Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
wat dacht je van deze:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... -120w.html
die heb ik jaren lang gehad, erg fijne speakers. 2x8" Vifa midlaag, Hepta tweeter.
[edit]hier nog een setje:
http://www.usedproducts.nl/webshop/audi ... akers.html
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... -120w.html
die heb ik jaren lang gehad, erg fijne speakers. 2x8" Vifa midlaag, Hepta tweeter.
[edit]hier nog een setje:
http://www.usedproducts.nl/webshop/audi ... akers.html
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
T27 is een ramp schrijf je
Dit begrijp ik niet Olaf deze boxen zijn ongeveer 10 jaar lang met die T27 uitgevoerd
in je viewtopic.php?f=5&t=7980 vind ik niets waar van ik snap dat die 27 een ramp is ?
had net een knap paartje gevonden
Maar wel met die T27 erin en boven in de Kast en ook nog bij mij om de hoek
Dit begrijp ik niet Olaf deze boxen zijn ongeveer 10 jaar lang met die T27 uitgevoerd
in je viewtopic.php?f=5&t=7980 vind ik niets waar van ik snap dat die 27 een ramp is ?
had net een knap paartje gevonden
Maar wel met die T27 erin en boven in de Kast en ook nog bij mij om de hoek
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Ze waren gewoon niet mijn smaak. Vroeger werkte ik erg veel met kef drivers maar nooit met de T27. Misschien is dit ook wel gewoon deels smaak hoor. Dus als jij ze mooi vind klinken dan is daar uiteraard niets op aan te merken.
Tegenwoordig werk ik veelal met Philips drivers wat ook niet ieders smaak is. Dat is ook hetgeen wat de audio hobby tevens heel persoonlijk maakt.
Gewoon lekker luisteren en genieten als je luister plezier hebt van de huidige combinatie.
Inderdaad haal ik de T27 niet aan in mijn bouw topic omdat ik toen al helemaal ingeburgerd was met de audax two 025
Tegenwoordig werk ik veelal met Philips drivers wat ook niet ieders smaak is. Dat is ook hetgeen wat de audio hobby tevens heel persoonlijk maakt.
Gewoon lekker luisteren en genieten als je luister plezier hebt van de huidige combinatie.
Inderdaad haal ik de T27 niet aan in mijn bouw topic omdat ik toen al helemaal ingeburgerd was met de audax two 025
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Kweenie of het smaak is. Weet niet meer wat voor materiaal die tweeters waren, was iets van Mylar of Melamine, maar ze braken gewoon flink op. Alu en Ti doet dat ook alleen een beetje hoger in frequentie. En net als die Kef tweeters zijn metal dome tweeters ook niet mijn ding. In de tijd dat die T27 tweeters floreerden was het weergavebereik meestal niet verder dan zo'n 16 kHz. Dus echt last had je er niet van meestal. Maar in die jaren '80 had ik liever de fraai gedempte textiel domes van Audax en ScanSpeak.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Aha, vandaar dat ik dat opbreken ook niet hoorde bij mijn setje Chorale. Oude dag héPjotr schreef:In de tijd dat die T27 tweeters floreerden was het weergavebereik meestal niet verder dan zo'n 16 kHz.
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Hoe jouw oren in de jaren '80 op hun oude dag waren weet ik nietVintageHarry schreef:Aha, vandaar dat ik dat opbreken ook niet hoorde bij mijn setje Chorale. Oude dag héPjotr schreef:In de tijd dat die T27 tweeters floreerden was het weergavebereik meestal niet verder dan zo'n 16 kHz.
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Manne ik ben een LEEK wat betekent opbraken ?
Begin net te snappen dat een passieve radiator niet in de CV zit
Maar een speaker = driver
Passieve radiator een driver zonder magneetspoel Nut is tuning van de inhoud kast.
En ik snap wel dat in de 60 er jaren 16 kHz een boven grens was, maar toch niet meer in 1973/1976 ?
De 104 SP1038 bouwjaar tussen 1973 en 1976
Begin net te snappen dat een passieve radiator niet in de CV zit
Maar een speaker = driver
Passieve radiator een driver zonder magneetspoel Nut is tuning van de inhoud kast.
En ik snap wel dat in de 60 er jaren 16 kHz een boven grens was, maar toch niet meer in 1973/1976 ?
De 104 SP1038 bouwjaar tussen 1973 en 1976
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Probleem met de T27 was ook het formaat ( 27mm) waardoor ie behoorlijk hoog ingezet moest worden. Eigenlijk te hoog icm een 20cm woofer. De Latere T33 ( 33mm) had daar veel minder last van.
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Praktisch gezien eigenlijk wel. En gek genoeg misschien, vandaag de dag nog steeds gezien de in werkelijkheid beperkte hoeveelheid geluid in dat gebied.Bert61 schreef:En ik snap wel dat in de 60 er jaren 16 kHz een boven grens was, maar toch niet meer in 1973/1976 ?
B.t.w. Opbreken is het sterk in resonantie komen van de conus/dome op een bepaalde frequentie. De conus is dan geen stijve "zuiger" meer. Dat levert veel vervorming op. Je moet dan ver onder die frequentie blijven met het toegevoerde signaal. Soft domes en goede conus speakers doen dat ook maar de resonantie is dan vrijwel afwezig en ze lopen dan heel gemoedelijk af.
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
In de 80er jaren waren mijn oren nog prima, de KEF's zijn hier echter pas in het huidige decennium (als bijvangst) binnengekomenPjotr schreef:Hoe jouw oren in de jaren '80 op hun oude dag waren weet ik niet![]()
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Ik begrijp een beetje waar jullie naar toe gaan.
Ik heb nu de Chorale SP1016 en dat was in 1975 een LS box waar je U tegen zei
Met een T27 tweeter, ik vind dat nog steeds goed klinken hoor
En 16KHz , hoor ik nog net met 1 oor , maar denk niet dat ik daar op huiskamer nivo van waarneem
Je moest indertijd al een behoorlijke audiophile zijn, of gewoon veel geld hebben , wilde je zoveel geld uit geven voor 1
Raar iets toen , is dat nog zo
Luidspreker box
In die tijd was de prijs per st , ofwel per stuk .
Niet per stel . Is bij schoenen toch ook niet ?
Wie koopt er nou een stereo met 1 box
kon de verkoper niet vermurwen om er 2 voor de prijs van 1 mee te geven.
Nu ik groot ben wil ik die luisterervaring hebben uit de seventies,s met een echte Kef 104 .
Ik heb nu de Chorale SP1016 en dat was in 1975 een LS box waar je U tegen zei
Met een T27 tweeter, ik vind dat nog steeds goed klinken hoor
En 16KHz , hoor ik nog net met 1 oor , maar denk niet dat ik daar op huiskamer nivo van waarneem
Je moest indertijd al een behoorlijke audiophile zijn, of gewoon veel geld hebben , wilde je zoveel geld uit geven voor 1
Raar iets toen , is dat nog zo
Luidspreker box
In die tijd was de prijs per st , ofwel per stuk .
Niet per stel . Is bij schoenen toch ook niet ?
Wie koopt er nou een stereo met 1 box
kon de verkoper niet vermurwen om er 2 voor de prijs van 1 mee te geven.
Nu ik groot ben wil ik die luisterervaring hebben uit de seventies,s met een echte Kef 104 .
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Ik zie op het front een draai schakelaar 3 standen ? er staat 104 aB bij Zegt dat nog iets over deze boxen ?
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Bert, niet te lang wachten en snel deze luidsprekers in huis halen 
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
+1 inderdaad, zou niet te lang aarzelen.
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
+2
Ondanks mijn opmerkingen over de tweeters zijn het wel speakers die erg de moeite waard zijn. En als het jouw smaak is en ze zijn nog in goede conditie: Doen!
Ondanks mijn opmerkingen over de tweeters zijn het wel speakers die erg de moeite waard zijn. En als het jouw smaak is en ze zijn nog in goede conditie: Doen!
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Dank jullie wel Mannen Maandag /dinsdag heb ik de Speakers
Kan ze al vast inspelen
met Mn EL12 glasbak
Ze zijn van een oud vrouwtje welke alleen maar rustige klassieke muziek speelde
Dus ze kunnen nog wel een paar jaar mee
Kan ze al vast inspelen
Ze zijn van een oud vrouwtje welke alleen maar rustige klassieke muziek speelde
Dus ze kunnen nog wel een paar jaar mee
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Ik hoop dat ze je goed gaan bevallen, Bert.
Veel plezier en succes ermee.
Veel plezier en succes ermee.
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Ja Aad.FR_Aad schreef:Altijd binnen gestaan?
Bedankt
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Door en door verwend dus. Zou dan maar oppassen met Pop en Jazz: Hebben ze in de kortste keren een hartverlammingBert61 schreef:Ze zijn van een oud vrouwtje welke alleen maar rustige klassieke muziek speelde
Dus ze kunnen nog wel een paar jaar mee
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Dat oude vrouwtje was zeker een verknocht bolknakken rookster zeker? 
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Wat hep eea nou weer met bolknakken te maken 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28470
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Binnen gestaan in de sigarenrook.........
Re: Welke LS boxen kan ik het best kopen voor 2-300€
Ja wie weet , dikke laag teer en nicotine preserveert het goed
ik weet het nog niet , maandag avond dinsdag weet ik meer
Ze staan op zolder en moeten nog naar beneden gehaald worden,
maar kan ze niet testen daar, alleen met een ohm meter
Maar er zou een fuse tussen die T27 zitten, moet je daar een luidspreker voor uithalen , zo ja Welke ?
Weet iemand dat ?
Als er een T27 kapot is kan ik dat op de ohm meter zien , i.p.v. 8 ohm beetje meer
Nou als er een waffer B200 of tweeter T27 defect is kan ik er een uit Mn Kef Chorale SP1016 schroeven
voor tijdelijke reparatie.
Die zijn zo te zien het zelfde
ik weet het nog niet , maandag avond dinsdag weet ik meer
Ze staan op zolder en moeten nog naar beneden gehaald worden,
maar kan ze niet testen daar, alleen met een ohm meter
Maar er zou een fuse tussen die T27 zitten, moet je daar een luidspreker voor uithalen , zo ja Welke ?
Weet iemand dat ?
Als er een T27 kapot is kan ik dat op de ohm meter zien , i.p.v. 8 ohm beetje meer
Nou als er een waffer B200 of tweeter T27 defect is kan ik er een uit Mn Kef Chorale SP1016 schroeven
voor tijdelijke reparatie.
Die zijn zo te zien het zelfde
