Oscilloscope

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Oscilloscope

Bericht door TheoK »

Heel mooi.
Lijkt veel op die ik hier staan heb van de buurman. Die hier staat is de 204.
Bijlagen
P1020573.jpg
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Er zal denk ik niet veel verschil in zitten Theo, maar t'is een mooi apparaat. Al weet ik nog niet hoe alles werkt. Een klein cursusje 'Hoe bedien ik de scoop voor dummies' zou wel handig zijn :) . Er zit ook een componenten tester op voor het doormeten van weerstanden, spoelen, condensators en diodes, heb ik effe geprobeerd en werkt uitstekend!
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Oscilloscope

Bericht door TheoK »

PA4URK schreef:
Er zal denk ik niet veel verschil in zitten Theo, maar t'is een mooi apparaat. Al weet ik nog niet hoe alles werkt. Een klein cursusje 'Hoe bedien ik de scoop voor dummies' zou wel handig zijn :)
Ja voor mij ook. Weet er ook nog niet zoveel vanaf. :oops:
Gebruikersavatar
TubeHead
Berichten: 1949
Lid geworden op: ma 16 feb 2009, 23:00
Locatie: Arnhem

Re: Oscilloscope

Bericht door TubeHead »

SSassen schreef:
Bij mij is het inmiddels eindejaarsschoonmaak en ik heb hier een Tektronix 2232 staan,
Afbeelding
Op school hadden we ook Tektronix'en... Super apparaatjes ! 250 euro lijkt me waardig bedrag.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Wat zijn we nog meer nodig om goede metingen te kunnen doen? Een eenvoudig(e) audio signaalgenerator(tje)? Misschien als kit van Conrad of Velleman.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door Kappa7 »

TheoK schreef:
PA4URK schreef:
Er zal denk ik niet veel verschil in zitten Theo, maar t'is een mooi apparaat. Al weet ik nog niet hoe alles werkt. Een klein cursusje 'Hoe bedien ik de scoop voor dummies' zou wel handig zijn :)
Ja voor mij ook. Weet er ook nog niet zoveel vanaf. :oops:
Waar kan ik mij in schrijven voor die cursus?
Misschien wat voor op de ZBA Luisterdag?
Ik heb hier al enige tijd een Philips 35Mhz scoop staan maar gebruik die eigenlijk alleen om de VTA van de DT goed af te stellen.
Het zou mooi zijn als daar een simpele uitleg voor was met wat je er nog meer mee kan meten.

Ook op het www ben ik al aan het zoeken geweest naar een site waar uitgelegd wordt hoe het een ene ander werkt en hoe je systematisch een storing kunt zoeken in bvb een voeding.

Groetjes George
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oscilloscope

Bericht door Pjotr »

TubeHead schreef:
Op school hadden we ook Tektronix'en... Super apparaatjes ! 250 euro lijkt me waardig bedrag.
Zeker. dit is een mooie prijs en het is ook een mooie scoop, bijna 1 van de mooiste ooit door Tektronix gemaakt. Het is ook ongeveer de gemiddelde marktwaarde.

Maar let wel op: Het is beslist geen beginners modelletje en hij doet het zolang ie het doet. Gaat ie stuk dan is hij niet meer te repareren. Hij zit vol met speciale Tektronix hybride schakelingetjes en daarvan is wereldwijd niets meer te krijgen.

Maar dit terzijde. Als ik niet al voorzien was haalde ik hem morgen gelijk op bij Sander ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door Barry2001 »

Met een oscilloscoop kun je de vorm van een signaal bekijken, en dus ook de frequentie, amplitude, etc. Basis kennis electronica is hiervoor essentieel, zodat je snapt wat je ziet, een scoop bedienen is dan eenvoudig. Als je deze kennis niet hebt is een cursus daarin denk ik waardevoller. En die cursussen zijn er genoeg als je erop googled.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Het zou mooi zijn als daar een simpele uitleg voor was met wat je er nog meer mee kan meten.
Dat bedoel ik ook George, gewoon uitleg van de diverse knoppen, wat die doen wanneer je er op drukt of aan draait, het interpreteren van het signaal wat je ziet en hoe bepaalde eenvoudige metingen uitvoeren. Ik heb het handboek van de Hameg die ik laatst bij Oscar's Service Center in Harderwijk (voor een alleszins redelijke prijs, hij heeft er nog een paar!) heb aangeschaft, gedownload en daar kom je met een beetje Engels redelijk ver mee. Maar een kleine Nederlandstalige cursus biedt denk ik net dat ietsje meer.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oscilloscope

Bericht door Pjotr »

Heel terecht Barry, een scoop is/zijn de oogjes voor de elektronicus. Zonder valt er eigenlijk niets te ontwerpen. Kennis van de elektronica is wel essentieel om juist te kunnen interpreteren van wat je op een scoop ziet.

Aan de andere kant zijn daar natuurlijk wel gradaties in en zonder vallen en opstaan zul je het nooit leren :D
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Kennis van de elektronica is wel essentieel om juist te kunnen interpreteren van wat je op een scoop ziet.
Bedoel je dan 'gewoon' kennis of basiskennis Pjotr? Ik mag er toch vanuit gaan die iedereen die zich op dit forum bevindt in ieder geval over de kennis van de grondbeginselen van de elektronika beschikt? Daarom heet het zelfbouwaudio :lol: , maar inderdaad wel in gradaties. Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk zie ik iemand met een bovenmatige interesse in elektronika (en dan niet in de nieuwste flatscreens of surroundsystems 8) ), maar zonder specifieke opleiding in die richting. Een schema nabouwen of een printje solderen, de Wet van Ohm en zo gaat allemaal prima, maar het moet niet te ingewikkeld worden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oscilloscope

Bericht door Pjotr »

PA4URK schreef:
Bedoel je dan 'gewoon' kennis of basiskennis Pjotr? Ik mag er toch vanuit gaan die iedereen die zich op dit forum bevindt in ieder geval over de kennis van de grondbeginselen van de elektronika beschikt? Daarom heet het zelfbouwaudio :lol: , maar inderdaad wel in gradaties. Als ik bijvoorbeeld naar mezelf kijk zie ik iemand met een bovenmatige interesse in elektronika (en dan niet in de nieuwste flatscreens of surroundsystems 8) ), maar zonder specifieke opleiding in die richting. Een schema nabouwen of een printje solderen, de Wet van Ohm en zo gaat allemaal prima, maar het moet niet te ingewikkeld worden.
Je hebt nu toch die Hameg? Perfecte scoop voor "zelfbouwers" :D

Gewoon mee aan de slag gaan. Een scoop is primair om golfvormen te bekijken. Je kunt er mooi cross-over vervorming mee bekijken en andere vervormingen als clippen etc., als je ook een goede sinusgenerator hebt en met een geluidskaart kom je w.d.b. al een eind. Ik denk dat je als je meer wilt weten toch eens dat boek wat ik aangaf moet gaan inkijken. Vaak staan dat soort boeken ook wel in de bibliotheek en anders is er bij de Slegte ook wel wat op dat vlak te vinden.
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Inderdaad een mooi boekje Pjotr, maar wel prijzig. Bij De Slegte in Rotterdam heb ik laatst al eens rondgekeken maar daar lag niks. Binnenkort moet ik even naar Zwolle, daar is er ook eentje. Of de bieb even afspeuren!
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door Kappa7 »

Inmiddels wat aan het stoeien geweest met de scoop en als je een beetje logies nadenkt dan kom je al een heel eind.
Al heb ik natuurlijk nog lang niet alle mogelijkheden ontdekt die op dat ding zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Oscilloscope

Bericht door Pjotr »

Misschien helpt dit document wat: De oscilloscoop, introductie & basisinstellingen: http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... 2XLpDWkfEA

Rn hier de overige hoofdstukken: http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&b ... 44d0ae91ca
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

Zo is het hier ook Kappa7, heb hier wat uitganssignalen van mijn kortegofzender bekeken en metingen gedaan aan de rimpel in een voeding. Erg leerzaam!
En Pjotr bedankt voor deze linkjes, die had ik nog niet gevonden op internet; ik ga ze meteen uitprinten en op m'n gemak bestuderen :wink:
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Oscilloscope

Bericht door TheoK »

Voor mij geldt hetzelfde Pjor.

Bedankt voor de linkjes.
Ben nu even druk maar dat komt wel weer goed.
Heb nu even geen tijd voor de hobby.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door Kappa7 »

Pjotr schreef:
Misschien helpt dit document wat: De oscilloscoop, introductie & basisinstellingen: http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... 2XLpDWkfEA

Rn hier de overige hoofdstukken: http://www.google.nl/#hl=nl&source=hp&b ... 44d0ae91ca
Mooie training goed leesbaar en prima te begrijpen.
Heb gister deel 1 zitten door spitten en geeft een hoop inzicht hoe de scoop precies werkt.

Bedankt voor deze linkjes.
Precies wat ik nodig heb.

Groetjes George
Gebruikersavatar
PA4URK
Berichten: 1568
Lid geworden op: ma 21 apr 2008, 17:32
Locatie: Urk
Contacteer:

Re: Oscilloscope

Bericht door PA4URK »

En nu hoeven we dat dure boek ook niet te kopen :lol:
Plaats reactie