Ja maar daar hebben we bij de plast geen last van.ds23man schreef:Ooit van Nyquist gehoord????
Daar is de info gewoon bekend.
Moderator: Beheerdersteam
Ja maar daar hebben we bij de plast geen last van.ds23man schreef:Ooit van Nyquist gehoord????
Waarom? Resolutie is gerelateerd aan het kleinst waarneembare. Aangezien het dynamische bereik van een lp beperkt is die kleinst waarneembare waarde behoorlijk minder dan bij een CD. Oftewel die verzuipen in de ruis.....Pjotr schreef:Zo vergelijken we weer cavia's met koeien. Resolutie is heel wat anders dan dynamiek.ds23man schreef:Overigens hebben een LP of tapedeck ook een resolutie. Die is gerelateerd aan de dynamiekomvang. Gokje uit de losse pols?
LP = 8 bit......
Riaa is alleen maar bedacht om te voorkomen dat je groeven van 2mm breed krijgt door de lage tonen en de signaal/ruisverhouding op te krikken. Lapmiddel......Kappa7 schreef:Hou je ook even rekening met de riaa correctie.Gerrit schreef:Het ging mij om het theoretische maximum. Kleiner dan een ijzeratoom kun je niet persen en dus ook niet weergeven. Ale ik het niet goed uitgerekend heb moet iemand het maar corrigeren. De 0,5mm uitslag lijkt mij nog eerder aan de hoge kant.ds23man schreef:Je vergeet de snijbeitel.........
Anders gezegd, als een platenspeler die 22bits er uit wil halen dan moet die de resolutie hebben van een atomic force microscope. Ik zie het niet gebeuren, ook niet met een element van meer dan €2000,-.
Gerrit
Dan kon je wel eens veel hoger uit komen.
Iets van een meter lengte, de dynamiek, kun je opdelen in stukjes van een cm. of een mm of een nanmeter enz.: De resolutie. Snappie?ds23man schreef:Waarom? Resolutie is gerelateerd aan het kleinst waarneembare. Aangezien het dynamische bereik van een lp beperkt is die kleinst waarneembare waarde behoorlijk minder dan bij een CD. Oftewel die verzuipen in de ruis.....Pjotr schreef:Zo vergelijken we weer cavia's met koeien. Resolutie is heel wat anders dan dynamiek.ds23man schreef:Overigens hebben een LP of tapedeck ook een resolutie. Die is gerelateerd aan de dynamiekomvang. Gokje uit de losse pols?
LP = 8 bit......
De resolutie neemt door de correctie niet toe. Het theoretisch maximale dynamisch bereik wordt bepaald door de grootste uitslag die de naald kan maken gedeeld door de kleinste uitslag. Het idee bij de platenspeler fans is dat er geen ondergrens aan de uitslag is, maar die is er wel degelijk namelijk de atomstraal van de matrijs. De hele problematiek van het vinyl wat perfect de vorm van de matrijs moet overnemen laat ik voor het gemak buiten beschouwing.Kappa7 schreef:Hou je ook even rekening met de riaa correctie.
NeePjotr schreef:Iets van een meter lengte, de dynamiek, kun je opdelen in stukjes van een cm. of een mm of een nanmeter enz.: De resolutie. Snappie?ds23man schreef:Waarom? Resolutie is gerelateerd aan het kleinst waarneembare. Aangezien het dynamische bereik van een lp beperkt is die kleinst waarneembare waarde behoorlijk minder dan bij een CD. Oftewel die verzuipen in de ruis.....Pjotr schreef:Zo vergelijken we weer cavia's met koeien. Resolutie is heel wat anders dan dynamiek.
Dan is er geen hoop meerds23man schreef:NeePjotr schreef:Iets van een meter lengte, de dynamiek, kun je opdelen in stukjes van een cm. of een mm of een nanmeter enz.: De resolutie. Snappie?ds23man schreef:Waarom? Resolutie is gerelateerd aan het kleinst waarneembare. Aangezien het dynamische bereik van een lp beperkt is die kleinst waarneembare waarde behoorlijk minder dan bij een CD. Oftewel die verzuipen in de ruis.....
Maar ik heb het toch niet over de dynamiek?Gerrit schreef:De resolutie neemt door de correctie niet toe. Het theoretisch maximale dynamisch bereik wordt bepaald door de grootste uitslag die de naald kan maken gedeeld door de kleinste uitslag. Het idee bij de platenspeler fans is dat er geen ondergrens aan de uitslag is, maar die is er wel degelijk namelijk de atomstraal van de matrijs. De hele problematiek van het vinyl wat perfect de vorm van de matrijs moet overnemen laat ik voor het gemak buiten beschouwing.Kappa7 schreef:Hou je ook even rekening met de riaa correctie.
Gerrit
8 bit klinkt ongeveer zo: The Eagles - Hotel California (8 bit remix)ds23man schreef:Overigens hebben een LP of tapedeck ook een resolutie. Die is gerelateerd aan de dynamiekomvang. Gokje uit de losse pols?
LP = 8 bit......
Eindeloos... Je krijgt er alleen bij iedere slag meer ongerechtigheid (ruis, vervorming) bij. Maar de "stukjes" zelf worden er niet groter of kleiner van.ds23man schreef:Maar om het even simpel te stellen: je neemt een plaat, daar maak je via een snijtafel een directe kopie van en daar weer een kopie van. Hoe vaak denk je dat je dat kan herhalen? Zelfde geldt voor tape trouwens.
Ik probeer duidelijk te maken dat het kleinst waarneembare deel (de resolutie) bij een platenspeler bepaald wordt door de straal van een ijzeratoom in de matrijs. In relatie tot de maximale uitslag die de naald kan maken kom ik dan op een theoretisch maximaal dynamisch bereik van 132dB en dat komt overeen met een bitdiepte van 22bits. Meer kan het nooit worden, alleen maar minder. Twee tot de vierentwintigste stapjes (24bits) zijn gewoon ongelofelijk veel stapjes.Kappa7 schreef:Maar ik heb het toch niet over de dynamiek?Gerrit schreef:De resolutie neemt door de correctie niet toe. Het theoretisch maximale dynamisch bereik wordt bepaald door de grootste uitslag die de naald kan maken gedeeld door de kleinste uitslag. Het idee bij de platenspeler fans is dat er geen ondergrens aan de uitslag is, maar die is er wel degelijk namelijk de atomstraal van de matrijs. De hele problematiek van het vinyl wat perfect de vorm van de matrijs moet overnemen laat ik voor het gemak buiten beschouwing.Kappa7 schreef:Hou je ook even rekening met de riaa correctie.
Gerrit
Volgensmij haalde ik resolutie aan.
Dat is dus wat peter ook al aan gaf het kleinst waarneembare deel.
Is echt iets anders
En daar ben ik het dan weer mee eens. Al hoewel 1 bit ook erg mooi kan zijn.De vraag is dan hoeveel stapjes zijn genoeg? Persoonlijk ben ik van mening dat 24bits voldoende is en 16 te weinig.
Gerrit
De vraag is dan hoeveel stapjes zijn genoeg? Persoonlijk ben ik van mening dat 24bits voldoende is en 16 te weinig.
Leuk dat dat ding dat kan halen maar zit dat ook in de persing of opname????? De gemiddelde analoge master valt rap af boven de 20Khz...Kappa7 schreef:En daar ben ik het dan weer mee eens. Al hoewel 1 bit ook erg mooi kan zijn.De vraag is dan hoeveel stapjes zijn genoeg? Persoonlijk ben ik van mening dat 24bits voldoende is en 16 te weinig.
Gerrit
Bij analoog kan je de resolutie goed bepalen door te kijken naar de hoogst mogelijk frequentie die gehaald kan worden.
Kijk ik bij voorbeeld naar de Ortofon Vivo Blue dan wordt deze tot 30kHz gespecificeerd.
Dat ligt toch al weer hoger dan wat jij veronderstelde.
hannesie schreef:De vraag is dan hoeveel stapjes zijn genoeg? Persoonlijk ben ik van mening dat 24bits voldoende is en 16 te weinig.En dan is DSD 1bit, maar wel met een 1.2 megacylinder snelheid.
Dat klopt niet, de quantum mechanica is een model wat op zich geldig is maar in conflict/onverenigbaar is met andere modellen die evengoed geldig zijn. Naar de "Grand Unified Theory" is men nog steeds naarstig opzoek.Gerrit schreef:Analoog bestaat niet, de wereld is gequantiseerd. Het heet niet voor niets quantum mechanica. De vraag is dan hoeveel stapjes zijn genoeg? Persoonlijk ben ik van mening dat 24bits voldoende is en 16 te weinig.
Gerrit
Dat weet ik wel, het gaat mij er om met een eenvoudige berekening aan te tonen dat een platenspeler helling af, wind in de rug en met een duwtje nog niet aan 24 bits komt. Zolang niemand mij op een fout in de berekeningen wijst is daar wat mij betreft geen speld tussen te krijgen.Pjotr schreef:Vind 132 dB knap veel hoor Gerrit. Zeker gezien het momentane bereik van het gehoor niet meer dan 80 dB is. Trek daar dan nog eens 20 - 30 dB achtergrondruis van een stille kamer vanaf en dan heb je aan het dynamisch bereik van LP meer dan genoeg. in de praktijk is dat ongeveer 80 dB bij gebruik van de hoogste kwaliteit virgin vinyl (over een bandbreedte van 20 kHz).
Overigens haalt geen enkel digitaal apparaat ook werkelijk 24 bits aan dynamiek, of je moet de bandbreedte erg klein maken. De analoge thermische ruis beperkt dat al theoretisch tot 20 bits (A-gewogen over 20 kHz).
Ja slimmerik, spelden zijn er sowieso veel te groot voorGerrit schreef:Zolang niemand mij op een fout in de berekeningen wijst is daar wat mij betreft geen speld tussen te krijgen.
Gerrit
He bah, Ray toch...ray5150 schreef:Ach, tis net seks, het zit tussen de oren...![]()
voor resolutie kijk je dan naar de verkeerde dingen.Gerrit schreef:Dat weet ik wel, het gaat mij er om met een eenvoudige berekening aan te tonen dat een platenspeler helling af, wind in de rug en met een duwtje nog niet aan 24 bits komt. Zolang niemand mij op een fout in de berekeningen wijst is daar wat mij betreft geen speld tussen te krijgen.Pjotr schreef:Vind 132 dB knap veel hoor Gerrit. Zeker gezien het momentane bereik van het gehoor niet meer dan 80 dB is. Trek daar dan nog eens 20 - 30 dB achtergrondruis van een stille kamer vanaf en dan heb je aan het dynamisch bereik van LP meer dan genoeg. in de praktijk is dat ongeveer 80 dB bij gebruik van de hoogste kwaliteit virgin vinyl (over een bandbreedte van 20 kHz).
Overigens haalt geen enkel digitaal apparaat ook werkelijk 24 bits aan dynamiek, of je moet de bandbreedte erg klein maken. De analoge thermische ruis beperkt dat al theoretisch tot 20 bits (A-gewogen over 20 kHz).
Gerrit