FM tuner project

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM tuner project

Bericht door ds23man »

Nog even en we worden weer geruimd... :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33827
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: FM tuner project

Bericht door Henkjan »

grensgevalletje, dit ging nog over tuners :mrgreen:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

Dan maar weer verder met het project:

Er is een plaat alu, een set printen voor het HF deel, een stukje MF en een Frequentie synthesizer print.
Dat ga ik komende tijd in elkaar zetten.

Nu eerst maar een voeding bouwen met 2x 15V, 32V en 5V voor de logica.

Blijft er over, de discriminator en de stereo decoder.

Hier heb ik al flink over na zitten denken en overweeg een PLL systeem op een MC1496, het gevoel leeft dat PLL verreweg het beste resultaat oplevert. Het bouwen van een 10,7MHz VCO is ook erg handig voor meet doeleinden.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

706 (2).pdf
(443.23 KiB) 276 keer gedownload
Hier nog wat leeswerk over het principe van een PLL systeem, de CA3089 wordt genoemd en dat zou heel mooi kunnen werken in combinatie met serie keramische filters.
Ik denk dan aan een ingangstrapje, twee keramische filters weer een versterkertrapje en dan nog een set keramische filters (4 in totaal) en dan de CA3089 erachter met VCO.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

Een detectie schakeling van Kenwood, volgens specs wordt er 0,01% vervorming gehaald. Bij de meeste tuners ligt deze tussen de 0,1 en 0,5%.
pll.~png.jpg
alleen het knutselen van de spoelen is wel een uitdaging denk ik, al denk ik dat je de waardes wel van het stukje van On semi kan aanhouden.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM tuner project

Bericht door ray5150 »

Hoe ga je de frequentie-uitlezing eigenlijk doen ?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

Met een Atmel controller en een display module, de methode van afstemmen met een synthesizer komt nog uitgebreid aan bod als ik het HF spul en de voeding klaar heb.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15174
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: FM tuner project

Bericht door Barry2001 »

Uitdagend project, erg gaaf. Ik denk dat met name selectiviteit een punt is waar de moeilijkheid zit. Ben je van plan het HF stuk op experimenteerprint (zo 1 met volledig koper) te bouwen of ga je printen etsen? Wat ook een idee kan zijn is de afzonderlijke modules, zoals het middenfrequent in van die hf doosjes te bouwen waar je ook in kunt solderen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

HF deel heb ik kant en klaar, staat in deze draad al vermeld.

Middenfrequent en stereodecoder ga ik wel zelf bouwen evenals de synthesizer en de bediening.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM tuner project

Bericht door ray5150 »

:foto: :lol:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

Vandaag bij Radio service Twenthe geweest, leuke zaak meet nog behoorlijk wat oude zooi, geen FM units gevonden daar wel wat andere leuke spulletjes. We nog een demodulator printje gescoord van Revox zodat ik nu de hele HF en MF lijn heb van de B760 inclusief stereo decoder.
Wellicht niet zo uitdagend maar er komt nog genoeg geknutsel bij met modificaties en wellicht het vervangen van bepaalde delen.
Er is in mijn beleving nog zat te verbeteren aan de B760.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: FM tuner project

Bericht door MarcelvdG »

Wat vervorming betreft: die wordt vooral bepaald door de demodulator en het middenfrequentfilter, en van dat laatste dan vooral de fasekarakteristiek. Die moet binnen een kanaal zo recht mogelijk wezen, terwijl je ondertussen wel een goede selectiviteit wilt.

Als demodulator kun je heel goed gebruik maken van een fasedetector (productdetector) die twee blokgolven staat te vermenigvuldigen, waarvan er een door een lange, karakteristiek afgesloten coaxkabel gehaald is. De kabel geeft je een vrijwel perfect lineaire conversie van frequentie naar faseverschil en de vermenigvuldiger maakt daar dan weer spanning van. Zo doet Revox het ook. Het is het mooiste principe dat je je maar wensen kunt, maar de meeste fabrikanten vinden het te duur/zwaar/groot.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

MarcelvdG schreef:
Wat vervorming betreft: die wordt vooral bepaald door de demodulator en het middenfrequentfilter, en van dat laatste dan vooral de fasekarakteristiek. Die moet binnen een kanaal zo recht mogelijk wezen, terwijl je ondertussen wel een goede selectiviteit wilt.

Als demodulator kun je heel goed gebruik maken van een fasedetector (productdetector) die twee blokgolven staat te vermenigvuldigen, waarvan er een door een lange, karakteristiek afgesloten coaxkabel gehaald is. De kabel geeft je een vrijwel perfect lineaire conversie van frequentie naar faseverschil en de vermenigvuldiger maakt daar dan weer spanning van. Zo doet Revox het ook. Het is het mooiste principe dat je je maar wensen kunt, maar de meeste fabrikanten vinden het te duur/zwaar/groot.
Dat gaat het inderdaad wel worden, de rol coax is er nu ook dus kan de zaak eens bij elkaar gaan bouwen.
Nu nog de redelijk complexe voeding.....
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM tuner project

Bericht door ray5150 »

Veel verschillende spanningen ?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

Ja spannend!

+32
+22
+15
_15
_22
+5

Ik heb een trafo met 4 losse wikkelingen van 15V en 9V dus dat lukt wel.
22V mag ongestabiliseerd zijn.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM tuner project

Bericht door ray5150 »

Mmmm, het lijkt me dat je met een handje 317/ 337's achter elkaar geschakeld wel een aardig eind komt ?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: FM tuner project

Bericht door ds23man »

Mr Tube schreef:
Ja spannend!

+32
+22
+15
_15
_22
+5

Ik heb een trafo met 4 losse wikkelingen van 15V en 9V dus dat lukt wel.
22V mag ongestabiliseerd zijn.
Het lijkt wel een Revox! :lol: :rofl:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: FM tuner project

Bericht door ray5150 »

Dat is toch het voorbeeld waar hij zich op baseert ? :mrgreen:
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: FM tuner project

Bericht door nl3prc »

t
Bijlagen
nl1320-1-6.JPG
nl1320-2-6.JPG
nl1320-3-6.JPG
nl1320-4-6.JPG
nl1320-5-6.JPG
nl1320-6-6.JPG
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

Leuk dat Philips project, ondertussen zijn er bij mij twee tuners in aanbouw. Een gebaseerd op de revox modules die ik de laatste tijd verzameld heb, en een buizen tuner met een drie kring HF deel en 4 traps MF en ook een buizen stereo decoder. Ook voor de laatste maak ik gebruik van gerecycled materiaal maar moet wel zelf het ontwerp maken (behalve het HF deel), zodra ik wat concreets heb zal ik wel wat plaatjes posten.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: FM tuner project

Bericht door nl3prc »

Ik gebruikte die philips altijd om mijn zender in te stellen zo kon je namelijk de piloots toon op de goede intensiteit instellen ik vergeleek dat altijd met één van de hilversumse zenders ook de stereo decoder was simpel werkte met 1 ic

zal volgend jaar daar ook wat scans van maken.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

Heeft iemand nog een datasheet van een SAA1057?
Ik zoek me een slag in de rondte op het www maar vind nog niets.

edit ehhh foutje van mijn kant....gevonden!
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: FM tuner project

Bericht door nl3prc »

Deze denk ik
Edit je hebt hem al ik wou al zeggen even googlen en hij stand meteen voor mijn neus
Bijlagen
SAA1057.pdf
(90.04 KiB) 63 keer gedownload
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: FM tuner project

Bericht door Mr Tube »

nl3prc schreef:
Deze denk ik
Edit je hebt hem al ik wou al zeggen even googlen en hij stand meteen voor mijn neus
Ja dat klopt als je de juiste zoekterm intikt, ik had per ongeluk 1059 ipv 1057 ingetikt en dan vind je niks, in elk geval bedankt voor de snelle reactie.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: FM tuner project

Bericht door nl3prc »

stereo decoder
Bijlagen
nl1303-1-4.jpg
nl1303-2-4.jpg
nl1303-3-4.jpg
nl1303-4-4.jpg
Plaats reactie