Silvae | Fullrange systeem met CSS-drivers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

dre schreef:
mijn neo speelt vanaf 1850hz 2e orde,en dat gaat meer dan prima.

maar een kleine breedbander zoals bij de nescio speelt echt wel heel mooi hoor!
Oh, dan zou zo'n 3 kHz eerste orde ook niet zo'n punt moeten zijn denk ik :) Stevige ribbontweeter zeg!

Nu nog een goede midrange uitzoeken. Ik twijfel nog steeds een beetje tussen een normale mid en een breedbander... Vandaag maar weer een hoop lezen, Zaphaudio is wel een handige site met al die drivertestjes heb ik gemerkt.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Chris_T »

Heej leuk! nog een 3-weg ontwerp. Zou dit het jaar van de vertrouwde 3-wegen worden :D ?

Ik weet niet wat de x-max van de Neo3 is, maar ik denk niet dat 1e orde rond de 3.5khz voldoende is i.c.m. hoge belastbaarheid.
Het is tenslotte maar een stukje ingeklemd folie.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door dre »

ga ook eens naar de nescio luisteren :wink:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Chris_T schreef:
Heej leuk! nog een 3-weg ontwerp. Zou dit het jaar van de vertrouwde 3-wegen worden :D ?
Ik ben niet heel erg up to date, zal me eens even in de andere lopende projecten verdiepen... De driewegspeakers zijn in trek momenteel? ;)
Ik weet niet wat de x-max van de Neo3 is, maar ik denk niet dat 1e orde rond de 3.5khz voldoende is i.c.m. hoge belastbaarheid.
Het is tenslotte maar een stukje ingeklemd folie.
Dat staat er niet echt bij. "Effective frequency range" is vanaf 2 kHz. http://www.juoiga.nl/download/neo3pdr_white_paper.pdf

In dit geval zou je zeggen dat het verstandig is een middentoner te nemen die tot een goede 5 kHz door kan gaan, denk ik dan.
dre schreef:
ga ook eens naar de nescio luisteren :wink:
Lijkt me op zich wel een plannetje ja :)
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Leeuwarden »

Mijn tip zou zijn om het lag in een losse kast te zetten...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Leeuwarden schreef:
Mijn tip zou zijn om het lag in een losse kast te zetten...
Lag - Een lag is een storing in de communicatie tussen twee netwerken, waarbij de dataoverdracht vertraging oploopt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lag

Ik nie snappe nie? :mrgreen:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Leeuwarden »

Vooruit dan maar weer... ik lag het even uit... Ik bedoel "laag". Met andere woorden de woofer in een losse kast met daar bovenop een losse kast voor mid en hoog. :mrgreen: Overigens lag ik ook ergens om per kant 2 van die Dayton's te gebruiken? Hoe groot wordt die losse kast dan?
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Het was inderdaad de bedoeling om een losse 'sub' kast te maken en daar een soort monitortje bovenop te zetten. :)

De Dayton RSS315 gaat in een gesloten kast van 80 liter (Q = 0.707) f3 = 36Hz bereiken. 2 stuks per kant lijkt me dus toch wat overdreven met het oog op het formaat dat ik dan nodig heb ;)

Qua mid gaat mijn gedachte nu toch weer wat meer uit naar een "normale" midwoofer. Is het qua fase een drama om hogere-orde filtering toe te passen tussen mid en tweeter? Of is dat eigenlijk alleen tussen woofer en mid van belang?
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Arno »

Heb je al ideeën voor de kast? Ik wil plaatjes kijken :mrgreen:
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

:mrgreen:

Ideeën... Ja... Maar nog niks op papier, laat staan gemodelleerd... Ik zit te denken aan iets met schuine zijkanten en een schuine bovenkant. Qua bracing heb ik zoiets als het Nescio-idee in mijn hoofd:

Afbeelding

Misschien dat ik er vandaag toe kom een en ander op papier te zetten. ;)
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Ik kan overigens voor weinig geld aan een setje Seas MCA12RC komen. Lijkt me op zich prima geschikt om van zo'n 300 tot pak 'm beet 4000 Hz te gebruiken. Dat zou dan mooi aansluiten bij de andere units.

Kent iemand deze drivers?

Klik
dream theater
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 okt 2009, 17:40

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door dream theater »

Koen,

Dat is alvast eerste aanzet tot de 3Way classic van Troels :D

http://www.troelsgravesen.dk/3WClassic.htm
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Ja, ik heb 'm gelezen! :D

De Seas MCA12RC lijkt me al met al een uitstekende kandidaat. En tja, als ik ze dan toch voor 60 euro het paar mag hebben.

Het enige waar ik nog een beetje over twijfel is de aansluiting op de woofer. Die zal best een stukje door moeten lopen in dit geval. Dat zou op zich geen probleem moeten zijn - op 300 Hz filteren schijnt prima te gaan - maar ik vraag me een beetje af of de belastbaarheid bij eerste-orde filtering nog acceptabel zal blijven.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Martijn M »

Waarom 1e orde?
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Vooral omdat ik bang ben voor faseproblemen, zeker in dat gebied... Of zie ik spoken?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
Of zie ik spoken?
Ja :rock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Dat scheelt :D

Hoe zit dit in elkaar? Een hogere-orde filter veroorzaakt toch sowieso faseverschuivingen, slechte impulsrespons en dergelijke? Of werkt het met een actief filter zoals in de DCX anders?


http://www.breem.nl/fldtechniek/pgwissel.htm
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
Dat scheelt :D

Hoe zit dit in elkaar? Een hogere-orde filter veroorzaakt toch sowieso faseverschuivingen, slechte impulsrespons en dergelijke? Of werkt het met een actief filter zoals in de DCX anders?


http://www.breem.nl/fldtechniek/pgwissel.htm
De driver zelf ook hoor, en hij bundelt ook nog eens, da's echt vervelend allemaal. Staar je dus niet blind op eisen vooraf, maar kies drivers die je veel mogelijkheden geven, dan kan je later altijd nog keuzes maken.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Het wordt dus sowieso knudde met een rietje als ik het goed begrijp :?

Misschien moet ik het hele idee dan maar omgooien en er een vierweg van maken. Heb niet zo'n zin om veel geld te investeren en dan uiteindelijk alsnog met een matig resultaat te zitten.

Of ik pleur alsnog die tweeter eruit, maak een soort van Nescio en neem de bundeling voor lief.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
Het wordt dus sowieso knudde met een rietje als ik het goed begrijp :?

Misschien moet ik het hele idee dan maar omgooien en er een vierweg van maken. Heb niet zo'n zin om veel geld te investeren en dan uiteindelijk alsnog met een matig resultaat te zitten.

Of ik pleur alsnog die tweeter eruit, maak een soort van Nescio en neem de bundeling voor lief.
Een drieweg heeft de minste compromissen, ook kan je dan nog altijd een sub inzetten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Henkjan »

Koen K schreef:
Of ik pleur alsnog die tweeter eruit, maak een soort van Nescio en neem de bundeling voor lief.
:rock:
Koen K schreef:
Ik denk dan zelf in de richting van een CSS FR125SR als midrange - aangezien deze zich tot zo'n 4 à 5 kHz zo te zien netjes gedraagt qua afstraling en bovendien niet duur is. Die zou dan wellicht op zo'n 3.5 of 4 kHz gekruist kunnen worden met de NEO3? Zit ik dan een beetje op het juiste spoor? Of moet ik hogere orde filtering gaan gebruiken in dat geval? Dat zou ik namelijk liever niet doen.
de bezetting van Hans dus... ik kreeg van een italiaan een tijdje geleden de opmerking dat hij de FR125 en de Neo3 idd 1e orde had gefilterd, iirc was dat bij iets van 4 à 5kHz, en dat hij daar erg happy mee was.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door SSassen »

Koen K schreef:
Of ik pleur alsnog die tweeter eruit, maak een soort van Nescio en neem de bundeling voor lief.
Nee, da's zonde, die Dayton combinatie met een RS-28 erboven zoals Arjan voorstelt is echt veel meer waar voor je geld.

Toch Henkjan? :hide:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Audio liefhebber pur sang
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
Koen K schreef:
Of ik pleur alsnog die tweeter eruit, maak een soort van Nescio en neem de bundeling voor lief.
Nee, da's zonde, die Dayton combinatie met een RS-28 erboven zoals Arjan voorstelt is echt veel meer waar voor je geld.

Toch Henkjan? :hide:
als je van de dreiging af wil zijn van donkere krachten die je van het juiste pad der breedbandigheid af willen houden, dan kan een tweeter veel waard zijn idd. het voordeel van een tweeter is ook dat je 'm kan loskoppelen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Juicie
Berichten: 197
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 8:38
Locatie: Neeritter
Contacteer:

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Juicie »

Als je bij Dayton wilt blijven misschien het Statement of het Khanspires ontwerp als basis nemen.

Misschien een SB-Acoustics ontwerp proberen:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Koen K
Berichten: 614
Lid geworden op: vr 20 nov 2009, 14:59
Locatie: Dordrecht

Re: Fullrange 3-weg systeem met Dayton drivers

Bericht door Koen K »

Mooi, die Statement. :)


Zijn er trouwens geen betaalbare DSP-oplossingen die een fasereine hogere-orde crossover kunnen maken? Een Lyngdorf zou dit moeten kunnen maar is helaas ver boven budget :?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”