schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Ah!buis »

Kan zijn dat 't niet werkte omdat het relais te zwaar was.Die pin 7 kan lang niet trekken wat de echte uitgang doet.Er zit een stroombegrenzing in, is perslot om een C te ontladen.Met zo'n 15mA is het wel bekeken.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Pjotr »

Het wekt bij Pim in zijn simulator niet Anne. Van een stroombegrenzing op discharge nooit wat gemerkt. Tor gaat gewoon in verzadiging en 50 mA kan ie makkelijk leveren. Anders stopt Pim er een CMOS in, TLC555 of zo, die kan 150 mA leveren. Zowel output als discharge. Er is niets op tegen om het relais aan "out" te hangen maar zo heb ik het destijds gedaan.

Wat wel belangrijk is, is om de draden naar de schakelaar af te schermen. Is nogal hoogohmig en gevoelig voor naburige schakelpieken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Het wekt bij Pim in zijn simulator niet Anne. Van een stroombegrenzing op discharge nooit wat gemerkt. Tor gaat gewoon in verzadiging en 50 mA kan ie makkelijk leveren. Anders stopt Pim er een CMOS in, TLC555 of zo, die kan 150 mA leveren. Zowel output als discharge. Er is niets op tegen om het relais aan "out" te hangen maar zo heb ik het destijds gedaan.

Wat wel belangrijk is, is om de draden naar de schakelaar af te schermen. Is nogal hoogohmig en gevoelig voor naburige schakelpieken.
Heeeel lang geleden had ik een boekje van Signetics over de NE555.Meen me te herinneren dat daar een serie-R zat bij de transistor voor het ontladen.
Datablad vermeld enkel dat je moet zorgen dat de max dissipatie van de chip niet overschreden wordt.Omdat ze verder geen max stroom vermelden moet er toch een stroombegrenzing inzitten.
Als 't werkt moet de stroom groot genoeg kunnen worden, klopt dan vermoedelijk niet in de sim.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Het werkt wel met Tina software, maar als ik spanning op de schakeling zet virtueel dan gaat de schakeling aan terwijl de schakelaar om de schakeling te activeren nog in onderbroken stand staat.
De bij gevoegde voeding en led heb ik er achter geplakt omdat Tina anders steeds laat weten dat er open contacten zijn.
Groet,
Pim
ScreenShot6133.bmp
ScreenShot6133.bmp (785.46 KiB) 647 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Pjotr »

Hoe zet er je dan virtueel spanning op Pim? Met een tijdsafhankelijk spanningsbron (PWL) of zo? En wat simuleer je eigenlijk?
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Hoi Pjotr,
[attachment=0]ScreenShot6145.bmp[/attachment
Als er een schakeling staat waar een schakelaar inzit dan ga ik er vanuit dat de schakeling aangezet kan worden.
Groet,
Pim
Bijlagen
ScreenShot6145.bmp
ScreenShot6145.bmp (28.6 KiB) 636 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Het werkt wel met Tina software, maar als ik spanning op de schakeling zet virtueel dan gaat de schakeling aan terwijl de schakelaar om de schakeling te activeren nog in onderbroken stand staat.
Groet,
Pim
En wat doet ie met C3 kortgesloten ?
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Ah!buis schreef:
PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Het werkt wel met Tina software, maar als ik spanning op de schakeling zet virtueel dan gaat de schakeling aan terwijl de schakelaar om de schakeling te activeren nog in onderbroken stand staat.
Groet,
Pim
En wat doet ie met C3 kortgesloten ?
Anne
Hoi Anne,
Dan blijft de schakeling uit.
Groet,
Pim
ScreenShot6146.bmp
ScreenShot6146.bmp (790.06 KiB) 621 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Ah!buis schreef:
En wat doet ie met C3 kortgesloten ?
Anne
Hoi Anne,
Dan blijft de schakeling uit.
Groet,
Pim
Een ontladen C is ook een kortsluiting bij het aanzetten.Gaat de sim er niet van uit dat de C op nul begint ?
Een diode in sperrichting (kathode boven) over de 47k weerstand die de elco laadt proberen.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Dat maakt niets uit.
Groet,
Pim
ScreenShot6147.bmp
ScreenShot6147.bmp (817.65 KiB) 607 keer bekeken
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Inschakel vertraging 220 volt

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Maar even een nieuw topic begonnen want het boeit me wel om dit werkend te krijgen, ik hoop dat jij het ook interessant vindt.
Groet,
Pim
Hoi Anne,
Dat maakt niets uit.
ScreenShot6147.bmp
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Inschakel vertraging 220 volt

Bericht door Ah!buis »

PimDriessen schreef:
Hoi Anne,
Dat maakt niets uit.
Groet,
Pim
Deugt niet, met de diode is C4 bij aanzetten ontladen, = kortsluiting.En toch gedraagt het ding zich niet zo.
Zelfs met een slechte D2 zou R2 te groot zijn om over de "aan" drempel te komen (= 2/3 Vb).
Alleen een zwaar lekkende, of kortgesloten, C6 zou zoiets veroorzaken.
Moet wel een verkeerd model zijn.
Kun je het verloop van spanningen weergeven ? Daarmee kun je achterhalen wat oorzaak en gevolg is.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Inschakel vertraging 220 volt

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Hieronder de meet gegevens, ik kan er geen chocola van maken.
Groet,
Pim
ScreenShot176.jpg
ScreenShot177.jpg
ScreenShot178.jpg
ScreenShot179.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Inschakel vertraging 220 volt

Bericht door Ah!buis »

Een hele lijst waar je niets mee opschiet. Bij de eerste (met schema) is C1 al helemaal geladen, kan het begin niet zijn.
Het volstaat een viertal spanningen in de gaten te houden.Weet niet of/hoe het kan, sim is niks voor mij.
Anne
Bijlagen
ScreenShot176.jpg
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Inschakel vertraging 220 volt

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Het is ook niet echt belangrijk, ik zal Tina software eens vragen waarom dit niet werkt, dan komt de reactie nog op dit korte draadje.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20404
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Inschakel vertraging 220 volt

Bericht door Shadow »

PimDriessen schreef:
Het is ook niet echt belangrijk
Dus?
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Inschakel vertraging 220 volt

Bericht door PimDriessen »

Het is ook niet echt belangrijk, ik zal Tina software eens vragen waarom dit niet werkt, dan komt de reactie nog op dit korte draadje.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Henkjan »

zooo, 1 draadje
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Ah!buis »

Henkjan schreef:
zooo, 1 draadje
Mooi :D
Totdat 't straks ineens weer over iets heel anders gaat :twisted: :lol:
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Tina software schijnt het niet te willen doen als het om de 555 gaat, deze schakeling doet het ook niet, behalve als ik de aarde van het ic onderbreek dan werkt het wel.
In deze stand zou led 1 moeten branden.
ScreenShot6158.bmp
ScreenShot6158.bmp (889.12 KiB) 553 keer bekeken
Groet,
Pim


Na enig geknutsel krijg ik het toch werkend op deze manier, twee plaatjes.
ScreenShot6159.bmp
ScreenShot6159.bmp (842.44 KiB) 553 keer bekeken
ScreenShot6160.bmp
ScreenShot6160.bmp (825.49 KiB) 553 keer bekeken
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Ah!buis »

Die schakelaar is een drukknop, terug open doet niets.Alleen bij sluiten verandert de uitgang.
R3 moet ook veel groter, // met R1 komt het bij de schakelaar op 2/3Vcc = is de drempel voor de threshold.
Als je dan "uit" klikt gaat 't onmiddelijk ook weer aan.Kan C1 ook kleiner.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Heb het idee dat timers zoals 555 bij Tina niet zo goed vallen.
Een voorbeeld uit de bibliotheek hier volgen de plaatjes.
Groet,
Pim
ScreenShot180.jpg
ScreenShot181.jpg
ScreenShot182.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Ah!buis »

Ziet er normaal uit.Behalve dan de melding ineens, geen operating point gevonden, terwijl dat niet aangevinkt staat.Vindt je vanzelf niet, is a-stabiel !
Is ook de optie begin met alles op nul.Wel nodig bij die klik-knop.
Anne
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door PimDriessen »

Hoi Anne,
Uit interesse geboren om dat schema in Tina te zetten, maar ook in Livewire reageert de schakeling het zelfde als ik de virtuele spanning er op zet gaat het relais om en de led gaat branden terwijl de schakelaar op onderbroken staat, maar als de schakelaar in de maak stand staat gaat de schakeling juist uit, maar hij reageert tenminste.
Voordeel van Livewire is dat daar wel de timer schakeling in het algemeen wel werkt, eerste plaatje knippert naar hartenlust en instelbaar.
Hier weer een paar plaatjes.
Groet,
Pim
ScreenShot184.jpg
ScreenShot185.jpg
ScreenShot185.jpg (11.4 KiB) 496 keer bekeken
ScreenShot186.jpg
ScreenShot186.jpg (11.24 KiB) 496 keer bekeken
ScreenShot187.jpg
ScreenShot190.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning

Bericht door Ah!buis »

Over die laatste twee schema's.
- R1 veel te klein
- R1 niet aan pin 7 maar pin 3
- schakelaar is niet aan/uit maar altijd onderbroken tenzij er op gedrukt wordt.
Krijg je 't niet voor elkaar, het spanningsverloop gedurende de 1 seconde na inschakelen,
tov massa ?
Op C3, pin 2-6 en pin 7
Anne
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”