Ach, je maakt het zo moeilijk als je zelf wilt.
Afspelen kan ik via een afspeellijst die ik via een pc sneller kan samenstellen dan ...
Tja, dat is een manier van werken. Maar waarom zou je via een afspeellijst werken? Heb je een radiostation of altijd feest? Weet jij altijd 3 uur van tevoren waar je zin in hebt om naar te luisteren?
Vroeger werkte ik met (of nog vóór) Foobar met een verkennervenster en smeet de folder er in die ik wou luisteren. Maar de database van Foobar werkt zo goed dat je alles zo kunt vinden en je mag het zelf weten hoe je je virtuele platenkast indeelt. Dat zul je immers toch een keer moeten doen.
Als je wilt maak je 50 playlists maar je kunt ook 1 vullen via de db. Alles draait om de interface en hoe jij het zelf wilt maar als je het wiel opnieuw wilt uitvinden dan moet je een hoop zelf doen.
Ik zou ook idd een networkdrive kunnen mounten maar dat doe ik dus bewust niet. Ik heb alle 1800 albums op een 1TB ext 2.5" HD (ter grootte van een pakje sigaretten) waaronder veel 24/96 en hij is ongeveer halfvol.
Een OS op een laptop heeft ook onderhoud nodig wat ingeval van Win b.v. steeds om opdates zeurt.
Dat is nou net het mooie: als ik
niet aan internet zit kan er niks mee gebeuren. Een AV is misschien voor je gemoedsrust maar in feite overbodig. Dus geen scan die om 18u ineens begint te ratelen. Updates zet je lekker uit dat geeft toch alleen maar gezeur. Die updates zijn in feite hacks van MS (het is al eerder voorgekomen dat door een 'noodzakelijke' update een bepaalde DRM functionaliteit van WMP werd uitgeschakeld).
Als het werkt dan werkt het. Updates zijn alleen maar nodig voor de veiligheid en bijna nooit voor het systeem.
If it ain't broken don't fix it.
Nu ik de vraag van de TS nog eens lees ligt die anders dan zoals ik het gebruik. Als ik de boel zou bedienen zoals Rogers het vraagt dan zou ik remote desktop moeten gebruiken om de laptop aan te sturen. Maar als je normaal gangbare 'optimale' situatie voorstelt (NAS in de meterkast) dan zou je je muziek vanuit de meterkast bedienen.

Of je tv omzetten vanaf de PC. Beetje omgekeerde wereld. Ik denk dat er daarom ook geen standaard oplossingen zijn die dit kunnen.