Welke cd speler? MOdificeren?

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ga je nu niet appels en peren vergelijken?
Een CD speler van 1000 euro plus [ik weet niet exact hoe duur de MF is] of een HK van 300 euro.
Laat ik het zo zeggen ik hoop dat voor dat prijs verschil de MF beter is :)
Is een CEC TL51x[z] niets voor jou, schijnen goede loopwerken te zijn [snaar aandrijving].
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

mluyben schreef:
Ga je nu niet appels en peren vergelijken?
Een CD speler van 1000 euro plus [ik weet niet exact hoe duur de MF is] of een HK van 300 euro.
Laat ik het zo zeggen ik hoop dat voor dat prijs verschil de MF beter is :)
Is een CEC TL51x[z] niets voor jou, schijnen goede loopwerken te zijn [snaar aandrijving].
Ik was niet van plan om zoveel geld aan een nieuwe speler uit te geven. Spelers die nieuw 1300 euro kosten zoek ik dan wel op marktplaats. Ik heb gemerkt dat wanneer een speler eenmaal goed is het verschil met een "duurdere" niet zo heel groot is. De HD970 is als beste getest (prijs/kwaliteit) in de klasse tot 1000 euro als ik het goed heb. Ik zal er dus niet op achteruit gaan. Die CEC TL51x is trouwens erg mooi en duur :wink:

Wat ik bedoelde met de vergelijking was te stellen dat verschil in geluidskwaliteit, los van de bouwkaliteit eigenlijk niet van de specs is af te lezen..

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

mluyben schreef:
Ga je nu niet appels en peren vergelijken?
Een CD speler van 1000 euro plus [ik weet niet exact hoe duur de MF is] of een HK van 300 euro.
Laat ik het zo zeggen ik hoop dat voor dat prijs verschil de MF beter is :)
Is een CEC TL51x[z] niets voor jou, schijnen goede loopwerken te zijn [snaar aandrijving].
Af en toe komt het voor dat een relatief goedkoop produkt er zeer positief uitspringt, je moet dus altijd blijven luisteren en niet teveel op de prijs afgaan. En in het duurdere segment boven 1000 euro al helemaal niet want daar kunnen verschillen miniem zijn en prijsverschillen gigantisch.
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Montana schreef:
Wat ik bedoelde met de vergelijking was te stellen dat verschil in geluidskwaliteit, los van de bouwkaliteit eigenlijk niet van de specs is af te lezen..
Hier ben ik volledig met je eens. Luisteren is inderdaad het enige oordeel dat je kunt vellen. Is soms wel lastig als je niet alle spelers in de buurt kunt beluisteren. Tot 1000 euro zal hier in het noorden wel lukken maar bv de CEC is hier niet te vinden [zover ik weet].
jeroen_d schreef:
Af en toe komt het voor dat een relatief goedkoop produkt er zeer positief uitspringt, je moet dus altijd blijven luisteren en niet teveel op de prijs afgaan. En in het duurdere segment boven 1000 euro al helemaal niet want daar kunnen verschillen miniem zijn en prijsverschillen gigantisch.
Ik heb inderdaad ook veel positieve berichten over deze HK gelezen, helaas nog niet zelf kunnen horen.
Blijft wel een plastic fragiel spelertje.
Maar moet ik nu dus begrijpen dat deze HK vergelijkbaar is met de MF die Montana aanhaalde? want dat is wat ik bedoelde met appels en peren...
Ik wil zelf ook evt een nieuwe speler aanschaffen maar ik had mijn hoop toch op een iets degelijker ogende/voelende speler gezet die ook nog goed klinkt.
De marantz SA7001, die Sander al aanhaalde in mijn topic vind ik zo'n voorbeeld, onder de 1000 euro en schijnt toch ook wel goed te zijn. Is alleen wel een CD/SACD speler , dus niet dedicated CD.... maar ter illustratie wat ik bedoel met degelijk ogen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Kan ook best zijn dat die HK zo goed is, juist omdat hij slecht is! Meer detail en meer ruimtelijkheid wordt voor een deel immers toegeschreven aan een bepaalde vervorming. Op een goede set valt hij misschien door de mand.. Misschien! Ik kon er een kopen voor 175 euro, maar de verkoper ziet van de verkoop af, omdat hij hem cadeau doet met de kerst.. Jammer anders kon ik hem testen. Gisteren keken de verkopers bij mediamarkt met verontruste ogen toe, hoe ik aan de lade van de HD zat te trekken en duwen. Is inderdaad niet waar je op hoopt.

Nu is een en ander natuurlijk te modificeren en de kast is wel het makkelijkste van alles! Zo een lade is misschien zwaarder te maken.

Ik heb op internet ook een Marantz CD 16 gezien. Moet ook al wat jaartjes oud zijn, maar heeft wel een fatsoenlijke bouw. Ik heb alleen te weinig kenis en ervaringen met de oudjes van marantz om te kunnen zeggen of dit wat is. Je praat dan ook over een heel adere prijsklasse weer. Of een nieuwe HK een 10 jaar oude topMarantz speler verslaat?

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
KT88
In memoriam †
Berichten: 1634
Lid geworden op: ma 07 nov 2005, 23:31
Locatie: Gooi

Bericht door KT88 »

Top of niet, na zoveel jaar moet je toch vrezen voor mechanische zaken als de spindle motor, de feedmotor, en eventueel de laser.

Philips (Marantz) zwenkarm loopwerkjes regelen zichzelf bij totdat de laser output tekort komt, dan spelen ze niet meer.
In een testmodus kun je dat automatiek uitzetten, zodat je met een luxmeter de werkelijk geleverde lichtopbrengst kunt meten.

Zo ging een kennis van me een tijd geleden de boot in met een Proceed CDP1, die hoge toren inderdaad.
Fantastisch apparaat (loopwerk), maar helaas helaas, er zit een onverkrijgbaar loopwerk in, nl. de CDM0 of 1 van Philips.
Al jaren obsolete, en die van hem was dus aan het doodgaan.

Met spelers van ca. 10 jaar oud kan het nog meevallen, een CDM9 of 12 loopwerk is nog wel aan te komen.
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

http://www.ornec.com/product/EU/CEC_TL51XZ/
http://www.ornec.com/product/EU/CEC_TL51XR/

versus

http://www.clofis.nl/nl/cec/cec_drive.htm

Scheelt 60% in prijzen.. Dat is wel heel erg veel!

Is iemand bekend met Ornec?

Ik ben nogsteeds op speurtocht en ben nu info aan het winnen over een Arcam 23, met een DAC upgrade van de cd36. Kan iemand mij iets over deze speler vertellen?

mvg,

Montana
Laatst gewijzigd door Martijn H op di 12 dec 2006, 18:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Ik neem aan dat je de Arcam Cd-23 bedoelt?
Deze heb ik thuis staan en bevalt me bijzonder goed, echt super mooi geluid.

In een luistersessie bevondt ook Christiaan ( Voodooless ) dat de cd-speler van zeer goede kwaliteit was, ook hij vond hem erg goed klinken.

Ik weet niet wat je precies wilt weten maar over interne zaken heb ik geen verstand, ik heb wel een paar ( vage ) foto's van de binnenkant. Wellicht dat je er iets aan hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ja die bedoelde ik! Pittig spelertje als je die nieuw hebt aangeschaft :wink: Tweedehands wordt hij voor dezelfde prijs aangeboden als een nieuwe c.e.c. bij ornec.

Het is eigenlijk niet te doen om met behulp van reviews een cd speler te beoordelen. Alles is het beste wat ze ooit hebben gehoord en ze relativeren dan door te zeggen dat hij het net niet haalt bij een of andere speler van 20.000 euro. Zo ook de Arcam FMJ cd 23, welke ook niet te verslaan zou moeten zijn voor het geld.

Ik zag trouwens dat Tony de naam Ornec al liet vallen. 120 euro verzendkosten is best veel :twisted:

Mluyben weet jij meer van de snaaraangedreven C.E.C. af?

mvg,

Montana
Laatst gewijzigd door Martijn H op di 12 dec 2006, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ronald_1
Berichten: 384
Lid geworden op: zo 05 mar 2006, 21:13

Bericht door Ronald_1 »

Montana schreef:
Is iemand bekend met Ornec?
Alleen van naam, in dit draadje op GoT staan ervaringen van mensen die bij Ornec besteld hebben.
Gebruikersavatar
Sjaudio
Berichten: 312
Lid geworden op: vr 18 aug 2006, 0:03
Locatie: Venlo

Bericht door Sjaudio »

Montana schreef:
Ja die bedoelde ik! Pittig spelertje als je die nieuw hebt aangeschaft :wink: Tweedehands wordt hij voor dezelfde prijs aangeboden als een nieuwe c.e.c. bij ornec.
Tweedehands voor ongeveer 800 excl verzenden vanuit england, wel een 4 jaar oud. Of een Arcam beter is als zo'n C.e.c. durf ik niet te beweren. Een tijd terug was ik ook aan het kijken naar chineze high-end en dan voornamelijk naar de goed betaalbare E-Sound E5. Ook heb ik naar c.e.c. gekeken en inderdaad; erg goede review's. Het is dat ik de speler en de versterker uit de fmj voor een leuke prijs kon krijgen.

Heb geen seconde spijt gehad!

Ik was in eerste instantie ook van plan om bij Ornec te bestellen maar heb dit toch afgezien, ik durf het nog niet aan. Ornec was in het begin erg goed in service en snelheid, volgens vele is dit echter de laatste tijd steeds minder het geval. Slechte levering en slecht contact, iemand had een versterker bij Ornec besteld met nog een aantal dingen, achteraf wou diegene nog een kabel of iets dergelijks bij de order toevoegen.

Ze hebben toen de complete order gecancelled terwijl de meneer al had betaald. Het geld heeft hij een week later ( via paypal ) nog steeds niet terug gekregen, wat normaal binnen 5 seconde weer teruggestort kan worden. Allemaal dingen die het mij hebben laten afweten. Neemt niet weg dat er heel erg mooi spul te krijgen is voor bizarre prijzen!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

KT88 schreef:
Top of niet, na zoveel jaar moet je toch vrezen voor mechanische zaken als de spindle motor, de feedmotor, en eventueel de laser.

Zo ging een kennis van me een tijd geleden de boot in met een Proceed CDP1, die hoge toren inderdaad.
Fantastisch apparaat (loopwerk), maar helaas helaas, er zit een onverkrijgbaar loopwerk in, nl. de CDM0 of 1 van Philips.
Al jaren obsolete, en die van hem was dus aan het doodgaan.

Met spelers van ca. 10 jaar oud kan het nog meevallen, een CDM9 of 12 loopwerk is nog wel aan te komen.
KT88,

Is het niet mogelijk om die laser te vervangen? Zo een loopwerk moet toch uit elkaar te halen zijn, om vervolgens onderdelen te vervangen?

Die C.E.C. TL-51x Z CD-speler spreekt me erg aan. NIeuw is hij te duur, maar wie weet lukt het me tweedehands. Het loopwerk wat daar inzit is eigenlijk niet te vervangen, omdat het zo uniek is.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
mluyben
Berichten: 331
Lid geworden op: wo 24 aug 2005, 10:30
Locatie: Friesland

Bericht door mluyben »

Ik heb helaas geen eigen kennis van de CEC spelers.
Ik heb begrepen van diverse info bronnen dat het snaar aangedreven principe erg goed is voor een zuivere weergave en dus zeer geschikt als loopwerk met een externe DAC.
De versie met alles ingebouwd is volgens reviews ook goed, maar derentegen lees je nooit iets echt verkeerds over deze prijsklasse, dus geld ook hier eerst luisteren
Het zijn inderdaad erg dure spelers bij Clofis.
Ik zag alleen iets raars bij Ornec, er staat bij de C.E.C TL51XZ CD Player (Discontinued)....toch vreemd voor het laatste model...
De prijzen zijn hier inderdaad wel bizar laag.
Je kunt ook de CEC CD-3300 L.E.F CD-speler krijgen voor de prijs van HK...zou ik toch voor de CEC gaan denk ik.
Ik weet alleen niet of ik me zou wagen via deze weg iets aan te schaffen.
Het wordt rechtstreeks uit china verstuurd en dan maar hopen dat je geen belasting hoeft te betalen als het hier is, anders is je winst zo weer weg. En nauwelijks garantie natuurlijk.

Marcel
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Ik begrijp dat hele snaar gedoe eerlijk gezegd totaal niet. Het is weer typisch een van die vele dingen die van de LP 1:1 overgenomen worden op een CD.

Over ornec: Zie het draadje op GoT. Resultaten zijn zeer wisselend, maar overwegend positief. En let vooral op Garantie, verzendkosten, invoer, en BTW!
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Opzich klinkt het wel logisch. Is toch een soort mechanische ontkoppeling, maar dan in de cd-speler. Te vergelijken met het ontkoppelen van de baskast van de midkast door een dikke laag schuimrubber.

Ik zag ook net dat ornec die speler niet kan leveren. Tweedehands heb ik er ook een gevonden, zodat het wellicht toch een interessante speler blijft.

TL-51x Z CD-speler

snaaraangedreven CD-speler
24-bit 192kHz DA-converter dual-mono Burr-Brown PCM1796
4 digitale uitgangen (TOS Link / cinch / AES en
de jittervrije Superlink) en 2 analoge uitgangen (cinch en XLR (gebalanceerd)

http://www.clofis.nl/nl/cec/TL51XZ/CEC_ ... heetUK.pdf

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Montana schreef:
Opzich klinkt het wel logisch. Is toch een soort mechanische ontkoppeling, maar dan in de cd-speler. Te vergelijken met het ontkoppelen van de baskast van de midkast door een dikke laag schuimrubber.
gaan we nu een speaker met een CD speler vergelijken... Ik zie nog steeds de logica niet hoor. Mechanische ontkoppeling.. so what?
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

voodooless schreef:
Montana schreef:
Opzich klinkt het wel logisch. Is toch een soort mechanische ontkoppeling, maar dan in de cd-speler. Te vergelijken met het ontkoppelen van de baskast van de midkast door een dikke laag schuimrubber.
gaan we nu een speaker met een CD speler vergelijken... Ik zie nog steeds de logica niet hoor. Mechanische ontkoppeling.. so what?
Ik heb laatst als een bezetene op mijn cd speler zitten rammen met mijn vuist en het uitgangssignaal ondervond daar geen enkele hinder van (met of zonder rammen, het uitgangssignaal is ononderscheidbaar). Dat is ook wat ik verwacht.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Ach elk merk heeft zo een filosofie :wink:

Kan me wel voorstellen ( elke keer maar dat denken en voorstellen) dat de geluidsproductie van het loopmechanisme minder dB's maakt dan het conventionele motersysteem. Een speler afkraken op een anders dan gemmidelde moter is natuurlijk niet eerlijk. Zou leuk zijn om schema's te vinden waarin de rest van de speler blootgelegd wordt. 24Bit192Khz klinkt wel leuk, maar wat zou gewenst zijn?

(Hallo Martijn,

De TL-51xz die er onder staat is nieuw en gaat weg voor 1600 euro met volledige garantie doos en boekjes, normaal kost hij 2000 euro.

Groetjes van Gerald) nop dit wortemnie!


mvg,

Montana
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Montana schreef:
[...]24Bit192Khz klinkt wel leuk, maar wat zou gewenst zijn?

mvg,

Montana
In ieder geval een veelvoud van 44k1 en dat is dus 176k4. Verder moet het een heel goed anti aliasing filter hebben en een ripple van ten hoogste 0.0001 dB. Intern zal er nog wel de nodige processing plaatsvinden. Voor het digitale filter anex upsample inrichting geldt hetzelfde.

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Montana schreef:
Kan me wel voorstellen ( elke keer maar dat denken en voorstellen) dat de geluidsproductie van het loopmechanisme minder dB's maakt. Een speler afkraken op een anders dan gemmidelde moter is natuurlijk niet eerlijk.
Ik kraak de speler ook niet af, ik wil meer reageren op dit:
Ik heb begrepen van diverse info bronnen dat het snaar aangedreven principe erg goed is voor een zuivere weergave en dus zeer geschikt als loopwerk met een externe DAC.
Het loopwerk is misschien wat stiller, echter zal het echt niet zorgen voor een beter geluid dan ieder ander (degelijk) loopwerk.

Ik durf echter te wedden dat een normaal loopwerk net zo stil kan zijn.


Over de DAC: 24 bit 192 Khz heeft het eerste beste aldi setje ook. Dat zegt dus helemaal niks, want zonder upsampler gaat er gewoon 44.1/16 in ;) (niet dat dat erg is).
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

dekkersj schreef:
Montana schreef:
[...]24Bit192Khz klinkt wel leuk, maar wat zou gewenst zijn?

mvg,

Montana
In ieder geval een veelvoud van 44k1 en dat is dus 176k4. Verder moet het een heel goed anti aliasing filter hebben en een ripple van ten hoogste 0.0001 dB. Intern zal er nog wel de nodige processing plaatsvinden. Voor het digitale filter anex upsample inrichting geldt hetzelfde.

Groet,
Jacco
bedankt voor het antwoord.

192k is meer dan 176k4, bedoel je dat? De rest van de eigenschappen zijn zonder meten niet zo een twee drie op te roepen, of is zoiets te beredeneren door naar speciefieke specs te zoeken?

Ik mail nu met een verkoper. Ik hoop dat hij mij wat diepere info kan geven.

@voodooless: Ja inderdaad, die HK970 zit nog hoger wat dat betreft.

mvg,

Montana
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

hmm..

"the IV converer is a passive converter"

Dac ziet er echter uitstekend uit :)
Gebruikersavatar
Martijn H
Berichten: 3210
Lid geworden op: di 22 nov 2005, 14:08
Locatie: Amsterdam

Bericht door Martijn H »

Volgens mij is dit een foute specificatieopgave. Dit is de versie met alleen het loopwerk, dus zonder analoge uitgang, maar misschien is hier ook wat over te zeggen? Ik zal kijken of ik de rest ook kan vinden, maar kan me ook vergissen en dat het dus wel klopt..

http://www.audiocubes.com/product/CEC_T ... layer.html

Specifications
Audio section
Type: Belt drive system CD player
Audio output: XLR balance (4Vrms) / RCA imbalance (2Vrms)
Digital output:
-Optical (light)
-AES/EBU (XLR)
-CEC super link (9pin D-Sub)
Frequency characteristic: 20Hz - 20kHz ±1dB
Signal-noise ratio: 98dB
Harmonic distortion factor: 0.01%
Dynamic range: 90dB
Sampling frequency: 44.1kHz
Quantization bit number: 16bit
Digital filter: 8 time over sampling
DAC: NPC SM5865CM / 24bit/192kHz correspondence

Power source in addition
Power source: 100V and 50/60Hz
Electric power consumption: 11W
External size: 435 (W) x 296 (D) x 98 (H) mm
Weight: 10kg
Gebruikersavatar
dekkersj
Berichten: 1210
Lid geworden op: wo 11 jan 2006, 0:41
Locatie: Steenbergen (NB)
Contacteer:

Bericht door dekkersj »

Montana schreef:
[...]
Sampling frequency: 44.1kHz
Quantization bit number: 16bit
Digital filter: 8 time over sampling
DAC: NPC SM5865CM / 24bit/192kHz correspondence
[...]
Dat begrijp ik dus niet goed. 44k1 * 8 = 352k8 en die DAC kan maar 192 k aan. Of zie ik iets over het hoofd?

Groet,
Jacco
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

dekkersj schreef:
Dat begrijp ik dus niet goed. 44k1 * 8 = 352k8 en die DAC kan maar 192 k aan. Of zie ik iets over het hoofd?
Jacco, input sampling rate is onafhankelijk van oversampling.

Bij een 128x oversampling DAC gaan ze ook niet zeggen dat ie 5.6 Mhz is.
Plaats reactie