Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Goed, vanmiddag even wat vorderingen gemaakt in het zonnetje in de achtertuin. Helaas is de bestelde 16mm afrondfrees niet gearriveerd vandaag, dus kan ik de kasten nog niet in elkaar lijmen, want de panelen aan de boven en onderkant wil ik pas lijmen als de afronding erop zit. Wel heb ik alle drivergaten uitgefreesd inclusief het verzinken van de drivers. Ik hoop de afrondfrees maandag in huis te hebben zodat ik dan verder kan, dus helaas wordt het geen weekend project ...

Hier begon ik vanmiddag mee, een stapeltje op maat gezaagde MDF planken.
Stapeltje MDF planken
Stapeltje MDF planken
En hier ben ik zojuist geeindigd, met alle gaten e.d. uitgefreesd.
Status quo Nobudget monitor
Status quo Nobudget monitor
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Lieuwe »

Ziet er netjes uit!
Het ziet er daar eigenlijk nog iets te netjes uit voor een werktafel :mrgreen: :sure:
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Miniwatt »

Wat voor gevoeligheid wordt het? Ik zie de grafiek wel, maar dan kijk ik uit eigenbelang vooral naar de stukken boven 90 dB.. 8-[
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Miniwatt »

Lieuwe schreef:
Het ziet er daar eigenlijk nog iets te netjes uit voor een werktafel :mrgreen: :sure:
Zo zou het er bij mij ook uitzien als ik net verhuisd was. En een week later.. :mrgreen:
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door jnijboer »

Hee, een 16 mm afrondfrees? Waar heb je die besteld? Groter dan 12,7 mm heb ik ze nog niet kunnen vinden.

edit: met wat gegoogle al gevonden, zelfs tot een radius van 38,1.. Laat ik dat met mijn Skil handfrees maar niet proberen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

jnijboer schreef:
Hee, een 16 mm afrondfrees? Waar heb je die besteld? Groter dan 12,7 mm heb ik ze nog niet kunnen vinden.

edit: met wat gegoogle al gevonden, zelfs tot een radius van 38,1.. Laat ik dat met mijn Skil handfrees maar niet proberen.
Ik heb de 16mm afrondfrees besteld bij MZS Gereedschap, http://www.mzsgereedschap.nl/, was niet goedkoop met 60 euro inclusief verzending maar goed, zoiets komt altijd wel van pas. Het was tevens de grootste maat frees met 8mm as. Waar heb je jouw frees gevonden?

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
jnijboer
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 31 dec 2006, 1:03
Locatie: Tijnje

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door jnijboer »

baptist in Arnhem heeft grotere maten (uiteraard) maar ook deze: http://www.borentappenschuren.nl/catego ... agerfrezen. Zij raden aan om radii groter dan 22 mm niet meer in een handfrees te stoppen maar in een freestafel.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door jeroen_d »

Miniwatt schreef:
Wat voor gevoeligheid wordt het? Ik zie de grafiek wel, maar dan kijk ik uit eigenbelang vooral naar de stukken boven 90 dB.. 8-[
Het rendement zal beneden 90 dB liggen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef:
Miniwatt schreef:
Wat voor gevoeligheid wordt het? Ik zie de grafiek wel, maar dan kijk ik uit eigenbelang vooral naar de stukken boven 90 dB.. 8-[
Het rendement zal beneden 90 dB liggen.
Ruim beneden de 90dB zelfs.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
Miniwatt
Berichten: 863
Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
Locatie: Den Haag

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Miniwatt »

Okee bedankt -en laat maar =; :mrgreen:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door wouter »

Dat wordt netjes!

Ik ben blij dit projectje van je te zien. Niets perfecte units, meubelmakers aan het werk etc, gewoon visie en handwerk :wink:

Voor mij is dit echt leuke zelfbouw, je ontwerpt om tekortkomingen van de drivers heen. Maakt keuzes en doet concessies, doordat je het doel in het oog houdt: budget.

Om het hoge Q(ts) probleem werk je handig heen, en met het seriefilter krijg je met weinig componenten een acceptabele curve met oog voor de powerrespons. Het zou heel goed kunnen dat dit veel beter klinkt dan een eigen ontwerp van visaton. Durf ik wel op in te zetten O:)

Ik zag net dat de Millon Cobra III ook de W130S heeft, alleen dan de W130SE versie, andere korf. Kost 1999,- per paar :-&

http://www.millon.nl/-.cobra.3.zonderfr ... ekers.html
Hier een andere versie, nieuwe tweeter lijkt me:
http://www.millon.nl/-.cobra.3.luidsprekers.html

Meer inhoudelijk
-de HP BR simulatie van boxsim lijkt aardig, maar kan ik niet in Ajhorn voor elkaar krijgen in 6 liter...
-de fases liggen ca. 100 graden uit elkaar op de overnamefrequentie...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door John P »

Mijn ervaring met een ws170 met voorgeschakelde condensator is, dat een 10% bypass met een gladde elco een behoorlijke verbetering bracht van de verstaanbaarheid. Ik zou het het eens proberen en dan beslissen, veel succes.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

John P schreef:
Mijn ervaring met een ws170 met voorgeschakelde condensator is, dat een 10% bypass met een gladde elco een behoorlijke verbetering bracht van de verstaanbaarheid. Ik zou het het eens proberen en dan beslissen, veel succes.
Da's inderdaad een goede suggestie, ik ga zeker de 470uF bipolaire elco voorzien van een 4.7uF (of groter) MKP parallel, dit doe ik feitelijk altijd als ik bipolaire condensatoren gebruik in waardes die in MKT of MKP niet praktisch (of te kostbaar) zijn.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Vandaag helaas ook nog geen afrondfrees mogen ontvangen, dus weinig vorderingen gemaakt, heb maar alvast de twee bassreflex poorten in de behuizing gelijmd en laten drogen op de verwarming. Had ik potverdorie toch twee tiende i.p.v. één tiende speling op het gat van de bassreflex poorten, volgende keer toch wat nauwkeuriger frezen dus.
Bassreflex poorten
Bassreflex poorten
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Ronkel
Berichten: 2181
Lid geworden op: do 11 jan 2007, 23:46
Locatie: Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door Ronkel »

Ook een nobudget bassreflexpoort zie ik :mrgreen:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Ronkel schreef:
Ook een nobudget bassreflexpoort zie ik :mrgreen:
40mm PVC pijp uit de bouwmarkt, voor die 1.89 euro (1 meter) kan je geen misser maken :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door wouter »

kan straks mooi die kwartrond frees doorheen... no budget flare port :lol:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

wouter schreef:
kan straks mooi die kwartrond frees doorheen... no budget flare port :lol:
Precies, je begrijpt inmiddels dat ik alle low-budget trucs uit de kast heb getrokken :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Potverdorie, vanochtend weer 't deksel op m'n neus. Ik had met het afdraaien van de 40mm PVC pijp geen rekening gehouden met het feit dat ik op de achterkant een stuk 6mm MDF heb verlijmd, dus de bassreflexpijp stak 6mm te diep in de kast en zodoende zat deze op pakweg 10mm van de tweeter magneet, da's ietwat te krap. Dus maar even ingeklemd in de freesbank en er 6mm vanaf gefreesd.
Inkorten bassreflexpijp
Inkorten bassreflexpijp
Nu is het wachten op de afrondfrees zodat ik verder kan met het in elkaar lijmen van de kasten, vervelend van die bedrijven die je op vrijdag een verzendbevestiging sturen en dat je dan maandag nog niks hebt ontvangen, dat haalt aardig de vaart eruit, als ik de afrondfrees zaterdag had ontvangen (zoals dat normaliter gebruikelijk is met TNT) was ik al klaar geweest :boos:
Wachten op de afrondfrees
Wachten op de afrondfrees
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

Om even een indruk te geven hoeveel ademruimte te bassreflexpoort heeft, d'r zit nu pakweg 20mm tussen de poort en de magneet van de tweeter.
Afstand tweeter magneet, bassreflexpijp
Afstand tweeter magneet, bassreflexpijp
Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door dre »

zo moet het toch net kunnen vind ik.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

dre schreef:
zo moet het toch net kunnen vind ik.
De minimale ademruimte moet de straal van de bassreflexpijp zijn, die is 16mm, dus met 20mm zit ik ruim :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door dre »

aha,daar zijn dus berekingen voor......
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door markbakk »

Ik ben wel benieuwd naar die berekening :wink:

16 mm straal = doorstroomopening van 8 vierkante centimeter
16 mm lengte buis = doorstroomopening van 16 vierkante centimeter (oppervlakte ring van 16mm hoog en r=16mm)

Maar het lijkt mij een prima vuistregel. Zij het dat je 'm wel zou mogen nameten straks.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave

Bericht door SSassen »

markbakk schreef:
Ik ben wel benieuwd naar die berekening :wink:

16 mm straal = doorstroomopening van 8 vierkante centimeter
16 mm lengte buis = doorstroomopening van 16 vierkante centimeter (oppervlakte ring van 16mm hoog en r=16mm)

Maar het lijkt mij een prima vuistregel. Zij het dat je 'm wel zou mogen nameten straks.
Het is een vuistregel inderdaad, normaliter zorg ik voor voldoende ademruimte maar in dit geval is 't allemaal krap in zo'n klein kastje.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”