schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Kan zijn dat 't niet werkte omdat het relais te zwaar was.Die pin 7 kan lang niet trekken wat de echte uitgang doet.Er zit een stroombegrenzing in, is perslot om een C te ontladen.Met zo'n 15mA is het wel bekeken.
Anne
Anne
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Het wekt bij Pim in zijn simulator niet Anne. Van een stroombegrenzing op discharge nooit wat gemerkt. Tor gaat gewoon in verzadiging en 50 mA kan ie makkelijk leveren. Anders stopt Pim er een CMOS in, TLC555 of zo, die kan 150 mA leveren. Zowel output als discharge. Er is niets op tegen om het relais aan "out" te hangen maar zo heb ik het destijds gedaan.
Wat wel belangrijk is, is om de draden naar de schakelaar af te schermen. Is nogal hoogohmig en gevoelig voor naburige schakelpieken.
Wat wel belangrijk is, is om de draden naar de schakelaar af te schermen. Is nogal hoogohmig en gevoelig voor naburige schakelpieken.
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Heeeel lang geleden had ik een boekje van Signetics over de NE555.Meen me te herinneren dat daar een serie-R zat bij de transistor voor het ontladen.Pjotr schreef:Het wekt bij Pim in zijn simulator niet Anne. Van een stroombegrenzing op discharge nooit wat gemerkt. Tor gaat gewoon in verzadiging en 50 mA kan ie makkelijk leveren. Anders stopt Pim er een CMOS in, TLC555 of zo, die kan 150 mA leveren. Zowel output als discharge. Er is niets op tegen om het relais aan "out" te hangen maar zo heb ik het destijds gedaan.
Wat wel belangrijk is, is om de draden naar de schakelaar af te schermen. Is nogal hoogohmig en gevoelig voor naburige schakelpieken.
Datablad vermeld enkel dat je moet zorgen dat de max dissipatie van de chip niet overschreden wordt.Omdat ze verder geen max stroom vermelden moet er toch een stroombegrenzing inzitten.
Als 't werkt moet de stroom groot genoeg kunnen worden, klopt dan vermoedelijk niet in de sim.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoi Anne,
Het werkt wel met Tina software, maar als ik spanning op de schakeling zet virtueel dan gaat de schakeling aan terwijl de schakelaar om de schakeling te activeren nog in onderbroken stand staat.
De bij gevoegde voeding en led heb ik er achter geplakt omdat Tina anders steeds laat weten dat er open contacten zijn.
Groet,
Pim
Het werkt wel met Tina software, maar als ik spanning op de schakeling zet virtueel dan gaat de schakeling aan terwijl de schakelaar om de schakeling te activeren nog in onderbroken stand staat.
De bij gevoegde voeding en led heb ik er achter geplakt omdat Tina anders steeds laat weten dat er open contacten zijn.
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoe zet er je dan virtueel spanning op Pim? Met een tijdsafhankelijk spanningsbron (PWL) of zo? En wat simuleer je eigenlijk?
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoi Pjotr,
[attachment=0]ScreenShot6145.bmp[/attachment
Als er een schakeling staat waar een schakelaar inzit dan ga ik er vanuit dat de schakeling aangezet kan worden.
Groet,
Pim
[attachment=0]ScreenShot6145.bmp[/attachment
Als er een schakeling staat waar een schakelaar inzit dan ga ik er vanuit dat de schakeling aangezet kan worden.
Groet,
Pim
- Bijlagen
-
- ScreenShot6145.bmp (28.6 KiB) 643 keer bekeken
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
En wat doet ie met C3 kortgesloten ?PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Het werkt wel met Tina software, maar als ik spanning op de schakeling zet virtueel dan gaat de schakeling aan terwijl de schakelaar om de schakeling te activeren nog in onderbroken stand staat.
Groet,
Pim
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoi Anne,Ah!buis schreef:En wat doet ie met C3 kortgesloten ?PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Het werkt wel met Tina software, maar als ik spanning op de schakeling zet virtueel dan gaat de schakeling aan terwijl de schakelaar om de schakeling te activeren nog in onderbroken stand staat.
Groet,
Pim
Anne
Dan blijft de schakeling uit.
Groet,
Pim
Re: mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Een ontladen C is ook een kortsluiting bij het aanzetten.Gaat de sim er niet van uit dat de C op nul begint ?PimDriessen schreef:Hoi Anne,Ah!buis schreef:En wat doet ie met C3 kortgesloten ?
Anne
Dan blijft de schakeling uit.
Groet,
Pim
Een diode in sperrichting (kathode boven) over de 47k weerstand die de elco laadt proberen.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Inschakel vertraging 220 volt
Hoi Anne,
Maar even een nieuw topic begonnen want het boeit me wel om dit werkend te krijgen, ik hoop dat jij het ook interessant vindt.
Groet,
Pim
Hoi Anne,
Dat maakt niets uit.
Maar even een nieuw topic begonnen want het boeit me wel om dit werkend te krijgen, ik hoop dat jij het ook interessant vindt.
Groet,
Pim
Hoi Anne,
Dat maakt niets uit.
Re: Inschakel vertraging 220 volt
Deugt niet, met de diode is C4 bij aanzetten ontladen, = kortsluiting.En toch gedraagt het ding zich niet zo.PimDriessen schreef:Hoi Anne,
Dat maakt niets uit.
Groet,
Pim
Zelfs met een slechte D2 zou R2 te groot zijn om over de "aan" drempel te komen (= 2/3 Vb).
Alleen een zwaar lekkende, of kortgesloten, C6 zou zoiets veroorzaken.
Moet wel een verkeerd model zijn.
Kun je het verloop van spanningen weergeven ? Daarmee kun je achterhalen wat oorzaak en gevolg is.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Inschakel vertraging 220 volt
Hoi Anne,
Hieronder de meet gegevens, ik kan er geen chocola van maken.
Groet,
Pim
Hieronder de meet gegevens, ik kan er geen chocola van maken.
Groet,
Pim
Re: Inschakel vertraging 220 volt
Een hele lijst waar je niets mee opschiet. Bij de eerste (met schema) is C1 al helemaal geladen, kan het begin niet zijn.
Het volstaat een viertal spanningen in de gaten te houden.Weet niet of/hoe het kan, sim is niks voor mij.
Anne
Het volstaat een viertal spanningen in de gaten te houden.Weet niet of/hoe het kan, sim is niks voor mij.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Inschakel vertraging 220 volt
Hoi Anne,
Het is ook niet echt belangrijk, ik zal Tina software eens vragen waarom dit niet werkt, dan komt de reactie nog op dit korte draadje.
Groet,
Pim
Het is ook niet echt belangrijk, ik zal Tina software eens vragen waarom dit niet werkt, dan komt de reactie nog op dit korte draadje.
Groet,
Pim
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: Inschakel vertraging 220 volt
Het is ook niet echt belangrijk, ik zal Tina software eens vragen waarom dit niet werkt, dan komt de reactie nog op dit korte draadje.
Groet,
Pim
Groet,
Pim
Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning
MooiHenkjan schreef:zooo, 1 draadje
Totdat 't straks ineens weer over iets heel anders gaat
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoi Anne,
Tina software schijnt het niet te willen doen als het om de 555 gaat, deze schakeling doet het ook niet, behalve als ik de aarde van het ic onderbreek dan werkt het wel.
In deze stand zou led 1 moeten branden. Groet,
Pim
Na enig geknutsel krijg ik het toch werkend op deze manier, twee plaatjes.
Tina software schijnt het niet te willen doen als het om de 555 gaat, deze schakeling doet het ook niet, behalve als ik de aarde van het ic onderbreek dan werkt het wel.
In deze stand zou led 1 moeten branden. Groet,
Pim
Na enig geknutsel krijg ik het toch werkend op deze manier, twee plaatjes.
Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Die schakelaar is een drukknop, terug open doet niets.Alleen bij sluiten verandert de uitgang.
R3 moet ook veel groter, // met R1 komt het bij de schakelaar op 2/3Vcc = is de drempel voor de threshold.
Als je dan "uit" klikt gaat 't onmiddelijk ook weer aan.Kan C1 ook kleiner.
Anne
R3 moet ook veel groter, // met R1 komt het bij de schakelaar op 2/3Vcc = is de drempel voor de threshold.
Als je dan "uit" klikt gaat 't onmiddelijk ook weer aan.Kan C1 ook kleiner.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoi Anne,
Heb het idee dat timers zoals 555 bij Tina niet zo goed vallen.
Een voorbeeld uit de bibliotheek hier volgen de plaatjes.
Groet,
Pim
Heb het idee dat timers zoals 555 bij Tina niet zo goed vallen.
Een voorbeeld uit de bibliotheek hier volgen de plaatjes.
Groet,
Pim
Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Ziet er normaal uit.Behalve dan de melding ineens, geen operating point gevonden, terwijl dat niet aangevinkt staat.Vindt je vanzelf niet, is a-stabiel !
Is ook de optie begin met alles op nul.Wel nodig bij die klik-knop.
Anne
Is ook de optie begin met alles op nul.Wel nodig bij die klik-knop.
Anne
- PimDriessen
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41
Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Hoi Anne,
Uit interesse geboren om dat schema in Tina te zetten, maar ook in Livewire reageert de schakeling het zelfde als ik de virtuele spanning er op zet gaat het relais om en de led gaat branden terwijl de schakelaar op onderbroken staat, maar als de schakelaar in de maak stand staat gaat de schakeling juist uit, maar hij reageert tenminste.
Voordeel van Livewire is dat daar wel de timer schakeling in het algemeen wel werkt, eerste plaatje knippert naar hartenlust en instelbaar.
Hier weer een paar plaatjes.
Groet,
Pim
Uit interesse geboren om dat schema in Tina te zetten, maar ook in Livewire reageert de schakeling het zelfde als ik de virtuele spanning er op zet gaat het relais om en de led gaat branden terwijl de schakelaar op onderbroken staat, maar als de schakelaar in de maak stand staat gaat de schakeling juist uit, maar hij reageert tenminste.
Voordeel van Livewire is dat daar wel de timer schakeling in het algemeen wel werkt, eerste plaatje knippert naar hartenlust en instelbaar.
Hier weer een paar plaatjes.
Groet,
Pim
Re: schema's voor mooie en veilige schakelaars voor netspanning
Over die laatste twee schema's.
- R1 veel te klein
- R1 niet aan pin 7 maar pin 3
- schakelaar is niet aan/uit maar altijd onderbroken tenzij er op gedrukt wordt.
Krijg je 't niet voor elkaar, het spanningsverloop gedurende de 1 seconde na inschakelen,
tov massa ?
Op C3, pin 2-6 en pin 7
Anne
- R1 veel te klein
- R1 niet aan pin 7 maar pin 3
- schakelaar is niet aan/uit maar altijd onderbroken tenzij er op gedrukt wordt.
Krijg je 't niet voor elkaar, het spanningsverloop gedurende de 1 seconde na inschakelen,
tov massa ?
Op C3, pin 2-6 en pin 7
Anne
