FM tuner project
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: FM tuner project
Dan maar weer verder met het project:
Er is een plaat alu, een set printen voor het HF deel, een stukje MF en een Frequentie synthesizer print.
Dat ga ik komende tijd in elkaar zetten.
Nu eerst maar een voeding bouwen met 2x 15V, 32V en 5V voor de logica.
Blijft er over, de discriminator en de stereo decoder.
Hier heb ik al flink over na zitten denken en overweeg een PLL systeem op een MC1496, het gevoel leeft dat PLL verreweg het beste resultaat oplevert. Het bouwen van een 10,7MHz VCO is ook erg handig voor meet doeleinden.
Er is een plaat alu, een set printen voor het HF deel, een stukje MF en een Frequentie synthesizer print.
Dat ga ik komende tijd in elkaar zetten.
Nu eerst maar een voeding bouwen met 2x 15V, 32V en 5V voor de logica.
Blijft er over, de discriminator en de stereo decoder.
Hier heb ik al flink over na zitten denken en overweeg een PLL systeem op een MC1496, het gevoel leeft dat PLL verreweg het beste resultaat oplevert. Het bouwen van een 10,7MHz VCO is ook erg handig voor meet doeleinden.
Re: FM tuner project
Hier nog wat leeswerk over het principe van een PLL systeem, de CA3089 wordt genoemd en dat zou heel mooi kunnen werken in combinatie met serie keramische filters.
Ik denk dan aan een ingangstrapje, twee keramische filters weer een versterkertrapje en dan nog een set keramische filters (4 in totaal) en dan de CA3089 erachter met VCO.
Ik denk dan aan een ingangstrapje, twee keramische filters weer een versterkertrapje en dan nog een set keramische filters (4 in totaal) en dan de CA3089 erachter met VCO.
Re: FM tuner project
Een detectie schakeling van Kenwood, volgens specs wordt er 0,01% vervorming gehaald. Bij de meeste tuners ligt deze tussen de 0,1 en 0,5%.
alleen het knutselen van de spoelen is wel een uitdaging denk ik, al denk ik dat je de waardes wel van het stukje van On semi kan aanhouden.
alleen het knutselen van de spoelen is wel een uitdaging denk ik, al denk ik dat je de waardes wel van het stukje van On semi kan aanhouden.
Re: FM tuner project
Met een Atmel controller en een display module, de methode van afstemmen met een synthesizer komt nog uitgebreid aan bod als ik het HF spul en de voeding klaar heb.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: FM tuner project
Uitdagend project, erg gaaf. Ik denk dat met name selectiviteit een punt is waar de moeilijkheid zit. Ben je van plan het HF stuk op experimenteerprint (zo 1 met volledig koper) te bouwen of ga je printen etsen? Wat ook een idee kan zijn is de afzonderlijke modules, zoals het middenfrequent in van die hf doosjes te bouwen waar je ook in kunt solderen.
Re: FM tuner project
HF deel heb ik kant en klaar, staat in deze draad al vermeld.
Middenfrequent en stereodecoder ga ik wel zelf bouwen evenals de synthesizer en de bediening.
Middenfrequent en stereodecoder ga ik wel zelf bouwen evenals de synthesizer en de bediening.
Re: FM tuner project
Vandaag bij Radio service Twenthe geweest, leuke zaak meet nog behoorlijk wat oude zooi, geen FM units gevonden daar wel wat andere leuke spulletjes. We nog een demodulator printje gescoord van Revox zodat ik nu de hele HF en MF lijn heb van de B760 inclusief stereo decoder.
Wellicht niet zo uitdagend maar er komt nog genoeg geknutsel bij met modificaties en wellicht het vervangen van bepaalde delen.
Er is in mijn beleving nog zat te verbeteren aan de B760.
Wellicht niet zo uitdagend maar er komt nog genoeg geknutsel bij met modificaties en wellicht het vervangen van bepaalde delen.
Er is in mijn beleving nog zat te verbeteren aan de B760.
Re: FM tuner project
Wat vervorming betreft: die wordt vooral bepaald door de demodulator en het middenfrequentfilter, en van dat laatste dan vooral de fasekarakteristiek. Die moet binnen een kanaal zo recht mogelijk wezen, terwijl je ondertussen wel een goede selectiviteit wilt.
Als demodulator kun je heel goed gebruik maken van een fasedetector (productdetector) die twee blokgolven staat te vermenigvuldigen, waarvan er een door een lange, karakteristiek afgesloten coaxkabel gehaald is. De kabel geeft je een vrijwel perfect lineaire conversie van frequentie naar faseverschil en de vermenigvuldiger maakt daar dan weer spanning van. Zo doet Revox het ook. Het is het mooiste principe dat je je maar wensen kunt, maar de meeste fabrikanten vinden het te duur/zwaar/groot.
Als demodulator kun je heel goed gebruik maken van een fasedetector (productdetector) die twee blokgolven staat te vermenigvuldigen, waarvan er een door een lange, karakteristiek afgesloten coaxkabel gehaald is. De kabel geeft je een vrijwel perfect lineaire conversie van frequentie naar faseverschil en de vermenigvuldiger maakt daar dan weer spanning van. Zo doet Revox het ook. Het is het mooiste principe dat je je maar wensen kunt, maar de meeste fabrikanten vinden het te duur/zwaar/groot.
Re: FM tuner project
Dat gaat het inderdaad wel worden, de rol coax is er nu ook dus kan de zaak eens bij elkaar gaan bouwen.MarcelvdG schreef:Wat vervorming betreft: die wordt vooral bepaald door de demodulator en het middenfrequentfilter, en van dat laatste dan vooral de fasekarakteristiek. Die moet binnen een kanaal zo recht mogelijk wezen, terwijl je ondertussen wel een goede selectiviteit wilt.
Als demodulator kun je heel goed gebruik maken van een fasedetector (productdetector) die twee blokgolven staat te vermenigvuldigen, waarvan er een door een lange, karakteristiek afgesloten coaxkabel gehaald is. De kabel geeft je een vrijwel perfect lineaire conversie van frequentie naar faseverschil en de vermenigvuldiger maakt daar dan weer spanning van. Zo doet Revox het ook. Het is het mooiste principe dat je je maar wensen kunt, maar de meeste fabrikanten vinden het te duur/zwaar/groot.
Nu nog de redelijk complexe voeding.....
Re: FM tuner project
Ja spannend!
+32
+22
+15
_15
_22
+5
Ik heb een trafo met 4 losse wikkelingen van 15V en 9V dus dat lukt wel.
22V mag ongestabiliseerd zijn.
+32
+22
+15
_15
_22
+5
Ik heb een trafo met 4 losse wikkelingen van 15V en 9V dus dat lukt wel.
22V mag ongestabiliseerd zijn.
Re: FM tuner project
Mmmm, het lijkt me dat je met een handje 317/ 337's achter elkaar geschakeld wel een aardig eind komt ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: FM tuner project
Het lijkt wel een Revox!Mr Tube schreef:Ja spannend!
+32
+22
+15
_15
_22
+5
Ik heb een trafo met 4 losse wikkelingen van 15V en 9V dus dat lukt wel.
22V mag ongestabiliseerd zijn.
Re: FM tuner project
Leuk dat Philips project, ondertussen zijn er bij mij twee tuners in aanbouw. Een gebaseerd op de revox modules die ik de laatste tijd verzameld heb, en een buizen tuner met een drie kring HF deel en 4 traps MF en ook een buizen stereo decoder. Ook voor de laatste maak ik gebruik van gerecycled materiaal maar moet wel zelf het ontwerp maken (behalve het HF deel), zodra ik wat concreets heb zal ik wel wat plaatjes posten.
Re: FM tuner project
Ik gebruikte die philips altijd om mijn zender in te stellen zo kon je namelijk de piloots toon op de goede intensiteit instellen ik vergeleek dat altijd met één van de hilversumse zenders ook de stereo decoder was simpel werkte met 1 ic
zal volgend jaar daar ook wat scans van maken.
zal volgend jaar daar ook wat scans van maken.
Re: FM tuner project
Heeft iemand nog een datasheet van een SAA1057?
Ik zoek me een slag in de rondte op het www maar vind nog niets.
edit ehhh foutje van mijn kant....gevonden!
Ik zoek me een slag in de rondte op het www maar vind nog niets.
edit ehhh foutje van mijn kant....gevonden!
Re: FM tuner project
Deze denk ik
Edit je hebt hem al ik wou al zeggen even googlen en hij stand meteen voor mijn neus
Edit je hebt hem al ik wou al zeggen even googlen en hij stand meteen voor mijn neus
- Bijlagen
-
- SAA1057.pdf
- (90.04 KiB) 63 keer gedownload
Re: FM tuner project
Ja dat klopt als je de juiste zoekterm intikt, ik had per ongeluk 1059 ipv 1057 ingetikt en dan vind je niks, in elk geval bedankt voor de snelle reactie.nl3prc schreef:Deze denk ik
Edit je hebt hem al ik wou al zeggen even googlen en hij stand meteen voor mijn neus
