nog een PHONODUDE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Eh, ja... tenzij Barry nog wat heeft ?
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Dan heb ik nog 2 optie's ;
grondvlak bovenaan of onderaan ?
Supply RNT400-2.png
Supply RNT400-3.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Grondvlak aan de bovenkant lijkt me wel makkelijker solderen.Een deel zou ik toch weglaten, heeft geen nut en hoge spanning ertussen waar de onderdelen erdoor steken, je hebt zo een sluiting.En dan ben je ook verplicht om de minverbinding gelijkrichter-dikke elco te leggen zonder parasitaire aftakkingen (via 't grondvlak)
Anne
Bijlagen
Supply-RNT400-2.png
Supply-RNT400-2.png (127.04 KiB) 450 keer bekeken
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Zoiets Anne ?
Supply RNT400-2.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Zoveel hoefde er nou ook weer niet af. Was vooral rond de ingangsspanning en de mosfet.
De verbinding gelijkrichter-elco zou eigenlijk eerst de elco moeten tegenkomen en dan pas naar de rest.Is wel muggezifterij hoor, een grondvlak is een flinke geleider.
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Barry2001 »

Gewoon weglaten dat gndvlak, gnd met een spoor doorverbinden. kijk eens wat een kleine clearance je hebt naar de andere potentialen toe.. En als je toch perse een vlak wilt gebruiken, kan wel, dan de clearance veel groter maken.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Verbinding naar elco omgelegd
Supply RNT400-2.png
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

OK, zonder grondvlak kom ik uit op zo iets
Supply RNT400-2.png
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Barry2001 »

Gndvlak doet hier niks, en je hebt zo een betere scheiding tussen de potentialen, ik vind die laatste beter.. Nog 1 ding, beetje nice to have, silk van de elco's: de + zou je buiten de outline van de elco kunnen zetten. Zie je na montage nog of de elco's goed om zitten. Nou merk je dat zowiezo wel bij die spanning als ze niet goed zitten :mrgreen: maar niet op de manier die je wilt.

Die sporen onder het koelblok, is blauw bottom? Zit de FET geisoleerd aan het koelblok? Evengoed denk ik niet wenselijk dat het koelblok 1 van de sporen raakt. Zit wel soldeermasker op, maar dat is geen isolator. Als rood de top zijde is dat spoor bij de diodes nog iets naar links trekken, dan is het opgelost.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Dat van die elco's snap ik maar met een beetje verstand :D ; OK heb er extra tekst bijgevoegd
blauw is bottom dus dit is geen probleem als het onder het koellichaam loopt.
heb de diodes wat opgeschoven en nu loopt rood wat top is naast het koellichaam
Supply RNT400-2.png
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Barry2001 »

Ik bedoelde eigenlijk gewoon een '+' net buiten de outline van de elco, zo zie je het nog niet goed. Maar maakt ook niet zoveel uit, wat je zelf wilt. In de industrie worden ook nog steeds de handgesoldeerde componenten (pin through) op de print van polariteit voorzien.

En zo zie je maar, ook met 'een beetje verstand', een eenvoudig bordje als dit, je zit zo alweer aan 2 x een foute footprint om maar es wat te noemen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Barry2001 schreef:
En zo zie je maar, ook met 'een beetje verstand', een eenvoudig bordje als dit, je zit zo alweer aan 2 x een foute footprint om maar es wat te noemen.
Om ook nog 's wat te noemen (en lastig te wezen :-$ ), waarom moet zo'n "eenvoudig bordje" eigenlijk tweezijdig :?
Anne
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Barry2001 »

Waarom niet? Je betaald voor minimaal 2 lagen :lol:
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Da's waar een foutje is rap gebeurd voor een leek als ik :sure:

Het gaat enkellaags, en de + is ook toegevoegd :
Supply RNT400.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Laat ik nog 's lastig doen :twisted:
Waarom niet zo ?
SupplyRNT400.png
SupplyRNT400.png (80.34 KiB) 371 keer bekeken
U dacht dat dat (wat) overdreven is :?
Er zijn elco's om 't nog mooier te maken :D , zo dus
SupplyRNT400b.png
SupplyRNT400b.png (85.47 KiB) 371 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Dan is er nog een probleempje ,
de trafo van de phonodude heeft als uitgang "250-0-250"
Mag ik dan die voeding zo aansluiten ?
rnt400-2.JPG
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Kappa7 »

Nee !! [-X :hide:
Dit geeft direct kortsluiting.
Je hebt eigenlijk maar 2 diodes nodig.
Knipsel.JPG
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Zo dus,
rnt400-2a.JPG
rnt400-2a.JPG (14.64 KiB) 340 keer bekeken
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

OK, mits een kleine aanpassing moet dit zo lukken ; denk ik.
Ook P1 180 graden zodat het iets makkelijker wordt om de spanning te regelen.
Supply RNT400.png
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Kappa7 »

Op deze manier kan je de buitenste 2 diodes laten vervallen die doen nu niets.
Je hebt een trafo met een middenaftakking waardoor er telkens maar de helft van de trafo gebruikt wordt.
Zou je een trafo hebben met een enkele wikkeling van 250V dan zijn die buitenste diodes wel nodig.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Je mag niet alleen D1 en D2 laten vallen, ze moeten er uit bij een trafo met middelpunt.
Ze zouden nml. parallel met de trafo komen en elk één fase kortsluiten.
Anne
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

OK, maar als ik de print eventueel universeel wil houden, dan klopt het wel ?

Voor de phonodude laat ik de diodes eruit.
Gebruikersavatar
ronnydepony
Berichten: 1163
Lid geworden op: ma 19 feb 2007, 20:22
Locatie: Lichtervelde (B)

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door ronnydepony »

Dan nu de print voor de phonodude zelf :
phonodude.png
Is nu nog met een klein grondvlak, maar als dit ook problemen kan geven dan pas ik het wel aan
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8111
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Kappa7 »

Hier wil je juist een zo veel mogelijk aan een gesloten grondvlak hebben.
Tevens is het dan handig om dan ook aan de achterzijde zo veel mogelijk grondvlak te houden.
Wel goed door nagelen met via's
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: nog een PHONODUDE

Bericht door Ah!buis »

Zet pin 5 van de 5670 ook maar aan massa, is een inwendige afscherming.
Als je het spoor naar pin 6 wat dunner maakt (gaat toch maar heel weinig stroom door) komt ie, met de hoge spanning, wat minder dicht bij de andere pinnen.
Anne
Plaats reactie