Vervormingsarme 6C33 SE versterker!
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Doen we dat, wikkelverhouding ziet er in ieder geval uit volgens opgave datasheet, 1:12.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Goed, andere Indel trafo eraan geknoopt en dat gaat gelijk al stukken beter. Hieronder twee screenshots direct uit de oscilloscoop.
Dit is de ingang (CH2) en de uitgang (CH1) met een 1kHz in 8 Ohm tegen vastlopen aan, hieruit volgt:
Vrms=(1/sqrt2)*Vpeak > Vrms=0.707*Vpeak hieruit volgt voor Vpeakpeak > Vrms=0.353*Vpp
Vrms=0.353*27.5 > Vrms=9.7V
Voor het uitgangsvermogen geldt dan:
P=I*V > P=I^2*R > P=V^2/R > P=9.7^2/8 > P=11.8W
Kortom, de vlag kan uit
Ook de 20kHz blokgolf komt er nu netjes uit, met absoluut geen ringing of wat dan ook
Nu nogmaals alles nalopen en dan kunnen we beginnen met schaven aan 't ontwerp.
Dit is de ingang (CH2) en de uitgang (CH1) met een 1kHz in 8 Ohm tegen vastlopen aan, hieruit volgt:
Vrms=(1/sqrt2)*Vpeak > Vrms=0.707*Vpeak hieruit volgt voor Vpeakpeak > Vrms=0.353*Vpp
Vrms=0.353*27.5 > Vrms=9.7V
Voor het uitgangsvermogen geldt dan:
P=I*V > P=I^2*R > P=V^2/R > P=9.7^2/8 > P=11.8W
Kortom, de vlag kan uit
Ook de 20kHz blokgolf komt er nu netjes uit, met absoluut geen ringing of wat dan ook
Nu nogmaals alles nalopen en dan kunnen we beginnen met schaven aan 't ontwerp.
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Op 1kHz gaat het wel, maar hoe zit 't met de zelfinduktie en daarmee het laag ?
Anne
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Zie onderstaande screenshots, op 20Hz heeft de trafo het moeilijk, op 50Hz gaat het al stukken beter.Ah!buis schreef:Op 1kHz gaat het wel, maar hoe zit 't met de zelfinduktie en daarmee het laag?
Voor wat betreft de zelfinductie heb ik je methode met de 10 Ohm weerstand toegepast:
Ik meet 0.6V over 10Ω, dus 60mA door de primaire wikkeling, met 66V is dan Xpri = 66/0.06 = 1100 Ohm bij 50Hz, voor L volgt dan:
Lpri=Xpri/2*pi*f
Lpri=1100/2*3.141*50
Lpri=1100/314
Lpri=3.5H
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Al ongeveer net zo slecht als de /005, 50Hz is wel de ondergrens dan.
Anne
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Mja, ik knutsel zo even de Amplimo erin, variety is the spice of life zoals ze dat zo mooi zeggenAh!buis schreef:Al ongeveer net zo slecht als de /005, 50Hz is wel de ondergrens dan.
Anne
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Vandaar de brexit zekerSSassen schreef:, variety is the spice of life zoals ze dat zo mooi zeggen...
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Nee, da's vanwege worst en andere zwaar op de maag liggende zaken tijdens 't ontbijt, en 4x per dag thee ...Ah!buis schreef:Vandaar de brexit zekerSSassen schreef:, variety is the spice of life zoals ze dat zo mooi zeggen...
![]()
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Goed, we hebben een winnaar!
Toroidy TTG-6C33CPP - 20Hz net voor vastlopen
Meting zelfinductie
Ik meet 0.235V over 10Ω, dus 23.5mA door de primaire wikkeling, met 66V is dan Xpri = 66/0.0235 = 2809 Ohm bij 50Hz, voor L volgt dan:
Lpri=Xpri/2*pi*f
Lpri=2809/2*3.141*50
Lpri=2809/314
Lpri=8.9H
Amplimo VDV1324-SEE - 20Hz net voor vastlopen
Meting zelfinductie
Ik meet 0.45V over 10Ω, dus 45mA door de primaire wikkeling, met 66V is dan Xpri = 66/0.045 = 1467 Ohm bij 50Hz, voor L volgt dan:
Lpri=Xpri/2*pi*f
Lpri=1467/2*3.141*50
Lpri=1467/314
Lpri=4.7H
Kortom de Toroidy TTG-6C33CPP is hier duidelijk de betere uitgangstrafo.
Toroidy TTG-6C33CPP - 20Hz net voor vastlopen
Meting zelfinductie
Ik meet 0.235V over 10Ω, dus 23.5mA door de primaire wikkeling, met 66V is dan Xpri = 66/0.0235 = 2809 Ohm bij 50Hz, voor L volgt dan:
Lpri=Xpri/2*pi*f
Lpri=2809/2*3.141*50
Lpri=2809/314
Lpri=8.9H
Amplimo VDV1324-SEE - 20Hz net voor vastlopen
Meting zelfinductie
Ik meet 0.45V over 10Ω, dus 45mA door de primaire wikkeling, met 66V is dan Xpri = 66/0.045 = 1467 Ohm bij 50Hz, voor L volgt dan:
Lpri=Xpri/2*pi*f
Lpri=1467/2*3.141*50
Lpri=1467/314
Lpri=4.7H
Kortom de Toroidy TTG-6C33CPP is hier duidelijk de betere uitgangstrafo.
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Eigenlijk best verassend, je was toch helemaal niet zo gecharmeerd van de producten van onze Poolse vrienden?
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ik ben niet idolaat van de glimmend verchroomde kappen die ze gebruiken, voor de rest fabriceren ze voor zover ik ben geïnformeerd prima transformatoren?erik1977 schreef:Eigenlijk best verassend, je was toch helemaal niet zo gecharmeerd van de producten van onze Poolse vrienden?
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Valt de Pool ook weer 's meeSSassen schreef:Goed, we hebben een winnaar!
Toroidy TTG-6C33CPP
Meting zelfinductie
Lpri=8.9H
Wat maar weer raar isAmplimo VDV1324-SEE
Meting zelfinductie
Lpri=4.7H
Menno geeft 9H op
En niet de duurste kan er ook nog eenKortom de Toroidy TTG-6C33CPP is hier duidelijk de betere uitgangstrafo.
Nu nog zien of den deze het ook goed doet in 't hoog
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Zesentwintig en een halve OhmAh!buis schreef:Nu nog zien of den deze het ook goed doet in 't hoogEn, voor het schema, wat is de gelijkstroomweerstand van de primaire ?
Anne
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ik meen te zien dat de indel een zeer grote luchtspleet heeft, ik schat wel een 0,7mm. Leuk maar heeft ook zijn keerzijde...lage zelfinductie. Dan moeten ze veel wikkelen maar dat is dus niet gebeurd. Komt nog eens bij het is EI materiaal. Maar, je kan de luchtspleet waarschijnlijk wel iets kleiner maken, halveren kom je wel mee weg als die inderdaad 0,7mm is. Meten is weten.....
In ieder geval fijn te zien dat de zwaarste trafo het ook het beste doet in het laag. Ik zie zo vaak veel te kleine trafo's voor SE, ga je nooit fatsoenlijk laag uit halen (en dat is toch al moeilijk bij SE)
In ieder geval fijn te zien dat de zwaarste trafo het ook het beste doet in het laag. Ik zie zo vaak veel te kleine trafo's voor SE, ga je nooit fatsoenlijk laag uit halen (en dat is toch al moeilijk bij SE)
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Blijven rare toestanden met die trafogegevens.SSassen schreef:Zesentwintig en een halve OhmAh!buis schreef:Nu nog zien of den deze het ook goed doet in 't hoogEn, voor het schema, wat is de gelijkstroomweerstand van de primaire ?
Anne
Klopte het al niet bij VdV blijkt voor de TTG-6C33CSE (niet TTG-6C33CPP !) ook al
Je vindt ~9H en het datablad beweert 31H
Nu heet die trafo voor 600Ω primair en dat is dan ook weer raar met 9H.
Trafo verhouding ook maar 's nazien ?
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ben even aan 't stoeien in de simulator, maar ergens gaat er iets mis want ik heb op 't knooppunt R12/R13 bijna 80fV, (ja, femto) staan en da's echt een beetje teveel van 't goede, moet even kijken waar 't misgaat.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
U vraagt wij draaien!Ah!buis schreef:Trafo verhouding ook maar 's nazien?
N=12.2 van primair naar 4 Ohm secundair
N=8.6 van primair naar 8 Ohm secundair
-
transplanum
- Berichten: 272
- Lid geworden op: ma 14 mar 2011, 19:13
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Zekering plaatsen, voorkomt ellendeSSassen schreef:Ben even aan 't stoeien in de simulator, maar ergens gaat er iets mis want ik heb op 't knooppunt R12/R13 bijna 80fV, (ja, femto) staan en da's echt een beetje teveel van 't goede, moet even kijken waar 't misgaat.
6c33_schematic.jpg
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Dus idd 600Ω dan is die 9H heel mooiSSassen schreef:N=12.2 van primair naar 4 Ohm secundair
N=8.6 van primair naar 8 Ohm secundair
Waarschijnlijk de lekstroomvan C2, niks bijzonders.Ben even aan 't stoeien in de simulator, maar ergens gaat er iets mis want ik heb op 't knooppunt R12/R13 bijna 80fV, (ja, femto) staan en da's echt een beetje teveel van 't goede, moet even kijken waar 't misgaat.
Klopt de trafoverhouding zo wel ?Ik kom op 450Ω (8,9/0,16x8)
De instelling 6C33 is hier Va=225V Ia=120mA Vg=-87V ,klopt met grafiek
Verander R7 naar 1M5 en R4 = 510Ω , beetje duimgezogen
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Zo ongeveer dan, wat mij betreft kunnen we wat meer stroom door de 6C33 sturen, trafo kan het makkelijk hebben met Idc=600mA tenslotte 
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Zeg Anne, ik heb nog wat Hammond 157G, 30H, 40mA, 600R, smoorspoelen liggen, als ik die er nu eens als volgt in knutsel (L3 in serie met de 10K)?
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Dat doet niks.Enkel deSSassen schreef:Zeg Anne, ik heb nog wat Hammond 157G, 30H, 40mA, 600R, smoorspoelen liggen, als ik die er nu eens als volgt in knutsel (L3 in serie met de 10K)?
belasing van 10k is van de eind kathode verdwenen.
Nu heb je de trafo van 450 naar 1k2 verandert
Er loopt nu ong 200mA, zakt de 600V wel wat. En hoezo R13 groter ? Met 1k is het al minder dan eerst (tap 11Ω).
Anne
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Mja, zo'n vermoeden had ik al. R13 is 2K2 ivm. ~20x versterking. Zullen we d'r een 3.5mA CCS in klussen ipv. de 68K, depletion mode MOSFETs enzo?Ah!buis schreef:Dat doet niks.Enkel deSSassen schreef:Zeg Anne, ik heb nog wat Hammond 157G, 30H, 40mA, 600R, smoorspoelen liggen, als ik die er nu eens als volgt in knutsel (L3 in serie met de 10K)?
belasing van 10k is van de eind kathode verdwenen.
Nu heb je de trafo van 450 naar 1k2 verandert![]()
Er loopt nu ong 200mA, zakt de 600V wel wat. En hoezo R13 groter ? Met 1k is het al minder dan eerst (tap 11Ω).
Anne
Re: Hypothetische 6C33 versterker?
Ach ja, de tegenkoppeling is altijd nog wel aan de behoefte aan te passen.SSassen schreef:R13 is 2K2 ivm. ~20x versterking. Zullen we d'r een 3.5mA CCS in klussen ipv. de 68K, depletion mode MOSFETs enzo?![]()
...
Beetje spelen met een stroombrom waarom niet, 't is maar simulatie.
In 't echt zou ik er de 6C33 niet aan wagen, de spanningsval over de 62k bepaald de negatieve roosterspanning, is met een stroombron nogal labiel
Anne
