Bassreflexpijp in een bocht?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Misschien dat een iets minder diepe afstemming met een rechte flared poort nog wel het beste resultaat oplevert. Met die 60W onder de 100Hz ben je ook bezig je ScanSpeak te slopen, vermoed ik (ik zit aan bijna 20 mm conusuitslag...).
Een wat hogere afstemming zorgt in elk geval voor een rem op je excursie in een in muziek veelgebruikt frequentiegebied en dat is weer goed voor je vervormingscijfers.
Ja, daar zat ik ook over te denken. En wat de excursie betreft heb je natuurlijk gelijk, bij 60W zit de midwoofer al heel ruim over z'n Xmax heen, het was puur ter illustratie wat de luchtsnelheden waren in de poort bij die diameter pijp en bij welke uitsturing.

P.s. ik heb je een PM en een email gestuurd, maar krijg geen reactie?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Tom Magchielse »

In principe heeft Pjotr gelijk als hij schrijft dat de massa (en de doorsnede) bepalend zijn. Bij een 90 graden bocht treedt wat extra versnelling op, zodat de pijp effectief wat langer wordt. Je zult daarom de pijplengte door meting van de poortresonantie wat moeten aanpassen. Ervaring met een prof. subwoofer met lange-slag driver met zelfs twee 45-graden bochten gaf aan dat er geen problemen ontstaan.
succes, Tom
Gebruikersavatar
Sassiness
Ook commercieel actief
Berichten: 60
Lid geworden op: ma 28 mar 2011, 9:22

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Sassiness »

Tom Magchielse schreef:
In principe heeft Pjotr gelijk als hij schrijft dat de massa (en de doorsnede) bepalend zijn. Bij een 90 graden bocht treedt wat extra versnelling op, zodat de pijp effectief wat langer wordt. Je zult daarom de pijplengte door meting van de poortresonantie wat moeten aanpassen. Ervaring met een prof. subwoofer met lange-slag driver met zelfs twee 45-graden bochten gaf aan dat er geen problemen ontstaan.
succes, Tom
Ik ga het in de praktijk meemaken, e.e.a. is uitgevoerd in 40mm PVC, de bekende grijze uit de bouwmarkt, zie hieronder.
Allure DSP Monitor
Allure DSP Monitor
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Walt »

Wanneer de kosten acceptabel zijn denk ik ook dat één grote of twee kleine passieve radiatoren op de achterwand de betere oplossing zijn... plus makkelijker precies af te stemmen dan met deze reflex.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

Walt schreef:
Wanneer de kosten acceptabel zijn denk ik ook dat één grote of twee kleine passieve radiatoren op de achterwand de betere oplossing zijn... plus makkelijker precies af te stemmen dan met deze reflex.

Groetjes Walter
Maar in zo'n kleine kast wel met een sterke dip op een ongelukkige plaats die de bassen wel heel steil doet aflopen. Been that done that en het beviel niet.... Doe mij dan toch maar een gewone baspoort met alle nadelen van dien.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SSassen »

Walt schreef:
Wanneer de kosten acceptabel zijn denk ik ook dat één grote of twee kleine passieve radiatoren op de achterwand de betere oplossing zijn... plus makkelijker precies af te stemmen dan met deze reflex.

Groetjes Walter
Past niet, Hypex AS2.100 zit dan in de weg :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

Ook dat nog :lol:
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door cve »

Past niet, Hypex AS2.100 zit dan in de weg
Bouw dan ook niet van die rare kleine kastjes :lol:

Co
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

cve schreef:
Past niet, Hypex AS2.100 zit dan in de weg
Bouw dan ook niet van die rare kleine kastjes :lol:

Co
Wat.............??? Dat is nog een kasteel vergeleken met wat ik zelf nu aan BR het bouwen ben :lol:
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door b_force »

(Ochjee, moet ik mijn thermo en vacuum theorie weer even naar boven halen en kan ik mijn dictaat op dit moment niet vinden :( )

Normaliter is de stroomsnelheid in een pijp minimaal aan de wand en maximaal in het midden.
Bij een bocht gebeuren er echter gekke dingen en volgens mij komt het er dan op neer dat de stroomsnelheid iets af zal nemen (weerstand neemt toe).
Dit zorgt direct voor een minder efficiënte poort en dus een lagere "Q". (moet het allemaal eventjes correct nalezen hoor)
Kwestie van je poort ietsjes korter maken om op een zelfde "Q" te blijven (inderdaad gaat de Fs dan ook ietsjes omhoog).
Dat is even puur theoretisch. Hoe het praktisch uitpakt zal oa afhangen van de stroomsnelheid -> hoe hoog geluidsniveau moet zijn.

Je kunt prima een experiment uitvoeren door eerst de impedantie te meten meet een correcte rechte pijp en daarna met bochten erin.
(bijvoorbeeld extern als het intern niet past)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

Een BR is uiteindelijk toch meten om te fine tunen. Dat kun je eigenlijk niet helemaal exact uitrekenen, alleen benaderen.

Waar ik met zo'n scherp 90 graden knietje bij 40 mm PVC pijp meer bang voor ben is wervelingen die niet alleen de stromingsweerstand verhogen maar ook ruis veroorzaken. I.d.d. de praktijk moet het leren.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door hannesie »

Dit lijkt wel een beetje op wat er in de jaren 60 gebeurde met de 2takt racertjes, en dan werden er de opties als de spoelpoorten polijsten bekeken via de TH Delft, om te zien of er nog meer PK 's uit te halen waren. :lol:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

Wat weet jij daar nou van? :lol:
big.jpg
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 31 mar 2011, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door b_force »

Pjotr schreef:
Een BR is uiteindelijk toch meten om te fine tunen. Dat kun je eigenlijk niet helemaal exact uitrekenen, alleen benaderen.

Waar ik met zo'n scherp 90 graden knietje bij 40 mm PVC pijp meer bang voor ben is wervelingen die niet alleen de stromingsweerstand verhogen maar ook ruis veroorzaken. I.d.d. de praktijk moet het leren.
Er zijn best dingen uit te rekenen, maar waar de waarneembaarheidsgrens voor (jou) menselijk oor ligt is niet uit te rekenen :wink:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Wat weet jij daar nou van? :lol:
big.jpg
JaMaTHi :rock:
Kreidler blokjes :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

Nope, zie je wel dat het niet weet :lol: :P
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door hannesie »

Pjotr schreef:
Nope, zie je wel dat het niet weet :lol: :P
Zeg het dan maar :?
Ik dacht namelijk dat een licht ruw oppervlak een betere doorstroming gaf dan gepolijst.
Net als bij surfplanken een heel licht geschuurd, minder weerstand als glad.
k.p.
Berichten: 1178
Lid geworden op: vr 16 jan 2009, 11:23

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door k.p. »

De huid van een haai en volgens mij ook een golfbal doen het erg goed qua minimaliseren van de weerstand. Beide zijn niet heel glad.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

Daar zit toch geen 90 graden bocht in? :-&
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door b_force »

En pissen over je langlaufski's doet het ook goed om minder weerstand te krijgen als je in de besneeuwde bergen bent en je hebt die ski's niet kunnen invetten.
Daar kwam Bear Grylls gisteravond mee.



(In veel gevallen is die straal wel een behoorlijk bocht)
Gebruikersavatar
Mphus
Berichten: 410
Lid geworden op: zo 08 mar 2009, 15:39
Locatie: Nijmegen

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Mphus »

Dat van een haai en golfbal komt doordat er op het punt waar de stromingen los laten wervelingen ontstaan met gevolg een laag druk punt. Door de puntjes verschuif je de plek van loslaten verder naar achteren waardoor het lage drukpunt kleiner wordt.

Het begind in middels op CFD te lijken..... :mrgreen:

Groeten Daan
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door SSassen »

Dus men stelt voor dat ik in de bassreflex pijp ga plassen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door hannesie »

SSassen schreef:
Dus men stelt voor dat ik in de bassreflex pijp ga plassen?
:mrgreen: :lol:
Maar Pjotr heeft het antwoord nog niet gegeven, dus hou die plas nog even op.
Gebruikersavatar
cve
Berichten: 2131
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 18:07
Locatie: Wormer

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door cve »

SSassen schreef:
Dus men stelt voor dat ik in de bassreflex pijp ga plassen?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Ik zeg doen!

Co
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Bassreflexpijp in een bocht?

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef:
SSassen schreef:
Dus men stelt voor dat ik in de bassreflex pijp ga plassen?
:mrgreen: :lol:
Maar Pjotr heeft het antwoord nog niet gegeven, dus hou die plas nog even op.
Goeie ouwe tijd Hans. Toen kun je nog 's-avonds om 12 uur bij de loodgieter aanbellen voor een stukkie 40 mm koperpijp om de schuif van de carburateur te verlengen. Maar dat is echt een heel ander verhaal.

Wil je de glorie van die oude tijd nog eens meemaken: 21 mei

Met een beetje geluk kun daar dan een babbeltje maken met de inmiddels bejaarde Jan en Martin van Thiel. (Jamathi) en het museum van de van Veen stal bezichtigen met die rare 12 versnellingsbak op een 50 cc Kreidler (die nooit gewerkt heeft).
Laatst gewijzigd door Pjotr op do 31 mar 2011, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”