Build topic LM4780 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Vinculum »

daniel schreef:
knuisje schreef:
Vinculum schreef:
Nu wilde ik vanwege de hoogtebeperking 2 van deze trafo's gebruiken om 1 print aan te sturen. Toen dacht ik dat ik misschien met deze trafo's 2 printen kan aansturen. Dan zou ik gewoon wat extra power hebben. Maar ik betwijfel of de trafo's sterk genoeg zijn daarvoor.
Die trafo is zelfs te krap voor 1 print. Je hebt dan 2 x 5 watt of zo. :-&
je zou toch twee van deze trafo's in serie zetten? Je hebt dan 2x24V?
Klopt, het idee is om of 2x die platte trafo intern gebruiken met 1 print, of een externe voeding met de dikke 225VA trafo voor 1 print of de externe voeding met 2x 225VA trafo met 2 prints in een brug schakeling voor meer power (dual mono dus). Ik denk alleen wel dat het handiger is om bij een externe voeding de gelijkrichting bij de voeding te doen en dus een DC over de kabel te duwen naar de print. Waarom? Omdat bij AC ik 3 aders nodig heb per trafo en met DC maar 2. Daardoor hoef ik met de pluggen & stekkers die ik nog heb liggen maar 1 stuk te gebruiken ipv 2.
vinnie411
Berichten: 432
Lid geworden op: wo 20 feb 2008, 20:15
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door vinnie411 »

je hebt dan nog steeds maar 50va volgens mij.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ja, je kan kiezen: of de spanning verdubbelen met gelijkblijvende stroomsterkte of andersom.
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Vinculum »

Ah ok, nee dan ga ik inderdaad te kort komen. Dan is de beslissing genomen. Externe voeding it is. Dank voor de hulp.

Wel grappig dat nu veel mensen een bijna identieke set hebben. MiniDSP, MiniDIGI, LM4780, volumeprint van Knuisje en soms nog een HKDAC. Blijkbaar toch een goede combi.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

vinnie411 schreef:
Zal hier ook even een foto plaatsen van hoe het er bij mij nu al uit ziet.
Dat wordt een mooie DSP-versterker combinatie! :rock:
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cobaltjeh »

knuisje schreef:
vinnie411 schreef:
Zal hier ook even een foto plaatsen van hoe het er bij mij nu al uit ziet.
Dat wordt een mooie DSP-versterker combinatie! :rock:
Inderdaad! Dat brengt me op ideen aangezien ik nog een volumeprint en minidsp 'over' heb. :D
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Vinculum »

Dat zeg ik, straks heeft iedereen "dezelfde" set staan...
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cobaltjeh »

De modushop kasten zijn natuurlijk erg mooi, maar ik was op zoek naar net iets 'anders' wat meer kant en klaar en vond op Ebay toch wat mooie exemplaren.

Omdat de meeste inclusief voetjes, pluggen en knoppen zijn is de prijs best wel interessant. Zeker als je geen held bent met boren in metaal.

Dit zijn de kastjes:

Eerste is lekker compact en inclusief aan/uit schakelaar en lekker goedkoop.
$(KGrHqZ,!jgE1uYT6qBnBNiwf2QB(Q~~_12.JPG
http://cgi.ebay.nl/DIY-Aluminium-Audio- ... 2563067f67

Tweede is stuk ruimer, heeft en iets minder saai design, en vooral de sockets op de achterkant zien er behoorlijk goed uit.
En deze kast lijkt compleet van alu te zijn, zeker wel netjes voor deze prijs!
220x90x311-alcase1.JPG
http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op do 21 apr 2011, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cobaltjeh »

Vinculum schreef:
Dat zeg ik, straks heeft iedereen "dezelfde" set staan...
De opzet zal wel veel gelijk blijven, maar toch ben ik er zeker van dat iedereen het op zijn eigen manier uitwerkt.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

cobaltjeh schreef:
De modushop kasten zijn natuurlijk erg mooi, maar ik was op zoek naar net iets 'anders' wat meer kant en klaar en vond op Ebay toch wat mooie exemplaren.

Omdat de meeste inclusief voetjes, pluggen en knoppen zijn is de prijs best wel interessant. Zeker als je geen held bent met boren in metaal.
Fraaie kasten. :kwijl:
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Mphus »

Zeker mooie kastjes alleen die verzendkosten..... (vooral van die laatste)
:(
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cobaltjeh »

Mphus schreef:
Zeker mooie kastjes alleen die verzendkosten..... (vooral van die laatste)
:(
De lage prijs van de kast, maakt de verzendkosten meer dan goed.

Ik vind het redelijk mee vallen, als je vergelijkt met een modushop kast.
Vergeet niet dat je hier een kast krijgt die al nabewerkt is, inclusief alu volumeknop en aansluitingen. (Beide kosten al snel 20 euro als je ze los moet kopen.)
Plus deze bestaat compleet uit alu, als je de kast van modushop compleet in alu wilt hebben komt er nog iets van 30/40 euro bij.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cobaltjeh »

Ok ik heb vandaag met veel plezier het bordje in elkaar gezet, en ik moet zeggen klinkt lekker, en wat een vermogen!
(Ik ben mijn 2x15 watt buizen versterkertjes gewend.)

Alleen toch gebeuren en nog wat dingen die ik niet snap. Dus daarom wat vragen:

Als koeling heb ik een pentium 4 koeler gesloopt, deze wordt toch wel redelijk warm.
Ik gebruik hem passief maar ik gok hij net niet genoeg warmte kwijt kan.

Toen ik een van de ingangen ontkoppelde, had ik wat storing op de betreffende speaker, maar de chip werd ineens erg warm.
Vast pakken auw, warm zeg maar :). Daarna meteen uitgezet laten afkoelen, en weer een signaaldraad er aan.
Daarna werd hij niet meer warm. Dus mag je deze versterker niet gebruiken zonder dat hij een aangesloten signaal kabel heeft?

Met een jumper over de ingangen is de versterker muis stil. Ik heb ook even mijn iphone en denon surroundversterker aangesloten.
Bij de iphone krijg ik harde ploppen als ik de metalen zijkant aan raak, bij de hoofdtelefoon aansluiting van mijn denon flinke ruis.
Als ik een losse signaalkabel aan sluit gaat deze als antenne functioneren. (Was wel een simpele kabel, dus zal wel aan de kabel liggen denk ik zo.)

Nu moet ik wel zeggen dat ik bij de minidsp analoge ingang exact hetzelfde had deze bronnen. Wat kan ik hier verkeerd doen?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Het klopt dat de heatsink van een cpu aardig warm wordt. Dat had ik ook met m'n testopstelling met een AMD koeler. Maar met het hifi2000 kastje is nauwelijks sprake van warmteontwikkeling. Ik denk dat het oppervlak van een CPU heatsink te klein is.

Zonder aangesloten signaal gaat de chip waarschijnlijk oscilleren, vandaar de hitte.
De storingen met de Iphone lijkt mij een massaprobleem. Heb je geisoleerde chassisdelen gebruikt? Misschien even een schemaatje posten hoe je het hebt aangesloten? Kijk of overal de juiste waarde weerstand zit. Soms wil Conrad wel eens de verkeerde in het zakje stoppen.
Gebruikersavatar
cobaltjeh
Berichten: 1583
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 14:12
Locatie: Dongen

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door cobaltjeh »

knuisje schreef:
Het klopt dat de heatsink van een cpu aardig warm wordt. Dat had ik ook met m'n testopstelling met een AMD koeler. Maar met het hifi2000 kastje is nauwelijks sprake van warmteontwikkeling. Ik denk dat het oppervlak van een CPU heatsink te klein is.

Zonder aangesloten signaal gaat de chip waarschijnlijk oscilleren, vandaar de hitte.
De storingen met de Iphone lijkt mij een massaprobleem. Heb je geisoleerde chassisdelen gebruikt? Misschien even een schemaatje posten hoe je het hebt aangesloten? Kijk of overal de juiste waarde weerstand zit. Soms wil Conrad wel eens de verkeerde in het zakje stoppen.
Dat oscilleren, kan dat nog kwaad voor de chip?

Momenteel lig alles op het bureau aangesloten, kast heb ik nog niet. Dus alle pluggen liggen gewoon los, dus laten we hier niet al te veel moeite in stoppen.
De iphone lag gewoon op bureau, en dan gewoon de stekker rechtstreeks op het bordje geplugt. Als het een en ander in de kast zit zoals op jouw foto met de weerstandjes naar massa, dan zal het waarschijnlijk een stuk beter gaan.

Weerstanden controleren, zal ik eens proberen. Over het algemeen zie ik het verschil in kleuren niet echt door mijn kleurenblindheid. En gelukkig is de kleurcode lekker groot. :)
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

cobaltjeh schreef:
Dat oscilleren, kan dat nog kwaad voor de chip?
De chip is goed beveiligd en schakelt zichzelf een tijdje uit als hij te heet wordt. Maar voorkomen is beter dan genezen.
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ik heb het oscilleren bij niet aangesloten signaalingangen nog even uitgezocht.
Datasheet LM4780 schreef:
With large values of RIN oscillations may be observed on the outputs when the inputs are left floating. Decreasing the value of RIN or not letting the inputs float will remove the oscillations.
Dus R7 en R8 in waarde verlagen( bv. 15K), als je de ingangen niet altijd aangesloten hebt, moet dit oplossen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door markbakk »

knuisje schreef:
Dus R7 en R8 in waarde verlagen( bv. 15K), als je de ingangen niet altijd aangesloten hebt, moet dit oplossen.
En als je toevallig een MKP vooraan in de signaalweg hebt zitten, verhoog die dan even navenant (naar 4,7 of 5,6µ lijkt voldoende).
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Ik heb (zo goed en kwaad als dat kan met een onboard soundcard) wat metingen gedaan met RMAA. Het zou eigenlijk nog eens opnieuw moeten met een goede geluidskaart maar dit geeft enig idee. Met goede meetapparatuur kom je waarschijnlijk tot ongeveer de volgende resultaten: http://www.diyaudio.com/forums/chip-amp ... m3886.html

Groen is de loopback van de soundcard als referentie, wit is de versterker aan een 8 ohm weerstand.
Bijlagen
Freq.png
Noise level.png
THD.png
IMD.png
Lepel
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 13:28

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lepel »

Hallo,

Ik ben ook bezig met de productie van deze versterker, helaas is het nog even wachten op de condensators :evil: .
Mijn bedoeling is om ze te plaatsen in een actieve speaker van LEM type K100 (oud beestje) hierin zat een 100w versterker die helaas de geest gegeven heeft.
In de speaker zit een 4ohm bas speaker, een 8 ohm hoorn en twee mid speakertjes, scheiding door een intern filter.

Kan ik deze versterker ongestraft in bridge mode hierop aansluiten?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Om speakers met een lage impedantie aan te sturen kun je beter een parallel configuratie nemen dan een bridged. Zie ook http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door b_force »

markbakk schreef:
knuisje schreef:
Dus R7 en R8 in waarde verlagen( bv. 15K), als je de ingangen niet altijd aangesloten hebt, moet dit oplossen.
En als je toevallig een MKP vooraan in de signaalweg hebt zitten, verhoog die dan even navenant (naar 4,7 of 5,6µ lijkt voldoende).
Die IMD ziet er nogal aboriginal uit zeg.

*hummmmmmmmmm*
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Dat ligt aan de onboard geluidskaart (zie de groene lijn).
Lepel
Berichten: 4
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 13:28

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door Lepel »

Om speakers met een lage impedantie aan te sturen kun je beter een parallel configuratie nemen dan een bridged. Zie ook http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf.
Dus kort gezegd ingangen bij elkaar en uitgangen bij elkaar?
Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Build topic LM4780 versterker

Bericht door knuisje »

Parallel schakeling, 100W in 4 ohm.

De parallel schakeling is bedoeld om meer stroom te kunnen leveren aan luidsprekers met een lage impedantie.
In de datasheet staat het schema (figuur 3). Het ingangsgedeelte ziet er iets anders uit, evenals de 0.1 ohm weerstanden aan de uitgangen.

R7 weglaten
R7 en R8 verbinden als in de afbeelding
IN1 weglaten
voor IN2 een MKP >1uF in de signaallijn opnemen
R1, R2, R3 en R4 weerstanden met 0.1% tolerantie nemen.
O1+ en O2+ elk via 0.1 ohm 3 watt weerstanden aan elkaar knopen. Dit wordt de nieuwe uitgang +. Deze weerstanden kun je het beste in de kabels opnemen tussen de print en de poolklemmen in de versterkerbehuizing.
Bijlagen
parallel.JPG
parallel2.png
Laatst gewijzigd door knuisje op vr 06 mei 2011, 9:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie