Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Ik heb een schitterende locatie in Leusden waar een meeting helemaal geen probleem is, GROOT genoeg om ook 12 inchers tot zijn recht te laten komen.

En acoustisch prima voor elkaar (geen fabriekshal).

TZT lijkt me dat ook wel leuk, maar kan gewoon een leuke meeting worden met een select gezelschap.
Zodat je dus wel de tijd voor elkaar hebt...

Laatste keer dat ik dit deed hadden we, 5 of 6 sets opgebouwd en op warmen (afbreken niet nodig).
Dit was toen mijn draaitafel net klaar was, errug leuk!
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door FR_Aad »

Xeres schreef:
Ha Bartarie,

Dat ziet er goed man...

Mijn nieuw in de doos AD12202M8 bleken bij het uitpakken AD12100M4 speakers te zijn!!! Ik dacht dat ik gek werd... De verkoper had nog een paar staan en ook dat bleken niet de juiste.. enfin, alles weer terug.

veel luisterplezier...

R.
Die M4 zijn zoveel anders?
Gijs
Berichten: 483
Lid geworden op: za 18 dec 2010, 22:23
Locatie: Slijk Ewijk

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Gijs »

Vanavond bij Barrie langs geweest om eens te kijken wat hij met mijn gereedschap uitgespookt heeft.

Moet zeggen, ze klinken zoals ze eruit zien. Groots !
De kicks van een goede breedbander met een hoog rendement, heerlijk dynamisch en ruimtelijk, maar dan ook nog eentje die daadwerkelijk in staat is om lucht te bewegen zonder er hard voor te hoeven werken. Erg mooi !
Er valt nog wel iets te winnen in de WAF, 2*160 liter kast is slecht te verstoppen in een woonkamer :sure:

Ik merkte wel weer even dat Barrie echt van een andere generatie is. Een jongen die bijna van zn bank afstuiterde toen hij voor het eerst Amused to Death hoorde :lol:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

FR_Aad schreef:
Xeres schreef:
Ha Bartarie,

Dat ziet er goed man...

Mijn nieuw in de doos AD12202M8 bleken bij het uitpakken AD12100M4 speakers te zijn!!! Ik dacht dat ik gek werd... De verkoper had nog een paar staan en ook dat bleken niet de juiste.. enfin, alles weer terug.

veel luisterplezier...

R.
Die M4 zijn zoveel anders?
Hoi Aad.
Het is niet zozeer het "M4" gedeelte waar het verschil zit maar wel het "AD12202 of AD12100", de eerstgenoemde zou nog mooiere specificaties hebben en zo mogelijk dus ook nog mooier presteren.
Ik heb zelf één nieuwe AD12202/M8 en hoop er ooit een tweede bij te kunnen scoren, ze zijn een stuk zeldzamer.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Ik heb nog overlegt om er iets leuks van te maken (bekleden met iets leuks/geks oid)
Gaat niet lukken, maar het geluid is wel zo indrukwekkend!

Gijs spijkert me (gelukkig) vaak wel een beetje bij wat betreft muziek. Het album van Roger Waters is echt n lekker demo-album voor dit soort installaties.

Er zaten wat lage donders in (Three Wishes) ik zeg JEUZES zo heb ik iets nog nooit gehoord... "mwoa ik wist waarom ik m koos" Later Gijs maar ns op de "magic spot" gezet toen begreep ie t :)

Dat was me al opgevallen maar ze kennen een echte "magic spot", tsja nu is de vraag... valt deze beleving ook te vangen in bassreflex.
Deze kunnen aanzienlijk kleiner... maar het gemak en de vanzelfsprekendheid in de TL is FENOMENAAL.

Zon beleving nooit eerder gehad...

Het ontwerp is iets anders dan op voorgaande tekeningen met dank aan Rudy (Rumoh)
Bijlagen
Speaker TL.png
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Indien mogelijk houd ik mij aanbevolen voor een luister sessie.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

bartarie schreef:
Er zaten wat lage donders in (Three Wishes) ik zeg JEUZES zo heb ik iets nog nooit gehoord... "mwoa ik wist waarom ik m koos" Later Gijs maar ns op de "magic spot" gezet toen begreep ie t :)

Dat was me al opgevallen maar ze kennen een echte "magic spot", tsja nu is de vraag... valt deze beleving ook te vangen in bassreflex.
Deze kunnen aanzienlijk kleiner... maar het gemak en de vanzelfsprekendheid in de TL is FENOMENAAL.
Bassreflex word ook erg groot.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Als je speakers wilt met vergelijkbare prestaties,

Dan kunnen ze 10cm smaller en 10cm korter bij gelijkblijvende hoogte. Dat maakt de WAF veel gunstiger hier...

Voorbeeldfotootje...

Maar transmissielijn vind ik altijd wel heel indrukwekkend.

Kijken of we het uit kunnen vechten! Denk van wel :) ik hou jullie natuurlijk op de hoogte!
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

bartarie schreef:
Komt er toch wat bovendrijven,

een project uit het verleden.... alles is al zon beetje voorgerekend...

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15902

Ik werd getipt over het programma "AJhorn" toen ik op zoek ging naar dat programma kwam dit topic naar boven.
Dit zou wel eens "passend" kunnen zijn. Vanavond maar eens even tekenen hoe zoiets er uit zou komen te zien...

Barrie
arjank schreef:
Weet iemand of je met AJhorn een Mass Loaded TQWT kan simuleren.
Ik wil hoogstwaarschijnlijk mijn Philips AD12100/M8 in zo'n behuizing gaan testen, lijk tmij de beste oplossing voor deze driver.

Thiele Small Parameters AD12100/M8

Fs 36Hz
Re 7,1ohm
Qes 0,558
Qms 2,763
Qts 0,464
Vas 193,3 ltr
Mms 31,6 g

calculated Rms 2,59 kg/s

Spl 93,8 dB
En kom je nu overal tegen http://www.ebay.de/itm/2-x-Philips-AD-1 ... 1c5622105b
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Verleidingen, verleidingen, altijd weer die verleidingen, leer ik het dan nooit ? ](*,)
maar goed, het idee is om twee 8 ohm exemplaren per kast in te zetten, parallel geschakeld, met een tweetertje er tussen voor hoog ondersteuning.
De behuizingen worden uiteraard giga maar dat mag de pret niet drukken :)
Dit project van mij zal nog wel even op zich laten wachten omdat ik nu zeven dagen of nachten per week werk dus het moet eerst weer winter worden.
Tegen die tijd komt er uiteraard een eigen topic.
Bijlagen
2015-08-04 18.09.09.jpg
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Jeutje!

Heb je er zo veel!!!

Mijn behuizingen worden vervangen, ze zijn in ons huiskamertje te groot helaas.

Misschien wat voor jouw?

Barrie

Welke drivers heb je nu allemaal?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi Barrie,
Die behuizingen wil ik wel hebben / overnemen.
ik heb 6 maal AD12100/M8 :)
3 maal AD12100/M4 :)
1 maal AD12202/M8 :(
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Zo kennen we je weer Olaf, kasten moeten vol.

Olaf Markus schreef:
ik heb 6 maal AD12100/M8 :)
3 maal AD12100/M4 :)
1 maal AD12202/M8 :(
Je zocht 1 maal AD12202/M8. :think:

Nu klopt het nog niet
6 maal AD12100/M8, moeten er nog 2 bij :mrgreen:
3 maal AD12100/M4, moet minimaal 1 erbij :mrgreen: :mrgreen:
1 maal AD12202/M8 nog steeds moet er 1 erbij :bakkie:
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Xeres »

Mmmmmhhh Nou had ik me toch geabonneerd op dit onderwerp en zie net dat ik een hoop heb gemist...

FR-Aad.... het verschil zit in het Type en niet zozeer in de M8 of M4

Olaf Markus.... Wow! dat zijn veel mooie speakers.... Als ik nog een exemplaar van de AD12202 tegenkom laat ik het weten.

Wat fijn als WAF geen rol speelt....

Ondertussen heb ik een kleine "brom" issue met mijn Afdac-LB maar mijn First One versterker is heel fijn...


R.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door FR_Aad »

Goed bezig Olaf!
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door arjank »

Olaf Markus schreef:
Verleidingen, verleidingen, altijd weer die verleidingen, leer ik het dan nooit ? ](*,)
maar goed, het idee is om twee 8 ohm exemplaren per kast in te zetten, parallel geschakeld, met een tweetertje er tussen voor hoog ondersteuning.
De behuizingen worden uiteraard giga maar dat mag de pret niet drukken :)
Dit project van mij zal nog wel even op zich laten wachten omdat ik nu zeven dagen of nachten per week werk dus het moet eerst weer winter worden.
Tegen die tijd komt er uiteraard een eigen topic.
Zo mag ik het zien, een stuk of wat AD12100/M8's :rock:
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Gisteravond samen met een vriend van mij een uitermate leuke en leerzame luisteravond gehad bij Barrie thuis.
Onder het genot van een kop koffie hebben we een leuk aantal nummer geluisterd, en de Philipsen zorgden met alle gemak voor een prettige, mooie diepe en open weergave.
De bas was strak en de stemmen natuurlijk, elk instrument klonk aangenaam en nam een eigen plaats in.
Het geluid van dit soort units is duidelijk veel natuurlijker dan wat we doorgaans te horen krijgen.
Ik heb het geluk dat ik de transmissielijn kasten welke Barrie gebouwd heeft kon over nemen en dit heb ik dan uiteraard ook gedaan.
Deze staan nu bij mij thuis te spelen met het door Forumgenoot Arjank uitgedachte RCL filter, en ik kan alleen maar zeggen "wauw" die RCL filters laten de unit met hun volle potentie klinken, wat is dat geluid sensationeel zeg!
Dit smaakt duidelijk naar meer dus dat wordt weer leuk experimenteren de aankomende tijd.

Barrie, bedankt voor de leuke avond!
Bijlagen
2015-08-08 07.44.06.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Olaf Markus schreef:
Gisteravond samen met een vriend van mij een uitermate leuke en leerzame luisteravond gehad bij Barrie thuis.
Onder het genot van een kop koffie hebben we een leuk aantal nummer geluisterd, en de Philipsen zorgden met alle gemak voor een prettige, mooie diepe en open weergave.
De bas was strak en de stemmen natuurlijk, elk instrument klonk aangenaam en nam een eigen plaats in.
Het geluid van dit soort units is duidelijk veel natuurlijker dan wat we doorgaans te horen krijgen.
Ik heb het geluk dat ik de transmissielijn kasten welke Barrie gebouwd heeft kon over nemen en dit heb ik dan uiteraard ook gedaan.
Deze staan nu bij mij thuis te spelen met het door Forumgenoot Arjank uitgedachte RCL filter, en ik kan alleen maar zeggen "wauw" die RCL filters laten de unit met hun volle potentie klinken, wat is dat geluid sensationeel zeg!
Dit smaakt duidelijk naar meer dus dat wordt weer leuk experimenteren de aankomende tijd.

Barrie, bedankt voor de leuke avond!
Philips :rock: Olaf is ook overtuigd van de kwaliteiten van een grote philips :goeie:

Natuurlijk gaat een goede woofer wel lager maar klinkt anders, een tweeter geef mooier/beter hoog.
Maar over een hele groot gebied zijn de grote philips breedbanders heel erg goed.


Hoe beoordeel ervaar jij het hoog van deze philipsen Olaf.

Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Oja voor het nog niet weet,
AD5200M.jpg
AD5200M.jpg (9.88 KiB) 3014 keer bekeken
Philips AD5200M opvolger is Philips AD1256/M8 die heb ik
AD1256-M8.jpg
AD1256-M8.jpg (14.87 KiB) 3014 keer bekeken
, opvolger van de Philips AD1256/M8 is de Philips AD12100/M8.
AD12100.jpg
AD12100.jpg (7.43 KiB) 3014 keer bekeken
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Het hoog van deze units is ronduit goed, zeer veel detail, echter niet zo heel verfijnd als dat van mijn gemodificeerde dome tweeters met papieren spreekspoelhouders.
in de toekomst zal ik de breedbanders eerder laten afvallen en de genoemde dome tweeters er bij gaan inzetten.
Laagondersteuning zal dan verzorgd gaan worden door een aantal Scott units met papieren spreekspoelhouders.
Het eindresultaat zal het moeten gaan opnemen tegen mijn Flipse MEGA d'appolito's uit mijn andere topic.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &view=next
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Als je zat speakers hebt kan je eens bij eentje de whizzer eens verwijderen.
Wat ik steeds terug vind of het nu philips monacor of visaton is waarbij het is gedaan is dat de unit meer linear meet maar iets vroeger afvalt, met gebruik van tweeter is dat een groot voordeel.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Ik denk niet dat ik dat over mijn hart kan krijgen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door ds23man »

Je kunt hem toch weer terug plakken?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Olaf Markus schreef:
Ik denk niet dat ik dat over mijn hart kan krijgen.
Als ie in een 3-weg daardoor beter meet en klinkt kan je best wel eentje ervoor opofferen.
Je hebt er toch zat :hide:
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Olaf Markus schreef:
Het hoog van deze units is ronduit goed, zeer veel detail, echter niet zo heel verfijnd als dat van mijn gemodificeerde dome tweeters met papieren spreekspoelhouders.
in de toekomst zal ik de breedbanders eerder laten afvallen en de genoemde dome tweeters er bij gaan inzetten.
Laagondersteuning zal dan verzorgd gaan worden door een aantal Scott units met papieren spreekspoelhouders.
Het eindresultaat zal het moeten gaan opnemen tegen mijn Flipse MEGA d'appolito's uit mijn andere topic.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &view=next
LAAGONDERSTEUNING!? :shock:

Mijn god, ik denk dat je buren de NAM gaan bellen of er ook niet een gasveld onder hun huis ligt in te storten!!!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”