Scan speak Vertigo met extern filter

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

:) Die dikte is niet het probleem, een iets hogere weerstand, 0.61 of 0,65 ohm,
Heb je een foto van je filter?

Dit is mijn filter met knutselkast.... :)
IMG_0277.JPG
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

Speaker en co heeft geen 0.71 spoel, wel bij speakerland, deze zal ietsje duurder zijn, maar met de kennis en kunde van Ruud is dat meer dan waard. Heb de speakers voor ik ze kocht eerst thuis mogen beluisteren. Heb waar het nut heeft, dus direct in de signaalweg, wel betere componenten gekocht,
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Wim P »

ziet er mooi uit

mijn filter heb ik ook hard wired gebouwd lijkt wel erg sterk op jouw verdeling

zal ze morgen afstoffen en een foto er van maken
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

jaja morgen is het zover, dan gaat ik units ophalen (en afrekenen haha) kunnen ze vast acclimatiseren...... :think: :lucht:
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

IMG_0304.JPG
Ook die maken we zelf
IMG_0302.JPG
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door JeroenGRT »

Mooi geworden zeg! Mooi fineer!
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

Ja ja, na ruim 5 weken bikkelen is het zover, we luisteren op dit moment naar Agnes Obel over de nieuwe speakers.
Sodeju, wat klinken ze toch fantastisch, zeker op deze voor- eindversterker. Wordt wat als ze ingespeeld zijn :)
E02DB12A-7DF4-4C17-97DB-52FAF73CF95A.JPG
EE61D70F-F251-46C2-80D2-A1DF5697D7AA.jpg
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door kuiperik »

Ziet er bijzonder goed uit, ook mooi detail is hoe de fineerlijnen onder de woofer lopen. =D>

Veel luisterplezier hier mee.
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

kuiperik schreef:
Ziet er bijzonder goed uit, ook mooi detail is hoe de fineerlijnen onder de woofer lopen. =D>

Veel luisterplezier hier mee.

Dank je, gaat vast lukken :yeah:

Sommige hebben het over het laag van deze speaker, maar ik denk dat dat meer door "hun" versterker komt, high end speakers verdienen een high end versterker...... dit aansturen met een Marantz of Sony ES is echt niet voldoende. Om over buizen maar helemaal te zwijgen, er zijn maar weinig buizen versterkers die het laag echt onder controle hebben, zoals een Jadis oid. Maar daar hangt ook een fijn prijskaartje aan. :think:

Deze combi heeft er in ieder geval geen moeite mee,
IMG_0355.JPG
http://www.6moons.com/audioreviews/sovereign/glory.html
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door dre »

Het gaat niet om de kwaliteit van het laag,maar om het klankkarakter van het laag wat mensen niet mooi vinden. :wink:
Ik vind het ook matig,iets droger vind ik zelf fraaier.

Maar ieder zijn ding toch!
Het middengebied is dan weer prachtig! :goedzo:
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

dre schreef:
Het gaat niet om de kwaliteit van het laag,maar om het klankkarakter van het laag wat mensen niet mooi vinden. :wink:
Ik vind het ook matig,iets droger vind ik zelf fraaier.

Maar ieder zijn ding toch!
Het middengebied is dan weer prachtig! :goedzo:
Persoonlijk vindt ik het laag wel prettig, misschien ligt dat aan de luisterruimte :sure:
Midden en hoog is inderdaad indrukwekkend.
Duo "mid en hoog"
Duo "mid en hoog"
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door bas focal m180 »

De korf van het midje waar je de unit mee bevestigd op de kast naar de bevestiging spider is heeft maar een zeer kleine opening.
Heb je daar rekening mee gehouden dat de unit wel vrij genoeg kan ademen, nu maakt ie wel geen uitslagen maar dan nog.

Inwendig afgerond of net als de woofer recht naar beneden gezaagd?
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

bas focal m180 schreef:
De korf van het midje waar je de unit mee bevestigd op de kast naar de bevestiging spider is heeft maar een zeer kleine opening.
Heb je daar rekening mee gehouden dat de unit wel vrij genoeg kan ademen, nu maakt ie wel geen uitslagen maar dan nog.

Inwendig afgerond of net als de woofer recht naar beneden gezaagd?
Is inwendig afgerond, O:)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door bas focal m180 »

Gelukkig :goeie: .

Midje weegt niets zet geen druk dus veel houvast hoeft ie niet te hebben maar moet wel vrij kunnen ademen.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Kalimba »

Hoi,

Welkom! Ik zie je topic nu pas. Wat zijn ze ontzettend mooi geworden!!

Ik heb de Vertigo iets langer maar heb ze sinds een paar weken pas afgewerkt http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=12586
De filters heb ik ook extern gedaan. Ik heb veel met kabels ge-experimenteerd en ben uitgekomen bij de E1219 mono zilverkabel van Speaker&Co.
Getwist en mooi afgewerkt zoals op de foto te zien is. Het heeft vooral een makkelijk hoorbaar effect op het laag dat strakker wordt.

Vertigo.jpg
Heel veel luisterplezier met deze prachtige luidsprekers!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Kalimba »

Ik zie btw dat jouw filter anders is. Heb je hier misschien een schema van? Ik ben heel erg benieuwd hoe dit klinkt. Mocht je in de buurt wonen (Amstelveen) dan kunnen we eventueel een keer filters beluisteren :)
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

Kalimba schreef:
Ik zie btw dat jouw filter anders is. Heb je hier misschien een schema van? Ik ben heel erg benieuwd hoe dit klinkt. Mocht je in de buurt wonen (Amstelveen) dan kunnen we eventueel een keer filters beluisteren :)

Hoi,

Het filterschema is hetzelfde :) heb alleen wat betere onderdelen genomen voor het hoog en midden, vandaar je zoveel condensatoren ziet haha.
IMG_0141.JPG
Zo kom je ook aan 47uf (en een beetje)

Voor het hoog folie weerstanden en een lak spoeltje,
IMG_0210.JPG
De condensator voor het hoog is een reference cap van 3,3uF

(Foto is van een 4,7uF :wink: )
IMG_0441.JPG
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Wim P »

hoi Herbix

ik had begrepen dat de Mid driver uit fase aangesloten moest worden, ik zie jouw + en massa niet omgewisseld zitten op de driver?

dit heb je dan in het filter omgedraaid denk ik?
322391D0-D348-410F-B719-0CCC1CE2949D herbix.JPG
322391D0-D348-410F-B719-0CCC1CE2949D herbix.JPG (22.51 KiB) 991 keer bekeken
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

Wim P schreef:
hoi Herbix

ik had begrepen dat de Mid driver uit fase aangesloten moest worden, ik zie jouw + en massa niet omgewisseld zitten op de driver?

dit heb je dan in het filter omgedraaid denk ik?

322391D0-D348-410F-B719-0CCC1CE2949D herbix.JPG
Hoi Wim,

Jazeker, op het filter wel de fase omgewisseld en niet op de middentoner, das anders ontzettend verwarrend, :think:

Als je goed kijkt op de foto zie je bij de middentoner aftakking een zwarte kabel gemonteerd,
IMG_0461.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door wouter »

Herbix schreef:
dre schreef:
Het gaat niet om de kwaliteit van het laag,maar om het klankkarakter van het laag wat mensen niet mooi vinden. :wink:
Ik vind het ook matig,iets droger vind ik zelf fraaier.

Maar ieder zijn ding toch!
Het middengebied is dan weer prachtig! :goedzo:
Persoonlijk vindt ik het laag wel prettig, misschien ligt dat aan de luisterruimte :sure:
Midden en hoog is inderdaad indrukwekkend.

322391D0-D348-410F-B719-0CCC1CE2949D.JPG
Prachtige kasten, mooie detailfoto en dan een typische zelfbouw situatie: Die tweeter ligt te diep. Zonde. Is dat zelf gefreesd? Je kunt het eenvoudig ophogen met een randje van karton, of 1mm MDF. Als je dat niet hebt wil ik best wat met de post versturen. 1mm mdf kun je met een schaar knippen.

Hier het effect van een tweeter die niet verzonken is, hij geeft daarbij aan dat het zo goed mogelijk vlak dient te zijn:
http://www.troelsgravesen.dk/measurements.htm
flush_vs_no-flush_B.jpg
Niet dat je zoiets kunt horen, maar als je zo netjes werkt mogen de drivers er ook wel mooi in liggen toch?! \:D/
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

Dank u voor de tip, zag ik zelf ook al, is best storend (optisch), kasten heb ik als bouwpakket gekocht, zal al te bedenken hoe dit op te hogen ja, horen doe het niet, maar zien des te meer haha .

Intussen maar meteen van fineer 2 rondjes geknipt etc...... niet helemaal 100% vlak,maar ziet er een stuk beter uit, :yeah:
IMG_0034.JPG
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door wouter »

Nice man!
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door bas focal m180 »

Herbix schreef:
Wim P schreef:
Jazeker, op het filter wel de fase omgewisseld en niet op de middentoner, das anders ontzettend verwarrend, :think:
Mochten ze ooit verkocht worden dan meld de nieuwe eigenaar op het forum met de vraag moet de mid niet anders aangesloten worden. :mrgreen:

Volgens mij is het gebruikelijk dat men echt ompoold bij de unit en niet bij het filter (zeikmodus weer uit)

@Wouter, goed gezien, vele zullen het gezien hebben maar er even niet bij stil hebben gestaan.
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

bas focal m180 schreef:
Herbix schreef:
Wim P schreef:
Jazeker, op het filter wel de fase omgewisseld en niet op de middentoner, das anders ontzettend verwarrend, :think:
Mochten ze ooit verkocht worden dan meld de nieuwe eigenaar op het forum met de vraag moet de mid niet anders aangesloten worden. :mrgreen:

Volgens mij is het gebruikelijk dat men echt ompoold bij de unit en niet bij het filter (zeikmodus weer uit)

@Wouter, goed gezien, vele zullen het gezien hebben maar er even niet bij stil hebben gestaan.
Wat moet iemand die ooit deze speakers koopt, in godsnaam weten waar de fase is omgepoold? :lagge: en anders mot tie maar opletten :lagge:
Herbix
Berichten: 51
Lid geworden op: di 01 nov 2016, 17:40

Re: Scan speak Vertigo met extern filter

Bericht door Herbix »

dre schreef:
Het gaat niet om de kwaliteit van het laag,maar om het klankkarakter van het laag wat mensen niet mooi vinden. :wink:
Ik vind het ook matig,iets droger vind ik zelf fraaier.

Maar ieder zijn ding toch!
Het middengebied is dan weer prachtig! :goedzo:
Wat jij met droog laag bedoeld is niet per definitie juist laag, echt superlaag is niet droog maar strak en dat is wat anders. Uit de Vertigo komt strak laag :dank: (ps dit ligt/ hangt ook weer af van de gebruikte versterker)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”