3 weg filter
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3 weg filter
mooi Jag zo is het voor mij beter volgbaar thanks
heb nu als eerste de nearfield meting gedaan per driver, alleen bij het hoog vanaf 800hz i.v.m beschadiging van de tweeter
heb nu als eerste de nearfield meting gedaan per driver, alleen bij het hoog vanaf 800hz i.v.m beschadiging van de tweeter
Re: 3 weg filter
nu nog de farfield + gate metingen
maar ik weet niet hoe ik dat met rew moet doen, en met Arta evenmin
maar ik weet niet hoe ik dat met rew moet doen, en met Arta evenmin
Re: 3 weg filter
mmmm ik dacht dat vervorming ook van belang was?
maar de bovenste curve is toch de normale meting? dacht op deze manier dat er dan direct genoeg gegevens beschikbaar komen met meten
maar de bovenste curve is toch de normale meting? dacht op deze manier dat er dan direct genoeg gegevens beschikbaar komen met meten
Re: 3 weg filter
hahaha ja nu zie ik het ook, dit lijkt zo omdat de schaal verkeerd staatds23man schreef:En je woofer loopt tot 20K door?
heb nu dezelfde meting alleen de schaal grote gewijzigd, dan ziet het er realistischer uit
Re: 3 weg filter
En nou het impulse window aanklikken, en dan inzoomen op de eerste 5 ms. Je zult een window moeten gebruiken rond de 4ms lang. Hoe verder je de luidspreker van reflecterende oppervlakten afhoudt, hoe langer dit window kan zijn. Langer window = meer resolutie in je meting en hoe lager je nog kan meten. Met control + alt + w stel je de window instellingen in, in de impuls response view in REW.
Als je er met REW niet uitkomt, gebruik dan eerst Arta, die is makkelijker hiervoor. Meten doe je door eerst op Imp te klikken bovenin, zodat je een impulse response opneemt. Vervolgens klik je met de linker en rechter muisknop klik je begin en eind van het window mee aan.
Als je er met REW niet uitkomt, gebruik dan eerst Arta, die is makkelijker hiervoor. Meten doe je door eerst op Imp te klikken bovenin, zodat je een impulse response opneemt. Vervolgens klik je met de linker en rechter muisknop klik je begin en eind van het window mee aan.
Re: 3 weg filter
maar wat ik fout doe dat blijft geheim?ds23man schreef:Ja!
moet ik eerst met full IR meten?
of staat de microfoon nog te dichtbij 6x de diameter afstand ?
Re: 3 weg filter
Als je niet voor de volle 100% begrijpt wat je aan het doen bent, is de kans klein dat er zinvolle meetdata uitkomt, helaas..
Re: 3 weg filter
nee daar kan ik wat mee!!! we worden niet allemaal als professor geboren toch?Walt schreef:Als je niet voor de volle 100% begrijpt wat je aan het doen bent, is de kans klein dat er zinvolle meetdata uitkomt, helaas..
ik snap na het lezen, dat er een reflectie van het plafond en de vloer van de meting afgetrokken moet worden, dus waar de 1e reflectie begint die msec voer ik in .
maar het punt is dat ik geen reflectie zie, dus was mijn vraag meet ik te dichtbij?, of moet ik eerst altijd full IR meten?
dit zijn voor mij allemaal nieuw dingen, dus sorry als het niet direct de eerste keer lukt
Re: 3 weg filter
No worries, dat snap je niet in 1 keer. Je hebt de schaal op seconden staan, ipv miliseconden. Scheelt maar een factor 1000 
Verder zou je eerst eens met Arta kunnen proberen, dat is wat inzichtelijker. Daar heb ik bovendien ook een tutorial voor geschreven, beschrijft gewoon stap voor stap wat je moet doen.
Ik zou als je dat werkend hebt, en je snapt ongeveer wat er gebeurt, terug gaan naar REW en hetzelfde doen. Zodat je vervolgens de target curve aan kan zetten (ook dit moet je even leren hoe je werkt met target curves en zelf dan wel automatisch filters toevoegen).
Verder zou je eerst eens met Arta kunnen proberen, dat is wat inzichtelijker. Daar heb ik bovendien ook een tutorial voor geschreven, beschrijft gewoon stap voor stap wat je moet doen.
Ik zou als je dat werkend hebt, en je snapt ongeveer wat er gebeurt, terug gaan naar REW en hetzelfde doen. Zodat je vervolgens de target curve aan kan zetten (ook dit moet je even leren hoe je werkt met target curves en zelf dan wel automatisch filters toevoegen).
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28468
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: 3 weg filter
Ach troost je, Walt is ook maar een studeerkamergeleerde......Wim P schreef:nee daar kan ik wat mee!!! we worden niet allemaal als professor geboren toch?Walt schreef:Als je niet voor de volle 100% begrijpt wat je aan het doen bent, is de kans klein dat er zinvolle meetdata uitkomt, helaas..
ik snap na het lezen, dat er een reflectie van het plafond en de vloer van de meting afgetrokken moet worden, dus waar de 1e reflectie begint die msec voer ik in .
maar het punt is dat ik geen reflectie zie, dus was mijn vraag meet ik te dichtbij?, of moet ik eerst altijd full IR meten?
dit zijn voor mij allemaal nieuw dingen, dus sorry als het niet direct de eerste keer lukt
Re: 3 weg filter
Een van de belangrijkste lessen, is onderkennen dat je sommige zaken beter aan derden kan overlaten...
Re: 3 weg filter
ik ga gewoon lekker verder Walt
ik moet nog opzoeken hoe ik de schaal van sec naar msec kan krijgen
maar bij deze meting heb ik wat rommel links van de impulse?
ik moet nog opzoeken hoe ik de schaal van sec naar msec kan krijgen
maar bij deze meting heb ik wat rommel links van de impulse?
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15170
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 3 weg filter
Nee dus, dat is nou net waar dit forum voor bedoelt is, zelfbouwen en ervan leren. Hulvaardige mensen genoegWalt schreef:Een van de belangrijkste lessen, is onderkennen dat je sommige zaken beter aan derden kan overlaten...
Re: 3 weg filter
Dat doe je door te zoomen op de x-as, dat is namelijk de tijdschaal. Dat doe je rechts onderin, daar heb je de zoom knoppen (mogelijk niet altijd zichtbaar).Wim P schreef:ik ga gewoon lekker verder Walt![]()
ik moet nog opzoeken hoe ik de schaal van sec naar msec kan krijgen
maar bij deze meting heb ik wat rommel links van de impulse?
impulse.jpg
Verder zou ik mijn post nog eens lezen en die Arta tutorial erbij pakken (de eerste 5 stappen).
Re: 3 weg filter
Jag
ik heb jouw tutorial erbij genomen
volgens mij heb ik nu eindelijk iets wat op een serieuze impulse meting lijkt?
ik heb jouw tutorial erbij genomen
volgens mij heb ik nu eindelijk iets wat op een serieuze impulse meting lijkt?
Re: 3 weg filter
Zeer serieuze impuls meting! Alleen hou je nu nog geen 2ms gate over, dat is veel te weinig. Dan blijft je meting pas vanaf 1:0,002 (gate in seconden) = 500Hz geldig. De oplossing hiervoor is de te meten luidspreker helemaal vrij en qua hoogte tussen vloer en plafond in te plaatsen. Dan kan je gate een stuk langer worden (ruim 5ms moet lukken binnen).
Je snapt ook meteen waarom de speaker fabrikanten anechoische kamers gebruiken. Dan heb je geen gate nodig en blijft de kwaliteit van de meting beter behouden.
Je snapt ook meteen waarom de speaker fabrikanten anechoische kamers gebruiken. Dan heb je geen gate nodig en blijft de kwaliteit van de meting beter behouden.
