LM4780 Eindversterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

ray5150

Re: LM4780 Eindversterker

Bericht door ray5150 »

cobaltjeh schreef:
En dan een 12v trigger maken met bijvoorbeeld een minijack aansluiting. Zou een standaard minijack genoeg zijn voor deze kleine schakelspanning?
Beetje tricky gezien de kans op sluiting, een minijack is natuurlijk niet gemaakt voor spanning maar voor audio.
Ik zou eerder zoiets pakken:
Voed-chas-rond.jpg
Voed-chas-rond.jpg (23.25 KiB) 512 keer bekeken
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

ray5150 schreef:
cobaltjeh schreef:
En dan een 12v trigger maken met bijvoorbeeld een minijack aansluiting. Zou een standaard minijack genoeg zijn voor deze kleine schakelspanning?
Beetje tricky gezien de kans op sluiting, een minijack is natuurlijk niet gemaakt voor spanning maar voor audio.
Ik zou eerder zoiets pakken:
Voed-chas-rond.jpg
Hmm ok, daar heb je ook wel gelijk in, helaas vind ik die pluggen niet echt mooi. Ik heb ook al zitten denken aan een powercon, alleen is dat ook wel redelijk overkill.
ray5150

Bericht door ray5150 »

sja, niet echt mooi... ik neem aan dat ie aan de achterkant komt te zitten? dan zie je er niet veel meer van als hij op z'n plek staat..
Het hulsje van de plug is vrijwel het zelfde als die van een minijack....zwart, centimeter of 2 lang, en een millimeter of 7 dik...

Als je er perse een minijack in wilt zetten, ik hou je niet tegen. :wink:
(zet er dan wel een zekering van 100 mA of zo tussen.)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Ik dacht dat een minijack wel geschikt zou zijn voor de stuurspanning, loopt haast geen spanning (1 a 2 mA) over.
Ook bij mijn advance accoustic eindversterker is een minijack gebruikt voor de remote.

En ook bij mijn foto apparatuur zie ik minijacks gebruikt worden voor een flash trigger.
Vandaar mijn reactie om ook een minijack te gebruiken.

Maar als jij het niet aan raad ga ik natuurlijk even hard nadenken over een betere oplossing. :)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Vandaag is het softstart printje binnen gekomen, en deze natuurlijk meteen getest.
Alleen heb ik toch even een vraagje voor de techneuten.

Het bordje werkt vrij simpel, er zijn 2 plaatsen voor een temperatuur sensor. Deze werken vrij simpel onder de 75 graden is het contact open, erboven is het contact dicht.
Daarnaast is er een plaats voor een push button, (momentary) waarmee het bordje aan / uit te zetten is.
Wanneer een van de tempsensoren doorverbonden is gaat het bordje aan en is het niet meer in te schakelen.

Bij het inschakelen wordt eerst het eerste relais ingeschakeld die via 4 ntc's loopt. Daarna wordt het 2e relais ingeschakeld waarmee een continue baan actief wordt.

Het enige wat ik alleen niet snap is dat op de uitgangen altijd 220 volt AC te meten is. Ook als het bord uit is.
Ik heb even een 18v trafo er achter gehangen en deze meet 1v op inactief, en 18 volt bij een ingeschakeld bord. De relais lijken dus wel dergelijk te werken.
Er lijkt alleen een kleine spanning continu te lopen, even het bordje geinspecteerd en dit kan eigenlijk alleen de gele 'condensator' zijn.
Dit is het enige component naast de 2 relais die tussen de ac 220_n_in en 220_n_out zitten.

Nu is mijn vraag of deze lek spanning zo hoort, of dat het beter is om de trafo's compleet spanningsloos te maken?
Bijlagen
P8221219.jpg
P8221220.jpg
P8221222.jpg
knuisje

Bericht door knuisje »

Een lekspanning lijkt mij niet goed. :-s
markbakk

Bericht door markbakk »

Dat is toch gewoon een ontstoorcondensator over fase en nul?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

markbakk schreef:
Dat is toch gewoon een ontstoorcondensator over fase en nul?
Hij zit over fase en nul ja. Alleen ik meet altijd 220v over de uitgangen. (Als ik 220v op de ingangen zet.)
Vreemde is dat de relais niet actief zijn, en er verder geen banen lopen naast de condensator.

De fase draad zit gewoon doorgekoppeld op de print, ik kan toch geen 220v meten met alleen de fase, wanneer de nul geen contact maakt met de nul aan de ingang.
Of kan er een hele kleine spanning lopen door de condensator?

Hier het schema van het 220v gedeelte: (Ik heb het rest van het bordje weggelaten omdat ik net een iets andere versie heb.)
Screen Shot 2011-08-23 at 10.49.24 AM.png
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Nogmaals geprobeerd door te meten, maar ik begrijp niet echt hoe ik nu die 220 volt kan meten op de uitgangen. :oops:

Edit, tot nu toe heb ik alleen onbelast gemeten, ik heb nu eens geprobeerd belast te meten. Dan is inderdaad de 220v weg op de uitgangen. En blijft er nog iets van 2 volt over.
Ik gok dus dat de keine ontstoorcondensator deze miniscule spanning doorgeeft. Ik denk dus dat dit ook geen probleem is.

Maar wie helpt me even om dit met zekerheid te zeggen?
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Wellicht iemand die me even gerust kan stellen van de correcte werking van dit bordje. :roll:
(Dan kan ik namelijk de 2e bestellen voor de andere kast.)
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Inmiddels zijn de Modushop kasten binnen, heb deze keer gekozen voor de iets duurdere versie met alu boven + onderkant. En dit kan ik iedereen aanraden!

Verder zijn zowat alle onderdelen binnen, ik wacht alleen nog nog op 1 softstart print vanuit HK, en wat neutrik rca chassisdelen die volgende week binnen komen.

Dus maar eens kijken of we dit weekend de kasten kunnen gaan verwerken. :D
Bijlagen
P8311238.jpg
knuisje

Bericht door knuisje »

Ik heb ook zo'n volledig aluminium kast en die zijn inderdaad mooi. Alleen is de bovenkant wel wat krasgevoeliger. :?
SuperR

Bericht door SuperR »

cobaltjeh schreef:
Wellicht iemand die me even gerust kan stellen van de correcte werking van dit bordje. :roll:
(Dan kan ik namelijk de 2e bestellen voor de andere kast.)
C102 zorgt er toch voor dat je gewoon 220 meet op je uitgang?? 1 pin is direct verbonden met de ingang en de andere pin is ook verbonden, maar via C102. Als het schema klopt is die meting niet gek te noemen.
Dat is hetzelfde als wanneer je een 12V accu pakt, aan een pool een 1k of 1M ohm weerstand hangt en dan tussen die weerstand en de tweede pool de spanning meten. Dan komt ook gewoon 12V op je multimeter te staan. Dat gebeurt hier ook. Beschouw de condensator maar als een spanningsverandering-afhankelijke weerstand.
markbakk

Bericht door markbakk »

Yep. Als je met een Voltmeter met een ingangsimpedantie van meer dan 1MOhm gaat meten zul je door een condensator al gauw spanning meten. Bereken de impedantie bij 50Hz van die C maar eens (en dan mag je de fasedraaiing even vergeten).
SuperR

Bericht door SuperR »

Ik weet niet welke waarde het is, maar als C102 100n is en ik zou mijn multimeter gebruiken, zou ik 219.08Vac meten als er 50Hz 220Vac uit het net zou komen.
De ingangsimpedantie bij Vac meten is 10Mohm met 100pF parallel (volgens datasheet)
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

SuperR schreef:
Ik weet niet welke waarde het is, maar als C102 100n is en ik zou mijn multimeter gebruiken, zou ik 219.08Vac meten als er 50Hz 220Vac uit het net zou komen.
De ingangsimpedantie bij Vac meten is 10Mohm met 100pF parallel (volgens datasheet)
Volgens mij hebben we al een tijdje 230. :mrgreen:
Klopt je berekening dan nog?
SuperR

Bericht door SuperR »

hannesie schreef:
SuperR schreef:
Volgens mij hebben we al een tijdje 230. :mrgreen:
Klopt je berekening dan nog?
Mijn stopcontact zegt 220Vac 50Hz, oud huis, alles houtje touwtje aan elkaar geknoopt. Misschien dat dat wat invloed heeft.
Laatst gewijzigd door SuperR op ma 05 sep 2011, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

De mijne zegt 229. :lol:
Net gemeten :mrgreen:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Twas net ff heel stil in huis en heb met mijn oor tegen het stopcontact aan gezeten maar bij mij zegt hij niets. :?
misschien maar even meten en aflezen wat dan op de meter staat. :mrgreen:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb wel een goedkope meter. :lol:

Die laatste volt krijg ik er niet uit geknepen tijdens het meten. :mrgreen:
Dat "zegt" niet alles dus. :idea:
SuperR

Bericht door SuperR »

U vraagt, wij meten. Het fluctueert wat tussen 215 en 220 en de frequentie tussen 50.01 en 49.98.
Als er bij de meterkast 230 binnen komt,
mijn groep een kabelweerstand heeft van 2 ohm tot mijn verdieping,
daar wordt vertakt naar een TV,versterker,koffiemachine die bij elkaar +/-228 watt verstoken,
loopt er een stroom van 1A door de kabels.

Dat is al 2 V verlies richting de verdieping. Ieder lampje wat ik uit doe levert weer wat tienden aan volts op.
En die 2 ohm bleek niet zo'n gekke schatting. Even een ader in een verlengsnoer gemeten en dat levert een weerstand op van +/- 0.7 ohm. Twee aders is al 1.4 ohm.
Bijlagen
IMG00141-20110905-1053.jpg
Laatst gewijzigd door SuperR op ma 05 sep 2011, 11:49, 2 keer totaal gewijzigd.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dan krijg ik in Dordrecht wat meer waar voor mijn geld. :lol:

Maar nu staat de wasmachine aan, en hij geeft maar 224V op de meter.
Frappant, ik ben er nooit zo mee bezig geweest, wat zegt dat dan weer voor je stereo.???
DSC_0249.JPG
en nu weer wat meer.
DSC_0250.JPG
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

SuperR schreef:
C102 zorgt er toch voor dat je gewoon 220 meet op je uitgang?? 1 pin is direct verbonden met de ingang en de andere pin is ook verbonden, maar via C102. Als het schema klopt is die meting niet gek te noemen.
Dat is hetzelfde als wanneer je een 12V accu pakt, aan een pool een 1k of 1M ohm weerstand hangt en dan tussen die weerstand en de tweede pool de spanning meten. Dan komt ook gewoon 12V op je multimeter te staan. Dat gebeurt hier ook. Beschouw de condensator maar als een spanningsverandering-afhankelijke weerstand.
Ok bedankt voor de uitleg!, nu is het me helemaal duidelijk, ik dacht al dat deze er tussen zou zitten als een ontstoor condensator. (Waarde is trouwens 0,047 uF.)

2e bordje is nu besteld, dan gaan we deze zeker weten gebruiken, de temperatuur controle is een mooie extra. En helemaal mooi is dat het met een momentary push button werkt.
En voor die 25 euro kan ik zelf niets maken.

En even offtopic, uit mijn stopcontact komt nu 224,7 volt. :D

Dit weekend trouwens helemaal geen tijd gehad voor dit project. :| Dus ik ga nu maar eens wat printen doormeten en controleren en dan de lm4780 chips er op solderen.
Daarna kijken of ik nog toe kom aan het uittekenen van de gaten op de kast.
cobaltjeh

Bericht door cobaltjeh »

Vervolgens even een vraagje over de trafo, heb is me namelijk niet helemaal duidelijk hoe ik deze moet aansluiten.

In het documentje van Knuisje staat de volgende manier van aansluiten:
Untitled.png
Ik de documentatie van de trafo's die ik momenteel gebruik staat dit schema:

Afbeelding

Is het dan een kwestie van zwart / geel samenvoegen voor de massa, en de andere op 1 en 2.
Of doe ik dan iets verkeerd?
knuisje

Bericht door knuisje »

cobaltjeh schreef:
Is het dan een kwestie van zwart / geel samenvoegen voor de massa, en de andere op 1 en 2.
Ja :rock:
Plaats reactie