf, dat wordt niks met voor de TV blijven hangen :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: actief filter - opamps keuzestress

Bericht door markbakk »

Eigenlijk kunnen we hierover verder weinig zeggen. Op de print lijkt in elk geval te zijn gedacht aan ontkoppel-C’tjes op de voedingslijnen zo dicht mogelijk bij de IC’s. Of er voor de rest voldoende netjes is gelayout voor van die kritische opamps is niet te beoordelen. Het lijkt me in elk geval totaal geen kritische schakeling, ik vraag me af of gouden oortjes hierin nog TL072’s zouden weten te identificeren.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”