opknappen/modificeren wembley model two twelve

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Walt »

Volgens mij is Dre bezig met een projectje met een 38cm woofer en een AMT voor het hoog, dat zou wel genoeg rendement moeten opleveren...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

voorlopig draait het op een losse vifa pl11 :mrgreen:

eerdaags op een setje alpair 10,dat moet goed gaan.

de phono zal niet gebruikt gaan worden.

nu maar even wat onderdelen vervangen.......

de meeste kan ik wel vinden,maar 1 voedings elco is wat lastig

40uF+40uF+20uF 300v
diameter 36mm,hoogte 51mm.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

50uf + 50uF van JJ en een losse van 20uF werkt ook perfect.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

De Wembley wijkt slechts in detail af van de Bocama/Lafayette Dré, gewoon een hele leuke versterker met voldoende uitgangsvermogen. Op de diverse fora wordt geadviseerd om de C op de voedingstrafo niet te vervangen, maar gewoon weg te laten. Verder zou je de koppel C'tjes kunnen vervangen en de HS elco's. Zoals Theo al opmerkte: de 500 volt JJ is een heel goed alternatief.
Groeten Rein.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

TheoK schreef:
50uf + 50uF van JJ en een losse van 20uF werkt ook perfect.
had ik al verzonnen. :wink:

de koppelcondensatoren zijn 0.05uF,is deze waarde er belangrijk of zal 2 x 0.022uF parallel niet zo veel uitmaken?
van de 0,022uF heb ik er nog een 150 van liggen namelijk.
russische pet 400v lijken me meer dan geschikt als koppelcondensator.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

Die waarde heeft met de kantelfrequentie te maken. Volgens mij.
Het zal op zich geen kwaad kunnen om te proberen.
jaapschreuder
Berichten: 187
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 21:44
Locatie: Oude Pekela

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door jaapschreuder »

Jj heeft ook een 40/20/20/20 variant. Deze is volgens specificaties rond 40mm en 50 hoog.
Ik kon hem in mijn versterker niet kwijt dus heb ik het anders opgelost.

Misschien heb je er wat aan..
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

lafayette224sch.jpg
bij de treble regeling zit een 0,1uF elco,wat is de functie van deze?
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door sander1238 »

dre hoe kom je aan deze documentatie, orgineel van lafayette???

sander
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door dre »

orgineel gedownload. :mrgreen:
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door sander1238 »

wil je dat ook met ons delen? :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Ah!buis »

Die 0,1µF is geen elko,gewoon een niet gepolariseerde condensator.
Houdt de anode(gelijk)spanning uit de rest van de schakeling.
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

Hé vrienden, die Wembley is toch iets anders gebouwd dan de Lafayette/Bocama LA-224B, de Wembley heeft ECL86's als eindbuizen, terwijl de B/L gebruik maakt van de befaamde EL84.
Bijlagen
LA224-schema%20bewerkt.jpg
Gebruikersavatar
sander1238
Berichten: 1762
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 22:20
Locatie: wanroij

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door sander1238 »

dre schreef:

buisbezetting:4x6BQ5 (nu 3x 6BQ5 en een el84)voor de rest 5x 12ax7 en een 5ar4.
is dit niet dezelfde????
http://tdsl.duncanamps.com/show.php?des=EL84
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door AatV »

Dre,
Kan je niet een duidelijke foto maken van de eindbuizen, dan weten we zeker welke eindbuizen het betreft. De benaming doet (in Mullard stijl) wel denken aan een 12 Watt eindversterker met 2 (combinatie)buizen.

Voor dat je met modificeren of iets dergelijks begint, wat is je doel met deze versterker en wat bevalt je niet aan het geluid, dat met modificeren verbeterd moet worden?
Onder modificeren versta ik niet:
- het vervangen van veelal uitgedroogde elco's;
- het vervangen van condensatoren als ze "lek" zijn geworden;
- het vervangen van koolweerstanden, die "hoog" zijn geworden;
- het doorsolderen van oude soldeerverbindingen.

groet,
Aat
Laatst gewijzigd door AatV op zo 01 apr 2012, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door Ah!buis »

En dan vergeet Aat nog,buizen vervangen,veranderd ook niks aan het ontwerp :wink:
Dre heeft de verkeerde van het net geplukt :o
Aan de foto's in het begin,is duidelijk te zien dat er EL84 in zit :sure: MET de klassieke één weerstand+één elko voor twee kathodes :( .
Anne
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

Wanneer ik de luchtfoto van Dré en die van eentje van mij vergelijk denk ik dat Anne gelijk heeft. Ze zien er hetzelfde uit wat buizenopstelling betreft. Wat wel anders is, zijn de ingangsbussen die verticaal staan in tegenstelling tot de LA-224B waar deze horizontaal staan opgesteld. Verder lijkt er een wipschakelaar (?) te zitten, pal naast de zekeringhouder. Toch niet de omschakeling van 110 naar 220 volt? Gevaarlijk hoor! Bij de B/L zit deze binnenin naast de voedingstrafo.
Bijlagen
Bovenzijde.JPG
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

In die van dre zitten zeker weten geen ECL86 in.
Er zitten 2 keer ECC83 in voor de aansturing van de EL84's.
En 2 voor het phono gedeelte. En eentje voor de toonregeling.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

In dat geval klopt het geplaatste schema niet Theo en is de Wembley 212 een zusje (of broertje?) van de beroemde Lafayette Bocama.
Met die trafoset kun je ook een mooie versterker met QQE03-12 buisjes bouwen waar ik laatst een leuk schema voor tegenkwam :kwijl: .
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

Ik heb vroeger de QQE0312 gebruikt voor een buizenzender FM.
Werkte perfect.
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door nl3prc »

hee die heb ik nog liggen nieuw in doos kan ik eerdaags ook wel eens iets mee gaan doen.
Aangezien ik in HF niet zeveel meer doe kan ik er mooi een audio ampje mee maken.
QQE 03/12Y GLAS: TWIN TETRODE : 2X7 WATT
Bijlagen
QQE03-12_philips.pdf
(711.91 KiB) 85 keer gedownload
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door PA4URK »

Ik heb wat losgemaakt :lol: Hier liggen er ook nog een paar, en dan met dit schemaatje en het trafosetje van Dré, leuk hoor! :sure:
Hier staat een beschrijving: http://www.klompenboer.nl/Techniek/Sche ... /Index.htm
FM buizenzender Theo? Foei toch! :wink:
Bijlagen
QQE03-12 audio ampje.jpg
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door TheoK »

Heb het schema het even opgeslagen. Misschien dat ik er wat mee ga doen.
Maar ik vraag me af of die UGT's daarvoor wel geschikt zijn.
Is de QQE0312 officieel voor versterkers of voor zenders?
Gebruikersavatar
nl3prc
Berichten: 1305
Lid geworden op: di 08 nov 2011, 15:07
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door nl3prc »

zoals in het pdf wordt aangeven tot zo'n 200 Mhz maar ook als modulator LF te gebruiken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: opknappen/modificeren wembley model two twelve

Bericht door ds23man »

Ik wist het wel, stelletje piraten! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Plaats reactie