nog een PHONODUDE
Moderator: Beheerdersteam
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: nog een PHONODUDE
Grondvlak aan de bovenkant lijkt me wel makkelijker solderen.Een deel zou ik toch weglaten, heeft geen nut en hoge spanning ertussen waar de onderdelen erdoor steken, je hebt zo een sluiting.En dan ben je ook verplicht om de minverbinding gelijkrichter-dikke elco te leggen zonder parasitaire aftakkingen (via 't grondvlak)
Anne
Anne
- Bijlagen
-
- Supply-RNT400-2.png (127.04 KiB) 448 keer bekeken
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: nog een PHONODUDE
Zoveel hoefde er nou ook weer niet af. Was vooral rond de ingangsspanning en de mosfet.
De verbinding gelijkrichter-elco zou eigenlijk eerst de elco moeten tegenkomen en dan pas naar de rest.Is wel muggezifterij hoor, een grondvlak is een flinke geleider.
Anne
De verbinding gelijkrichter-elco zou eigenlijk eerst de elco moeten tegenkomen en dan pas naar de rest.Is wel muggezifterij hoor, een grondvlak is een flinke geleider.
Anne
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: nog een PHONODUDE
Gewoon weglaten dat gndvlak, gnd met een spoor doorverbinden. kijk eens wat een kleine clearance je hebt naar de andere potentialen toe.. En als je toch perse een vlak wilt gebruiken, kan wel, dan de clearance veel groter maken.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: nog een PHONODUDE
Gndvlak doet hier niks, en je hebt zo een betere scheiding tussen de potentialen, ik vind die laatste beter.. Nog 1 ding, beetje nice to have, silk van de elco's: de + zou je buiten de outline van de elco kunnen zetten. Zie je na montage nog of de elco's goed om zitten. Nou merk je dat zowiezo wel bij die spanning als ze niet goed zitten
maar niet op de manier die je wilt.
Die sporen onder het koelblok, is blauw bottom? Zit de FET geisoleerd aan het koelblok? Evengoed denk ik niet wenselijk dat het koelblok 1 van de sporen raakt. Zit wel soldeermasker op, maar dat is geen isolator. Als rood de top zijde is dat spoor bij de diodes nog iets naar links trekken, dan is het opgelost.
Die sporen onder het koelblok, is blauw bottom? Zit de FET geisoleerd aan het koelblok? Evengoed denk ik niet wenselijk dat het koelblok 1 van de sporen raakt. Zit wel soldeermasker op, maar dat is geen isolator. Als rood de top zijde is dat spoor bij de diodes nog iets naar links trekken, dan is het opgelost.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: nog een PHONODUDE
Dat van die elco's snap ik maar met een beetje verstand
; OK heb er extra tekst bijgevoegd
blauw is bottom dus dit is geen probleem als het onder het koellichaam loopt.
heb de diodes wat opgeschoven en nu loopt rood wat top is naast het koellichaam
blauw is bottom dus dit is geen probleem als het onder het koellichaam loopt.
heb de diodes wat opgeschoven en nu loopt rood wat top is naast het koellichaam
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: nog een PHONODUDE
Ik bedoelde eigenlijk gewoon een '+' net buiten de outline van de elco, zo zie je het nog niet goed. Maar maakt ook niet zoveel uit, wat je zelf wilt. In de industrie worden ook nog steeds de handgesoldeerde componenten (pin through) op de print van polariteit voorzien.
En zo zie je maar, ook met 'een beetje verstand', een eenvoudig bordje als dit, je zit zo alweer aan 2 x een foute footprint om maar es wat te noemen.
En zo zie je maar, ook met 'een beetje verstand', een eenvoudig bordje als dit, je zit zo alweer aan 2 x een foute footprint om maar es wat te noemen.
Re: nog een PHONODUDE
Om ook nog 's wat te noemen (en lastig te wezenBarry2001 schreef:En zo zie je maar, ook met 'een beetje verstand', een eenvoudig bordje als dit, je zit zo alweer aan 2 x een foute footprint om maar es wat te noemen.
Anne
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: nog een PHONODUDE
Da's waar een foutje is rap gebeurd voor een leek als ik
Het gaat enkellaags, en de + is ook toegevoegd :
Het gaat enkellaags, en de + is ook toegevoegd :
Re: nog een PHONODUDE
Laat ik nog 's lastig doen
Waarom niet zo ? U dacht dat dat (wat) overdreven is
Er zijn elco's om 't nog mooier te maken
, zo dus Anne
Waarom niet zo ? U dacht dat dat (wat) overdreven is
Er zijn elco's om 't nog mooier te maken
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: nog een PHONODUDE
Dan is er nog een probleempje ,
de trafo van de phonodude heeft als uitgang "250-0-250"
Mag ik dan die voeding zo aansluiten ?
de trafo van de phonodude heeft als uitgang "250-0-250"
Mag ik dan die voeding zo aansluiten ?
Re: nog een PHONODUDE
Nee !!
Dit geeft direct kortsluiting.
Je hebt eigenlijk maar 2 diodes nodig.
Dit geeft direct kortsluiting.
Je hebt eigenlijk maar 2 diodes nodig.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: nog een PHONODUDE
OK, mits een kleine aanpassing moet dit zo lukken ; denk ik.
Ook P1 180 graden zodat het iets makkelijker wordt om de spanning te regelen.
Ook P1 180 graden zodat het iets makkelijker wordt om de spanning te regelen.
Re: nog een PHONODUDE
Op deze manier kan je de buitenste 2 diodes laten vervallen die doen nu niets.
Je hebt een trafo met een middenaftakking waardoor er telkens maar de helft van de trafo gebruikt wordt.
Zou je een trafo hebben met een enkele wikkeling van 250V dan zijn die buitenste diodes wel nodig.
Je hebt een trafo met een middenaftakking waardoor er telkens maar de helft van de trafo gebruikt wordt.
Zou je een trafo hebben met een enkele wikkeling van 250V dan zijn die buitenste diodes wel nodig.
Re: nog een PHONODUDE
Je mag niet alleen D1 en D2 laten vallen, ze moeten er uit bij een trafo met middelpunt.
Ze zouden nml. parallel met de trafo komen en elk één fase kortsluiten.
Anne
Ze zouden nml. parallel met de trafo komen en elk één fase kortsluiten.
Anne
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: nog een PHONODUDE
OK, maar als ik de print eventueel universeel wil houden, dan klopt het wel ?
Voor de phonodude laat ik de diodes eruit.
Voor de phonodude laat ik de diodes eruit.
- ronnydepony
- Berichten: 1163
- Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
- Locatie: Lichtervelde (B)
Re: nog een PHONODUDE
Dan nu de print voor de phonodude zelf :
Is nu nog met een klein grondvlak, maar als dit ook problemen kan geven dan pas ik het wel aan
Re: nog een PHONODUDE
Hier wil je juist een zo veel mogelijk aan een gesloten grondvlak hebben.
Tevens is het dan handig om dan ook aan de achterzijde zo veel mogelijk grondvlak te houden.
Wel goed door nagelen met via's
Tevens is het dan handig om dan ook aan de achterzijde zo veel mogelijk grondvlak te houden.
Wel goed door nagelen met via's
Re: nog een PHONODUDE
Zet pin 5 van de 5670 ook maar aan massa, is een inwendige afscherming.
Als je het spoor naar pin 6 wat dunner maakt (gaat toch maar heel weinig stroom door) komt ie, met de hoge spanning, wat minder dicht bij de andere pinnen.
Anne
Als je het spoor naar pin 6 wat dunner maakt (gaat toch maar heel weinig stroom door) komt ie, met de hoge spanning, wat minder dicht bij de andere pinnen.
Anne
