dynaudio 4 weg systeem
Moderator: Beheerdersteam
Re: dynaudio 4 weg systeem
het laag wordt gescheiden van de rest.
de mw150 gaat wel in dezelfde ruimte spelen als de md140 en de md330d
maar ik zoek er wel een setje 24 cm dyns bij en maak monitoren voor de 3 weg setjes.
die komen wel in gesloten te spelen van ik meen 15 liter voor de mw160 en 30 liter voor de mw170.
de mw150 gaat wel in dezelfde ruimte spelen als de md140 en de md330d
maar ik zoek er wel een setje 24 cm dyns bij en maak monitoren voor de 3 weg setjes.
die komen wel in gesloten te spelen van ik meen 15 liter voor de mw160 en 30 liter voor de mw170.
Re: dynaudio 4 weg systeem
de mw15 of 15w75 is als mid laag zeer moeilijk te filteren met zijn 2 impendatie pieken
zie het dynaudio finale filter http://www.geocities.ws/CapeCanaveral/H ... audio.html
mvg
zie het dynaudio finale filter http://www.geocities.ws/CapeCanaveral/H ... audio.html
mvg
Re: dynaudio 4 weg systeem
MW150 presteert het beste in 5 a 7 liter met 1 schuinwandtje achterin, verder gevuld met schapewol of twaronvezel.
Re: dynaudio 4 weg systeem
wat bedoel je met een schuine wand?
twarron en 6 liter was ik vanuit gegaan
twarron en 6 liter was ik vanuit gegaan
Re: dynaudio 4 weg systeem
Daarom de MW 150 niet lager als 225Hz laten spelen tot 2,3Khz. Eventueel voor het bovenste frequentie een correctie filter volgens spec blad. Maar dat hoeft niet. In een 4 weg zou ik hem niet hoger als 1200 a 1500 hz laten spelen.
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MW150.pdf
hopelijk heb je iets aan de schets.
http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MW150.pdf
hopelijk heb je iets aan de schets.
Re: dynaudio 4 weg systeem
die schuine wand is op zich geen probleem, maar welke theorie zit hierachter?
achterwaartse golven niet terug laten komen bij de speaker?
achterwaartse golven niet terug laten komen bij de speaker?
Re: dynaudio 4 weg systeem
Ja zoiets, op deze manier zullen er veel minder staande golven ontstaan. Vooral in het gebied waar deze MW150 wordt ingezet maakt dat een hoorbaar verschil. Er zijn hier vast mensen die dat beter kunnen uitleggen.
Ik heb het met en zonder uitgeprobeerd, duidelijk meet en hoorbaar verschil.
Nog even over de 24cm woofer, 2x MW170 klinkt mooier en net zo diep als 1x24 cm.
Verder is het afstraal gedrag van de MW150 veel beter als van de MD140.
Als je de MD140 niet gebruikt dan het je met de X280 al een gedeelte van je passief filter in huis. Een goede combi zou dan een buizenversterker 8 a 20 watt voor mid/hoog passief gefilterd zijn. Voor het laag 1 of 2 x MW170 actief met hypex UCD en actief naar mid/hoog.
Ik heb het met en zonder uitgeprobeerd, duidelijk meet en hoorbaar verschil.
Nog even over de 24cm woofer, 2x MW170 klinkt mooier en net zo diep als 1x24 cm.
Verder is het afstraal gedrag van de MW150 veel beter als van de MD140.
Als je de MD140 niet gebruikt dan het je met de X280 al een gedeelte van je passief filter in huis. Een goede combi zou dan een buizenversterker 8 a 20 watt voor mid/hoog passief gefilterd zijn. Voor het laag 1 of 2 x MW170 actief met hypex UCD en actief naar mid/hoog.
Re: dynaudio 4 weg systeem
het wordt tijd om eens wat foto,s te delen
- Bijlagen
-
- dit zijn de huidige dynaudio zuiltjes.
ik wilde de hoeken nog afronden en bijwerken, maar het bijwerken is er nooit van gekomen.
de tweeter, mid en straks de mw150 zijn bijna allemaal even groot.
de faceplaat van de tweeter is nieuw en naar origineel weer nagemaakt aangezien het originele afgedraaid was om in de auto te gebruiken.
Re: dynaudio 4 weg systeem
kijk hier even staan genoeg ontwerpen van dynaudio
http://www.geocities.ws/CapeCanaveral/H ... audio.html
mvg bert
http://www.geocities.ws/CapeCanaveral/H ... audio.html
mvg bert
Re: dynaudio 4 weg systeem
echter dan heb je er wel 2 van 8 ohm nodigNog even over de 24cm woofer, 2x MW170 klinkt mooier en net zo diep als 1x24 cm
de mw 170 is 4 ohm
of 2 van 4 ohm parallel alhoewel je dan de mid en high erg moet knijpen
zonde voor de esotar die is er juist voor gemaakt om volluit te gaan
mvg bert
Re: dynaudio 4 weg systeem
Nooit overwogen om voor het laag Focal te kiezen? Ooit was dit het beste van twee werelden; Dynaudio hoog en Focal laag.
Re: dynaudio 4 weg systeem
de md330d en de md140 zijn allebei ook 8 ohm.
wel overwogen, maar behalve c-quence lijken de conussen er niets op.
dus volledig dynaudio, dan kan ik ook gewoon zoeken naar een dynaudio logo ed.
wel overwogen, maar behalve c-quence lijken de conussen er niets op.
dus volledig dynaudio, dan kan ik ook gewoon zoeken naar een dynaudio logo ed.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: dynaudio 4 weg systeem
Heerlijk zo'n orienterende fase...kan nog alle kanten op zolang het Dynaudio isdubber schreef:
Variovent kan je doen (aperiodisch gedempte kast), maar je zou eerst eens kunnen kijken hoeveel liters een gepoorte of gesloten oplevert aan laag. En hoe groot de behuizing maximaal mag gaan worden (of is WAF nvt?).
Of je kan nog kijken naar een ander merk voor de woofer, Tymphany, SB Acoustics, Seas etc. maken ook veel moois. Maar een volledige Dynaudio bezetting is ook wel weer wat...
2x MW170 in serie is ook 8 ohm.
Re: dynaudio 4 weg systeem
2 x een mw170 in serie is ook 8 ohm net als de mid en de tweet.
alleen de mw150 is dan nog 4 ohm, maar daar is ook vast een 15 cm variant in 8 ohm voor.
maar goed de 4 ohm versie kan evengoed voldoen met een passief filter neem ik aan.
edit, robs reactie niet gelezen.
het wordt gewoon volledig dynaudio waarbij de tweeter de 100 procent vaste waarde is.
de mw150 en md140 heb ik maar mocht het echt aan te bevelen zijn om voor de 15 cm conus mid ook een 8 ohm versie
op te zoeken dan ga ik dat gewoon doen.
de merantie panelen zijn 126.4 x 25 cm waarbij de diepte de liters bepaald maar veel meer als 75 a 80 liter is niet wenselijk.
dat voor zo ver de WAFactor.
voor de 24 cm heb ik wat hengeltjes uitstaan en de ervaring leert dat vroeg of laat je beet krijgt, tenzij het echt zeldzaam is zoals de md560d.
alleen de mw150 is dan nog 4 ohm, maar daar is ook vast een 15 cm variant in 8 ohm voor.
maar goed de 4 ohm versie kan evengoed voldoen met een passief filter neem ik aan.
edit, robs reactie niet gelezen.
het wordt gewoon volledig dynaudio waarbij de tweeter de 100 procent vaste waarde is.
de mw150 en md140 heb ik maar mocht het echt aan te bevelen zijn om voor de 15 cm conus mid ook een 8 ohm versie
op te zoeken dan ga ik dat gewoon doen.
de merantie panelen zijn 126.4 x 25 cm waarbij de diepte de liters bepaald maar veel meer als 75 a 80 liter is niet wenselijk.
dat voor zo ver de WAFactor.
voor de 24 cm heb ik wat hengeltjes uitstaan en de ervaring leert dat vroeg of laat je beet krijgt, tenzij het echt zeldzaam is zoals de md560d.
Re: dynaudio 4 weg systeem
Een kruizing tussen confidence en gemini.
2 x MW170
2 x MW150
1 x md330
Het mooie hout gebruiken voor de front panelen in confidence stijl.
2 x MW170
2 x MW150
1 x md330
Het mooie hout gebruiken voor de front panelen in confidence stijl.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: dynaudio 4 weg systeem
Ook de 24W100 bekeken, kan al in 40L gepoort. Met 2xMW170 kom je richting de 80-100L netto uit en dat wordt wat te groot als de rest er nog bijkomt. Dus 24W100 doen.. 
Re: dynaudio 4 weg systeem
nu nog een setje vinden.
de 24w75 zijn alleen voor gesloten gemaakt en ook beduidend minder belastbaar.
heeft het voor het filter nog zin om de mw150 in 4 ohm te vervangen voor een 15 of 17W75 in 8 ohm?
als dat van belang is dan moet het dus ook geen mw180 worden.
ik las dat dynaudio zelf een 6db filter adviseert (eerste order?)
de 24w75 zijn alleen voor gesloten gemaakt en ook beduidend minder belastbaar.
heeft het voor het filter nog zin om de mw150 in 4 ohm te vervangen voor een 15 of 17W75 in 8 ohm?
als dat van belang is dan moet het dus ook geen mw180 worden.
ik las dat dynaudio zelf een 6db filter adviseert (eerste order?)
Re: dynaudio 4 weg systeem
De oude Dynaudio-ontwerpen hadden bijna altijd een 6 dB filter, dan wel met een fysieke of elektronische offset van de tweeter en impedantiecorrectie waardoor het filter toch nog vrij complex werd.dubber schreef:ik las dat dynaudio zelf een 6db filter adviseert (eerste order?)
Re: dynaudio 4 weg systeem
even weer een update.
ik heb inmiddels wat dynaudio spullen verkocht.
ook iets aangeschaft namelijk een setje in nieuwstaat 24w100.
dus het wordt dan:
MD330D voor het hoog.
MD140 (eerste versie) voor het mid.
24W100 voor het laag.
het wordt actief of een externe filter.
alleen als ik nog een MD560D tegenkom voor een normale prijs dan komt die in de plaats voor de MD140.
bij nader inzien wordt het dus geen 4 weg maar gewoon ouderwets 3 weg.
ik heb inmiddels wat dynaudio spullen verkocht.
ook iets aangeschaft namelijk een setje in nieuwstaat 24w100.
dus het wordt dan:
MD330D voor het hoog.
MD140 (eerste versie) voor het mid.
24W100 voor het laag.
het wordt actief of een externe filter.
alleen als ik nog een MD560D tegenkom voor een normale prijs dan komt die in de plaats voor de MD140.
bij nader inzien wordt het dus geen 4 weg maar gewoon ouderwets 3 weg.
Re: dynaudio 4 weg systeem
de md140 is vervangen door een 15w75
voor en achterkant is er wel, maar er komt een keukenverbouwing tussendoor.
het wordt een extern filter.
voor en achterkant is er wel, maar er komt een keukenverbouwing tussendoor.
het wordt een extern filter.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: dynaudio 4 weg systeem
Ik hoop alleen niet dat ze ook crossen zoals de specs laten zien 2kHz en 3,2kHz...zal wel 200Hz HP voor de mid moeten zijn. Klaas succes met verbouwen..
