Het is letterlijk een paartje LM3886 in 1 verpakking. Alle pinnen die er op een LM3886 zitten, zitten dubbel op deze chip. De chip heeft dus 4 +V 4-V en 2 GND pinnen naast de output -in en +in. Ik weet niet of de voedingslijnen van de chips intern gekoppeld zijn. Ik heb de chip in ieder geval met 1 symmetrische voeding gevoed.RobertD schreef:Leuke print en leuke chip.
Kan je die chip met één voeding voeden? Ik bedoel daarmee: hebben links en rechts een gemeenschappelijke voeding?
Mijn Gainclone in aanbouw
Moderator: Beheerdersteam
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Vragen over een LM3875/3876 zijn verhuisd naar een afzonderlijk draadje.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Hoi RobertD
Is het mogelijk dat je een schema post van de door jou gebruikte voeding?
Is het mogelijk dat je een schema post van de door jou gebruikte voeding?
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dat is toch niet zo moeilijk?
4 diodes en 10 paralel geschakelde elko's in paren van 5.
Ik heb even iets in elkaar geflanst: Je zou ook 2 elko's van 4700 of 5600 uF kunnen kunnen gebruiken. is een stuk simpeler.
4 diodes en 10 paralel geschakelde elko's in paren van 5.
Ik heb even iets in elkaar geflanst: Je zou ook 2 elko's van 4700 of 5600 uF kunnen kunnen gebruiken. is een stuk simpeler.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dank je wel Ray. Zo zit het in elkaar. De middenaftakking van de trafo zit aan de massa.
Deze elco's lagen nog in een bakje op mijn werkbank, dus die heb ik gebruikt. Het voordeel van het parallel zetten is dat de ESR van de elco's ook parallel staat. Die neemt daardoor af, eigenlijk hetzelfde effect als het bypassen van een grote elco met een klein condensatortje. Misschien ga ik er nog een klein c'tje bij zetten. Gewoon om te proberen.
Deze elco's lagen nog in een bakje op mijn werkbank, dus die heb ik gebruikt. Het voordeel van het parallel zetten is dat de ESR van de elco's ook parallel staat. Die neemt daardoor af, eigenlijk hetzelfde effect als het bypassen van een grote elco met een klein condensatortje. Misschien ga ik er nog een klein c'tje bij zetten. Gewoon om te proberen.
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Zeker als je ipv een grote elco een setje elco's parallel zet kun je denk ik het beste de trafo ground aan de ene (vuile) kant aansluiten en de andere (schone) kant aan het massa sterpunt aansluiten. Dit omdat aan de vuile kant grotere stromen van de trafo via elco's door de groundlijn terug lopen vanwege de laadstromen van de elco's. Zie bijvoorbeeld de proposed supply in:
http://www.djuke.nl/audio/3-mosfetamp
http://www.djuke.nl/audio/3-mosfetamp
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dat heb ik inderdaad gedaan. In een ander topic (weet niet meer welk) gaf Sander Sassen dat ook al eens aan.
Wijze raad, dus opgevolgd.
Wijze raad, dus opgevolgd.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dank je voor de moeite, dat maakt het een stuk duidelijker voor mij, maar nog wel een vraag. De stroom die via de aarde loopt wordt dus afgevoerd naar de AC-in evenals de stroom via de DC-out. Het wordt dus als het ware "gerecycled"?ray5150 schreef:Ik heb even iets in elkaar geflanst:
Staat AC-in-1 dan voor beide kabels van de trafo en voor AC-in-3 idem? Het zal vast aan mij liggen, maar krijg je dan geen kortsluiting? Ik snap even niet hoe dit werkt. Als ik naar een bruggelijkrichter kijk snap ik het wel, zoals op http://dogbreath.de/Chipamps/SnubberPSU/SnubberPSU.html.
Toevoeging:
Ik ben wat aan het knutselen geweest met een afbeelding van Amplimo en heb daar de rest achter getekend, is dit een juiste wijze om een voeding op te bouwen?
Voeding van Amplimo: http://shop.amplimo.nl/product.php?id_product=130
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Dit is precies zoals ik het heb gebouwd.
Sluit je massa van de versterker helemaal rechts aan. Daar heb ik ook de verbinding van de massa met het chassis gemaakt.
De versterker is echt stil, geen brom of ruis te horen.
Ik heb de voeding gebruikt voor beide kanalen.
Sluit je massa van de versterker helemaal rechts aan. Daar heb ik ook de verbinding van de massa met het chassis gemaakt.
De versterker is echt stil, geen brom of ruis te horen.
Ik heb de voeding gebruikt voor beide kanalen.
-
Djuke
- Ook commercieel actief
- Berichten: 125
- Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
- Locatie: Nijkerkerveen
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Heb je 2x5x1000uF gebruikt voor een stereo versterker? Zo op het eerste gezicht lijkt me dat wat aan de lage kant, maar hangt natuurlijk van vele zaken af (type versterker, vermogen, etc).
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Inderdaad, 2x5x1000uF. Dat is echt prima voor deze versterker. Er zijn zelfs beschrijvingen waar ze met nog minder capaciteit werken.
Als ik de versterker uitzet, dan blijft de muziek nog een aantal seconden doorspelen. Er is dus echt wel voldoende buffercapaciteit.
Als ik de versterker uitzet, dan blijft de muziek nog een aantal seconden doorspelen. Er is dus echt wel voldoende buffercapaciteit.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
en je heb dus de trafo van 2x22V in serie geschakeld? De chips zitten parallel op de voeding dus krijgen elk 44V?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
De wikkelingen van de trafo zitten zoals in het schemaatje uit de voorgaande posts.
Het is 2x22V wisselspanning. Na gelijkrichting en afvlakking wordt dat 2x34V gelijkspanning.
Ik heb dus plus 34V en min 34VDC. In totaal staat er dus zo'n 68VDC over de chips, ja.
Het is 2x22V wisselspanning. Na gelijkrichting en afvlakking wordt dat 2x34V gelijkspanning.
Ik heb dus plus 34V en min 34VDC. In totaal staat er dus zo'n 68VDC over de chips, ja.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Zo'n LM38xx doet het overigens uitstekend op 2x 1000uF per chip. Die van Robert speelt dus nog makkelijk een jaartje of 10 probleemloos door, tegen de tijd dat de capaciteit is teruggelopen.
Correctie: deze bewering moet ik intrekken. Zie volgende posts.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
'tIs niet dat ie het met 1mF (1000µF
) niet doet
Maar die elkos staan wel in serie met de LSs
.
Reken dan maar 's uit bij welke frequentie het laag het laat afweten = helft van het vermogen
en het verminderen begint al minstens een oktaaf hoger
f=1/2piRC met R=8ohm en C=éénduizendste
Anne
Maar die elkos staan wel in serie met de LSs
Reken dan maar 's uit bij welke frequentie het laag het laat afweten = helft van het vermogen
en het verminderen begint al minstens een oktaaf hoger
f=1/2piRC met R=8ohm en C=éénduizendste
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Zondermeer correct. Het feit dat de PSRR zo hoog is (100dB voor de LM3886) betekent dat de voedingsrimpel voldoende wordt onderdrukt bij kleine bufferelco's, echter als er wel vermogen geleverd moet worden bij lage frequenties schieten kleine bufferelco's al gauw tekort. Voor een LM3886 die ~50W dient te leveren moet je toch al gauw denken aan minimaal 2x4700uF.Ah!buis schreef:'tIs niet dat ie het met 1mF (1000µF) niet doet
![]()
Maar die elkos staan wel in serie met de LSs.
Reken dan maar 's uit bij welke frequentie het laag het laat afweten = helft van het vermogen
en het verminderen begint al minstens een oktaaf hoger![]()
f=1/2piRC met R=8ohm en C=éénduizendste
Anne
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Vergeten jullie niet het oh zo klein detail dat die elco's worden bijgevuld met een frequentie van 100Hz.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Anne en Sander, bedankt voor de opheldering. Dat is voortaan weer 1 misverstand minder over op LM38xx-gebaseerde versterkers*.
*) ik vertik het om ze gainclones te noemen
Edit: althans, als de opmerking van Rudy de noodzaak aan capaciteit niet wat terugschroeft.
*) ik vertik het om ze gainclones te noemen
Edit: althans, als de opmerking van Rudy de noodzaak aan capaciteit niet wat terugschroeft.
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Begrijp me niet verkeerd, ik deel de mening van Sander dat ie zegd dat 4700uF een minimum is, maar de redenering dat het laagweergave halveerd met 1000uF is totaal uit de lucht gegrepen.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Het is niet zozeer de laagweergave, je loopt bij lage frequenties tegen een punt aan waar de rimpel op de voeding dusdanig groot wordt dat ook de 100dB PSRR van de LM3886 onvoldoende is om een sinus onvervormd weer te geven, da's wat ik bedoelde.Rudy schreef:Begrijp me niet verkeerd, ik deel de mening van Sander dat ie zegd dat 4700uF een minimum is, maar de redenering dat het laagweergave halveerd met 1000uF is totaal uit de lucht gegrepen.
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ik heb het origineel wel eens beluisterd, ja de Gaincard van 47 labs.
Als je daar de juiste luidsprekers aan hangt dan klinkt hij echt fantastisch, sluit er geen moeilijke speakers op aan of iets met 4 Ohm want dan slipt hij toch wel dicht.
Als je echt power wil dan zou ik er een paar van de LM38xx parallel zetten en liever nog 22000uF in de voeding, dan heb je kans dat de laagweergave staat als een huis.
een mooie speaker voor de Gaincard is bijvoorbeeld de Audionote AN-E
Als je daar de juiste luidsprekers aan hangt dan klinkt hij echt fantastisch, sluit er geen moeilijke speakers op aan of iets met 4 Ohm want dan slipt hij toch wel dicht.
Als je echt power wil dan zou ik er een paar van de LM38xx parallel zetten en liever nog 22000uF in de voeding, dan heb je kans dat de laagweergave staat als een huis.
een mooie speaker voor de Gaincard is bijvoorbeeld de Audionote AN-E
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Ja Rudy,tijdens het weergeven van een basnoot worden de elkos 100x/sec bijgeladen,leuke 100Hz modulatie op het geluid
.
Anne
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Laagfrequent tremeloAh!buis schreef:Ja Rudy,tijdens het weergeven van een basnoot worden de elkos 100x/sec bijgeladen,leuke 100Hz modulatie op het geluid.
Anne
Met vriendelijke groet,
Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Re: Mijn Gainclone in aanbouw
Op zich is het alleen een probleem wanneer je een zuiver weergave wil, puur Watt gebazeerd doet het weinig.
Om effe een gedacht te geven voor de mensen die geen idee hebben wat dit doet ( voor de mensen die van plan zijn een ampje te bouwen ).
Dit zijn simulaties van de uitgangsspanning ( 40Vp-p 20Hz ), de positieve en negatieve voedingsspanning ( 30V piek met 0.2E inwendige weerstand transformator ), belasting is steeds 8E, probleem word uiteraard enkel maar groter bij 4E. Simulatie bij zowel 1000uF als 4700uF.
Dit is natuurlijk enkel maar de gedachtegang want uiteraard luister je niet naar een sinus maar naar muziek.
My 2 cents
Om effe een gedacht te geven voor de mensen die geen idee hebben wat dit doet ( voor de mensen die van plan zijn een ampje te bouwen ).
Dit zijn simulaties van de uitgangsspanning ( 40Vp-p 20Hz ), de positieve en negatieve voedingsspanning ( 30V piek met 0.2E inwendige weerstand transformator ), belasting is steeds 8E, probleem word uiteraard enkel maar groter bij 4E. Simulatie bij zowel 1000uF als 4700uF.
Dit is natuurlijk enkel maar de gedachtegang want uiteraard luister je niet naar een sinus maar naar muziek.
My 2 cents
