Mijn Gainclone in aanbouw

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door SuperR »

RobertD schreef:
Leuke print en leuke chip.
Kan je die chip met één voeding voeden? Ik bedoel daarmee: hebben links en rechts een gemeenschappelijke voeding?
Het is letterlijk een paartje LM3886 in 1 verpakking. Alle pinnen die er op een LM3886 zitten, zitten dubbel op deze chip. De chip heeft dus 4 +V 4-V en 2 GND pinnen naast de output -in en +in. Ik weet niet of de voedingslijnen van de chips intern gekoppeld zijn. Ik heb de chip in ieder geval met 1 symmetrische voeding gevoed.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Marp »

Vragen over een LM3875/3876 zijn verhuisd naar een afzonderlijk draadje.
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Corprius »

Hoi RobertD

Is het mogelijk dat je een schema post van de door jou gebruikte voeding?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door ray5150 »

Dat is toch niet zo moeilijk?
4 diodes en 10 paralel geschakelde elko's in paren van 5.
Ik heb even iets in elkaar geflanst:
naamloos.PNG
Je zou ook 2 elko's van 4700 of 5600 uF kunnen kunnen gebruiken. is een stuk simpeler.
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Dank je wel Ray. Zo zit het in elkaar. De middenaftakking van de trafo zit aan de massa.

Deze elco's lagen nog in een bakje op mijn werkbank, dus die heb ik gebruikt. Het voordeel van het parallel zetten is dat de ESR van de elco's ook parallel staat. Die neemt daardoor af, eigenlijk hetzelfde effect als het bypassen van een grote elco met een klein condensatortje. Misschien ga ik er nog een klein c'tje bij zetten. Gewoon om te proberen.
Djuke
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
Locatie: Nijkerkerveen
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Djuke »

Zeker als je ipv een grote elco een setje elco's parallel zet kun je denk ik het beste de trafo ground aan de ene (vuile) kant aansluiten en de andere (schone) kant aan het massa sterpunt aansluiten. Dit omdat aan de vuile kant grotere stromen van de trafo via elco's door de groundlijn terug lopen vanwege de laadstromen van de elco's. Zie bijvoorbeeld de proposed supply in:

http://www.djuke.nl/audio/3-mosfetamp
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Dat heb ik inderdaad gedaan. In een ander topic (weet niet meer welk) gaf Sander Sassen dat ook al eens aan.
Wijze raad, dus opgevolgd.
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Corprius »

ray5150 schreef:
Ik heb even iets in elkaar geflanst:
Dank je voor de moeite, dat maakt het een stuk duidelijker voor mij, maar nog wel een vraag. De stroom die via de aarde loopt wordt dus afgevoerd naar de AC-in evenals de stroom via de DC-out. Het wordt dus als het ware "gerecycled"?
Staat AC-in-1 dan voor beide kabels van de trafo en voor AC-in-3 idem? Het zal vast aan mij liggen, maar krijg je dan geen kortsluiting? Ik snap even niet hoe dit werkt. Als ik naar een bruggelijkrichter kijk snap ik het wel, zoals op http://dogbreath.de/Chipamps/SnubberPSU/SnubberPSU.html.

Toevoeging:
Ik ben wat aan het knutselen geweest met een afbeelding van Amplimo en heb daar de rest achter getekend, is dit een juiste wijze om een voeding op te bouwen?
Voeding van Amplimo: http://shop.amplimo.nl/product.php?id_product=130
Bijlagen
Power Supply Amplimo.jpg
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Dit is precies zoals ik het heb gebouwd.
Sluit je massa van de versterker helemaal rechts aan. Daar heb ik ook de verbinding van de massa met het chassis gemaakt.
De versterker is echt stil, geen brom of ruis te horen.

Ik heb de voeding gebruikt voor beide kanalen.
Djuke
Ook commercieel actief
Berichten: 125
Lid geworden op: di 20 apr 2010, 7:40
Locatie: Nijkerkerveen
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Djuke »

Heb je 2x5x1000uF gebruikt voor een stereo versterker? Zo op het eerste gezicht lijkt me dat wat aan de lage kant, maar hangt natuurlijk van vele zaken af (type versterker, vermogen, etc).
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

Inderdaad, 2x5x1000uF. Dat is echt prima voor deze versterker. Er zijn zelfs beschrijvingen waar ze met nog minder capaciteit werken.

Als ik de versterker uitzet, dan blijft de muziek nog een aantal seconden doorspelen. Er is dus echt wel voldoende buffercapaciteit.
Corprius
Berichten: 106
Lid geworden op: za 29 jan 2011, 13:04

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Corprius »

en je heb dus de trafo van 2x22V in serie geschakeld? De chips zitten parallel op de voeding dus krijgen elk 44V?
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door RobertD »

De wikkelingen van de trafo zitten zoals in het schemaatje uit de voorgaande posts.

Het is 2x22V wisselspanning. Na gelijkrichting en afvlakking wordt dat 2x34V gelijkspanning.
Ik heb dus plus 34V en min 34VDC. In totaal staat er dus zo'n 68VDC over de chips, ja.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Marp »

De voeding geeft geen 44V (tenzij je de gedeelde massa er tussenuit laat), maar +22V en -22V. Edit: werd net vollediger beantwoord.

Zo'n LM38xx doet het overigens uitstekend op 2x 1000uF per chip. Die van Robert speelt dus nog makkelijk een jaartje of 10 probleemloos door, tegen de tijd dat de capaciteit is teruggelopen. :lol:

Correctie: deze bewering moet ik intrekken. Zie volgende posts.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Ah!buis »

'tIs niet dat ie het met 1mF (1000µF :? ) niet doet O:)
Maar die elkos staan wel in serie met de LSs :? .
Reken dan maar 's uit bij welke frequentie het laag het laat afweten = helft van het vermogen
en het verminderen begint al minstens een oktaaf hoger :shock:
f=1/2piRC met R=8ohm en C=éénduizendste
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
'tIs niet dat ie het met 1mF (1000µF :? ) niet doet O:)
Maar die elkos staan wel in serie met de LSs :? .
Reken dan maar 's uit bij welke frequentie het laag het laat afweten = helft van het vermogen
en het verminderen begint al minstens een oktaaf hoger :shock:
f=1/2piRC met R=8ohm en C=éénduizendste
Anne
Zondermeer correct. Het feit dat de PSRR zo hoog is (100dB voor de LM3886) betekent dat de voedingsrimpel voldoende wordt onderdrukt bij kleine bufferelco's, echter als er wel vermogen geleverd moet worden bij lage frequenties schieten kleine bufferelco's al gauw tekort. Voor een LM3886 die ~50W dient te leveren moet je toch al gauw denken aan minimaal 2x4700uF.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Rudy »

Vergeten jullie niet het oh zo klein detail dat die elco's worden bijgevuld met een frequentie van 100Hz.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Marp »

Anne en Sander, bedankt voor de opheldering. Dat is voortaan weer 1 misverstand minder over op LM38xx-gebaseerde versterkers*.

*) ik vertik het om ze gainclones te noemen 8-[

Edit: althans, als de opmerking van Rudy de noodzaak aan capaciteit niet wat terugschroeft. :D
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Rudy »

Begrijp me niet verkeerd, ik deel de mening van Sander dat ie zegd dat 4700uF een minimum is, maar de redenering dat het laagweergave halveerd met 1000uF is totaal uit de lucht gegrepen.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door SSassen »

Rudy schreef:
Begrijp me niet verkeerd, ik deel de mening van Sander dat ie zegd dat 4700uF een minimum is, maar de redenering dat het laagweergave halveerd met 1000uF is totaal uit de lucht gegrepen.
Het is niet zozeer de laagweergave, je loopt bij lage frequenties tegen een punt aan waar de rimpel op de voeding dusdanig groot wordt dat ook de 100dB PSRR van de LM3886 onvoldoende is om een sinus onvervormd weer te geven, da's wat ik bedoelde.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Mr Tube »

Ik heb het origineel wel eens beluisterd, ja de Gaincard van 47 labs.
Als je daar de juiste luidsprekers aan hangt dan klinkt hij echt fantastisch, sluit er geen moeilijke speakers op aan of iets met 4 Ohm want dan slipt hij toch wel dicht.
Als je echt power wil dan zou ik er een paar van de LM38xx parallel zetten en liever nog 22000uF in de voeding, dan heb je kans dat de laagweergave staat als een huis.

een mooie speaker voor de Gaincard is bijvoorbeeld de Audionote AN-E
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Ah!buis »

Ja Rudy,tijdens het weergeven van een basnoot worden de elkos 100x/sec bijgeladen,leuke 100Hz modulatie op het geluid :shock: .
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door SSassen »

Ah!buis schreef:
Ja Rudy,tijdens het weergeven van een basnoot worden de elkos 100x/sec bijgeladen,leuke 100Hz modulatie op het geluid :shock: .
Anne
Laagfrequent tremelo :D

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen - Volleerd verhuisdozenvouwer
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12450
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door b_force »

vibrato :wink:
Rudy
Berichten: 1526
Lid geworden op: ma 29 nov 2004, 12:59
Locatie: Belgie

Re: Mijn Gainclone in aanbouw

Bericht door Rudy »

Op zich is het alleen een probleem wanneer je een zuiver weergave wil, puur Watt gebazeerd doet het weinig.

Om effe een gedacht te geven voor de mensen die geen idee hebben wat dit doet ( voor de mensen die van plan zijn een ampje te bouwen ).
Dit zijn simulaties van de uitgangsspanning ( 40Vp-p 20Hz ), de positieve en negatieve voedingsspanning ( 30V piek met 0.2E inwendige weerstand transformator ), belasting is steeds 8E, probleem word uiteraard enkel maar groter bij 4E. Simulatie bij zowel 1000uF als 4700uF.

Dit is natuurlijk enkel maar de gedachtegang want uiteraard luister je niet naar een sinus maar naar muziek.

My 2 cents
Bijlagen
20Hz 1000u.jpg
20Hz 4700u.jpg
Plaats reactie