Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Moderator: Beheerdersteam
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Uit je reactie maak ik op dat deze voor jou zijn Ruud. Bofkont !
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Ook daar is wel iemand voor te vindenPjotr schreef:Hij moet het zelf nog wel netjes in een kast frotten![]()
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
ik heb de versterker- en voedingsprinten klaar.
de uitgangsspanning van de voeding is plus en min 36.9V
en nu, kan ik de versterkerprinten zo aansluiten of moet er nog iets getest, gemeten iod worden?
en waar is de potmeter voor bedoeld?
de uitgangsspanning van de voeding is plus en min 36.9V
en nu, kan ik de versterkerprinten zo aansluiten of moet er nog iets getest, gemeten iod worden?
en waar is de potmeter voor bedoeld?
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Check, check en dubbel check of alle weerstanden met de juiste waarde op de juiste plek zitten, er geen elco's verkeerd om zitten etc, etc. Is dat ok dan moet ie het doen
Je kunt nog even de spanningen checken zoals op het schema aangegeven met een multimeter. Postmetertje is om de DC op de uitgang precies op 0V af te regelen. Ohw ja, vergeet niet om hem met koelpasta tegen een voldoende groot heatsink te schroeven voordat je er spanning op zet! De LM3886 kan niet zonder 
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
1 van de 2 versterkers werkt, wel met een zachte brom, maar dat zal misschien aan het feit liggen dat er nog geen behuizing om heen zit
de 2e versterker blijft stil (ook geen brom)
voltages gemeten volgens schema, en dat lijkt te kloppen, lm3889 wordt net zo warm als de andere
de potmeter geeft geen verschil op de uitgang, blijft op 0,0041 volt staan, hoe ik er ook aan draai
wat kan ik nog meer testen
heb alle solderingen al visueel bekeken, en zien er goed uit
de 2e versterker blijft stil (ook geen brom)
voltages gemeten volgens schema, en dat lijkt te kloppen, lm3889 wordt net zo warm als de andere
de potmeter geeft geen verschil op de uitgang, blijft op 0,0041 volt staan, hoe ik er ook aan draai
wat kan ik nog meer testen
heb alle solderingen al visueel bekeken, en zien er goed uit
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Toch een verkeerd componentje? Die werkende al naast de niet werkende gehouden voor visuele inspectie?
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
alles wat dat betreft gecontroleerd
verkeerd component kan eigenlijk niet, heb beide printen tegelijkertijd opgebouwd
verkeerd component kan eigenlijk niet, heb beide printen tegelijkertijd opgebouwd
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
klein stapje verder, C22 zat verkeerd om, kan hierdoor iets kapot zijn gegaan?
nog geen geluid.
draaien aan de portmeter geeft ook geen andere waarde
nog geen geluid.
draaien aan de portmeter geeft ook geen andere waarde
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
en we hebben geluid uit versterker nummer 2!
nog een paar discutabele soldering aangestipt....
nog een paar discutabele soldering aangestipt....
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Gaat het ledje wel branden? Check ook de spanning op C26 (kun je het makkelijkste meten op de collector van T6), daar moet ong. -2,7V op staan. Als dat minder is dan bljft de LM ge-mute en doet de potmeter i.d.d. niets.
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
hij is nu helemaal goed, kan met de potmeter de uitgangsspanning ook naar 0V zetten
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
C22 zat verkeerd om, en nog wat discutabele solderingen aangestipt
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Weet je het zeker dat het C22 was? Die ontploft binnen een paar seconden als je daar 35V verkeerd om op zet. Maar dan doet de rest het nog wel!salautom schreef:C22 zat verkeerd om..............
- salautom
- Berichten: 382
- Lid geworden op: di 08 mei 2012, 14:12
- Locatie: Ergens in het zonnige Spanje
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
ja, was inderdaad C22 (zo'n rode), en geen knal gehoord.....
de brom is nu trouwens ook zo goed als verdwenen na een tijdje de versterker zijn werk laten doen, dus das mooi....
de brom is nu trouwens ook zo goed als verdwenen na een tijdje de versterker zijn werk laten doen, dus das mooi....
Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Zou er toch maar een nieuwe inzetten. Die brom lijkt mij een aardlus. Ik heb hem hier ook "bloot" spelend gehad maar geen spoortje van brom: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4#p1780904

Re: Het Grote ZBA CA GB Bouwtopic
Tijdens het solderen bedacht ik mij dat het extra tijd kost om de plek van een component op de print te vinden.
Daarom een zoekplaatje gemaakt zoals bijv. in Philips TV`s gebruikt werd. De 2e ging een stuk sneller daardoor
De tekening is gesplitst in onder en boven.
Daarom een zoekplaatje gemaakt zoals bijv. in Philips TV`s gebruikt werd. De 2e ging een stuk sneller daardoor
De tekening is gesplitst in onder en boven.
- Bijlagen
-
- zoekplaatje.pdf
- (5.12 MiB) 149 keer gedownload
