Thomann "t.bone micplug"?

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Thomann "t.bone micplug"?

Bericht door Pjotr »

Ja, hij is dan nog steeds als meetmicrofoon te gebruiken, alleen is dan de gevoeligheid zo'n 6 - 8 dB lager.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Thomann "t.bone micplug"?

Bericht door markbakk »

Pjotr schreef:
Wat hij daar doet IS de Linkwitz mod :mrgreen:
Eigenlijk is het de Miller mod :mrgreen: :mrgreen: Maar ik doelde op het ombouwen van een ECM8000, ik dacht niet dat SL dat specifiek omschreef. Wel leuk dat jij ook de ECM8000 al eens hebt gedemonteerd. Die dingen worden blijkbaar over de hele wereld uit elkaar gesloopt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Thomann "t.bone micplug"?

Bericht door Pjotr »

Ja, zo'n 10 jaar geleden al. Die hele verbouwing van de versterker zoals Billy dat gedaan heeft is helemaal niet zo nodig. Je kunt gewoon de bestaande elektronica van de Behringer gebruiken zonder enig nadeel. Hier het oorspronkelijk schema van de ECM8000:
ECM8000.pdf
(46.44 KiB) 441 keer gedownload
En hier de modificatie:
ECM8000_Mod_1.pdf
(41.5 KiB) 112 keer gedownload
Op het printje zit al plaats voor R1. Die moet je dan alleen nog aansluiten. Die verbouwing is wel chirurgenwerk. Eerst het frontkapje er af halen, dan voorzichtig de draadjes los solderen van het kapseltje. En dan kun je de XLR connector los schoeven en kun je het hele printje er uit trekken. Dat printje zit wel weer verpakt in krimpkous wat je er i.i.g. aan de kant van het kapseltje een stukje er af moet halen om R1 er bij te solderen. Vergeet niet om de weerstand van 15K (de oorspronkelijke R1 naar de 6V voeding) er af te halen.
Print_ECM8000.jpg
Voorzichtig het kapseltje modden met een lancet mesje. Pas wel op dat kapseltje is van erg dun aluminium. Als dat deukt is het waardeloos. Het is dus wel handig om een paar reserve te hebben (verkrijgbaar bij RumoH).
Capsule Modification.pdf
(155.66 KiB) 97 keer gedownload
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Thomann "t.bone micplug"?

Bericht door b_force »

Ik weet niet hoeveel SPL jullie willen meten maar de capsuletjes die typisch gebruikt worden in de ECM8000 (en dus ook Superlux en Dayton microfoon) kunnen sowieso niet heel erg veel meer dan 120-125dB hebben.
Dat is wel al bij (meer dan) 1% meen ik me te herinneren.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Thomann "t.bone micplug"?

Bericht door markbakk »

b_force schreef:
Ik weet niet hoeveel SPL jullie willen meten maar de capsuletjes die typisch gebruikt worden in de ECM8000 (en dus ook Superlux en Dayton microfoon) kunnen sowieso niet heel erg veel meer dan 120-125dB hebben.
Dat is wel al bij (meer dan) 1% meen ik me te herinneren.
Voor een overhead bij een drumkit moet dat voldoende zijn (en voor bij de gitaarversterker ook wel :mrgreen: ). DPA specificeert de 4091 ook tot maar 123dB bij 1%. Als je harder wil moet je maar doorsparen voor een 4007 hè?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Thomann "t.bone micplug"?

Bericht door Pjotr »

Ik heb die gemodde ECM IN de kelk van een sax gehad zonder enig probleem... en losse gemodde WM60A kapseltjes in een klarinet.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Thomann "t.bone micplug"?

Bericht door b_force »

Wat vreemd om omnidirectionele mics daarvoor te gebruiken, meestal neem je dan cardiode.
Maar das een heel ander verhaal :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Thomann "t.bone micplug"?

Bericht door Pjotr »

b_force schreef:
Wat vreemd om omnidirectionele mics daarvoor te gebruiken, meestal neem je dan cardiode.
Maar das een heel ander verhaal :mrgreen:
Wat kun jij zeuren zeg... :roll: :sure:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Thomann "t.bone micplug"?

Bericht door markbakk »

b_force schreef:
Wat vreemd om omnidirectionele mics daarvoor te gebruiken, meestal neem je dan cardiode.
Hoezo? Cardioïdes zijn imho schromelijk overgewaardeerd, geen rechte response, proximity effect en windgevoelig. Ik denk trouwens dat veel van die instrument-clipons supercardioïdes zijn, maar die zijn ook niet veel beter.
Plaats reactie