mijn neo speelt vanaf 1850hz 2e orde,en dat gaat meer dan prima.
maar een kleine breedbander zoals bij de nescio speelt echt wel heel mooi hoor!
Oh, dan zou zo'n 3 kHz eerste orde ook niet zo'n punt moeten zijn denk ik Stevige ribbontweeter zeg!
Nu nog een goede midrange uitzoeken. Ik twijfel nog steeds een beetje tussen een normale mid en een breedbander... Vandaag maar weer een hoop lezen, Zaphaudio is wel een handige site met al die drivertestjes heb ik gemerkt.
Heej leuk! nog een 3-weg ontwerp. Zou dit het jaar van de vertrouwde 3-wegen worden ?
Ik weet niet wat de x-max van de Neo3 is, maar ik denk niet dat 1e orde rond de 3.5khz voldoende is i.c.m. hoge belastbaarheid.
Het is tenslotte maar een stukje ingeklemd folie.
Heej leuk! nog een 3-weg ontwerp. Zou dit het jaar van de vertrouwde 3-wegen worden ?
Ik ben niet heel erg up to date, zal me eens even in de andere lopende projecten verdiepen... De driewegspeakers zijn in trek momenteel?
Ik weet niet wat de x-max van de Neo3 is, maar ik denk niet dat 1e orde rond de 3.5khz voldoende is i.c.m. hoge belastbaarheid.
Het is tenslotte maar een stukje ingeklemd folie.
Vooruit dan maar weer... ik lag het even uit... Ik bedoel "laag". Met andere woorden de woofer in een losse kast met daar bovenop een losse kast voor mid en hoog. Overigens lag ik ook ergens om per kant 2 van die Dayton's te gebruiken? Hoe groot wordt die losse kast dan?
Het was inderdaad de bedoeling om een losse 'sub' kast te maken en daar een soort monitortje bovenop te zetten.
De Dayton RSS315 gaat in een gesloten kast van 80 liter (Q = 0.707) f3 = 36Hz bereiken. 2 stuks per kant lijkt me dus toch wat overdreven met het oog op het formaat dat ik dan nodig heb
Qua mid gaat mijn gedachte nu toch weer wat meer uit naar een "normale" midwoofer. Is het qua fase een drama om hogere-orde filtering toe te passen tussen mid en tweeter? Of is dat eigenlijk alleen tussen woofer en mid van belang?
Ideeën... Ja... Maar nog niks op papier, laat staan gemodelleerd... Ik zit te denken aan iets met schuine zijkanten en een schuine bovenkant. Qua bracing heb ik zoiets als het Nescio-idee in mijn hoofd:
Misschien dat ik er vandaag toe kom een en ander op papier te zetten.
Ik kan overigens voor weinig geld aan een setje Seas MCA12RC komen. Lijkt me op zich prima geschikt om van zo'n 300 tot pak 'm beet 4000 Hz te gebruiken. Dat zou dan mooi aansluiten bij de andere units.
De Seas MCA12RC lijkt me al met al een uitstekende kandidaat. En tja, als ik ze dan toch voor 60 euro het paar mag hebben.
Het enige waar ik nog een beetje over twijfel is de aansluiting op de woofer. Die zal best een stukje door moeten lopen in dit geval. Dat zou op zich geen probleem moeten zijn - op 300 Hz filteren schijnt prima te gaan - maar ik vraag me een beetje af of de belastbaarheid bij eerste-orde filtering nog acceptabel zal blijven.
Hoe zit dit in elkaar? Een hogere-orde filter veroorzaakt toch sowieso faseverschuivingen, slechte impulsrespons en dergelijke? Of werkt het met een actief filter zoals in de DCX anders?
Hoe zit dit in elkaar? Een hogere-orde filter veroorzaakt toch sowieso faseverschuivingen, slechte impulsrespons en dergelijke? Of werkt het met een actief filter zoals in de DCX anders?
De driver zelf ook hoor, en hij bundelt ook nog eens, da's echt vervelend allemaal. Staar je dus niet blind op eisen vooraf, maar kies drivers die je veel mogelijkheden geven, dan kan je later altijd nog keuzes maken.
Het wordt dus sowieso knudde met een rietje als ik het goed begrijp
Misschien moet ik het hele idee dan maar omgooien en er een vierweg van maken. Heb niet zo'n zin om veel geld te investeren en dan uiteindelijk alsnog met een matig resultaat te zitten.
Of ik pleur alsnog die tweeter eruit, maak een soort van Nescio en neem de bundeling voor lief.
Het wordt dus sowieso knudde met een rietje als ik het goed begrijp
Misschien moet ik het hele idee dan maar omgooien en er een vierweg van maken. Heb niet zo'n zin om veel geld te investeren en dan uiteindelijk alsnog met een matig resultaat te zitten.
Of ik pleur alsnog die tweeter eruit, maak een soort van Nescio en neem de bundeling voor lief.
Een drieweg heeft de minste compromissen, ook kan je dan nog altijd een sub inzetten.
Of ik pleur alsnog die tweeter eruit, maak een soort van Nescio en neem de bundeling voor lief.
Koen K schreef:
Ik denk dan zelf in de richting van een CSS FR125SR als midrange - aangezien deze zich tot zo'n 4 à 5 kHz zo te zien netjes gedraagt qua afstraling en bovendien niet duur is. Die zou dan wellicht op zo'n 3.5 of 4 kHz gekruist kunnen worden met de NEO3? Zit ik dan een beetje op het juiste spoor? Of moet ik hogere orde filtering gaan gebruiken in dat geval? Dat zou ik namelijk liever niet doen.
de bezetting van Hans dus... ik kreeg van een italiaan een tijdje geleden de opmerking dat hij de FR125 en de Neo3 idd 1e orde had gefilterd, iirc was dat bij iets van 4 à 5kHz, en dat hij daar erg happy mee was.
Of ik pleur alsnog die tweeter eruit, maak een soort van Nescio en neem de bundeling voor lief.
Nee, da's zonde, die Dayton combinatie met een RS-28 erboven zoals Arjan voorstelt is echt veel meer waar voor je geld.
Toch Henkjan?
als je van de dreiging af wil zijn van donkere krachten die je van het juiste pad der breedbandigheid af willen houden, dan kan een tweeter veel waard zijn idd. het voordeel van een tweeter is ook dat je 'm kan loskoppelen
Zijn er trouwens geen betaalbare DSP-oplossingen die een fasereine hogere-orde crossover kunnen maken? Een Lyngdorf zou dit moeten kunnen maar is helaas ver boven budget