Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Goed, vanmiddag even wat vorderingen gemaakt in het zonnetje in de achtertuin. Helaas is de bestelde 16mm afrondfrees niet gearriveerd vandaag, dus kan ik de kasten nog niet in elkaar lijmen, want de panelen aan de boven en onderkant wil ik pas lijmen als de afronding erop zit. Wel heb ik alle drivergaten uitgefreesd inclusief het verzinken van de drivers. Ik hoop de afrondfrees maandag in huis te hebben zodat ik dan verder kan, dus helaas wordt het geen weekend project ...
Hier begon ik vanmiddag mee, een stapeltje op maat gezaagde MDF planken.
En hier ben ik zojuist geeindigd, met alle gaten e.d. uitgefreesd.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Hier begon ik vanmiddag mee, een stapeltje op maat gezaagde MDF planken.
En hier ben ik zojuist geeindigd, met alle gaten e.d. uitgefreesd.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Ziet er netjes uit!
Het ziet er daar eigenlijk nog iets te netjes uit voor een werktafel

Het ziet er daar eigenlijk nog iets te netjes uit voor een werktafel
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Wat voor gevoeligheid wordt het? Ik zie de grafiek wel, maar dan kijk ik uit eigenbelang vooral naar de stukken boven 90 dB.. 
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Zo zou het er bij mij ook uitzien als ik net verhuisd was. En een week later..Lieuwe schreef:Het ziet er daar eigenlijk nog iets te netjes uit voor een werktafel![]()
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Hee, een 16 mm afrondfrees? Waar heb je die besteld? Groter dan 12,7 mm heb ik ze nog niet kunnen vinden.
edit: met wat gegoogle al gevonden, zelfs tot een radius van 38,1.. Laat ik dat met mijn Skil handfrees maar niet proberen.
edit: met wat gegoogle al gevonden, zelfs tot een radius van 38,1.. Laat ik dat met mijn Skil handfrees maar niet proberen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Ik heb de 16mm afrondfrees besteld bij MZS Gereedschap, http://www.mzsgereedschap.nl/, was niet goedkoop met 60 euro inclusief verzending maar goed, zoiets komt altijd wel van pas. Het was tevens de grootste maat frees met 8mm as. Waar heb je jouw frees gevonden?jnijboer schreef:Hee, een 16 mm afrondfrees? Waar heb je die besteld? Groter dan 12,7 mm heb ik ze nog niet kunnen vinden.
edit: met wat gegoogle al gevonden, zelfs tot een radius van 38,1.. Laat ik dat met mijn Skil handfrees maar niet proberen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
baptist in Arnhem heeft grotere maten (uiteraard) maar ook deze: http://www.borentappenschuren.nl/catego ... agerfrezen. Zij raden aan om radii groter dan 22 mm niet meer in een handfrees te stoppen maar in een freestafel.
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Het rendement zal beneden 90 dB liggen.Miniwatt schreef:Wat voor gevoeligheid wordt het? Ik zie de grafiek wel, maar dan kijk ik uit eigenbelang vooral naar de stukken boven 90 dB..
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Ruim beneden de 90dB zelfs.jeroen_d schreef:Het rendement zal beneden 90 dB liggen.Miniwatt schreef:Wat voor gevoeligheid wordt het? Ik zie de grafiek wel, maar dan kijk ik uit eigenbelang vooral naar de stukken boven 90 dB..
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Dat wordt netjes!
Ik ben blij dit projectje van je te zien. Niets perfecte units, meubelmakers aan het werk etc, gewoon visie en handwerk
Voor mij is dit echt leuke zelfbouw, je ontwerpt om tekortkomingen van de drivers heen. Maakt keuzes en doet concessies, doordat je het doel in het oog houdt: budget.
Om het hoge Q(ts) probleem werk je handig heen, en met het seriefilter krijg je met weinig componenten een acceptabele curve met oog voor de powerrespons. Het zou heel goed kunnen dat dit veel beter klinkt dan een eigen ontwerp van visaton. Durf ik wel op in te zetten
Ik zag net dat de Millon Cobra III ook de W130S heeft, alleen dan de W130SE versie, andere korf. Kost 1999,- per paar
http://www.millon.nl/-.cobra.3.zonderfr ... ekers.html
Hier een andere versie, nieuwe tweeter lijkt me:
http://www.millon.nl/-.cobra.3.luidsprekers.html
Meer inhoudelijk
-de HP BR simulatie van boxsim lijkt aardig, maar kan ik niet in Ajhorn voor elkaar krijgen in 6 liter...
-de fases liggen ca. 100 graden uit elkaar op de overnamefrequentie...
Ik ben blij dit projectje van je te zien. Niets perfecte units, meubelmakers aan het werk etc, gewoon visie en handwerk
Voor mij is dit echt leuke zelfbouw, je ontwerpt om tekortkomingen van de drivers heen. Maakt keuzes en doet concessies, doordat je het doel in het oog houdt: budget.
Om het hoge Q(ts) probleem werk je handig heen, en met het seriefilter krijg je met weinig componenten een acceptabele curve met oog voor de powerrespons. Het zou heel goed kunnen dat dit veel beter klinkt dan een eigen ontwerp van visaton. Durf ik wel op in te zetten
Ik zag net dat de Millon Cobra III ook de W130S heeft, alleen dan de W130SE versie, andere korf. Kost 1999,- per paar
http://www.millon.nl/-.cobra.3.zonderfr ... ekers.html
Hier een andere versie, nieuwe tweeter lijkt me:
http://www.millon.nl/-.cobra.3.luidsprekers.html
Meer inhoudelijk
-de HP BR simulatie van boxsim lijkt aardig, maar kan ik niet in Ajhorn voor elkaar krijgen in 6 liter...
-de fases liggen ca. 100 graden uit elkaar op de overnamefrequentie...
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Mijn ervaring met een ws170 met voorgeschakelde condensator is, dat een 10% bypass met een gladde elco een behoorlijke verbetering bracht van de verstaanbaarheid. Ik zou het het eens proberen en dan beslissen, veel succes.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Da's inderdaad een goede suggestie, ik ga zeker de 470uF bipolaire elco voorzien van een 4.7uF (of groter) MKP parallel, dit doe ik feitelijk altijd als ik bipolaire condensatoren gebruik in waardes die in MKT of MKP niet praktisch (of te kostbaar) zijn.John P schreef:Mijn ervaring met een ws170 met voorgeschakelde condensator is, dat een 10% bypass met een gladde elco een behoorlijke verbetering bracht van de verstaanbaarheid. Ik zou het het eens proberen en dan beslissen, veel succes.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Vandaag helaas ook nog geen afrondfrees mogen ontvangen, dus weinig vorderingen gemaakt, heb maar alvast de twee bassreflex poorten in de behuizing gelijmd en laten drogen op de verwarming. Had ik potverdorie toch twee tiende i.p.v. één tiende speling op het gat van de bassreflex poorten, volgende keer toch wat nauwkeuriger frezen dus.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
40mm PVC pijp uit de bouwmarkt, voor die 1.89 euro (1 meter) kan je geen misser makenRonkel schreef:Ook een nobudget bassreflexpoort zie ik
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenuitpakker
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
kan straks mooi die kwartrond frees doorheen... no budget flare port 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Precies, je begrijpt inmiddels dat ik alle low-budget trucs uit de kast heb getrokkenwouter schreef:kan straks mooi die kwartrond frees doorheen... no budget flare port
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Potverdorie, vanochtend weer 't deksel op m'n neus. Ik had met het afdraaien van de 40mm PVC pijp geen rekening gehouden met het feit dat ik op de achterkant een stuk 6mm MDF heb verlijmd, dus de bassreflexpijp stak 6mm te diep in de kast en zodoende zat deze op pakweg 10mm van de tweeter magneet, da's ietwat te krap. Dus maar even ingeklemd in de freesbank en er 6mm vanaf gefreesd.
Nu is het wachten op de afrondfrees zodat ik verder kan met het in elkaar lijmen van de kasten, vervelend van die bedrijven die je op vrijdag een verzendbevestiging sturen en dat je dan maandag nog niks hebt ontvangen, dat haalt aardig de vaart eruit, als ik de afrondfrees zaterdag had ontvangen (zoals dat normaliter gebruikelijk is met TNT) was ik al klaar geweest
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Nu is het wachten op de afrondfrees zodat ik verder kan met het in elkaar lijmen van de kasten, vervelend van die bedrijven die je op vrijdag een verzendbevestiging sturen en dat je dan maandag nog niks hebt ontvangen, dat haalt aardig de vaart eruit, als ik de afrondfrees zaterdag had ontvangen (zoals dat normaliter gebruikelijk is met TNT) was ik al klaar geweest
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Om even een indruk te geven hoeveel ademruimte te bassreflexpoort heeft, d'r zit nu pakweg 20mm tussen de poort en de magneet van de tweeter.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
De minimale ademruimte moet de straal van de bassreflexpijp zijn, die is 16mm, dus met 20mm zit ik ruimdre schreef:zo moet het toch net kunnen vind ik.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Ik ben wel benieuwd naar die berekening 
16 mm straal = doorstroomopening van 8 vierkante centimeter
16 mm lengte buis = doorstroomopening van 16 vierkante centimeter (oppervlakte ring van 16mm hoog en r=16mm)
Maar het lijkt mij een prima vuistregel. Zij het dat je 'm wel zou mogen nameten straks.
16 mm straal = doorstroomopening van 8 vierkante centimeter
16 mm lengte buis = doorstroomopening van 16 vierkante centimeter (oppervlakte ring van 16mm hoog en r=16mm)
Maar het lijkt mij een prima vuistregel. Zij het dat je 'm wel zou mogen nameten straks.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Nobudget monitor - goedkope kwaliteitsweergave
Het is een vuistregel inderdaad, normaliter zorg ik voor voldoende ademruimte maar in dit geval is 't allemaal krap in zo'n klein kastje.markbakk schreef:Ik ben wel benieuwd naar die berekening
16 mm straal = doorstroomopening van 8 vierkante centimeter
16 mm lengte buis = doorstroomopening van 16 vierkante centimeter (oppervlakte ring van 16mm hoog en r=16mm)
Maar het lijkt mij een prima vuistregel. Zij het dat je 'm wel zou mogen nameten straks.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang

