dynaudio 4 weg systeem

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

na wat omzwervingen, is er uiteindelijk een keuze gemaakt om een 4 weg passief systeem te maken.
ik heb vaker kistjes in elkaar gezet maar dat was meestal voor de auto sub.
momenteel heb ik dynaudio 3 weg zuiltjes met de md330d esotar tweeter, md140 dome mid en mw160 laag.
dit gaat een wat grotere kast worden.
de MD330D en de MD140 blijven behouden maar daaronder komt nog een MW150 en als laag een MW170.
kasten worden 80 liter en de MW170 speelt dan in een gepoorte kast.
hiermee hoop ik geen sub meer nodig te hebben.
het filter heb ik weinig kaas van gegeten en daar zou ik graag meer over willen leren met dit systeem om een
goed, degelijk, zeer goed klinkend setje te hebben zonder dat het meteen de hoofdprijs moet kosten.
het plan was om zodra de kasten klaar zijn, de speakers afzonderlijk te laten meten en dat als basis gebruiken.
de kasten worden aan de voor en achterkant voorzien van een dikke merantie plaat en de rest wordt 22 mm mdf.
dit voor een beetje contrast en een degelijke faceplaat voor de speakers om zich af te zetten.
de bedoeling is dat de laag intern afgescheiden worden van de mid/laag/mid en tweet.
verder zal ik regelmatig wat vragen hebben omtrent de bouw, etc hebben.
ik wil ook wat extra aandacht besteden aan de schroeven, dus geen gewone schroeven maar inslagmoeren met inbusboutjes ed.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door fritzie »

is 80 liter niet een beetje errug groot

mw 160 hoeft slechts 15,6 liter http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MW160.pdf

de mw 170 18 liter http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MW170.pdf


mvg bert
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door bas focal m180 »

dubber schreef:
na wat omzwervingen, is er uiteindelijk een keuze gemaakt om een 4 weg passief systeem te maken.
ik heb vaker kistjes in elkaar gezet maar dat was meestal voor de auto sub.
momenteel heb ik dynaudio 3 weg zuiltjes met de md330d esotar tweeter, md140 dome mid en mw160 laag.
dit gaat een wat grotere kast worden.
de MD330D en de MD140 blijven behouden maar daaronder komt nog een MW150 en als laag een MW170.
kasten worden 80 liter en de MW170 speelt dan in een gepoorte kast.
hiermee hoop ik geen sub meer nodig te hebben.
het filter heb ik weinig kaas van gegeten en daar zou ik graag meer over willen leren met dit systeem om een
goed, degelijk, zeer goed klinkend setje te hebben zonder dat het meteen de hoofdprijs moet kosten.
het plan was om zodra de kasten klaar zijn, de speakers afzonderlijk te laten meten en dat als basis gebruiken.
de kasten worden aan de voor en achterkant voorzien van een dikke merantie plaat en de rest wordt 22 mm mdf.
dit voor een beetje contrast en een degelijke faceplaat voor de speakers om zich af te zetten.
de bedoeling is dat de laag intern afgescheiden worden van de mid/laag/mid en tweet.
verder zal ik regelmatig wat vragen hebben omtrent de bouw, etc hebben.
ik wil ook wat extra aandacht besteden aan de schroeven, dus geen gewone schroeven maar inslagmoeren met inbusboutjes ed.
Even een paar vragen voor je begint .

Hoe kom je aan 80 liter ?
waarom een 4-weg ? , met een 17cm woofertje ?
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

volgens winisd geeft de MW170 (dat is een 20 cm laag) in een 75 liter met een poortje van 10 x 25.3 een heel leuk grafiekje.
dus vandaar de 80 liter.
de MW150 is meer een 12 cm midje.
de toegevoegde waarde was dat de dome mid wat hoger kon spelen en de 20 cm eerder afgekapt kan worden.
zeg tot 200 hz oid.
zit elke unit ruim buiten zijn fs te spelen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door rikpost »

Gaaf om weer iets van dynaudio te zien ,word toch wel schaars sinds deze units niet meer verkrijgbaar zijn.
Ik denk ook dat je met jouw set up een prima resultaat kan halen.
Laats nog een C2 gehoord die heeft dan wel twee 17 centimeters maar het laag komt er voor een br systeem toch wel akelig strak uit.
En tja de esotar tweeter ,ik gebruik hem zelf ook :goedzo:
Maar mocht je de mw 170 nog niet hebben zou ik voor een maatje groter gaan en dan gesloten.
Is voor de zelfbouwer wat makkelijker.
Je kunt het laag dan nog aktief maken met hypex dat geeft je wat meer mogenlijkheden met het inregelen t.o.plaatsing enz.
Je kunt ook kiezen voor een gedeeltelijk bestaand filter van eerdere dynaudio ontwerpen .
En dat combineren met de hypex .
Een compleet analoog filter voor een vierweg lijkt mij lastig .
Dat is in ieder geval de reden waarom ik voor dsp gekozen heb.
Als je er geen kaas van gegeten hebt is een twee weg al een uitdaging.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

ik heb jouw topic ook doorgelezen en ik houd mezelf inderdaad wat op de hals met een 4 weg passief filter.
ik zal mijn keuze even verduidelijken.
- ik was in de veronderstelling dat een buizenampje rommelig in het laag zou zijn.
nu ik een buizenampje heb en op de huidige dyn zuiltjes heb spelen, alsook op de tannoy en een setje breedbanders in een backloaded hoorn oid
gehoord heb ben ik tot de conclusie dat het laag erg aangenaam klinkt. snaarstrak en ruimtelijk en diep.
dus bij voorkeur door de buizen aangedreven.
- in buizen heb je meestal slechts 2 kanalen, en om er nu 4 van neer te zetten of met hypex oid te gaan werken waarbij ik ook nog voor een actieve crossover moet gaan zorgen zag ik wat minder zitten.
voor in de auto is dit geen probleem maar thuis is dat wat anders.

blijft over een complexe filter, wat me ook meteen het lastigste lijkt aangezien ik daar weinig tot geen kaas van gegeten heb.
de filters in een los kastje ipv in de speaker ingebouwd is misschien makkelijker?
verder heeft dynaudio zelf natuurlijk ook wel 4 weg systemen waar we wat inspiratie uit kunnen halen.

over de uiteindelijke versterker, dit zal een buizenbakje worden maar die zoek ik er pas bij als de zuiltjes klaar en getest zijn.
er zal in ieder geval meer vermogen moeten komen als de 2 x 10 watt nu,
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door markbakk »

Denk dat het goed is om ook de belastbaarheid / max SPL na te kijken. Die 17cm gaat het in zo'n grote kast best zwaar krijgen.
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MW170.pdf

de naam van de unit is wat verwarrend maar MW170 is dus een 20 cm laag, deze wordt ondersteund door de MW150:

http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MW150.pdf

dan de md140 (dit zijn wel de specs van de 2e versie die iets kleiner is)

http://www.gattiweb.com/images/dynaudio/MD140_2.pdf

en dan de MD330D

http://www.dynaudio.com/images/auto/mob ... MD330D.pdf

de belastbaarheid van de 20 cm in deze kast is iets van 50 a 60 watt voordat ie theoretisch tegen zijn xmax aan komt,
dus niet tegen zijn xmech.
als dat niet voldoende is dan zal ik daar nog naar kijken.
-3db punt zat hiermee wel op een 29 hz waarbij je dus geen sub meer nodig hebt denk ik.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door koifarm »

Ik heb 7 jaar naar een combinatie van MW170/MW150/D260 geluisterd in een gesloten behuizing. Het beste wat ik ooit heb gehad. MW170 speelde in 34 liter, MW150 in 7 liter. Overgang frequenties 225HZ en 2,3 KHz. Alleen alles actief gefilterd met behringer DCX2496 en 6x UCD180, met een ecc99 buizen voorversterker.
Dynaudio klinkt aktief veel beter als passief, net als in de auto.

Ronny
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door markbakk »

Ik denk nog wat: heb je de Xmax piek-piek ingevuld waar je de Xmax one way ( de helft) moet invullen?
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door rikpost »

dubber schreef:
ik heb jouw topic ook doorgelezen en ik houd mezelf inderdaad wat op de hals met een 4 weg passief filter.
ik zal mijn keuze even verduidelijken.
- ik was in de veronderstelling dat een buizenampje rommelig in het laag zou zijn.
nu ik een buizenampje heb en op de huidige dyn zuiltjes heb spelen, alsook op de tannoy en een setje breedbanders in een backloaded hoorn oid
gehoord heb ben ik tot de conclusie dat het laag erg aangenaam klinkt. snaarstrak en ruimtelijk en diep.
dus bij voorkeur door de buizen aangedreven.
- in buizen heb je meestal slechts 2 kanalen, en om er nu 4 van neer te zetten of met hypex oid te gaan werken waarbij ik ook nog voor een actieve crossover moet gaan zorgen zag ik wat minder zitten.
voor in de auto is dit geen probleem maar thuis is dat wat anders.

blijft over een complexe filter, wat me ook meteen het lastigste lijkt aangezien ik daar weinig tot geen kaas van gegeten heb.
de filters in een los kastje ipv in de speaker ingebouwd is misschien makkelijker?
verder heeft dynaudio zelf natuurlijk ook wel 4 weg systemen waar we wat inspiratie uit kunnen halen.

over de uiteindelijke versterker, dit zal een buizenbakje worden maar die zoek ik er pas bij als de zuiltjes klaar en getest zijn.
er zal in ieder geval meer vermogen moeten komen als de 2 x 10 watt nu,
Okey het is jouw droom ,en dromen moet je nastreven .
Doe ik ook :mrgreen:
Ik ga het volgen ,ik zou je graag helpen met het filter maar ik heb er ook te weinig verstand van helaas :oops:
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door Bertje »

Mooi project... 8)
Ik heb die MW170 door de molen gehaald en als je 'm voor het echte laag wilt gaan inzetten dan is 80L wel erg groot inderdaad, ik kom uit op 50L netto, afgestemd op 35Hz, wat ook al behoorlijk laag is (gezien Fs 41Hz). Poortje wat daarbij hoort 7cm diameter, lengte 13cm. De belastbaarheid is dan nog redelijk, denk dat je dan nog wel genoeg vermogen er op los kan laten voor huiskamergebruik.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
Denk dat het goed is om ook de belastbaarheid / max SPL na te kijken. Die 17cm gaat het in zo'n grote kast best zwaar krijgen.
precies , een driver met 180cm2 x-max 4,5mm one way .

Voor een 2-weg heel normaal , een 3-weg met een mid dome zeer zeker niet verkeerd .

Maar als 4-weg in mijn ogen echt de verkeerde keus .
De nadelen zijn veel groter als de voordelen , de voordelen van een 4-weg zie ik niet met 180cm2 drivertje .

Alle 4-weg speakers hebben een grote laagweergever , een drivertje voor kickbas-mid , een mid en een tweet .
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

met deze spullen ga ik het doen.
ik kan wel op zoek gaan naar een MW180 (24 cm) maar die heb ik nog nooit te koop zien staan.
en de MW190 heeft belachelijk veel liters nodig.
mocht iemand een setje hebben liggen en willen ruilen, dan houdt ik me aanbevolen O:)
nog een overweging is dat de huidige 17 cm (mw160 in 20 liter gepoort) ook al veel laag produceert.
de grafieken van bertje zien er inderdaad ook erg netjes uit, en dat gaat hem dus ook worden
de speakers worden dus iets minder diep.

ik zou denk ik wel de filters extern willen houden om de mogelijkheid tot actief in de toekomst open te houden.
alleen even kijken hoe die terminal er dan uit moet zien, 2 x een dubbele ziet er ook niet uit en bovendien goedkoop plastiek.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door fritzie »

Hoi

Als ik jouw was zocht ik idd een mw180 of 24w100 0f 24w100xl

Zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=8816

Als je zoekt naar de pro serie zijn deze woofers nog wel los te verkrijgen 24w100 da

http://www.ebay.com/itm/New-NIB-Dynaudi ... 1e7a7e6868

http://www.proaudiosolutions.com/DYN-au ... /87581.htm

http://www.prolyd.no/Avdelinger/nyheter ... 03800.aspx

Daar is best was leuks mee te bouwen :lol:

mvg bert
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

er schiet me ineens iets te binnen.
bij deze oplossing heb ik wel ineens 2 x een 3 weg setje speakers over.
eentje met de mw160 en eentje met de mw170 laag.
hiervan wilde ik dan monitor speakers maken, simpel omdat ik ze heb.
dat is wel interessant.

aangezien het toch een langlopend project wordt kan ik de zoektocht naar die 24 cm dyn best uitstellen.
de 3 genoemde zijn alle type,s 24 cm hiermee?

best grappig hoe het ene probleem het andere oplost.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door fritzie »

ter inspiratie http://www.silverlineaudio.com/main/ind ... &Itemid=61

en je mag eens komen luisteren hoor of er genoeg laag uitkomt :shock:


mvg bert
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

deze is gesloten systeem?
even luisteren betekend een halve dag in de auto zitten.
maar zeker het overwegen waard.
dank je.

bijna dezelfde units:
http://kandsaudio.com/page008.html

wel de vermaarde en zeldzame MD560D midjes.
Laatst gewijzigd door dubber op wo 23 okt 2013, 18:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door fritzie »

Hoi deze heb ik http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=15&t=8816

nog steeds niet helemaal afgewerkt :oops: maar spelen al wel een aardig tijdje
het filter is trouwens uit gevoerd met impendantie correctie dus buizen vriendelijk


de 24w100 xl da is uitgevoerd met een grotere magneet en een lagere qts en niet onbelangrijk een rubber surround ipv een foam versie

mvg bert
Gebruikersavatar
fritzie
Berichten: 255
Lid geworden op: wo 26 nov 2008, 21:06
Locatie: Sint-Willebrord

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door fritzie »

even luisteren betekend een halve dag in de auto zitten
je mag tegenwoordig 120 op de snelweg hoor :rofl: :rofl: :rofl:

enne je hoeft ook niet meteen weg hoor er gebeuren hier geen "schokkende dingen"

tis hier redelijk veilig :sure:

mvg bert
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

ik kom uit groningen en na drenthe begint de ellende toch?
of zijn er meer dan 3 provincies? :lol:
maar goed, ik heb jaren in rotterdam gewoond en dan is brabant een eitje hahaha

ontopic:
dat ziet er goed uit inderdaad
mijn baffle is van 38 mm merantie dus al die facetten erin lijkt me erg lastig.
er is natuurlijk wel iets mee te schaven, af te ronden, oid maar niet zo gek veel.
Gebruikersavatar
Bertje
Ook commercieel actief
Berichten: 1311
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
Locatie: Lunteren
Contacteer:

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door Bertje »

Of dit http://link.marktplaats.nl/706043042 of 2x MW170 in serie. Wordt allebei wel groot...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door ds23man »

Bertje schreef:
Of dit http://link.marktplaats.nl/706043042. Wordt allebei wel groot...
NOS met gerefoamde randen??????????? Moet toch niet gekker worden!

Had trouwens 4 van die dingen per kant in mijn studiomonitors. :D
dubber
Berichten: 81
Lid geworden op: za 27 dec 2008, 16:15
Locatie: veendam

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door dubber »

de merantie panelen kan ik vrijdag ophalen.
deze zijn 25 cm breed en 126.4 cm hoog.
intern is dat 122 hoog wat weer neerkomt op een paneel breedte.
dit is gezaagd en geschaafd uit een paneel van 30 cm breed.
het reststukje is op 122 cm gezaagd wat ik als interne versteviging wil gebruiken.
bij 22 mm mdf is dat wat makkelijker zagen met 1 zaagsnede.
de mw190 zou dan al op de zijkant moeten wat volgens mij alleen werkt als je die erg laag filtert.
breedte x hoogte intern is 25.132 in decimalen.
diepte van 10 cm is dus 25 liter, diepte van 30 cm intern is dus 75.4 liter,
in die orde van grote moeten we dus denken.
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: dynaudio 4 weg systeem

Bericht door koifarm »

Speelt de mw170 in de zelfde ruimte als de rest?

Ik hoop het niet.

MW170 wil prima voor het laag, al dan niet met baspoort.
Duidelijk hoorbaar verschil tussen met of zonder baspoort. Met baspoort, iets lager door lopend frequentie bereik ten koste van controle. In gesloten behuizing met twee dwars verstevigingen, bitumen plaat aan de wand en half gevuld met watten in 34liter. Super controle en zeer precies, loopt misschien 3 a 5 hz minder laag als met poort.

Ik zou de MD140 weglaten, de ster is hier de MW150.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”