dynaudio 4 weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

het laag wordt gescheiden van de rest.
de mw150 gaat wel in dezelfde ruimte spelen als de md140 en de md330d
maar ik zoek er wel een setje 24 cm dyns bij en maak monitoren voor de 3 weg setjes.
die komen wel in gesloten te spelen van ik meen 15 liter voor de mw160 en 30 liter voor de mw170.
lonnebol
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 03 mei 2013, 22:29

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door lonnebol »

de mw15 of 15w75 is als mid laag zeer moeilijk te filteren met zijn 2 impendatie pieken

zie het dynaudio finale filter http://www.geocities.ws/CapeCanaveral/H ... audio.html


mvg
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door koifarm »

MW150 presteert het beste in 5 a 7 liter met 1 schuinwandtje achterin, verder gevuld met schapewol of twaronvezel.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

wat bedoel je met een schuine wand?
twarron en 6 liter was ik vanuit gegaan :D
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door koifarm »

Daarom de MW 150 niet lager als 225Hz laten spelen tot 2,3Khz. Eventueel voor het bovenste frequentie een correctie filter volgens spec blad. Maar dat hoeft niet. In een 4 weg zou ik hem niet hoger als 1200 a 1500 hz laten spelen.

http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MW150.pdf

hopelijk heb je iets aan de schets.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

die schuine wand is op zich geen probleem, maar welke theorie zit hierachter?
achterwaartse golven niet terug laten komen bij de speaker?
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door koifarm »

Ja zoiets, op deze manier zullen er veel minder staande golven ontstaan. Vooral in het gebied waar deze MW150 wordt ingezet maakt dat een hoorbaar verschil. Er zijn hier vast mensen die dat beter kunnen uitleggen.

Ik heb het met en zonder uitgeprobeerd, duidelijk meet en hoorbaar verschil.

Nog even over de 24cm woofer, 2x MW170 klinkt mooier en net zo diep als 1x24 cm.

Verder is het afstraal gedrag van de MW150 veel beter als van de MD140.
Als je de MD140 niet gebruikt dan het je met de X280 al een gedeelte van je passief filter in huis. Een goede combi zou dan een buizenversterker 8 a 20 watt voor mid/hoog passief gefilterd zijn. Voor het laag 1 of 2 x MW170 actief met hypex UCD en actief naar mid/hoog.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

het wordt tijd om eens wat foto,s te delen
Bijlagen
hier heb ik even wat hout gehaald.<br />dit worden de front en back panelen.<br />de rest stukjes worden als bracing gebruikt.
hier heb ik even wat hout gehaald.
dit worden de front en back panelen.
de rest stukjes worden als bracing gebruikt.
ietwat overdreven voor de stevigheid maar goed, ik wilde dit keer iets bijzonders.
ietwat overdreven voor de stevigheid maar goed, ik wilde dit keer iets bijzonders.
hier wat van de dynaudio spulletjes, er staat ook morel bij en dat is voor in de auto.
hier wat van de dynaudio spulletjes, er staat ook morel bij en dat is voor in de auto.
de 2 x 10 watt single ended ampje die helaas niet hard genoeg kan.<br />ik wil nog even hiermee experimenteren met andere bronnen en speakers ed. uiteindelijk wordt deze vervangen door eentje die beter bij de nieuwe dyn speakers passen. zal wel iets met 4 x kt88 worden oid.
de 2 x 10 watt single ended ampje die helaas niet hard genoeg kan.
ik wil nog even hiermee experimenteren met andere bronnen en speakers ed. uiteindelijk wordt deze vervangen door eentje die beter bij de nieuwe dyn speakers passen. zal wel iets met 4 x kt88 worden oid.
dit zijn de huidige dynaudio zuiltjes.<br />ik wilde de hoeken nog afronden en bijwerken, maar het bijwerken is er nooit van gekomen.<br />de tweeter, mid en straks de mw150 zijn bijna allemaal even groot. <br />de faceplaat van de tweeter is nieuw en naar origineel weer nagemaakt aangezien het originele afgedraaid was om in de auto te gebruiken.
dit zijn de huidige dynaudio zuiltjes.
ik wilde de hoeken nog afronden en bijwerken, maar het bijwerken is er nooit van gekomen.
de tweeter, mid en straks de mw150 zijn bijna allemaal even groot.
de faceplaat van de tweeter is nieuw en naar origineel weer nagemaakt aangezien het originele afgedraaid was om in de auto te gebruiken.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

http://www.gattiweb.com/images/dynaudio ... t_data.pdf

zijn deze nog aan te raden met die 24 cm?
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door fritzie »

kijk hier even staan genoeg ontwerpen van dynaudio

http://www.geocities.ws/CapeCanaveral/H ... audio.html


mvg bert
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door fritzie »

Nog even over de 24cm woofer, 2x MW170 klinkt mooier en net zo diep als 1x24 cm
echter dan heb je er wel 2 van 8 ohm nodig

de mw 170 is 4 ohm

of 2 van 4 ohm parallel alhoewel je dan de mid en high erg moet knijpen
zonde voor de esotar die is er juist voor gemaakt om volluit te gaan

mvg bert
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door richard »

Nooit overwogen om voor het laag Focal te kiezen? Ooit was dit het beste van twee werelden; Dynaudio hoog en Focal laag.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

de md330d en de md140 zijn allebei ook 8 ohm.
wel overwogen, maar behalve c-quence lijken de conussen er niets op.
dus volledig dynaudio, dan kan ik ook gewoon zoeken naar een dynaudio logo ed.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door fritzie »

of een stabiele en een mini myrage maken

http://blog.udn.com/gustavq/1413336

mvg bert
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door Bertje »

dubber schreef:
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio ... t_data.pdf

zijn deze nog aan te raden met die 24 cm?
Heerlijk zo'n orienterende fase...kan nog alle kanten op zolang het Dynaudio is :lol:
Variovent kan je doen (aperiodisch gedempte kast), maar je zou eerst eens kunnen kijken hoeveel liters een gepoorte of gesloten oplevert aan laag. En hoe groot de behuizing maximaal mag gaan worden (of is WAF nvt?).
Of je kan nog kijken naar een ander merk voor de woofer, Tymphany, SB Acoustics, Seas etc. maken ook veel moois. Maar een volledige Dynaudio bezetting is ook wel weer wat... :kwijl:
2x MW170 in serie is ook 8 ohm.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

2 x een mw170 in serie is ook 8 ohm net als de mid en de tweet.
alleen de mw150 is dan nog 4 ohm, maar daar is ook vast een 15 cm variant in 8 ohm voor.
maar goed de 4 ohm versie kan evengoed voldoen met een passief filter neem ik aan.

edit, robs reactie niet gelezen.
het wordt gewoon volledig dynaudio waarbij de tweeter de 100 procent vaste waarde is.
de mw150 en md140 heb ik maar mocht het echt aan te bevelen zijn om voor de 15 cm conus mid ook een 8 ohm versie
op te zoeken dan ga ik dat gewoon doen.
de merantie panelen zijn 126.4 x 25 cm waarbij de diepte de liters bepaald maar veel meer als 75 a 80 liter is niet wenselijk.
dat voor zo ver de WAFactor.
voor de 24 cm heb ik wat hengeltjes uitstaan en de ervaring leert dat vroeg of laat je beet krijgt, tenzij het echt zeldzaam is zoals de md560d.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door koifarm »

Een kruizing tussen confidence en gemini.

2 x MW170
2 x MW150
1 x md330

Het mooie hout gebruiken voor de front panelen in confidence stijl. :rock:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door Bertje »

Ook de 24W100 bekeken, kan al in 40L gepoort. Met 2xMW170 kom je richting de 80-100L netto uit en dat wordt wat te groot als de rest er nog bijkomt. Dus 24W100 doen.. :wink:
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

nu nog een setje vinden.
de 24w75 zijn alleen voor gesloten gemaakt en ook beduidend minder belastbaar.
heeft het voor het filter nog zin om de mw150 in 4 ohm te vervangen voor een 15 of 17W75 in 8 ohm?
als dat van belang is dan moet het dus ook geen mw180 worden.
ik las dat dynaudio zelf een 6db filter adviseert (eerste order?)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door richard »

dubber schreef:
ik las dat dynaudio zelf een 6db filter adviseert (eerste order?)
De oude Dynaudio-ontwerpen hadden bijna altijd een 6 dB filter, dan wel met een fysieke of elektronische offset van de tweeter en impedantiecorrectie waardoor het filter toch nog vrij complex werd.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

even weer een update.
ik heb inmiddels wat dynaudio spullen verkocht.
ook iets aangeschaft namelijk een setje in nieuwstaat 24w100.
dus het wordt dan:
MD330D voor het hoog.
MD140 (eerste versie) voor het mid.
24W100 voor het laag.

het wordt actief of een externe filter.
alleen als ik nog een MD560D tegenkom voor een normale prijs dan komt die in de plaats voor de MD140.
bij nader inzien wordt het dus geen 4 weg maar gewoon ouderwets 3 weg.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door fritzie »

al vorderingen hier ?

bert
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

de md140 is vervangen door een 15w75
voor en achterkant is er wel, maar er komt een keukenverbouwing tussendoor.
het wordt een extern filter.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door fritzie »

Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door Bertje »

Ik hoop alleen niet dat ze ook crossen zoals de specs laten zien 2kHz en 3,2kHz...zal wel 200Hz HP voor de mid moeten zijn. Klaas succes met verbouwen..
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”