Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door Henkjan »

wat dacht je van deze:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... -120w.html

die heb ik jaren lang gehad, erg fijne speakers. 2x8" Vifa midlaag, Hepta tweeter.

[edit]hier nog een setje:
http://www.usedproducts.nl/webshop/audi ... akers.html
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door OpaBert »

T27 is een ramp schrijf je
Dit begrijp ik niet Olaf deze boxen zijn ongeveer 10 jaar lang met die T27 uitgevoerd
in je viewtopic.php?f=5&t=7980 vind ik niets waar van ik snap dat die 27 een ramp is ?
had net een knap paartje gevonden
Maar wel met die T27 erin en boven in de Kast en ook nog bij mij om de hoek :-$
$_84.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4778
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door Olaf Analogue »

Ze waren gewoon niet mijn smaak. Vroeger werkte ik erg veel met kef drivers maar nooit met de T27. Misschien is dit ook wel gewoon deels smaak hoor. Dus als jij ze mooi vind klinken dan is daar uiteraard niets op aan te merken.
Tegenwoordig werk ik veelal met Philips drivers wat ook niet ieders smaak is. Dat is ook hetgeen wat de audio hobby tevens heel persoonlijk maakt.
Gewoon lekker luisteren en genieten als je luister plezier hebt van de huidige combinatie.

Inderdaad haal ik de T27 niet aan in mijn bouw topic omdat ik toen al helemaal ingeburgerd was met de audax two 025
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door Pjotr »

Kweenie of het smaak is. Weet niet meer wat voor materiaal die tweeters waren, was iets van Mylar of Melamine, maar ze braken gewoon flink op. Alu en Ti doet dat ook alleen een beetje hoger in frequentie. En net als die Kef tweeters zijn metal dome tweeters ook niet mijn ding. In de tijd dat die T27 tweeters floreerden was het weergavebereik meestal niet verder dan zo'n 16 kHz. Dus echt last had je er niet van meestal. Maar in die jaren '80 had ik liever de fraai gedempte textiel domes van Audax en ScanSpeak.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door VintageHarry »

Pjotr schreef:
In de tijd dat die T27 tweeters floreerden was het weergavebereik meestal niet verder dan zo'n 16 kHz.
Aha, vandaar dat ik dat opbreken ook niet hoorde bij mijn setje Chorale. Oude dag hé :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door Pjotr »

VintageHarry schreef:
Pjotr schreef:
In de tijd dat die T27 tweeters floreerden was het weergavebereik meestal niet verder dan zo'n 16 kHz.
Aha, vandaar dat ik dat opbreken ook niet hoorde bij mijn setje Chorale. Oude dag hé :(
Hoe jouw oren in de jaren '80 op hun oude dag waren weet ik niet :lol: Ik ben ook niet de jongste meer maar hoor best nog wel het totale kwaliteitsverschil. Ik doelde daar meer op de tape recorders, FM tuners, PU's, CC decks etc van toen. 20 kHz haalden ze maar in beperkte mate en met heel weinig dynamiek. Eigenlijk niet noemenswaardig.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door OpaBert »

Manne ik ben een LEEK wat betekent opbraken ? :oops:
Begin net te snappen dat een passieve radiator niet in de CV zit :sure:
Maar een speaker = driver
Passieve radiator een driver zonder magneetspoel Nut is tuning van de inhoud kast.
En ik snap wel dat in de 60 er jaren 16 kHz een boven grens was, maar toch niet meer in 1973/1976 ?
De 104 SP1038 bouwjaar tussen 1973 en 1976
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door ds23man »

Probleem met de T27 was ook het formaat ( 27mm) waardoor ie behoorlijk hoog ingezet moest worden. Eigenlijk te hoog icm een 20cm woofer. De Latere T33 ( 33mm) had daar veel minder last van.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door Pjotr »

Bert61 schreef:
En ik snap wel dat in de 60 er jaren 16 kHz een boven grens was, maar toch niet meer in 1973/1976 ?
Praktisch gezien eigenlijk wel. En gek genoeg misschien, vandaag de dag nog steeds gezien de in werkelijkheid beperkte hoeveelheid geluid in dat gebied.

B.t.w. Opbreken is het sterk in resonantie komen van de conus/dome op een bepaalde frequentie. De conus is dan geen stijve "zuiger" meer. Dat levert veel vervorming op. Je moet dan ver onder die frequentie blijven met het toegevoerde signaal. Soft domes en goede conus speakers doen dat ook maar de resonantie is dan vrijwel afwezig en ze lopen dan heel gemoedelijk af.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door VintageHarry »

Pjotr schreef:
Hoe jouw oren in de jaren '80 op hun oude dag waren weet ik niet :lol:
In de 80er jaren waren mijn oren nog prima, de KEF's zijn hier echter pas in het huidige decennium (als bijvangst) binnengekomen :wink: Maar ik begrijp precies wat je bedoelt, bij het 70er jaren spul was het bij 15 kHz vaak al aardig afgelopen. Een FM tuner met de piloottoon op 19 kHz hoeft ook niet hoger te komen
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door OpaBert »

Ik begrijp een beetje waar jullie naar toe gaan.
Ik heb nu de Chorale SP1016 en dat was in 1975 een LS box waar je U tegen zei
Met een T27 tweeter, ik vind dat nog steeds goed klinken hoor :D
En 16KHz , hoor ik nog net met 1 oor , maar denk niet dat ik daar op huiskamer nivo van waarneem
Je moest indertijd al een behoorlijke audiophile zijn, of gewoon veel geld hebben , wilde je zoveel geld uit geven voor 1

Raar iets toen , is dat nog zo :?:
Luidspreker box
In die tijd was de prijs per st , ofwel per stuk .
Niet per stel . Is bij schoenen toch ook niet ?
Wie koopt er nou een stereo met 1 box :?
kon de verkoper niet vermurwen om er 2 voor de prijs van 1 mee te geven.
Nu ik groot ben wil ik die luisterervaring hebben uit de seventies,s met een echte Kef 104 . :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door OpaBert »

Ik zie op het front een draai schakelaar 3 standen ? er staat 104 aB bij Zegt dat nog iets over deze boxen ?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door SARK »

Bert, niet te lang wachten en snel deze luidsprekers in huis halen :!:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door VintageHarry »

+1 inderdaad, zou niet te lang aarzelen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door Pjotr »

+2

Ondanks mijn opmerkingen over de tweeters zijn het wel speakers die erg de moeite waard zijn. En als het jouw smaak is en ze zijn nog in goede conditie: Doen!
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door OpaBert »

Dank jullie wel Mannen Maandag /dinsdag heb ik de Speakers :yeah:
Kan ze al vast inspelen :sure: met Mn EL12 glasbak :D
Ze zijn van een oud vrouwtje welke alleen maar rustige klassieke muziek speelde
Dus ze kunnen nog wel een paar jaar mee :bakkie:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door FR_Aad »

Altijd binnen gestaan? :mrgreen:
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door VintageHarry »

Mooi zo, veel luisterplezier ermee! :)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door ray5150 »

Ik hoop dat ze je goed gaan bevallen, Bert.
Veel plezier en succes ermee.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door OpaBert »

FR_Aad schreef:
Altijd binnen gestaan? :mrgreen:
Ja Aad. :rofl:
Bedankt
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door Pjotr »

Bert61 schreef:
Ze zijn van een oud vrouwtje welke alleen maar rustige klassieke muziek speelde
Dus ze kunnen nog wel een paar jaar mee :bakkie:
Door en door verwend dus. Zou dan maar oppassen met Pop en Jazz: Hebben ze in de kortste keren een hartverlamming :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door ds23man »

Dat oude vrouwtje was zeker een verknocht bolknakken rookster zeker? :lol:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door Barry2001 »

Wat hep eea nou weer met bolknakken te maken :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door ds23man »

Binnen gestaan in de sigarenrook.........
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€

Bericht door OpaBert »

Ja wie weet , dikke laag teer en nicotine preserveert het goed :-&
ik weet het nog niet , maandag avond dinsdag weet ik meer
Ze staan op zolder en moeten nog naar beneden gehaald worden,
maar kan ze niet testen daar, alleen met een ohm meter :roll:

Maar er zou een fuse tussen die T27 zitten, moet je daar een luidspreker voor uithalen , zo ja Welke ?
Weet iemand dat ?

Als er een T27 kapot is kan ik dat op de ohm meter zien , i.p.v. 8 ohm beetje meer :?:
Nou als er een waffer B200 of tweeter T27 defect is kan ik er een uit Mn Kef Chorale SP1016 schroeven
voor tijdelijke reparatie.
Die zijn zo te zien het zelfde
Plaats reactie