3 weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

mooi Jag zo is het voor mij beter volgbaar thanks

heb nu als eerste de nearfield meting gedaan per driver, alleen bij het hoog vanaf 800hz i.v.m beschadiging van de tweeter
laag close.jpg
mid close.jpg
hoog close.jpg
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

nu de farfield 6x de diameter afstand
laag farfield.jpg
mid farfield.jpg
hoog farfield.jpg
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

nu nog de farfield + gate metingen
maar ik weet niet hoe ik dat met rew moet doen, en met Arta evenmin
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg filter

Bericht door ds23man »

Waarom ben je nou vervorming aan het meten? :think: :think: :think:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

mmmm ik dacht dat vervorming ook van belang was?
maar de bovenste curve is toch de normale meting? dacht op deze manier dat er dan direct genoeg gegevens beschikbaar komen met meten
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg filter

Bericht door ds23man »

En je woofer loopt tot 20K door? :lol:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

ds23man schreef:
En je woofer loopt tot 20K door? :lol:
hahaha ja nu zie ik het ook, dit lijkt zo omdat de schaal verkeerd staat

heb nu dezelfde meting alleen de schaal grote gewijzigd, dan ziet het er realistischer uit
laag farfield.jpg
mid farfield.jpg
hoog farfield.jpg
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

En nou het impulse window aanklikken, en dan inzoomen op de eerste 5 ms. Je zult een window moeten gebruiken rond de 4ms lang. Hoe verder je de luidspreker van reflecterende oppervlakten afhoudt, hoe langer dit window kan zijn. Langer window = meer resolutie in je meting en hoe lager je nog kan meten. Met control + alt + w stel je de window instellingen in, in de impuls response view in REW.

Als je er met REW niet uitkomt, gebruik dan eerst Arta, die is makkelijker hiervoor. Meten doe je door eerst op Imp te klikken bovenin, zodat je een impulse response opneemt. Vervolgens klik je met de linker en rechter muisknop klik je begin en eind van het window mee aan.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

de impulse ik zie geen reflectie piek(plafond/vloer), doe ik iets verkeerd?
impulse.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg filter

Bericht door ds23man »

Ja! :mrgreen:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

ds23man schreef:
Ja! :mrgreen:
maar wat ik fout doe dat blijft geheim?

moet ik eerst met full IR meten?

of staat de microfoon nog te dichtbij 6x de diameter afstand ?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3 weg filter

Bericht door Walt »

Als je niet voor de volle 100% begrijpt wat je aan het doen bent, is de kans klein dat er zinvolle meetdata uitkomt, helaas..
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

Walt schreef:
Als je niet voor de volle 100% begrijpt wat je aan het doen bent, is de kans klein dat er zinvolle meetdata uitkomt, helaas..
nee daar kan ik wat mee!!! we worden niet allemaal als professor geboren toch? :|

ik snap na het lezen, dat er een reflectie van het plafond en de vloer van de meting afgetrokken moet worden, dus waar de 1e reflectie begint die msec voer ik in .
maar het punt is dat ik geen reflectie zie, dus was mijn vraag meet ik te dichtbij?, of moet ik eerst altijd full IR meten?

dit zijn voor mij allemaal nieuw dingen, dus sorry als het niet direct de eerste keer lukt
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

No worries, dat snap je niet in 1 keer. Je hebt de schaal op seconden staan, ipv miliseconden. Scheelt maar een factor 1000 :)

Verder zou je eerst eens met Arta kunnen proberen, dat is wat inzichtelijker. Daar heb ik bovendien ook een tutorial voor geschreven, beschrijft gewoon stap voor stap wat je moet doen.

Ik zou als je dat werkend hebt, en je snapt ongeveer wat er gebeurt, terug gaan naar REW en hetzelfde doen. Zodat je vervolgens de target curve aan kan zetten (ook dit moet je even leren hoe je werkt met target curves en zelf dan wel automatisch filters toevoegen).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg filter

Bericht door ds23man »

Wim P schreef:
Walt schreef:
Als je niet voor de volle 100% begrijpt wat je aan het doen bent, is de kans klein dat er zinvolle meetdata uitkomt, helaas..
nee daar kan ik wat mee!!! we worden niet allemaal als professor geboren toch? :|

ik snap na het lezen, dat er een reflectie van het plafond en de vloer van de meting afgetrokken moet worden, dus waar de 1e reflectie begint die msec voer ik in .
maar het punt is dat ik geen reflectie zie, dus was mijn vraag meet ik te dichtbij?, of moet ik eerst altijd full IR meten?

dit zijn voor mij allemaal nieuw dingen, dus sorry als het niet direct de eerste keer lukt
Ach troost je, Walt is ook maar een studeerkamergeleerde...... :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3 weg filter

Bericht door Walt »

Een van de belangrijkste lessen, is onderkennen dat je sommige zaken beter aan derden kan overlaten...
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

ik ga gewoon lekker verder Walt O:)

ik moet nog opzoeken hoe ik de schaal van sec naar msec kan krijgen
maar bij deze meting heb ik wat rommel links van de impulse?
impulse.jpg
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 3 weg filter

Bericht door Barry2001 »

Walt schreef:
Een van de belangrijkste lessen, is onderkennen dat je sommige zaken beter aan derden kan overlaten...
Nee dus, dat is nou net waar dit forum voor bedoelt is, zelfbouwen en ervan leren. Hulvaardige mensen genoeg :goedzo:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Wim P schreef:
ik ga gewoon lekker verder Walt O:)

ik moet nog opzoeken hoe ik de schaal van sec naar msec kan krijgen
maar bij deze meting heb ik wat rommel links van de impulse?

impulse.jpg
Dat doe je door te zoomen op de x-as, dat is namelijk de tijdschaal. Dat doe je rechts onderin, daar heb je de zoom knoppen (mogelijk niet altijd zichtbaar).

Verder zou ik mijn post nog eens lezen en die Arta tutorial erbij pakken (de eerste 5 stappen).
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

Jag

ik heb jouw tutorial erbij genomen

volgens mij heb ik nu eindelijk iets wat op een serieuze impulse meting lijkt?
impulse arta.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg filter

Bericht door ds23man »

Yep, en de eerste reflectie zie je net voor de 8mS.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: 3 weg filter

Bericht door Jag »

Zeer serieuze impuls meting! Alleen hou je nu nog geen 2ms gate over, dat is veel te weinig. Dan blijft je meting pas vanaf 1:0,002 (gate in seconden) = 500Hz geldig. De oplossing hiervoor is de te meten luidspreker helemaal vrij en qua hoogte tussen vloer en plafond in te plaatsen. Dan kan je gate een stuk langer worden (ruim 5ms moet lukken binnen).

Je snapt ook meteen waarom de speaker fabrikanten anechoische kamers gebruiken. Dan heb je geen gate nodig en blijft de kwaliteit van de meting beter behouden.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

impulse arta1.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: 3 weg filter

Bericht door ds23man »

Wim P schreef:
impulse arta1.jpg
Je leert snel! :lol:
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: 3 weg filter

Bericht door Wim P »

impulse arta2.jpg
deze is denk ik iets beter nog
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”