MQA : Master Quality Authenticated

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Ooit van Nyquist gehoord????
Ja maar daar hebben we bij de plast geen last van.

Daar is de info gewoon bekend.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Overigens hebben een LP of tapedeck ook een resolutie. Die is gerelateerd aan de dynamiekomvang. Gokje uit de losse pols?

LP = 8 bit......
Zo vergelijken we weer cavia's met koeien. Resolutie is heel wat anders dan dynamiek.
Waarom? Resolutie is gerelateerd aan het kleinst waarneembare. Aangezien het dynamische bereik van een lp beperkt is die kleinst waarneembare waarde behoorlijk minder dan bij een CD. Oftewel die verzuipen in de ruis.....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Kappa7 schreef:
Gerrit schreef:
ds23man schreef:
Je vergeet de snijbeitel.........
Het ging mij om het theoretische maximum. Kleiner dan een ijzeratoom kun je niet persen en dus ook niet weergeven. Ale ik het niet goed uitgerekend heb moet iemand het maar corrigeren. De 0,5mm uitslag lijkt mij nog eerder aan de hoge kant.
Anders gezegd, als een platenspeler die 22bits er uit wil halen dan moet die de resolutie hebben van een atomic force microscope. Ik zie het niet gebeuren, ook niet met een element van meer dan €2000,-.

Gerrit
Hou je ook even rekening met de riaa correctie.
Dan kon je wel eens veel hoger uit komen.
Riaa is alleen maar bedacht om te voorkomen dat je groeven van 2mm breed krijgt door de lage tonen en de signaal/ruisverhouding op te krikken. Lapmiddel......
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Overigens hebben een LP of tapedeck ook een resolutie. Die is gerelateerd aan de dynamiekomvang. Gokje uit de losse pols?

LP = 8 bit......
Zo vergelijken we weer cavia's met koeien. Resolutie is heel wat anders dan dynamiek.
Waarom? Resolutie is gerelateerd aan het kleinst waarneembare. Aangezien het dynamische bereik van een lp beperkt is die kleinst waarneembare waarde behoorlijk minder dan bij een CD. Oftewel die verzuipen in de ruis.....
Iets van een meter lengte, de dynamiek, kun je opdelen in stukjes van een cm. of een mm of een nanmeter enz.: De resolutie. Snappie?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Gerrit »

Kappa7 schreef:
Hou je ook even rekening met de riaa correctie.
Dan kon je wel eens veel hoger uit komen.
De resolutie neemt door de correctie niet toe. Het theoretisch maximale dynamisch bereik wordt bepaald door de grootste uitslag die de naald kan maken gedeeld door de kleinste uitslag. Het idee bij de platenspeler fans is dat er geen ondergrens aan de uitslag is, maar die is er wel degelijk namelijk de atomstraal van de matrijs. De hele problematiek van het vinyl wat perfect de vorm van de matrijs moet overnemen laat ik voor het gemak buiten beschouwing.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Pjotr schreef:
Zo vergelijken we weer cavia's met koeien. Resolutie is heel wat anders dan dynamiek.
Waarom? Resolutie is gerelateerd aan het kleinst waarneembare. Aangezien het dynamische bereik van een lp beperkt is die kleinst waarneembare waarde behoorlijk minder dan bij een CD. Oftewel die verzuipen in de ruis.....
Iets van een meter lengte, de dynamiek, kun je opdelen in stukjes van een cm. of een mm of een nanmeter enz.: De resolutie. Snappie?
Nee
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Waarom? Resolutie is gerelateerd aan het kleinst waarneembare. Aangezien het dynamische bereik van een lp beperkt is die kleinst waarneembare waarde behoorlijk minder dan bij een CD. Oftewel die verzuipen in de ruis.....
Iets van een meter lengte, de dynamiek, kun je opdelen in stukjes van een cm. of een mm of een nanmeter enz.: De resolutie. Snappie?
Nee
Dan is er geen hoop meer :D
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Kappa7 »

Gerrit schreef:
Kappa7 schreef:
Hou je ook even rekening met de riaa correctie.
Dan kon je wel eens veel hoger uit komen.
De resolutie neemt door de correctie niet toe. Het theoretisch maximale dynamisch bereik wordt bepaald door de grootste uitslag die de naald kan maken gedeeld door de kleinste uitslag. Het idee bij de platenspeler fans is dat er geen ondergrens aan de uitslag is, maar die is er wel degelijk namelijk de atomstraal van de matrijs. De hele problematiek van het vinyl wat perfect de vorm van de matrijs moet overnemen laat ik voor het gemak buiten beschouwing.

Gerrit
Maar ik heb het toch niet over de dynamiek?
Volgensmij haalde ik resolutie aan.
Dat is dus wat peter ook al aan gaf het kleinst waarneembare deel.
Is echt iets anders
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Chris_T »

ds23man schreef:
Overigens hebben een LP of tapedeck ook een resolutie. Die is gerelateerd aan de dynamiekomvang. Gokje uit de losse pols?

LP = 8 bit......
8 bit klinkt ongeveer zo: The Eagles - Hotel California (8 bit remix) :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Denk ik niet, door de onregelmatigheden die in de groef zitten ( vinyl, matrijs enz) wordt de resolutie beperkt. Dit uit zich in ruis en rumble en beperkt de dynamiekomvang. Vandaar mijn vergelijking met 8 bit.....

Maar om het even simpel te stellen: je neemt een plaat, daar maak je via een snijtafel een directe kopie van en daar weer een kopie van. Hoe vaak denk je dat je dat kan herhalen? Zelfde geldt voor tape trouwens.

Doe dit eens met 2 Datrecorders via de analoge in en uitgangen.....
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Kappa7 »

Daarom klinken de direct metal masters vaak zo veel beter.
De manier van. Masteren die ze in Haarlem gebruiken is inderdaad niet echt geweldig te noemen.
Gaat daar van een cd af :(
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Maar om het even simpel te stellen: je neemt een plaat, daar maak je via een snijtafel een directe kopie van en daar weer een kopie van. Hoe vaak denk je dat je dat kan herhalen? Zelfde geldt voor tape trouwens.
Eindeloos... Je krijgt er alleen bij iedere slag meer ongerechtigheid (ruis, vervorming) bij. Maar de "stukjes" zelf worden er niet groter of kleiner van.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Gerrit »

Kappa7 schreef:
Gerrit schreef:
Kappa7 schreef:
Hou je ook even rekening met de riaa correctie.
Dan kon je wel eens veel hoger uit komen.
De resolutie neemt door de correctie niet toe. Het theoretisch maximale dynamisch bereik wordt bepaald door de grootste uitslag die de naald kan maken gedeeld door de kleinste uitslag. Het idee bij de platenspeler fans is dat er geen ondergrens aan de uitslag is, maar die is er wel degelijk namelijk de atomstraal van de matrijs. De hele problematiek van het vinyl wat perfect de vorm van de matrijs moet overnemen laat ik voor het gemak buiten beschouwing.

Gerrit
Maar ik heb het toch niet over de dynamiek?
Volgensmij haalde ik resolutie aan.
Dat is dus wat peter ook al aan gaf het kleinst waarneembare deel.
Is echt iets anders
Ik probeer duidelijk te maken dat het kleinst waarneembare deel (de resolutie) bij een platenspeler bepaald wordt door de straal van een ijzeratoom in de matrijs. In relatie tot de maximale uitslag die de naald kan maken kom ik dan op een theoretisch maximaal dynamisch bereik van 132dB en dat komt overeen met een bitdiepte van 22bits. Meer kan het nooit worden, alleen maar minder. Twee tot de vierentwintigste stapjes (24bits) zijn gewoon ongelofelijk veel stapjes.
Analoog bestaat niet, de wereld is gequantiseerd. Het heet niet voor niets quantum mechanica. De vraag is dan hoeveel stapjes zijn genoeg? Persoonlijk ben ik van mening dat 24bits voldoende is en 16 te weinig.

Gerrit
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Kappa7 »

De vraag is dan hoeveel stapjes zijn genoeg? Persoonlijk ben ik van mening dat 24bits voldoende is en 16 te weinig.

Gerrit
En daar ben ik het dan weer mee eens. Al hoewel 1 bit ook erg mooi kan zijn.
Bij analoog kan je de resolutie goed bepalen door te kijken naar de hoogst mogelijk frequentie die gehaald kan worden.

Kijk ik bij voorbeeld naar de Ortofon Vivo Blue dan wordt deze tot 30kHz gespecificeerd.
Dat ligt toch al weer hoger dan wat jij veronderstelde.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Vind 132 dB knap veel hoor Gerrit. Zeker gezien het momentane bereik van het gehoor niet meer dan 80 dB is. Trek daar dan nog eens 20 - 30 dB achtergrondruis van een stille kamer vanaf en dan heb je aan het dynamisch bereik van LP meer dan genoeg. in de praktijk is dat ongeveer 80 dB bij gebruik van de hoogste kwaliteit virgin vinyl (over een bandbreedte van 20 kHz).

Overigens haalt geen enkel digitaal apparaat ook werkelijk 24 bits aan dynamiek, of je moet de bandbreedte erg klein maken. De analoge thermische ruis beperkt dat al theoretisch tot 20 bits (A-gewogen over 20 kHz).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door hannesie »

De vraag is dan hoeveel stapjes zijn genoeg? Persoonlijk ben ik van mening dat 24bits voldoende is en 16 te weinig.
:rofl: En dan is DSD 1bit, maar wel met een 12 cylinder snelheid. :rofl:
Laatst gewijzigd door hannesie op za 13 dec 2014, 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ds23man »

Kappa7 schreef:
De vraag is dan hoeveel stapjes zijn genoeg? Persoonlijk ben ik van mening dat 24bits voldoende is en 16 te weinig.

Gerrit
En daar ben ik het dan weer mee eens. Al hoewel 1 bit ook erg mooi kan zijn.
Bij analoog kan je de resolutie goed bepalen door te kijken naar de hoogst mogelijk frequentie die gehaald kan worden.

Kijk ik bij voorbeeld naar de Ortofon Vivo Blue dan wordt deze tot 30kHz gespecificeerd.
Dat ligt toch al weer hoger dan wat jij veronderstelde.
Leuk dat dat ding dat kan halen maar zit dat ook in de persing of opname????? De gemiddelde analoge master valt rap af boven de 20Khz...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
De vraag is dan hoeveel stapjes zijn genoeg? Persoonlijk ben ik van mening dat 24bits voldoende is en 16 te weinig.
:rofl: En dan is DSD 1bit, maar wel met een 1.2 megacylinder snelheid. :rofl:
:D

Het moet uit de lengte of uit de breedte komen ;)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
Analoog bestaat niet, de wereld is gequantiseerd. Het heet niet voor niets quantum mechanica. De vraag is dan hoeveel stapjes zijn genoeg? Persoonlijk ben ik van mening dat 24bits voldoende is en 16 te weinig.

Gerrit
Dat klopt niet, de quantum mechanica is een model wat op zich geldig is maar in conflict/onverenigbaar is met andere modellen die evengoed geldig zijn. Naar de "Grand Unified Theory" is men nog steeds naarstig opzoek.

Je kunt wel in kwanta denken maar daarbij ga je voorbij aan het feit dat je veel quanta kunt middelen over de tijd en je dus best b.v. 19372,857645... kwanta/s kunt hebben.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Vind 132 dB knap veel hoor Gerrit. Zeker gezien het momentane bereik van het gehoor niet meer dan 80 dB is. Trek daar dan nog eens 20 - 30 dB achtergrondruis van een stille kamer vanaf en dan heb je aan het dynamisch bereik van LP meer dan genoeg. in de praktijk is dat ongeveer 80 dB bij gebruik van de hoogste kwaliteit virgin vinyl (over een bandbreedte van 20 kHz).

Overigens haalt geen enkel digitaal apparaat ook werkelijk 24 bits aan dynamiek, of je moet de bandbreedte erg klein maken. De analoge thermische ruis beperkt dat al theoretisch tot 20 bits (A-gewogen over 20 kHz).
Dat weet ik wel, het gaat mij er om met een eenvoudige berekening aan te tonen dat een platenspeler helling af, wind in de rug en met een duwtje nog niet aan 24 bits komt. Zolang niemand mij op een fout in de berekeningen wijst is daar wat mij betreft geen speld tussen te krijgen.

Gerrit
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door ray5150 »

Ach, tis net seks, het zit tussen de oren... :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
Zolang niemand mij op een fout in de berekeningen wijst is daar wat mij betreft geen speld tussen te krijgen.

Gerrit
Ja slimmerik, spelden zijn er sowieso veel te groot voor :lol: Overigens wat is bepalend? de grootte van de atomen of de grootte van de moleculen? Maar nu dan voor de vinyl atomen/moleculen... :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef:
Ach, tis net seks, het zit tussen de oren... :mrgreen: :rofl:
He bah, Ray toch... 8-[
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: MQA : Master Quality Authenticated

Bericht door Kappa7 »

Gerrit schreef:
Pjotr schreef:
Vind 132 dB knap veel hoor Gerrit. Zeker gezien het momentane bereik van het gehoor niet meer dan 80 dB is. Trek daar dan nog eens 20 - 30 dB achtergrondruis van een stille kamer vanaf en dan heb je aan het dynamisch bereik van LP meer dan genoeg. in de praktijk is dat ongeveer 80 dB bij gebruik van de hoogste kwaliteit virgin vinyl (over een bandbreedte van 20 kHz).

Overigens haalt geen enkel digitaal apparaat ook werkelijk 24 bits aan dynamiek, of je moet de bandbreedte erg klein maken. De analoge thermische ruis beperkt dat al theoretisch tot 20 bits (A-gewogen over 20 kHz).
Dat weet ik wel, het gaat mij er om met een eenvoudige berekening aan te tonen dat een platenspeler helling af, wind in de rug en met een duwtje nog niet aan 24 bits komt. Zolang niemand mij op een fout in de berekeningen wijst is daar wat mij betreft geen speld tussen te krijgen.

Gerrit
voor resolutie kijk je dan naar de verkeerde dingen.
Met Bitjes geeft je de amplitude weer en met resolutie moet je naar de samplerate kijken.

Maak daar ook eens een berekening voor?
Zo als eerder al gezegd ik had het over resolutie en niet over dynamiek.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”