Klopt, het idee is om of 2x die platte trafo intern gebruiken met 1 print, of een externe voeding met de dikke 225VA trafo voor 1 print of de externe voeding met 2x 225VA trafo met 2 prints in een brug schakeling voor meer power (dual mono dus). Ik denk alleen wel dat het handiger is om bij een externe voeding de gelijkrichting bij de voeding te doen en dus een DC over de kabel te duwen naar de print. Waarom? Omdat bij AC ik 3 aders nodig heb per trafo en met DC maar 2. Daardoor hoef ik met de pluggen & stekkers die ik nog heb liggen maar 1 stuk te gebruiken ipv 2.daniel schreef:je zou toch twee van deze trafo's in serie zetten? Je hebt dan 2x24V?knuisje schreef:Die trafo is zelfs te krap voor 1 print. Je hebt dan 2 x 5 watt of zo.Vinculum schreef:Nu wilde ik vanwege de hoogtebeperking 2 van deze trafo's gebruiken om 1 print aan te sturen. Toen dacht ik dat ik misschien met deze trafo's 2 printen kan aansturen. Dan zou ik gewoon wat extra power hebben. Maar ik betwijfel of de trafo's sterk genoeg zijn daarvoor.
Build topic LM4780 versterker
Moderator: Beheerdersteam
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Re: Build topic LM4780 versterker
Ja, je kan kiezen: of de spanning verdubbelen met gelijkblijvende stroomsterkte of andersom.
- Vinculum
- Berichten: 3206
- Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
- Locatie: Hardinxveld-Giessendam
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Ah ok, nee dan ga ik inderdaad te kort komen. Dan is de beslissing genomen. Externe voeding it is. Dank voor de hulp.
Wel grappig dat nu veel mensen een bijna identieke set hebben. MiniDSP, MiniDIGI, LM4780, volumeprint van Knuisje en soms nog een HKDAC. Blijkbaar toch een goede combi.
Wel grappig dat nu veel mensen een bijna identieke set hebben. MiniDSP, MiniDIGI, LM4780, volumeprint van Knuisje en soms nog een HKDAC. Blijkbaar toch een goede combi.
Re: Build topic LM4780 versterker
Dat wordt een mooie DSP-versterker combinatie!vinnie411 schreef:Zal hier ook even een foto plaatsen van hoe het er bij mij nu al uit ziet.
Re: Build topic LM4780 versterker
Inderdaad! Dat brengt me op ideen aangezien ik nog een volumeprint en minidsp 'over' heb.knuisje schreef:Dat wordt een mooie DSP-versterker combinatie!vinnie411 schreef:Zal hier ook even een foto plaatsen van hoe het er bij mij nu al uit ziet.
Re: Build topic LM4780 versterker
De modushop kasten zijn natuurlijk erg mooi, maar ik was op zoek naar net iets 'anders' wat meer kant en klaar en vond op Ebay toch wat mooie exemplaren.
Omdat de meeste inclusief voetjes, pluggen en knoppen zijn is de prijs best wel interessant. Zeker als je geen held bent met boren in metaal.
Dit zijn de kastjes:
Eerste is lekker compact en inclusief aan/uit schakelaar en lekker goedkoop. http://cgi.ebay.nl/DIY-Aluminium-Audio- ... 2563067f67
Tweede is stuk ruimer, heeft en iets minder saai design, en vooral de sockets op de achterkant zien er behoorlijk goed uit.
En deze kast lijkt compleet van alu te zijn, zeker wel netjes voor deze prijs! http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
Omdat de meeste inclusief voetjes, pluggen en knoppen zijn is de prijs best wel interessant. Zeker als je geen held bent met boren in metaal.
Dit zijn de kastjes:
Eerste is lekker compact en inclusief aan/uit schakelaar en lekker goedkoop. http://cgi.ebay.nl/DIY-Aluminium-Audio- ... 2563067f67
Tweede is stuk ruimer, heeft en iets minder saai design, en vooral de sockets op de achterkant zien er behoorlijk goed uit.
En deze kast lijkt compleet van alu te zijn, zeker wel netjes voor deze prijs! http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?Vie ... K:MEWAX:IT
Laatst gewijzigd door cobaltjeh op do 21 apr 2011, 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Build topic LM4780 versterker
De opzet zal wel veel gelijk blijven, maar toch ben ik er zeker van dat iedereen het op zijn eigen manier uitwerkt.Vinculum schreef:Dat zeg ik, straks heeft iedereen "dezelfde" set staan...
Re: Build topic LM4780 versterker
Fraaie kasten.cobaltjeh schreef:De modushop kasten zijn natuurlijk erg mooi, maar ik was op zoek naar net iets 'anders' wat meer kant en klaar en vond op Ebay toch wat mooie exemplaren.
Omdat de meeste inclusief voetjes, pluggen en knoppen zijn is de prijs best wel interessant. Zeker als je geen held bent met boren in metaal.
Re: Build topic LM4780 versterker
Zeker mooie kastjes alleen die verzendkosten..... (vooral van die laatste)

Re: Build topic LM4780 versterker
De lage prijs van de kast, maakt de verzendkosten meer dan goed.Mphus schreef:Zeker mooie kastjes alleen die verzendkosten..... (vooral van die laatste)
Ik vind het redelijk mee vallen, als je vergelijkt met een modushop kast.
Vergeet niet dat je hier een kast krijgt die al nabewerkt is, inclusief alu volumeknop en aansluitingen. (Beide kosten al snel 20 euro als je ze los moet kopen.)
Plus deze bestaat compleet uit alu, als je de kast van modushop compleet in alu wilt hebben komt er nog iets van 30/40 euro bij.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ok ik heb vandaag met veel plezier het bordje in elkaar gezet, en ik moet zeggen klinkt lekker, en wat een vermogen!
(Ik ben mijn 2x15 watt buizen versterkertjes gewend.)
Alleen toch gebeuren en nog wat dingen die ik niet snap. Dus daarom wat vragen:
Als koeling heb ik een pentium 4 koeler gesloopt, deze wordt toch wel redelijk warm.
Ik gebruik hem passief maar ik gok hij net niet genoeg warmte kwijt kan.
Toen ik een van de ingangen ontkoppelde, had ik wat storing op de betreffende speaker, maar de chip werd ineens erg warm.
Vast pakken auw, warm zeg maar
. Daarna meteen uitgezet laten afkoelen, en weer een signaaldraad er aan.
Daarna werd hij niet meer warm. Dus mag je deze versterker niet gebruiken zonder dat hij een aangesloten signaal kabel heeft?
Met een jumper over de ingangen is de versterker muis stil. Ik heb ook even mijn iphone en denon surroundversterker aangesloten.
Bij de iphone krijg ik harde ploppen als ik de metalen zijkant aan raak, bij de hoofdtelefoon aansluiting van mijn denon flinke ruis.
Als ik een losse signaalkabel aan sluit gaat deze als antenne functioneren. (Was wel een simpele kabel, dus zal wel aan de kabel liggen denk ik zo.)
Nu moet ik wel zeggen dat ik bij de minidsp analoge ingang exact hetzelfde had deze bronnen. Wat kan ik hier verkeerd doen?
(Ik ben mijn 2x15 watt buizen versterkertjes gewend.)
Alleen toch gebeuren en nog wat dingen die ik niet snap. Dus daarom wat vragen:
Als koeling heb ik een pentium 4 koeler gesloopt, deze wordt toch wel redelijk warm.
Ik gebruik hem passief maar ik gok hij net niet genoeg warmte kwijt kan.
Toen ik een van de ingangen ontkoppelde, had ik wat storing op de betreffende speaker, maar de chip werd ineens erg warm.
Vast pakken auw, warm zeg maar
Daarna werd hij niet meer warm. Dus mag je deze versterker niet gebruiken zonder dat hij een aangesloten signaal kabel heeft?
Met een jumper over de ingangen is de versterker muis stil. Ik heb ook even mijn iphone en denon surroundversterker aangesloten.
Bij de iphone krijg ik harde ploppen als ik de metalen zijkant aan raak, bij de hoofdtelefoon aansluiting van mijn denon flinke ruis.
Als ik een losse signaalkabel aan sluit gaat deze als antenne functioneren. (Was wel een simpele kabel, dus zal wel aan de kabel liggen denk ik zo.)
Nu moet ik wel zeggen dat ik bij de minidsp analoge ingang exact hetzelfde had deze bronnen. Wat kan ik hier verkeerd doen?
Re: Build topic LM4780 versterker
Het klopt dat de heatsink van een cpu aardig warm wordt. Dat had ik ook met m'n testopstelling met een AMD koeler. Maar met het hifi2000 kastje is nauwelijks sprake van warmteontwikkeling. Ik denk dat het oppervlak van een CPU heatsink te klein is.
Zonder aangesloten signaal gaat de chip waarschijnlijk oscilleren, vandaar de hitte.
De storingen met de Iphone lijkt mij een massaprobleem. Heb je geisoleerde chassisdelen gebruikt? Misschien even een schemaatje posten hoe je het hebt aangesloten? Kijk of overal de juiste waarde weerstand zit. Soms wil Conrad wel eens de verkeerde in het zakje stoppen.
Zonder aangesloten signaal gaat de chip waarschijnlijk oscilleren, vandaar de hitte.
De storingen met de Iphone lijkt mij een massaprobleem. Heb je geisoleerde chassisdelen gebruikt? Misschien even een schemaatje posten hoe je het hebt aangesloten? Kijk of overal de juiste waarde weerstand zit. Soms wil Conrad wel eens de verkeerde in het zakje stoppen.
Re: Build topic LM4780 versterker
Dat oscilleren, kan dat nog kwaad voor de chip?knuisje schreef:Het klopt dat de heatsink van een cpu aardig warm wordt. Dat had ik ook met m'n testopstelling met een AMD koeler. Maar met het hifi2000 kastje is nauwelijks sprake van warmteontwikkeling. Ik denk dat het oppervlak van een CPU heatsink te klein is.
Zonder aangesloten signaal gaat de chip waarschijnlijk oscilleren, vandaar de hitte.
De storingen met de Iphone lijkt mij een massaprobleem. Heb je geisoleerde chassisdelen gebruikt? Misschien even een schemaatje posten hoe je het hebt aangesloten? Kijk of overal de juiste waarde weerstand zit. Soms wil Conrad wel eens de verkeerde in het zakje stoppen.
Momenteel lig alles op het bureau aangesloten, kast heb ik nog niet. Dus alle pluggen liggen gewoon los, dus laten we hier niet al te veel moeite in stoppen.
De iphone lag gewoon op bureau, en dan gewoon de stekker rechtstreeks op het bordje geplugt. Als het een en ander in de kast zit zoals op jouw foto met de weerstandjes naar massa, dan zal het waarschijnlijk een stuk beter gaan.
Weerstanden controleren, zal ik eens proberen. Over het algemeen zie ik het verschil in kleuren niet echt door mijn kleurenblindheid. En gelukkig is de kleurcode lekker groot.
Re: Build topic LM4780 versterker
De chip is goed beveiligd en schakelt zichzelf een tijdje uit als hij te heet wordt. Maar voorkomen is beter dan genezen.cobaltjeh schreef:Dat oscilleren, kan dat nog kwaad voor de chip?
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik heb het oscilleren bij niet aangesloten signaalingangen nog even uitgezocht.
Dus R7 en R8 in waarde verlagen( bv. 15K), als je de ingangen niet altijd aangesloten hebt, moet dit oplossen.Datasheet LM4780 schreef:With large values of RIN oscillations may be observed on the outputs when the inputs are left floating. Decreasing the value of RIN or not letting the inputs float will remove the oscillations.
Re: Build topic LM4780 versterker
En als je toevallig een MKP vooraan in de signaalweg hebt zitten, verhoog die dan even navenant (naar 4,7 of 5,6µ lijkt voldoende).knuisje schreef:Dus R7 en R8 in waarde verlagen( bv. 15K), als je de ingangen niet altijd aangesloten hebt, moet dit oplossen.
Re: Build topic LM4780 versterker
Ik heb (zo goed en kwaad als dat kan met een onboard soundcard) wat metingen gedaan met RMAA. Het zou eigenlijk nog eens opnieuw moeten met een goede geluidskaart maar dit geeft enig idee. Met goede meetapparatuur kom je waarschijnlijk tot ongeveer de volgende resultaten: http://www.diyaudio.com/forums/chip-amp ... m3886.html
Groen is de loopback van de soundcard als referentie, wit is de versterker aan een 8 ohm weerstand.
Groen is de loopback van de soundcard als referentie, wit is de versterker aan een 8 ohm weerstand.
Re: Build topic LM4780 versterker
Hallo,
Ik ben ook bezig met de productie van deze versterker, helaas is het nog even wachten op de condensators
.
Mijn bedoeling is om ze te plaatsen in een actieve speaker van LEM type K100 (oud beestje) hierin zat een 100w versterker die helaas de geest gegeven heeft.
In de speaker zit een 4ohm bas speaker, een 8 ohm hoorn en twee mid speakertjes, scheiding door een intern filter.
Kan ik deze versterker ongestraft in bridge mode hierop aansluiten?
Ik ben ook bezig met de productie van deze versterker, helaas is het nog even wachten op de condensators
Mijn bedoeling is om ze te plaatsen in een actieve speaker van LEM type K100 (oud beestje) hierin zat een 100w versterker die helaas de geest gegeven heeft.
In de speaker zit een 4ohm bas speaker, een 8 ohm hoorn en twee mid speakertjes, scheiding door een intern filter.
Kan ik deze versterker ongestraft in bridge mode hierop aansluiten?
Re: Build topic LM4780 versterker
Om speakers met een lage impedantie aan te sturen kun je beter een parallel configuratie nemen dan een bridged. Zie ook http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12445
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: Build topic LM4780 versterker
Die IMD ziet er nogal aboriginal uit zeg.markbakk schreef:En als je toevallig een MKP vooraan in de signaalweg hebt zitten, verhoog die dan even navenant (naar 4,7 of 5,6µ lijkt voldoende).knuisje schreef:Dus R7 en R8 in waarde verlagen( bv. 15K), als je de ingangen niet altijd aangesloten hebt, moet dit oplossen.
*hummmmmmmmmm*
Re: Build topic LM4780 versterker
Dus kort gezegd ingangen bij elkaar en uitgangen bij elkaar?Om speakers met een lage impedantie aan te sturen kun je beter een parallel configuratie nemen dan een bridged. Zie ook http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf.
Re: Build topic LM4780 versterker
Parallel schakeling, 100W in 4 ohm.
De parallel schakeling is bedoeld om meer stroom te kunnen leveren aan luidsprekers met een lage impedantie.
In de datasheet staat het schema (figuur 3). Het ingangsgedeelte ziet er iets anders uit, evenals de 0.1 ohm weerstanden aan de uitgangen.
R7 weglaten
R7 en R8 verbinden als in de afbeelding
IN1 weglaten
voor IN2 een MKP >1uF in de signaallijn opnemen
R1, R2, R3 en R4 weerstanden met 0.1% tolerantie nemen.
O1+ en O2+ elk via 0.1 ohm 3 watt weerstanden aan elkaar knopen. Dit wordt de nieuwe uitgang +. Deze weerstanden kun je het beste in de kabels opnemen tussen de print en de poolklemmen in de versterkerbehuizing.
De parallel schakeling is bedoeld om meer stroom te kunnen leveren aan luidsprekers met een lage impedantie.
In de datasheet staat het schema (figuur 3). Het ingangsgedeelte ziet er iets anders uit, evenals de 0.1 ohm weerstanden aan de uitgangen.
R7 weglaten
R7 en R8 verbinden als in de afbeelding
IN1 weglaten
voor IN2 een MKP >1uF in de signaallijn opnemen
R1, R2, R3 en R4 weerstanden met 0.1% tolerantie nemen.
O1+ en O2+ elk via 0.1 ohm 3 watt weerstanden aan elkaar knopen. Dit wordt de nieuwe uitgang +. Deze weerstanden kun je het beste in de kabels opnemen tussen de print en de poolklemmen in de versterkerbehuizing.
Laatst gewijzigd door knuisje op vr 06 mei 2011, 9:57, 2 keer totaal gewijzigd.
