Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Ik heb een schitterende locatie in Leusden waar een meeting helemaal geen probleem is, GROOT genoeg om ook 12 inchers tot zijn recht te laten komen.
En acoustisch prima voor elkaar (geen fabriekshal).
TZT lijkt me dat ook wel leuk, maar kan gewoon een leuke meeting worden met een select gezelschap.
Zodat je dus wel de tijd voor elkaar hebt...
Laatste keer dat ik dit deed hadden we, 5 of 6 sets opgebouwd en op warmen (afbreken niet nodig).
Dit was toen mijn draaitafel net klaar was, errug leuk!
En acoustisch prima voor elkaar (geen fabriekshal).
TZT lijkt me dat ook wel leuk, maar kan gewoon een leuke meeting worden met een select gezelschap.
Zodat je dus wel de tijd voor elkaar hebt...
Laatste keer dat ik dit deed hadden we, 5 of 6 sets opgebouwd en op warmen (afbreken niet nodig).
Dit was toen mijn draaitafel net klaar was, errug leuk!
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Die M4 zijn zoveel anders?Xeres schreef:Ha Bartarie,
Dat ziet er goed man...
Mijn nieuw in de doos AD12202M8 bleken bij het uitpakken AD12100M4 speakers te zijn!!! Ik dacht dat ik gek werd... De verkoper had nog een paar staan en ook dat bleken niet de juiste.. enfin, alles weer terug.
veel luisterplezier...
R.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Vanavond bij Barrie langs geweest om eens te kijken wat hij met mijn gereedschap uitgespookt heeft.
Moet zeggen, ze klinken zoals ze eruit zien. Groots !
De kicks van een goede breedbander met een hoog rendement, heerlijk dynamisch en ruimtelijk, maar dan ook nog eentje die daadwerkelijk in staat is om lucht te bewegen zonder er hard voor te hoeven werken. Erg mooi !
Er valt nog wel iets te winnen in de WAF, 2*160 liter kast is slecht te verstoppen in een woonkamer
Ik merkte wel weer even dat Barrie echt van een andere generatie is. Een jongen die bijna van zn bank afstuiterde toen hij voor het eerst Amused to Death hoorde
Moet zeggen, ze klinken zoals ze eruit zien. Groots !
De kicks van een goede breedbander met een hoog rendement, heerlijk dynamisch en ruimtelijk, maar dan ook nog eentje die daadwerkelijk in staat is om lucht te bewegen zonder er hard voor te hoeven werken. Erg mooi !
Er valt nog wel iets te winnen in de WAF, 2*160 liter kast is slecht te verstoppen in een woonkamer
Ik merkte wel weer even dat Barrie echt van een andere generatie is. Een jongen die bijna van zn bank afstuiterde toen hij voor het eerst Amused to Death hoorde
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Hoi Aad.FR_Aad schreef:Die M4 zijn zoveel anders?Xeres schreef:Ha Bartarie,
Dat ziet er goed man...
Mijn nieuw in de doos AD12202M8 bleken bij het uitpakken AD12100M4 speakers te zijn!!! Ik dacht dat ik gek werd... De verkoper had nog een paar staan en ook dat bleken niet de juiste.. enfin, alles weer terug.
veel luisterplezier...
R.
Het is niet zozeer het "M4" gedeelte waar het verschil zit maar wel het "AD12202 of AD12100", de eerstgenoemde zou nog mooiere specificaties hebben en zo mogelijk dus ook nog mooier presteren.
Ik heb zelf één nieuwe AD12202/M8 en hoop er ooit een tweede bij te kunnen scoren, ze zijn een stuk zeldzamer.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Ik heb nog overlegt om er iets leuks van te maken (bekleden met iets leuks/geks oid)
Gaat niet lukken, maar het geluid is wel zo indrukwekkend!
Gijs spijkert me (gelukkig) vaak wel een beetje bij wat betreft muziek. Het album van Roger Waters is echt n lekker demo-album voor dit soort installaties.
Er zaten wat lage donders in (Three Wishes) ik zeg JEUZES zo heb ik iets nog nooit gehoord... "mwoa ik wist waarom ik m koos" Later Gijs maar ns op de "magic spot" gezet toen begreep ie t
Dat was me al opgevallen maar ze kennen een echte "magic spot", tsja nu is de vraag... valt deze beleving ook te vangen in bassreflex.
Deze kunnen aanzienlijk kleiner... maar het gemak en de vanzelfsprekendheid in de TL is FENOMENAAL.
Zon beleving nooit eerder gehad...
Het ontwerp is iets anders dan op voorgaande tekeningen met dank aan Rudy (Rumoh)
Gaat niet lukken, maar het geluid is wel zo indrukwekkend!
Gijs spijkert me (gelukkig) vaak wel een beetje bij wat betreft muziek. Het album van Roger Waters is echt n lekker demo-album voor dit soort installaties.
Er zaten wat lage donders in (Three Wishes) ik zeg JEUZES zo heb ik iets nog nooit gehoord... "mwoa ik wist waarom ik m koos" Later Gijs maar ns op de "magic spot" gezet toen begreep ie t
Dat was me al opgevallen maar ze kennen een echte "magic spot", tsja nu is de vraag... valt deze beleving ook te vangen in bassreflex.
Deze kunnen aanzienlijk kleiner... maar het gemak en de vanzelfsprekendheid in de TL is FENOMENAAL.
Zon beleving nooit eerder gehad...
Het ontwerp is iets anders dan op voorgaande tekeningen met dank aan Rudy (Rumoh)
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Indien mogelijk houd ik mij aanbevolen voor een luister sessie.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Bassreflex word ook erg groot.bartarie schreef:Er zaten wat lage donders in (Three Wishes) ik zeg JEUZES zo heb ik iets nog nooit gehoord... "mwoa ik wist waarom ik m koos" Later Gijs maar ns op de "magic spot" gezet toen begreep ie t
Dat was me al opgevallen maar ze kennen een echte "magic spot", tsja nu is de vraag... valt deze beleving ook te vangen in bassreflex.
Deze kunnen aanzienlijk kleiner... maar het gemak en de vanzelfsprekendheid in de TL is FENOMENAAL.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Als je speakers wilt met vergelijkbare prestaties,
Dan kunnen ze 10cm smaller en 10cm korter bij gelijkblijvende hoogte. Dat maakt de WAF veel gunstiger hier...
Voorbeeldfotootje...
Maar transmissielijn vind ik altijd wel heel indrukwekkend.
Kijken of we het uit kunnen vechten! Denk van wel
ik hou jullie natuurlijk op de hoogte!
Dan kunnen ze 10cm smaller en 10cm korter bij gelijkblijvende hoogte. Dat maakt de WAF veel gunstiger hier...
Voorbeeldfotootje...
Maar transmissielijn vind ik altijd wel heel indrukwekkend.
Kijken of we het uit kunnen vechten! Denk van wel
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
bartarie schreef:Komt er toch wat bovendrijven,
een project uit het verleden.... alles is al zon beetje voorgerekend...
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15902
Ik werd getipt over het programma "AJhorn" toen ik op zoek ging naar dat programma kwam dit topic naar boven.
Dit zou wel eens "passend" kunnen zijn. Vanavond maar eens even tekenen hoe zoiets er uit zou komen te zien...
Barrie
En kom je nu overal tegen http://www.ebay.de/itm/2-x-Philips-AD-1 ... 1c5622105barjank schreef:Weet iemand of je met AJhorn een Mass Loaded TQWT kan simuleren.
Ik wil hoogstwaarschijnlijk mijn Philips AD12100/M8 in zo'n behuizing gaan testen, lijk tmij de beste oplossing voor deze driver.
Thiele Small Parameters AD12100/M8
Fs 36Hz
Re 7,1ohm
Qes 0,558
Qms 2,763
Qts 0,464
Vas 193,3 ltr
Mms 31,6 g
calculated Rms 2,59 kg/s
Spl 93,8 dB
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Verleidingen, verleidingen, altijd weer die verleidingen, leer ik het dan nooit ?
maar goed, het idee is om twee 8 ohm exemplaren per kast in te zetten, parallel geschakeld, met een tweetertje er tussen voor hoog ondersteuning.
De behuizingen worden uiteraard giga maar dat mag de pret niet drukken
Dit project van mij zal nog wel even op zich laten wachten omdat ik nu zeven dagen of nachten per week werk dus het moet eerst weer winter worden.
Tegen die tijd komt er uiteraard een eigen topic.
maar goed, het idee is om twee 8 ohm exemplaren per kast in te zetten, parallel geschakeld, met een tweetertje er tussen voor hoog ondersteuning.
De behuizingen worden uiteraard giga maar dat mag de pret niet drukken
Dit project van mij zal nog wel even op zich laten wachten omdat ik nu zeven dagen of nachten per week werk dus het moet eerst weer winter worden.
Tegen die tijd komt er uiteraard een eigen topic.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Jeutje!
Heb je er zo veel!!!
Mijn behuizingen worden vervangen, ze zijn in ons huiskamertje te groot helaas.
Misschien wat voor jouw?
Barrie
Welke drivers heb je nu allemaal?
Heb je er zo veel!!!
Mijn behuizingen worden vervangen, ze zijn in ons huiskamertje te groot helaas.
Misschien wat voor jouw?
Barrie
Welke drivers heb je nu allemaal?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Hoi Barrie,
Die behuizingen wil ik wel hebben / overnemen.
ik heb 6 maal AD12100/M8
3 maal AD12100/M4
1 maal AD12202/M8
Die behuizingen wil ik wel hebben / overnemen.
ik heb 6 maal AD12100/M8
3 maal AD12100/M4
1 maal AD12202/M8
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Zo kennen we je weer Olaf, kasten moeten vol.
Nu klopt het nog niet
6 maal AD12100/M8, moeten er nog 2 bij
3 maal AD12100/M4, moet minimaal 1 erbij
1 maal AD12202/M8 nog steeds moet er 1 erbij
Je zocht 1 maal AD12202/M8.Olaf Markus schreef:ik heb 6 maal AD12100/M8
3 maal AD12100/M4
1 maal AD12202/M8
Nu klopt het nog niet
6 maal AD12100/M8, moeten er nog 2 bij
3 maal AD12100/M4, moet minimaal 1 erbij
1 maal AD12202/M8 nog steeds moet er 1 erbij
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Mmmmmhhh Nou had ik me toch geabonneerd op dit onderwerp en zie net dat ik een hoop heb gemist...
FR-Aad.... het verschil zit in het Type en niet zozeer in de M8 of M4
Olaf Markus.... Wow! dat zijn veel mooie speakers.... Als ik nog een exemplaar van de AD12202 tegenkom laat ik het weten.
Wat fijn als WAF geen rol speelt....
Ondertussen heb ik een kleine "brom" issue met mijn Afdac-LB maar mijn First One versterker is heel fijn...
R.
FR-Aad.... het verschil zit in het Type en niet zozeer in de M8 of M4
Olaf Markus.... Wow! dat zijn veel mooie speakers.... Als ik nog een exemplaar van de AD12202 tegenkom laat ik het weten.
Wat fijn als WAF geen rol speelt....
Ondertussen heb ik een kleine "brom" issue met mijn Afdac-LB maar mijn First One versterker is heel fijn...
R.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Zo mag ik het zien, een stuk of wat AD12100/M8'sOlaf Markus schreef:Verleidingen, verleidingen, altijd weer die verleidingen, leer ik het dan nooit ?![]()
maar goed, het idee is om twee 8 ohm exemplaren per kast in te zetten, parallel geschakeld, met een tweetertje er tussen voor hoog ondersteuning.
De behuizingen worden uiteraard giga maar dat mag de pret niet drukken
Dit project van mij zal nog wel even op zich laten wachten omdat ik nu zeven dagen of nachten per week werk dus het moet eerst weer winter worden.
Tegen die tijd komt er uiteraard een eigen topic.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Gisteravond samen met een vriend van mij een uitermate leuke en leerzame luisteravond gehad bij Barrie thuis.
Onder het genot van een kop koffie hebben we een leuk aantal nummer geluisterd, en de Philipsen zorgden met alle gemak voor een prettige, mooie diepe en open weergave.
De bas was strak en de stemmen natuurlijk, elk instrument klonk aangenaam en nam een eigen plaats in.
Het geluid van dit soort units is duidelijk veel natuurlijker dan wat we doorgaans te horen krijgen.
Ik heb het geluk dat ik de transmissielijn kasten welke Barrie gebouwd heeft kon over nemen en dit heb ik dan uiteraard ook gedaan.
Deze staan nu bij mij thuis te spelen met het door Forumgenoot Arjank uitgedachte RCL filter, en ik kan alleen maar zeggen "wauw" die RCL filters laten de unit met hun volle potentie klinken, wat is dat geluid sensationeel zeg!
Dit smaakt duidelijk naar meer dus dat wordt weer leuk experimenteren de aankomende tijd.
Barrie, bedankt voor de leuke avond!
Onder het genot van een kop koffie hebben we een leuk aantal nummer geluisterd, en de Philipsen zorgden met alle gemak voor een prettige, mooie diepe en open weergave.
De bas was strak en de stemmen natuurlijk, elk instrument klonk aangenaam en nam een eigen plaats in.
Het geluid van dit soort units is duidelijk veel natuurlijker dan wat we doorgaans te horen krijgen.
Ik heb het geluk dat ik de transmissielijn kasten welke Barrie gebouwd heeft kon over nemen en dit heb ik dan uiteraard ook gedaan.
Deze staan nu bij mij thuis te spelen met het door Forumgenoot Arjank uitgedachte RCL filter, en ik kan alleen maar zeggen "wauw" die RCL filters laten de unit met hun volle potentie klinken, wat is dat geluid sensationeel zeg!
Dit smaakt duidelijk naar meer dus dat wordt weer leuk experimenteren de aankomende tijd.
Barrie, bedankt voor de leuke avond!
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
PhilipsOlaf Markus schreef:Gisteravond samen met een vriend van mij een uitermate leuke en leerzame luisteravond gehad bij Barrie thuis.
Onder het genot van een kop koffie hebben we een leuk aantal nummer geluisterd, en de Philipsen zorgden met alle gemak voor een prettige, mooie diepe en open weergave.
De bas was strak en de stemmen natuurlijk, elk instrument klonk aangenaam en nam een eigen plaats in.
Het geluid van dit soort units is duidelijk veel natuurlijker dan wat we doorgaans te horen krijgen.
Ik heb het geluk dat ik de transmissielijn kasten welke Barrie gebouwd heeft kon over nemen en dit heb ik dan uiteraard ook gedaan.
Deze staan nu bij mij thuis te spelen met het door Forumgenoot Arjank uitgedachte RCL filter, en ik kan alleen maar zeggen "wauw" die RCL filters laten de unit met hun volle potentie klinken, wat is dat geluid sensationeel zeg!
Dit smaakt duidelijk naar meer dus dat wordt weer leuk experimenteren de aankomende tijd.
Barrie, bedankt voor de leuke avond!
Natuurlijk gaat een goede woofer wel lager maar klinkt anders, een tweeter geef mooier/beter hoog.
Maar over een hele groot gebied zijn de grote philips breedbanders heel erg goed.
Hoe beoordeel ervaar jij het hoog van deze philipsen Olaf.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Oja voor het nog niet weet, Philips AD5200M opvolger is Philips AD1256/M8 die heb ik, opvolger van de Philips AD1256/M8 is de Philips AD12100/M8.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Het hoog van deze units is ronduit goed, zeer veel detail, echter niet zo heel verfijnd als dat van mijn gemodificeerde dome tweeters met papieren spreekspoelhouders.
in de toekomst zal ik de breedbanders eerder laten afvallen en de genoemde dome tweeters er bij gaan inzetten.
Laagondersteuning zal dan verzorgd gaan worden door een aantal Scott units met papieren spreekspoelhouders.
Het eindresultaat zal het moeten gaan opnemen tegen mijn Flipse MEGA d'appolito's uit mijn andere topic.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &view=next
in de toekomst zal ik de breedbanders eerder laten afvallen en de genoemde dome tweeters er bij gaan inzetten.
Laagondersteuning zal dan verzorgd gaan worden door een aantal Scott units met papieren spreekspoelhouders.
Het eindresultaat zal het moeten gaan opnemen tegen mijn Flipse MEGA d'appolito's uit mijn andere topic.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &view=next
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Als je zat speakers hebt kan je eens bij eentje de whizzer eens verwijderen.
Wat ik steeds terug vind of het nu philips monacor of visaton is waarbij het is gedaan is dat de unit meer linear meet maar iets vroeger afvalt, met gebruik van tweeter is dat een groot voordeel.
Wat ik steeds terug vind of het nu philips monacor of visaton is waarbij het is gedaan is dat de unit meer linear meet maar iets vroeger afvalt, met gebruik van tweeter is dat een groot voordeel.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Als ie in een 3-weg daardoor beter meet en klinkt kan je best wel eentje ervoor opofferen.Olaf Markus schreef:Ik denk niet dat ik dat over mijn hart kan krijgen.
Je hebt er toch zat
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
LAAGONDERSTEUNING!?Olaf Markus schreef:Het hoog van deze units is ronduit goed, zeer veel detail, echter niet zo heel verfijnd als dat van mijn gemodificeerde dome tweeters met papieren spreekspoelhouders.
in de toekomst zal ik de breedbanders eerder laten afvallen en de genoemde dome tweeters er bij gaan inzetten.
Laagondersteuning zal dan verzorgd gaan worden door een aantal Scott units met papieren spreekspoelhouders.
Het eindresultaat zal het moeten gaan opnemen tegen mijn Flipse MEGA d'appolito's uit mijn andere topic.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &view=next
Mijn god, ik denk dat je buren de NAM gaan bellen of er ook niet een gasveld onder hun huis ligt in te storten!!!
